Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 10 |
név | Dr. Orosz Csaba |
beosztás | Egyetemi tanár |
orosz.csaba@emk.bme.hu |
nincs
A tantárgy célja: Alapvető jártasság megszerzése az építőmérnöki projektek komplex elemzé-sével kapcsolatban. Műszaki- környezeti- és gazdasági értékelés. Képesség a társadalmi költ-ségek, a társadalmi hasznok továbbá a magánköltségek és magánhasznok kiegyensúlyozott számbavételére, számítására. Jártasság a kockázatok becslésében.
- Ismeri az építőmérnöki létesítmények gazdaságtani alapfogalmait.
- Megismeri néhány magyar- és nemzetközi építőmérnöki nagyberuházás nagyságrendjét, körül-ményeit, kockázatait. [Forgalom, környezet] Ismeri az utána vizsgálatok alapvető módszereit.
- Ismeri az előzetes célokat és átlátja az olykor vitatott végeredményeket.
- Ismeri az alapvető nemzetközi szemléletmódokat; a piaci- és a jóléti megközelítést. Áttekint né-hány alapvető értékelési technikát. Szükség esetén gyorsan megtalálja az alapvető magyar- és idegen nyelvű szakirodalmi forrásokat.
- Képes a szakirodalom gyors áttekintésére, szelektálására. [Aktuális esetek gyors feltárása inter-net segítségével. Hasonló feladat a számonkérés során.]
- Alapvető jártasság az előzetes projekt értékelésben és az utólagos számbavételben.
- Alkalmassá válik szakértői becslés készítésére, a projektek bonyolultsági fokának megítélésére, a tárgyilagos, kiegyensúlyozott, többszempontú értékelésre.
- Megismeri a más szakmák képviselőivel folytatandó együttműködés alapvető szabályait.
[Építészmérnökök, jogászok, közgazdászok, környezetvédők, műemlékvédők.]
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival. Tovább javuló képességek az együttműködés, a csoportmunka, a nyitott értékelés irányában.
- A részteljesítmény-értékelések készítése során együttműködik az oktatóval.
- Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, szakmai szókincsét. Szabatosan fogalmaz. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára.
- Törekszik a pontos, hibamentes feladatmegoldásra.
- Írásbeli teljesítményértékelései során rendezett, a mérnöki szinten elvárható minőségű és külalakú dokumentációkat készít.
- Fejlődik a hallgató tudása az alábbi területeken: csapatmunka, vitakultúra, tolerancia, lényeglátás; dokumentációk szakmai célokra és társadalmi részvételre. [public participation]
- Önállóan elvégzi az előadási órákon meghallgatott és megvitatott tudásanyag feldolgozását, az összegző teljesítményértékelések sikeres teljesítése érdekében.
- Önállóan és legjobb tudása szerint elvégzi az önálló részteljesítmény-értékelések során kiadott feladatokat. [Csoportmunka – előadás és opponensi vélemények.]
- Nyitottan fogadja a megalapozott és a túlzó kritikai észrevételeket.
- Gondolkodásában a rendszerelvű, kiegyensúlyozott megközelítést alkalmazza.
Előadások prezentációval, interaktívan. Történelmi esettanulmányok és aktualitások. [70% - 30%] 2-4 fős csoportban készített projekt bemutató. Kommunikáció, internetes forrás keresés-adatfeldolgozás írásban és szóban órán, továbbá teljesítményértékeléskor.
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | A Repülőterek, mint KOMPLEX KÖZLEKEDÉSI LÉTESÍTMÉNYEK. I. Nagyrepülőterek Európában. A repülőterek és régiójuk fejlődése, versenye és versenyképessége. |
2. | Közlekedési nagyberuházások a nemzetközi gyakorlatban. CBA (Cost-Benefit Analysis) - Alapvető módszertan. CBA – MCA – Értékelemzés – Életcikluselemzés. Esettanulmányok. |
3. | CBA: Haszon - költség hányados, nettó jelenérték, belső megtérülési hányad. Egyszerűsített példák költség-haszon elemzésre. Forgalmi előrebecslés. Hibalehetőségek. Pénzügyi-, környezeti- és etikai kockázatok. Hallgatói kiselőadások (PR1) |
4. | CBA: Kockázatelemzés, érzékenységvizsgálatok. Az értékelemzés. Alapok, példák, hatások, mellékhatások. Hallgatói kiselőadások (PR1) |
5. | CBA: Az egyenértékű kártalanítás közgazdasági fogalma. Pareto-optimum. A megtakarított idő értéke. Hallgatói kiselőadások (PR1) Zárthelyi dolgozat (ZH1) |
6. | Témakörök önálló feldolgozásra:
|
7. | |
8. | |
9. | |
10. | |
11. | |
12. | |
13. | |
14. |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
1. Elektronikus jegyzet:
2. Példatár, feladatgyűjtemény: -
3. Szakirodalom:
b) Adler, H (1992) : Cost Benefit Analysis. Examples. pp. 1-275.
c) Decision Making on Mega-Projects. Edward Elgar Publishing Ltd. (2008) pp. 1-342.
Az előadásokon és gyakorlatokon való részvétel 60%-ban kötelező. Az a hallgató, aki három, vagy több alkalomról hiányzik, nem szerezheti meg a tantárgy kreditjét.
Konzultációs időpontok: a tanszék honlapján megadottak szerint.
II. Tárgykövetelmények
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy évközi írásbeli összegző teljesítményértékelés, továbbá egy önálló részteljesítmény-értékelés (esettanulmány előadása csoportmunka keretében) és az előadásokon tanúsított aktivitás alapján történik.
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
Zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH1 | A.1-A.4; B.1; |
Kiselőadás prezentáció | PR1 | A1-A4. B1-B3. C1, C3, C6, D2-D4. |
Házi feladat (folyamatos részteljesítmény-értékelés) | HF1 | A.1-A.4; B.1-B.4; C.1-C.6; D.1, D.4 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
Jele | Részarány |
ZH1 | 50% |
PR1 | 30% |
HF1 | 20% |
Összesen | 100% |
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 80<=P |
jó (4) | 70<=P<80% |
közepes (3) | 60<=P<70% |
elégséges (2) | 50<=P<60% |
elégtelen (1) | P<50% |
- Az otthoni feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a „Részletes féléves ütemtervben ismertetett időpontokban adhatók be.
- Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető.
- A teljesítményértékelés (ZH1) első alkalommal a „Részletes féléves ütemterv”-ben ismertetett időpontban díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén az új eredmény a korábbi eredményt minden esetben felülírja.
- Amennyiben a 3) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal, ismételt kísérletet tehet a sikertelen teljesítményértékelés javítására a pótlási időszakban.
Tevékenység | Óra/félév |
Részvétel a kontakt tanórákon | 5x2=10 |
Felkészülés a teljesítményértékelésre ZH1 | 30 |
Esettanulmány, prezentáció elkészíté-se. PR1 | 20 |
Házi feladat. Számítás Hf1. | 20 |
Összesen | 80 |