Tantárgyi adatlap
Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
| Típus | Óraszám / (nap) |
| Előadás (elmélet) | 3 |
| név | Dr. Kövesdi Balázs Géza (őszi félév), Dr. Kovács Nauzika (tavaszi félév) |
| beosztás | Egyetemi docens |
| kovesdi.balazs@emk.bme.hu |
- Elemi szilárdságtan (BMEEOTMAT42)
- Tartószerkezetek méretezésének alapjai (BMEEOHSAT41)
- Építőanyagok I. (BMEEOEMAT43)
A tárgyban alkalmazott digitális oktatási módszertan hatékonyan támogatja a hallgatók készségfejlesztését és a kimeneti követelmények elsajátítását
- ismeri az acélszerkezetek méretezéséhez alkalmazott határállapotokat,
- ismeri a központosan húzott acél rudak méretezési elvét,
- ismeri a központosan nyomott acél rudak méretezési elvét,
- ismeri a hajlított-nyírt szerkezeti elemek szilárdsági méretezésének elvét,
- ismeri a kifordulásvizsgálat alapjait,
- ismeri a csavarozott kapcsolatok méretezésének elvét,
- ismeri a hegesztett kapcsolatok méretezésének elvét,
- ismeri a lemezhorpadás jelenségét és a keresztmetszeti osztályzás alapjait.
- képes a központosan húzott acél rudak méretezésére,
- képes a központosan nyomott acél rudak kihajlási ellenállásának meghatározására,
- képes a hajlított-nyírt szerkezeti elemek szilárdsági méretezésére,
- képes acél gerendatartók kifordulási ellenállásának meghatározására,
- képes nyírt-csavarozott kapcsolatok ellenállásának meghatározására,
- képes a nyírt-húzott hegesztett kapcsolatok ellenállásának meghatározására.
- nyitott az új méretezési eljárások megismerésére,
- törekszik az acélszerkezeti méretezési módszerek megértéséhez szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára.
- törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra.
- önállóan végzi az acélszerkezeti feladatok és problémák végig gondolását és adott források alapján történő megoldását.
| Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
| 1. | Az acél, mint építőanyag; gyártás, szövetszerkezet, mechanikai tulajdonságok; a szerkezeti acélanyagok fajtái, jelölésük; acélszerkezeti termékek |
| 2. | Szerkezeti elemek osztályozása; igénybevétel; viselkedés; teherbírási határállapot. Központosan húzott rúd: szerkezeti kialakítás, viselkedés, méretezés. |
| 3. | Stabilitási határállapotok. Elágazási határállapot: az Euler-rúd kihajlása. Központosan nyomott rúd: szerkezeti viselkedés, méretezési háttér. Szabványos méretezési eljárás síkbeli kihajlás esetén. |
| 4. | A kihajlási hossz értelmezése és meghatározása. Nyomott rudak méretezése. |
| 5. | Hajlított – nyírt szerkezeti elem viselkedése. Keresztmetszeti osztályozás. Szilárdsági méretezés: hajlítási és nyírási ellenállás. |
| 6. | Gerendakifordulás – szabványos méretezés: általános és egyszerűsített eljárások, szerkesztési szabályok. |
| 7. | Gerendatartó méretezése – mintapéldák. |
| 8. | Acélszerkezeti kapcsolatok kialakítása és osztályozása. Mechanikus kapcsolatok szerkezeti kialakítása, alkalmazási területei. Hegesztett kapcsolatok technológiai háttere, varratok típusai, alkalmazási területei. |
| 9. | Hegesztési varratok méretezési elvei: viselkedés, határállapot, méretezés. Húzott/nyomott szerkezeti elemek hegesztett kapcsolatai: kialakítás, méretezés. |
| 10. | Hegesztett kapcsolatok méretezése. |
| 11. | Csavarozott kapcsolatok méretezési elvei: viselkedés, határállapot, méretezés. Húzott/ nyomott szerkezeti elemek csavarozott kapcsolatai: kialakítás, méretezés. |
| 12. | Csavarozott kapcsolatok méretezése. |
| 13. | Lemezhorpadás: jelenség, jellemzés, méretezési elvek. |
| 14. | Acélszerkezetek osztályozása. Az acélszerkezetek alkalmazási területei; előnyök, hátrányok. Alkalmazási példák bemutatása. |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
- Halász, Platthy: Acélszerkezetek
- Ádány, Dulácska, Dunai, Fernezelyi, Horváth: Acélszerkezetek; Általános és speciális eljárások; Tervezés az Eurocode alapján; 2. bővített kiadás, Artifex Kiadó Kft, Budapest, 2016.
- Dunai, Horváth, Kovács, Verőci, Vigh: Acélszerkezetek méretezése az Eurocode 3 szerint, (Gyakorlati útmutató).
- Dunai: Előadás óravázlat
- Gyakorló mintapéldák
Konzultációs időpontok:
A tanszék honlapján megadottak szerint, vagy
előzetesen, e-mail-ben egyeztetve; e-mail: kovesdi.balazs@emk.bme.hu (őszi félév) és kovacs.nauzika@emk.bme.hu (tavaszi félév)II. Tárgykövetelmények
| Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
| 1. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH1 | A.1-A.3; B.1-B.2; C.1-C.3; D.1 |
| 2. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH2 | A.4-A.5; B.3-B.4; C.1-C.3; D.1 |
| 3. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH3 | A.6-A.8; B.5-B.6; C.1-C.3; D.1 |
| 1-3. házi feladat (folyamatos részteljesítmény értékelés) | HF | A.1-A.8; B.1-B.6; C.1-C.3; D.1 |
| Aktív részvétel (folyamatos részteljesítmény-értékelés) (opcionális, csak pozitív előjellel) |
A | A.1-A.8; B.1-B.6 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
| Jele | Részarány |
| ZH1 | 33% |
| ZH2 | 33% |
| ZH3 | 34% |
| Összesen | 100% |
| HF bónusz | 10% |
| Össz + bónusz | 110% |
- Mindhárom zárthelyi elméleti (teszt) és gyakorlati (példa) részből áll.
- Mindhárom zárthelyi elméleti (teszt) és gyakorlati (példa) rész sikeres teljesítése (>=30%) szükséges, de nem elégséges feltétele a tárgy teljesítésének, lásd 3.5 pont.
- A házi feladatok megoldása nem kötelező.
- A házi feladtok célja a ZH felkészülés segítése, a feladatok egyedi, paraméteres számpéldák.
- A házi feladatok megoldásával max 10 bónusz pont szerezhető.
A tárgy teljesítményértékelése 3 kötelező ZH-t és több kisebb nem kötelező számítási házi feladatot tartalmaz.
A ZH-k elméleti (teszt) és gyakorlati (példa) részből állnak. A tárgy teljesítéséhez mindhárom ZH mindkét részén a pontok minimum 30%-át meg kell szerezni (teszt: 4 pont, példa 6 pont). A 30%-nál alacsonyabb eredményű ZH sikertelen, ezért azt pótolni KELL. A 30% vagy annál magasabb eredményű ZH sikeres.
Figyelem!ZH eredménnyel meg kell szerezni min. 50 pontot az elégséges eléréséhez. Ha minden ZH-t a minimális 30%-on teljesít még nem éri el az elégséges határát!
Megszerezhető pontok maximális száma:| Tevékenység | Max pont |
| ZH1 | 33 pont (teszt:13 pont + példa: 20 pont) |
| ZH2 | 33 pont (teszt:14 pont + példa: 20 pont) |
| ZH3 | 34 pont (teszt:14 pont + példa: 20 pont) |
| Összesen | 100 pont |
| HF bónusz | 10 pont |
| Összesen: | 110 pont |
A féléves osztályzat az elért pontszám alapján:
| Érdemjegy | Pontszám (P) |
| jeles (5) | 85<=P |
| jó (4) | 75<=P<85 |
| közepes (3) | 65<=P<75 |
| elégséges (2) | 50<=P<65 |
| elégtelen (1) | P<50 |
Minden ZH egyszerpótolható (ütemterv szerint).
Sikertelen ZH-t (<30%) a pótlási alkalmon javítani KELL.
Sikeres ZH-t (>=30%) a pótlási alkalmon javítani LEHET.
A ZH és a PZH közül a jobbik eredményt vesszük figyelembe.
A házi feladtok nem kötelezőek (opcionális), nem javíthatók és nem pótolhatók, cél a ZH felkészülés segítése.
Az opcionális házi feladatokkal max. 10 pontot lehet szerezni, amelyet 50 pont és a feletti ZH pontokhoz adunk hozzá.
| Tevékenység | Óra/félév |
| részvétel a kontakt tanórákon | 14×3=42 |
| felkészülés a teljesítményértékelésekre, házi feladatok megoldása | 2×16=32 |
| kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 16 |
| Összesen | 90 |