Tantárgyi adatlap
Tantárgyi adatlap
Download PDFI. Subject Specification
1. Basic Data
1.1 Title
Település- és régiófejlesztés
1.2 Code
BMEEOUVAT43
1.3 Type
Module with associated contact hours
1.4 Contact hours
Type | Hours/week / (days) |
Lecture | 2 |
1.5 Evaluation
Midterm grade
1.6 Credits
3
1.7 Coordinator
name | Dr. Orosz Csaba |
academic rank | Associate professor |
orosz.csaba@emk.bme.hu |
1.8 Department
Department of Highway and Railway Engineering
1.9 Website
1.10 Language of instruction
hungarian and english
1.11 Curriculum requirements
Compulsory in the Civil Engineering (BSc) programme
1.12 Prerequisites
1.13 Effective date
5 February 2020
2. Objectives and learning outcomes
2.1 Objectives
Alapvető ismeretek, képességek, készségek elsajátítása a következő témakörökben: Településfejlesztés és infrastruktúra. Alapfogalmak, közlekedés-tervezési- urbanisztikai összefüggések bemutatása. Jogi, közigazgatási keretek. A terület-felhasználás tervezése. ("Land-Use Planning"). A csatornák, vasutak, utak, gyorsforgalmi úthálózatok, nagysebességű vasutak történelmi fejlődése. Esettanulmányok. Városokkal településekkel kapcsolatos urbanisztikai – városépítészeti ismeretek. Keresleti függvények alkalmazása a témakörben. Az Európai Unió regionális fejlesztési stratégiája és a magyarországi megvalósítás. Stratégiai Környezeti Vizsgálat. Az EU Víz-Keretirányelvben megfogalmazott területi tervezési alapelvek és gyakorlati elvárások összefoglalása.
2.2 Learning outcomes
Upon successful completion of this subject, the student:
A. Knowledge
- Ismeri a település és régiófejlesztés alapvető fogalomrendszerét.
- Ismeri a csatornák, vasutak, utak, gyorsforgalmi úthálózatok, nagysebességű vasutak történelmi fejlődését. Érti, hogy az infrastruktúra előzetes megteremtése, hogyan segíti a fejlődést.
- Ismer esettanulmányokat gyorsan fejlődő, felzárkózó és leszakadó régiókról, városokról.
- Ismeri Az Európai Unió regionális fejlesztési stratégiáját és a magyarországi megvalósítást.
- Alapvetően ismeri a Stratégiai Környezeti Vizsgálat fogalmát. Ismeri az EU Víz-Keretirányelvben megfogalmazott területi tervezési alapelveket és gyakorlati elvárásokat.
B. Skills
- Képes a műszaki és gazdasági hatások és mellékhatások nagyságrendi becslésére.
- Képes a település- és közlekedésfejlesztési témákkal kapcsolatos egyszerű matematikai modell alkotására és közelítő számítások elvégzésére. [Parkolás, közösségi közlekedés viteldíj, útdíj, hídvám, alagútvám.]
- Képes más szakemberekkel – építészekkel, tájépítészekkel, szociológusokkal, környezeti szakértőkkel – együttműködni.
C. Attitudes
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival. Javítja képességeit az eredményes számítógépes csoportmunka végzésekor. [HF1]
- Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti, szintetizálja tudását. [Előadások, internetes esettanulmányok, konzultációk.]
- Törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra.
D. Autonomy and Responsibility
- Önállóan és/vagy kiscsoportban megoldja a kapcsolódó számítógépes csoportfeladatot.
- Nyitottan fogadja az oktató és csoporttársai megalapozott kritikai észrevételeit. [Konzultációk és csoportmunka]
- Egyes helyzetekben együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában.
- Gondolkodásában a rendszerelvű, kiegyensúlyozott megközelítést alkalmazza.
2.3 Methods
Előadások, olykor interaktív előadások internetes esettanulmányok kiegészítésével. Számítógépes csoportmunka. Kommunikáció írásban és szóban. Számítási példák.
2.4 Course outline
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | Az infrastruktúra szerepe a városfejlesztésben, területfejlesztésben. |
2. | Terület-felhasználás és közlekedésfejlesztés összefüggései. |
3. | Adók illetve direkt használati díjak. Útdíjak; hatások és mellékhatások. |
4. | A város szerkezete. A város, mint területi és hálózati rendszer. |
5. | Koncentrációs folyamatok. A szuburbanizáció időszaka. |
6. | Élhető-, fenntartható, versengő városok, régiók. |
7. | "Kraft" féle keresleti görbék Q = αpβ. Nagyvárosi útdíjak, modellek. Esettanulmányok. Getafe-Madrid, Oslo, Stockholm. Lille – Ebbsfleet |
8. | Esettanulmányok. Bécs, Prága és Budapest. Visszajelzések, "interakciók". |
9. | Számítógépes feladatok bemutatása. [Hallg. csoportok] Áttekintés |
10. | Az Európai Unió regionális fejlesztési stratégiája |
11. | Az EU fejlesztési politikája. A magyarországi megvalósítás lépései. |
12. | A fejlesztési politika magyarországi megvalósításának dokumentumai. |
13. | Stratégiai Környezeti Vizsgálat. Áttekintés. |
14. | Az EU Víz-Keretirányelv. Területi tervezési alapelvek, gyakorlati elvárások |
The above programme is tentative and subject to changes due to calendar variations and other reasons specific to the actual semester. Consult the effective detailed course schedule of the course on the subject website.
2.5 Study materials
Az előadások prezentációi a tantárgy weboldalán.
HEFOP jegyzetek:
Meggyesi Tamás: Település és régiófejlesztés - települési ismeretek
Orosz Csaba: Település és régiófejlesztés - segédlet
2.6 Other information
A kontaktórákon való részvétel 70%-ban kötelező. Az a hallgató, aki négynél több alkalomról hiányzik, nem szerezheti meg a tantárgy kreditjét.
A féléves ütemtervben megjelölt múzeumlátogatás kötelező (általában Földalatti Vasúti Múzeum).
2.7 Consultation
Konzultációs időpontok: a féléves ütemterv és a tanszék honlapján megadottak szerint.
This Subject Datasheet is valid for:
2024/2025 II. félév
II. Subject requirements
Assessment and evaluation of the learning outcomes
3.1 General rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése három zárthelyi dolgozat, és egy számítógépes csoportmunka értékelése alapján történik. A ZH "A" és HF"A" pontszámai összesítve kerülnek osztályzásra. A végső érdemjegy az "A" "B" "C" részek osztályzatainak 3.3. pontban megadott súlyok szerinti súlyozott átlaga.
3.2 Assessment methods
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
1. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH A | A.2; A.3; B.1-B.3; C.2; C.3; D.4 |
2. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH B | A.1; B.3; C.2 |
3. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH C | A.4-A.5; B.1, B.3 |
1. számítógépes csoportmunka | HF A | A.3; B.1-B.2; C.1-C.3; D.1-D.4 |
The dates of deadlines of assignments/homework can be found in the detailed course schedule on the subject’s website.
3.3 Evaluation system
Jele | Részarány |
ZH"A"+HF"A" | 51% |
ZH"B" | 16% |
ZH"C" | 33% |
Összesen | 100% |
3.4 Requirements and validity of signature
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
3.5 Grading system
Érdemjegy | Százalék (%) |
jeles (5) | 87 |
jó (4) | 75 |
közepes (3) | 65 |
elégséges (2) | 50 |
elégtelen (1) | <50 |
3.6 Retake and repeat
1) A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a részletes féléves ütemtervben meghatározottak szerint, (általában a rendes határidő után 1 héttel) adható be.
2) A beadott és elfogadott házi feladat az 1) pontban megadott határidőig és módon díjmentesen javítható.
3) A három zárthelyi dolgozat a félév során egyszer pótolható vagy ismételhető. Ismétlés esetén az új pontszám a korábbi pontszámot felülírja.
4) Amennyiben az 3) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – a szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal a hallgató ismételt kísérletet tehet a sikertelen zárthelyi javítására.
2) A beadott és elfogadott házi feladat az 1) pontban megadott határidőig és módon díjmentesen javítható.
3) A három zárthelyi dolgozat a félév során egyszer pótolható vagy ismételhető. Ismétlés esetén az új pontszám a korábbi pontszámot felülírja.
4) Amennyiben az 3) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – a szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal a hallgató ismételt kísérletet tehet a sikertelen zárthelyi javítására.
3.7 Estimated workload
Tevékenység | Óra/félév |
Részvétel a kontakt tanórákon | 14×2=28 |
Félévközi készülés | 14×1=14 |
Felkészülés a zárthelyikre | 2×15=30 |
Számítógépes csoportmunka | 18 |
Összesen | 90 |
3.8 Effective date
10 February 2025
This Subject Datasheet is valid for:
2024/2025 II. félév