Tantárgyi adatlap
Download PDFI. Subject Specification
Type | Hours/week / (days) |
Lecture | 10 |
name | Dr. Orosz Csaba |
academic rank | Professor |
orosz.csaba@emk.bme.hu |
nincs
A tantárgy célja: Alapvető jártasság megszerzése az építőmérnöki projektek komplex elemzé-sével kapcsolatban. Műszaki- környezeti- és gazdasági értékelés. Képesség a társadalmi költ-ségek, a társadalmi hasznok továbbá a magánköltségek és magánhasznok kiegyensúlyozott számbavételére, számítására. Jártasság a kockázatok becslésében.
- Ismeri az építőmérnöki létesítmények gazdaságtani alapfogalmait.
- Megismeri néhány magyar- és nemzetközi építőmérnöki nagyberuházás nagyságrendjét, körül-ményeit, kockázatait. [Forgalom, környezet] Ismeri az utána vizsgálatok alapvető módszereit.
- Ismeri az előzetes célokat és átlátja az olykor vitatott végeredményeket.
- Ismeri az alapvető nemzetközi szemléletmódokat; a piaci- és a jóléti megközelítést. Áttekint né-hány alapvető értékelési technikát. Szükség esetén gyorsan megtalálja az alapvető magyar- és idegen nyelvű szakirodalmi forrásokat.
- Képes a szakirodalom gyors áttekintésére, szelektálására. [Aktuális esetek gyors feltárása inter-net segítségével. Hasonló feladat a számonkérés során.]
- Alapvető jártasság az előzetes projekt értékelésben és az utólagos számbavételben.
- Alkalmassá válik szakértői becslés készítésére, a projektek bonyolultsági fokának megítélésére, a tárgyilagos, kiegyensúlyozott, többszempontú értékelésre.
- Megismeri a más szakmák képviselőivel folytatandó együttműködés alapvető szabályait.
[Építészmérnökök, jogászok, közgazdászok, környezetvédők, műemlékvédők.]
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival. Tovább javuló képességek az együttműködés, a csoportmunka, a nyitott értékelés irányában.
- A részteljesítmény-értékelések készítése során együttműködik az oktatóval.
- Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, szakmai szókincsét. Szabatosan fogalmaz. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára.
- Törekszik a pontos, hibamentes feladatmegoldásra.
- Írásbeli teljesítményértékelései során rendezett, a mérnöki szinten elvárható minőségű és külalakú dokumentációkat készít.
- Fejlődik a hallgató tudása az alábbi területeken: csapatmunka, vitakultúra, tolerancia, lényeglátás; dokumentációk szakmai célokra és társadalmi részvételre. [public participation]
- Önállóan elvégzi az előadási órákon meghallgatott és megvitatott tudásanyag feldolgozását, az összegző teljesítményértékelések sikeres teljesítése érdekében.
- Önállóan és legjobb tudása szerint elvégzi az önálló részteljesítmény-értékelések során kiadott feladatokat. [Csoportmunka – előadás és opponensi vélemények.]
- Nyitottan fogadja a megalapozott és a túlzó kritikai észrevételeket.
- Gondolkodásában a rendszerelvű, kiegyensúlyozott megközelítést alkalmazza.
Előadások prezentációval, interaktívan. Történelmi esettanulmányok és aktualitások. [70% - 30%] 2-4 fős csoportban készített projekt bemutató. Kommunikáció, internetes forrás keresés-adatfeldolgozás írásban és szóban órán, továbbá teljesítményértékeléskor.
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | A Repülőterek, mint KOMPLEX KÖZLEKEDÉSI LÉTESÍTMÉNYEK. I. Nagyrepülőterek Európában. A repülőterek és régiójuk fejlődése, versenye és versenyképessége. |
2. | Közlekedési nagyberuházások a nemzetközi gyakorlatban. CBA (Cost-Benefit Analysis) - Alapvető módszertan. CBA – MCA – Értékelemzés – Életcikluselemzés. Esettanulmányok. |
3. | CBA: Haszon - költség hányados, nettó jelenérték, belső megtérülési hányad. Egyszerűsített példák költség-haszon elemzésre. Forgalmi előrebecslés. Hibalehetőségek. Pénzügyi-, környezeti- és etikai kockázatok. Hallgatói kiselőadások (PR1) |
4. | CBA: Kockázatelemzés, érzékenységvizsgálatok. Az értékelemzés. Alapok, példák, hatások, mellékhatások. Hallgatói kiselőadások (PR1) |
5. | CBA: Az egyenértékű kártalanítás közgazdasági fogalma. Pareto-optimum. A megtakarított idő értéke. Hallgatói kiselőadások (PR1) Zárthelyi dolgozat (ZH1) |
6. | Témakörök önálló feldolgozásra:
|
7. | |
8. | |
9. | |
10. | |
11. | |
12. | |
13. | |
14. |
The above programme is tentative and subject to changes due to calendar variations and other reasons specific to the actual semester. Consult the effective detailed course schedule of the course on the subject website.
1. Elektronikus jegyzet:
2. Példatár, feladatgyűjtemény: -
3. Szakirodalom:
b) Adler, H (1992) : Cost Benefit Analysis. Examples. pp. 1-275.
c) Decision Making on Mega-Projects. Edward Elgar Publishing Ltd. (2008) pp. 1-342.
Az előadásokon és gyakorlatokon való részvétel 60%-ban kötelező. Az a hallgató, aki három, vagy több alkalomról hiányzik, nem szerezheti meg a tantárgy kreditjét.
Konzultációs időpontok: a tanszék honlapján megadottak szerint.
II. Subject requirements
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy évközi írásbeli összegző teljesítményértékelés, továbbá egy önálló részteljesítmény-értékelés (esettanulmány előadása csoportmunka keretében) és az előadásokon tanúsított aktivitás alapján történik.
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
Zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH1 | A.1-A.4; B.1; |
Kiselőadás prezentáció | PR1 | A1-A4. B1-B3. C1, C3, C6, D2-D4. |
Házi feladat (folyamatos részteljesítmény-értékelés) | HF1 | A.1-A.4; B.1-B.4; C.1-C.6; D.1, D.4 |
The dates of deadlines of assignments/homework can be found in the detailed course schedule on the subject’s website.
Jele | Részarány |
ZH1 | 50% |
PR1 | 30% |
HF1 | 20% |
Összesen | 100% |
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 80<=P |
jó (4) | 70<=P<80% |
közepes (3) | 60<=P<70% |
elégséges (2) | 50<=P<60% |
elégtelen (1) | P<50% |
- Az otthoni feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a „Részletes féléves ütemtervben ismertetett időpontokban adhatók be.
- Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető.
- A teljesítményértékelés (ZH1) első alkalommal a „Részletes féléves ütemterv”-ben ismertetett időpontban díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén az új eredmény a korábbi eredményt minden esetben felülírja.
- Amennyiben a 3) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal, ismételt kísérletet tehet a sikertelen teljesítményértékelés javítására a pótlási időszakban.
Tevékenység | Óra/félév |
Részvétel a kontakt tanórákon | 5x2=10 |
Felkészülés a teljesítményértékelésre ZH1 | 30 |
Esettanulmány, prezentáció elkészíté-se. PR1 | 20 |
Házi feladat. Számítás Hf1. | 20 |
Összesen | 80 |