Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 2 |
név | Dr. Juhász Attila |
beosztás | Egyetemi docens |
juhasz.attila@emk.bme.hu |
A tárgy fő célja, hogy a hallgatók átfogó ismereteket szerezzenek az épített, természeti és társadalmi környezet jelenségeit leíró térinformatikai rendszerek alapelveiről, felépítéséről, fejlesztési lehetőségeiről, modellezési, elemzési, megjelenítési módszeriről. Az alapozó informatikai és műszaki tárgyakban megszerzett ismeretekre építve megismerhetik a térinformatikai technológiák tudományos-, technológiai trendjeit, fejlesztési irányait, elsajátíthatják a térinformatika modern eszközeit. A tárgy alapvető célja, hogy a hallgatók megismerjék Földünk-, az épített és természeti környezet jelenségeinek modellezési módszertanát, a jelenségek térbeli, időbeli, szemantikai jellemzőinek leképezési elveit. A hallgatók átfogó ismereteket szereznek a lokális, nemzeti és globális téradat infrastruktúrák létrehozásáról, felépítéséről, alkalmazási lehetőségeiről.
Az egyes térinformatikai típusfeladatok bemutatására fókuszáló elméleti előadások és gyakorlati alkalmazások megismerésével a hallgatók alapvető ismereteket szereznek a műszaki gyakorlatban felvetődő térrel kapcsolatos problémák jellemzőiről, téri reprezentációjáról, kezelési, modellezési, megjelenítési módszereiről, megbízhatóságáról.
A gyakorlati vonatkozásban a hallgatók elsajátítják az alapvető térinformatikai műveletek szabatos végrehajtásának menetét, a műszaki gyakorlatban alkalmazott térinformatikai rendszerekkel történő problémamegoldás alapvető folyamatait.
- Ismeri az épített, természeti és társadalmi környezet digitális reprezentációjának alapelveit, fogalomrendszerét
- Áttekintéssel rendelkezik a térinformatikai technológiák alapvető eljárásairól, folyamatairól.
- Tisztában van a térinformatikai technológiák műszaki paramétereivel, komponenseivel.
- Ismeri a térinformatikai alkalmazások tipikus folyamatait, alapvető információs termékeit.
- Tisztában van a tanult térinformatikai rendszerek használati módjával.
- Képes a Föld valós jelenségeinek térinformatikai leképezésére.
- Alkalmazza a megismert térinformatikai adatgyűjtő módszereket, adatforrásokat.
- Kiválasztja és megtervezi az adott feladathoz illeszkedően az optimális feldolgozási folyamatot.
- Képes a standardizált térinformatikai feldolgozási műveletek elvégzésére.
- Lényegre törően, szakszavak helyes használatával ismerteti szóban és írásban a tantárgy főbb témaköreit.
- Képes a Föld valós jelenségeinek térinformatikai leképezésére.
- Alkalmazza a megismert térinformatikai adatgyűjtő módszereket, adatforrásokat.
- Kiválasztja és megtervezi az adott feladathoz illeszkedően az optimális feldolgozási folyamatot.
- Képes a standardizált térinformatikai feldolgozási műveletek elvégzésére.
- Lényegre törően, szakszavak helyes használatával ismerteti szóban és írásban a tantárgy főbb témaköreit.
- Önállóan végzi el az órai munkaként kijelölt feladatokat.
- Munkáját érő oktatói kritikák esetén a megalapozott kritikai észrevételeket elfogadja, beépíti további fel-adatvégzésébe
Előadások és teljesítményértékelés írásbeli vizsgán keresztül.
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | A tér szerepe a társadalomban. A térinformatika alapjai. |
2. | Térinformatikai alkalmazások I., esettanulmányok. |
3. | A geoinformációk. |
4. | A geoinformációk felhasználása. |
5. | A helymeghatározás. Vetületi rendszerek. |
6. | Térinformatikai adatnyerési eljárások I. |
7. | Térinformatikai adatnyerési eljárások II. |
8. | Térinformatikai adatnyerési eljárások III. |
9. | Térinformatika a területfejlesztésben, regionális tervezésben |
10. | Térinformációs rendszerek megvalósítása. |
11. | Térbeli írástudás, térképek. Topográfia alapjai. |
12. | Az adatminőség. Térinformatikai elemzések. |
13. | Térinformatikai alkalmazások II. |
14. | 3D és időadatok a térinformatikában. |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
a) Tankönyvek:
- Detrekői Ákos, Szabó, György (2013): Térinformatika: Elmélet és alkalmazások Typotex Kiadó, Budapest, pp 292.
- Detrekői Ákos, Szabó, György (2002): Térinformatika, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, pp 380.
- Longley P A, Goodchild M F, Maguire D J, Rhind D W (2011): Geographic Infor-mation
- www.epito.bme.hu/BMEFTAT43
A tanszék honlapján megadottak szerint, vagy előzetesen, e-mail-ben az oktatóval egyeztetve.
II. Tárgykövetelmények
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy 90 perces írásbeli dolgozat alapján történik.
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
írásbeli vizsga dolgozat | V | A.1-A.5; B.1- B.5, C.1-C.5; D.1-D.2 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
Jele | Részarány |
V | 100% |
Összesen | 100% |
A vizsga teljesítéséhez min. 50 pont elérése szükséges az írásbeli dolgozatnál. Az elérhető pontszám 50%-ánál gyengébb eredmény elégtelen érdemjegyet eredményez.
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 80<=P |
jó (4) | 70<=P<80% |
közepes (3) | 60<=P<70% |
elégséges (2) | 50<=P<60% |
elégtelen (1) | P<50% |
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 14×3=42 |
felkészülés a teljesítményértékelésre | 30 |
a kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 18 |
Összesen | 90 |