Tantárgyi adatlap
                                Teljesítési követelmények
                                
            
                            
                        
            
                    Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Programozás alapjai
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOFTBSFC001-00
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
| Típus | Óraszám / (nap) | 
| Laboratóriumi gyakorlat | 2 | 
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
3
1.7 Tárgyfelelős
| név | Dr. Ekler Hajnalka | 
| beosztás | Adjunktus | 
| ekler.hajnalka@emk.bme.hu | 
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Fotogrammetria és Térinformatika Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező az építőmérnöki (BSc) szakon
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2025. szeptember 1.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgy fő célja, hogy a tanulók alapvető programozási ismereteket szerezzenek és Python programozási nyelvben egyszerűbb szkript feladatokat meg tudjanak oldani önállóan. Olyan programozói szokások kialakítására motiváljuk a hallgatókat, amellyek segítségével később képesek lesznek akár csapatban, komplexebb mérnöki  feladatok megoldására, akár nagyobb kódbázisok módosítására is.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
1. Ismeri a legfontosabb adatszerkezeteket.
2. Ismeri a legfontosabb vezérlési szerkezeteket.
3. Ismeri az algoritmizálás alapvető eszköztárát és módszereit.
4. Ismeri a programozási alaptételeket.
5. Tud függvénykönyvárakat használni.
6. Tud függvényeket írni.
7. Tud adatokat importálni, ábrázolni és exportálni is.
8. Ismeri a Python nyelv alapvető szintaxisát.
9. Ismeri a legfontosabb programozói szakkifejezéseket angol nyelven is.
B. Képesség
1. Megérti a programozás szerepét és fontosságát az építőmérnöki gyakorlatban.
2. Építőmérnöki számítási feladataihoz képes programozási nyelvet és környezetet választani.
3. Képes az építőmérnöki tevékenysége során számítási feladatokat Python programozási nyelven magabiztosan megoldani.
4. Képes az építőmérnöki tervezés számítási módszereit olyan függvényekbe  szervezni, amelyeket később más mérnök is fel tud használni.
5. Képes mások által létrehozott kódot olvasni, használni és módosítani.
6. Képes a programozási feladatokhoz kapcsolódó kérdéseire az interneten válaszokat keresni, majd a válaszok közül a 7. relevánsat kiszűrni és validálni.
7. Képes interaktív munkafüzetbe szervezni számításait és a hozzá tartozó dokumentációt.
8. Képes a hibaüzeneteket értelmezni és a hibákat az alapján kijavítani.
C. Attitűd
1. Képes és nyitott  új programozási nyelv(ek)et megtanulni.
2. Képes és nyitott az informatikai ismereteit önállóan bővíteni, törekszik a folyamatos önképzésre.
3. Megérti, hogy a programozás nyelve az angol, így törekszik arra, hogy angol (szakmai) nyelvtudását elmélyítse.
4. Munkája során mindig szem előtt tartja, hogy a kódja mások számára is érthető, egyértelmű és könnyen módosítható legyen.
5. Kerüli a felesleges bonyolítást, átlátható, elegáns megoldásokra törekszik.
6. Feladatait igyekszik legjobb tudása szerint, magas színvonalon elvégezni.
D. Önállóság és felelősség
1. Önállóan tud kisebb mérnöki feladatokat Python programozási nyelvben megoldani.
2. A feladatok megoldása során a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
3. Munkáját minden esetben ellenőrzi és validálja.
4. Felelősséget vállal az általa megírt kód minőségéért.
2.3 Oktatási módszertan
Laborgyakorlat lévén az oktatásban a legnagyobb szerepet az interaktív jelenléti oktatás kapja: 
A gyakorlat során a hallgatók interaktív munkafüzetekben dolgoznak, ahol az elméleti részeket egyértelműen jelölt programozási feladatok szakítják meg. A hallgatók figyelmét, aktivitását és a monotonitás megtörését az órákon ezek az elméleti és aktív programozási feladatok váltogatása biztosítja. 
Az órákon a hallgatók a feladatok megoldását nem látják, azonban a Tanulószoba időpontja után a megoldásokat (kódokat és a kódok szöveges leírását) nyilvánossá tesszük, ezzel biztosítva, hogy a hallgatók esetleges hiányzás esetén önállóan is fel tudjanak készülni egy-egy tananyagból.
A munkafüzetek végén összefoglalás, ellenőrző kérdések és gyakorló feladatok is segítik a felkészülést.
A kiadott interaktív munkafüzetekben egyértelműen megjelölt részeket vagy az egyéb tanulást segítő anyagokat (videó, honlap, könyvrészlet) a hallgatóknak önállóan kell elsajátítani, az ezekhez kapcsolódó kérdéseiket feltehetik a laborgyakorlatokon, Tanulószobán vagy online konzultáció során. Ezek az anyagok számonkérésre kerülnek.
A kiadott interaktív munkafüzetek tartalmaznak egyértelműen megjelölt kiegészítő anyagokat, amik vagy a megértést segítik vagy olyan a tananyaghoz kapcsolódó plusz tudást tartalmaznak, amelyek a hallgatók jelenlegi tudás szintjén túlmutat (pl. matematikából még tanult ismeretek), azonban a későbbi tanulmányaik során szükségesek. Ezek a kiegészítő anyagok természetesen nem lesznek számonkérve.
A rendszeres kontaktórák mellett a tárgy kompetenciáinak elsajátítását Tanulószoba segíti, ahol egy gyakorlatvezető válaszolja meg a felmerülő kérdéseket.
2.4 Részletes tárgyprogram
1. Bevezetés a Python nyelvbe
2. Függvények hívása és függvénykönyvtárak importálása
3. Függvények írása
4. List adatszerkezet
5. Set, dict és tuple adatszerkezetek
6. Numpy alapismeretek
7. ZH
8. Vezérlési szerkezetek
9. Programozási alaptételek I.
10. Programozási alaptételek II. 
11. Adatok írása és olvasása
12. Adatok/függvények megjelenítése, optimalizáció
13. Interpoláció
14. ZH
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
Moodlben található interaktív munkafüzetek minden gyakorlathoz.
2.6 Egyéb tudnivalók
-
2.7 Konzultációs lehetőségek
Konzultációs időpontok: a tanszék honlapján megadottak szerint, vagy előzetesen, e-mail-ben egyeztetve; e-mail: ekler.hajnalka@emk.bme.hu
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2025/2026  I. félév
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A félév során 10 rövid elméleti kérdésekből álló tesztet töltenek ki a hallgatók a gyakorlatok elején, illetve két gyakorlati ZH-t kell teljesíteniük.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
| Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények | 
|---|---|---|
| Bevezetés a Python nyelvbe teszt | ED1 | A1, A9, B1, B2, B6, C1 | 
| Függvénykönyvtárak teszt | ED2 | A5, A9, B5 | 
| Függvényírás teszt | ED3 | A5, A6, A9, B4, C4 | 
| List adatszerkezet teszt | ED4 | A1, A9 | 
| Set, dict, tuple adatszerkezetek teszt | ED5 | A1, A9 | 
| Numpy teszt | ED6 | A1, A5, A9, B5 | 
| Zárthelyi dolgozat 1. | ZH1 | A1, A5, A6, A8, B4, B7, B8, C1-C6, D1-D4 | 
| Vezérlési szerkezetek teszt | ED7 | A2, A3, A6, A9 | 
| Programozási alaptételek 1. teszt | ED8 | A2, A3, A4, A6, A9 | 
| Programozási alaptételek 2. teszt | ED9 | A2, A3, A4, A6, A9 | 
| Import, export teszt | ED10 | A5, A7, A9, B5 | 
| Zárthelyi dolgozat 2. | ZH2 | A2, A3, A4, A6, A7, A8, B3, B4, B7, B8, C1-C6, D1-D4 | 
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
| Jele | Részarány | 
|---|---|
| A1, A9, B1, B2, B6, C1 | 3% | 
| A5, A9, B5 | 3% | 
| A5, A6, A9, B4, C4 | 3% | 
| A1, A9 | 3% | 
| A1, A9 | 3% | 
| A1, A5, A9, B5 | 3% | 
| A1, A5, A6, A8, B4, B7, B8, C1-C6, D1-D4 | 30% | 
| A2, A3, A6, A9 | 3% | 
| A2, A3, A4, A6, A9 | 3% | 
| A2, A3, A4, A6, A9 | 3% | 
| A5, A7, A9, B5 | 3% | 
| A2, A3, A4, A6, A7, A8, B3, B4, B7, B8, C1-C6, D1-D4 | 40% | 
| Összesen | 100% | 
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
-
3.5 Érdemjegy megállapítása
| Érdemjegy | Pontszám (P) | 
|---|---|
| jeles(5) | 85≤P | 
| jó(4) | 75≤P<85% | 
| közepes(3) | 65≤P<75% | 
| elégséges(2) | 50≤P<65% | 
| elégtelen(1) | P<50% | 
3.6 Javítás és pótlás
Az ED-knek nincs minimumpontjuk, azonban pótlási héten egyszer az összes ED-t egy komplex tesztben lehet pótolni/javítani. A pótlás/javítás során a jobb eredményt vesszük figyelembe, ezzel ösztönöve a hallgatókat, hogy a félév végén átismételjék az elméleti tananyagot.
A ZH1 minimum ponthatára 15 pont, és 2 héten belül (összevárva az összes gyakorlatot) órarenden kívül biztosítunk egy pótlási lehetőséget. A pótláson az utolsó megszerzett pont lesz figyelembe véve.
A ZH2 minimum ponthatára 20 pont, és pótlási héten órarenden kívül biztosítunk egy pótlási lehetőséget. A pótláson az utolsó megszerzett pont lesz figyelembe véve.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
| Tevékenység | Óra/félév | 
|---|---|
| Részvétel a kontakt tanórákon | 14 x 2 = 28 | 
| Készülés a gyakorlatokra | 14 x 2 = 28 | 
| Készülés az elméleti tesztekre | 10 x 1 = 10 | 
| Készülés a gyakorlati számonkérésre | 2 x 12 = 24 | 
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2025. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2025/2026  I. félév