Tantárgyi adatlap

PDF letöltése

I. Tantárgyleírás

1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Szilárdságtan
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOTMBSFC003-00
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus Óraszám / (nap)
Előadás (elmélet) 1
Gyakorlat 3
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Vizsga
1.6 Kreditszám
5
1.7 Tárgyfelelős
név Sárosiné Dr. Lakatos Ilona Éva
beosztás Egyetemi docens
email lakatos.eva@emk.bme.hu
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Tartószerkezetek Mechanikája Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező az építőmérnöki (BSc) szakon
1.12 Előkövetelmények
Erős követelmény: Statika szintemelő ; Gyenge követelmény: Statika
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2025. szeptember 1.

2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy megismertesse a hallgatókat a szilárdságtan alapfogalmaival, a terhek, feszültségek, alakváltozások, elmozdulások fogalmával és a köztük fennálló kapcsolattal. Ezek segítségével az alapfeladatok, a méretezés, ellenőrzés elvégezhető. Kiemelt hangsúlyt kap a feszültségek és alakváltozások számítása a rudak, gerendák egyszerű és összetett igénybevételeiből. Az elsajátított módszerek egyes statikailag határozatlan feladatok megoldását is lehetővé teszik. A tárgy teljesítésével a hallgató fenti ismeretek birtokában képes az építőmérnöki feladatok kapcsolódó problémáinak megoldására.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
1. ismeri a teher, feszültség, alakváltozás és elmozdulás fogalmát, 2. ismeri a rúd és rúdelem fogalmát, 3. ismeri a rúd keresztmetszetét jellemző geometriai mennyiségeket, azok kiszámítási módját, 4. ismeri a lineárisan rugalmas és a lineárisan rugalmas-tökéletesen képlékeny anyagmodellt, 5. ismeri a rudak keresztmetszeteiben ébredő igénybevételeket, az azokból származó feszültségeket és a számításukra szolgáló képleteket, 6. ismeri a rudak keresztmetszeteinek alakváltozásait, azok kapcsolatát az igénybevételekkel és egyes pontok alakváltozásaival, 7. ismeri a rudak kereszmetszeteinek igénybevételek hatására bekövetkező elmozdulásait, 8. ismeri a hőmérséklet alakváltozásokra gyakorolt hatását,
B. Képesség
1. kiszámolja a húzott-nyomott rúdban ébredő feszültségeket, alakváltozásokat, elvégzi a méretezési és ellenőrzési feladatokat, 2. kiszámolja a tiszta nyírásból származó feszültségeket, alakváltozásokat, elvégzi a méretezési és ellenőrzési feladatokat, 3. kiszámolja a csavarásból származó feszültségeket, alakváltozásokat egyszerű keresztmetszetek esetén, elvégzi az egyszerűbb méretezési és ellenőrzési feladatokat, 4. kiszámolja az egyenes hajlításból származó feszültségeket, alakváltozásokat, elvégzi a méretezési és ellenőrzési feladatokat, 5. felismeri a ferde hajlítást és kiszámolja az abból származó feszültségeket, alakváltozásokat, elvégzi a méretezési és ellenőrzési feladatokat, 6. kiszámolja a hajlítással egyidejű nyírásból származó feszültségeket, 7. kiszámolja a külpontosan húzott-nyomott keresztmetszet feszültségeit lineárisan rugalmas, illetve csak nyomásnak ellenálló anyag esetén, 8. kiszámolja a húzott-nyomott, valamint egyszerűbb csavart és hajlított rudak elmozdulásait, 9. kiszámolja statikailag egyszeresen határozatlan szerkezetek reakcióit, elmozdulás számítás segítségével,
C. Attitűd
1. törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra, 2. feladatát úgy dolgozza ki, hogy az bárki által követhető, vagy akár folytatható legyen, 3. törekszik a szabatos fogalmazásra,
D. Önállóság és felelősség
1. nyitott a kritikai észrevételekre, 2. felkészült a hibák felismerésére, javítására,
2.3 Oktatási módszertan
Előadások és számítási gyakorlatok az elektronikusan kiadott munkafüzet alapján, házi és gyakorló feladatok önálló, vagy csoportmunkában történő megoldása.
2.4 Részletes tárgyprogram
1. Igénybevételi ábrák (ismétlés). Bevezetés: a szilárdságtan témája, alapvető fogalmai, a lineárisan rugalmas anyagmodell. 2. A rúd és rúdelem fogalma, igénybevételei és deformációi. A keresztmetszetek geometriai jellemzői: a súlypont és az inercianyomatékok fogalma. Az inerciaszámítás alapjai, példák. 3. A központos húzás-nyomás fogalma, alapegyenletei, bevezető számpéldák, deformációk számítása: homogén és inhomogén rúd, a hőmérsékletváltozás hatása. 4. A központos húzás-nyomás, példák. Statikailag határozatlan szerkezetek. 5. A tiszta nyírás fogalma, csavarok-szegecsek, alappéldák. Egyszerű kapcsolatok ellenőrzése központos húzás-nyomásra és tiszta nyírásra. 6. Csavarás körszimmetrikus keresztmetszetre, poláris inercia fogalma, deformációk számítása. Csavarásból származó feszültségek számítása, példák. 7. A tiszta hajlítás alapegyenletei. Egyenes hajlítás, normálfeszültségek és deformációk számítása. Inhomogén keresztmetszetek egyenes hajlítása, normálfeszültségek és deformációk számítása. 8. Elmozdulások számítása, határozatlan tartók. Egyszerű elmozdulás-számítási feladatok konzol és kéttámaszú tartó esetére. 9. Ferde hajlítás. Külpontos húzás-nyomás: a feszültségszámítás alapösszefüggései, a semleges tengely fogalma. 10. Külpontos húzás-nyomás: példák. A belső mag fogalma. 11. Csak nyomásnak ellenálló anyagú keresztmetszetek, tartók (oszlop, fal) feszültségszámítása. 12. A nyírófeszültségek reciprocitása. Hajlítás és nyírás: Zsuravszkij elmélete, bevezető példák. 13. Hajlított és nyírt tömör gerendák feszültségszámítása. Összetett igénybevételű rudak feszültségei. 14. Összefoglalás, ismétlés.
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
Tankönyv(ek): - Kaliszky S., Kurutzné Kovács M., Szilágyi Gy.: Szilárdságtan, 2000; - Beer, Johnston: Mechanics of materials; - Budynas: Advanced Strength and Applied Stress Analysis; - Popov: Mechanics of materials; - Gere – Goodno: Mechanics of Materials. Cengage Learning, 2015 Letölthető anyag(ok): - Előadás fóliák, gyakorlatok anyaga óravázlat formájában.
2.6 Egyéb tudnivalók
- A teljesítményértékelésen részt vevő hallgató a teljesítményértékelés ideje alatt külön engedély nélkül nem kommunikálhat másokkal, és nem lehet nála kommunikációra alkalmas elektronikus vagy egyéb eszköz bekapcsolt állapotban. - Az az érvényes aláírással rendelkező hallgató, aki nem vizsgakurzusra veszi fel a tárgyat, aláírását és vizsgajogát nem vesztheti el, de a végeredmény számításánál az újonnan elért zárthelyi eredményeket vesszük alapul.
2.7 Konzultációs lehetőségek
Konzultációs időpontok: - a tárgy oktatója által a tanszéki honlapon meghirdetett időpontban, VAGY - előzetes egyeztetés szerint.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2025/2026 I. félév

II. Tárgykövetelmények

3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
- A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése három évközi írásbeli teljesítménymérés és egy vizsga alapján történik. - Az egyes zárthelyi dolgozatok időtartama 75 perc. - Az 50%-nál gyengébb zárthelyi dolgozat sikertelen. - A vizsga időtartama 105 perc. - Az értékelések, ellenőrzések pontos időpontját a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) Jele Értékelt tanulási eredmények
1. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) ZH1 A.1-A.8; B.1-B.2, B.9; C.1-C.3
2. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) ZH2 A.1-A.8; B.3-B.4, B.8-B.9; C.1-C.3
3. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) ZH3 A.1-A.8; B.5, B.7-B.9; C.1-C.3
Írásbeli vizsga (összegző értékelés) V A.1-A.8; B.1-B.9; C.1-C.3; D.1-D.2

A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
JeleRészarány
A.1-A.8; B.1-B.2, B.9; C.1-C.316,67%
A.1-A.8; B.3-B.4, B.8-B.9; C.1-C.316,67%
A.1-A.8; B.5, B.7-B.9; C.1-C.316,66%
A.1-A.8; B.1-B.9; C.1-C.3; D.1-D.250%
Összesen98%
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Aláírást kaphat és vizsgára bocsátható az a hallgató, aki: - mindhárom zárthelyi dolgozata sikeres, és - a sikeres zárthelyi dolgozatai eredményének átlaga eléri, vagy meghaladja az 50%-ot.
3.5 Érdemjegy megállapítása
ÉrdemjegyPontszám (P)
jeles(5)85≤P
jó(4)75≤P<85%
közepes(3)65≤P<75%
elégséges(2)50≤P<65%
elégtelen(1)P<50%
3.6 Javítás és pótlás
- Valamennyi zárthelyi dolgozat egyszer javítható vagy pótolható a félév elején kijelölt időpontban. - A zárthelyin és javításon vagy pótláson elért eredmények közül a jobb eredményt vesszük figyelembe. - A félév végén egy összegző típusú második pótlási/javítási alkalmat vehet igénybe az a hallgató, akinek csak egy zárthelyi hiányzik (azaz a pótlások után két zárthelyiből van sikeres eredménye). - A második pótlás a teljes félév anyagát lefedő dolgozat, eredménye a még sikertelen zárthelyi eredményét írja felül.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
TevékenységÓra/félév
kontakt óra28×2=56
félévközi felkészülés az órákra28×1=28
felkészülés a teljesítményértékelésekre4×9=36
kijelölt írásos anyag elsajátítása30
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2025. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2025/2026 I. félév