Tantárgyi adatlap
Download PDFI. Subject Specification
1. Basic Data
1.1 Title
Víztáj-védelem
1.2 Code
BMEEOVVAV31
1.3 Type
Module with associated contact hours
1.4 Contact hours
Type | Hours/week / (days) |
Lecture | 3 |
1.5 Evaluation
Midterm grade
1.6 Credits
3
1.7 Coordinator
name | Dr. Madarassy László |
academic rank | Honorary associate professor |
madarassy.laszlo@emk.bme.hu |
1.8 Department
Department of Hydraulic and Water Resources Engineering
1.9 Website
1.10 Language of instruction
hungarian
1.11 Curriculum requirements
Optional in the Civil Engineering (BSc) programme
1.12 Prerequisites
Ajánlott előkövetelmény:
- Vízépítés, vízgazdálkodás (BMEEOVVAT43)
1.13 Effective date
5 February 2020
2. Objectives and learning outcomes
2.1 Objectives
A tantárgy célja, hogy a hallgató megismerje a tájvédelem mérnöki ismereteit és módszereit, különösen a vízgazdálkodási beavatkozások tekintetében. Célkitűzés a komplexen szemlélet bemutatása és az, hogy a hallgató elsajátítsa az építőmérnöki alkotásokkal összefüggő a tájépítészeti ismereteket.
2.2 Learning outcomes
Upon successful completion of this subject, the student:
A. Knowledge
- Ismeri a tájfogalom rendszerét: tájosztályozás, tájalkotó elemek, tájelemek, tájtípusok, tájak osztályozása
- Ismeri a táj esztétikai jellemzésének módszereit.
- Ismeri az állapotjelzők közötti főbb függvénykapcsolatokat.
- Ismeri a EU környezetvédelmi alapelveit.
B. Skills
- Képes a táj jellemzésére és a táj több szempontú analízisére, adatokkal történő leírására.
- Képes természetharmonikus vízgazdálkodási mérnöki beavatkozások megtervezésére.
- Képes egyszerűbb tájvédelmi problémák azonosítására, azok megoldásához szükséges elvi és gyakorlati háttér feltárására, megfogalmazására és (tanult gyakorlati alkalmazásával) megoldására.
- Az elkészített terveket és a kapcsolódó számításokat a műszaki leírásban, számítási és a rajzi mellékletekben rendezett formában, mérnöktől elvárt módon dokumentálja, a tervvel kapcsolatos gondolatait szóban is szakszerűen kifejezi.
- Képes gondolatait rendezett formában szóban és írásban kifejezni.
C. Attitudes
- Nyitott a tanultak más tudományterületekkel és más tantárgyakban tanultakkal való összekapcsolására (pl. környezetvédelem, gazdaságtan).
- Törekszik a tanultak gyakorlatban való alkalmazására.
- Az előadás anyagokon túl nyitott a témához kapcsolódó irodalom feltárására.
D. Autonomy and Responsibility
- Aktívan részt vesz az előadásokon szereplő szakmai vitákban
- Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
2.3 Methods
Előadások és egy alkalommal tanulmányi kirándulás Budapesten.
2.4 Course outline
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | Bevezetés, a tantárgy követelmény rendszere. Fogalom-meghatározások. A tantárgy kialakulása. Tájfogalmak, a tájosztályozás. Tájalkotó elemek, tájelemek. Tájtípusok, tájak osztályozása. |
2. | A vízi tájkép formáinak időbeli változása. Történelmi korok szerinti változás. Évszakok változásai. Emberi, műszaki beavatkozások okozta változások. A táj hidrológiai, geológiai, morfológiai és természetföldrajzi vonatkozásai. Szegélyhatás és a szegélyek jellemzése. |
3. | A víz természeti értéke a tájban. Egyedi tájértéke. Tájértékelés. A tájak esztétikai jellemzése. A táj, illetve a panoráma részei, felosztása A víz tájképformáló jelentősége. Példák. |
4. | A tájépítészet kialakulása, és fő fogalmai főleg természetvédelem kapcsolatában. Tájrendezési elemek. Tájtípusok, tájtervezés. |
5. | A víz és a vízpart különböző esetei. Tározók, tavak, vízesés, természetes és mesterséges gazdasági vízfelületek, stb. Állóvizek (tavak és tározók) táji tervezése. |
6. | Tájértékelés, tájtervezés. Műszaki létesítmények: hidak, partfalak stb. vízi tájat karakterisztikussá tevő szerepe. |
7. | Természetvédelmi vízgazdálkodás A vízfelületek környezetmódosító hatása, klíma, nedvesség fluktuáció, hőmérséklet, stb. |
8. | Erdők szerepe és vízgazdálkodása. |
9. | A víz és vízpart, víztest különböző használatai. Természetharmonikus vízfolyásrendezés. Patakok, vízfolyások települési szakaszainak kialakítása. |
10. | A Velencei tó esettanulmánya A speciális vízi táji képek, mocsarak, nedves területek, holtágak, árterek stb. A vízi tájkép, mint esztétikai élmény. |
11. | A társadalom igényei a vízi tájjal kapcsolatban. A mérnöki létesítmények tájba illesztése. Környezeti hatásvizsgálatok tájvédelmi vonatkozásokban. |
12. | A vízépítés esztétikája A hazai víztáj védelemmel kapcsolatos feladatok, állami, önkormányzati, egyéni munkák és elvárások. |
13. | Tanulmányi kirándulás a budapesti Duna szakasz/Feneketlen tó víztájvédelmi értékelésére. |
14. | Összefoglalás. Beszámoló dolgozat megírása. |
The above programme is tentative and subject to changes due to calendar variations and other reasons specific to the actual semester. Consult the effective detailed course schedule of the course on the subject website.
2.5 Study materials
a) Tankönyvek:
- Csemez Attila: Tájtervezés – tájrendezés. Mezőgazda Kiadó. 1996.
- Thyll Sz. (szerk.): Talajvédelem és vízrendezés dombvidéken FM egyetemein és főiskoláin engedélyezett tankönyv. Mezőgazda Kiadó. Budapest, 1998.
- Madarassy László: Víztájvédelem. Vízépítési és Vízgazdálkodási Tanszék. 2009.
- Madarassy L.: Tározók és kistavak tervezése, elektronikus jegyzet, Budapest, 2010.
- Előadások anyagai
2.6 Other information
Nincs.
2.7 Consultation
Konzultációs időpontok: az oktatók félév elején a tanszéki honlapon és hirdetőtáblán meghirdetett konzultációs idejében, az oktatók szobájában.
This Subject Datasheet is valid for:
Nem induló tárgyak
II. Subject requirements
Assessment and evaluation of the learning outcomes
3.1 General rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy zárthelyi dolgozat alapján történik.
3.2 Assessment methods
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
Zárthelyi dolgozat | ZH | A.1-A.4; B.1-B.5; C.1-C.3; D.1-D.2 |
The dates of deadlines of assignments/homework can be found in the detailed course schedule on the subject’s website.
3.3 Evaluation system
Jele | Részarány |
ZH | 100% |
Összesen | 100% |
3.4 Requirements and validity of signature
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
3.5 Grading system
Jelenléti követelmény az előadások legalább 50%-án való részvétel. A zárthelyi dolgozat eredménytelen, ha egyenként nem éri el az elérhető pontszám 40%-át.
A jelenléti feltétel teljesítése és eredményes zárthelyi dolgozat megléte esetén az érdemjegyet a zárthelyi dolgozatra kapott osztályzatok adja.
A jelenléti feltétel teljesítése és eredményes zárthelyi dolgozat megléte esetén az érdemjegyet a zárthelyi dolgozatra kapott osztályzatok adja.
3.6 Retake and repeat
- A zárthelyi dolgozat a Részletes féléves ütemtervben szabályozott időpontban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén az új eredmény felülírja a korábbit.
- Amennyiben a 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet elérni, úgy – a szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételt kísérletet tehet a sikertelen első javítására. Ennek időpontját ugyancsak a Részletes féléves ütemterv szabályozza.
3.7 Estimated workload
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 14×3=42 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 34 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 14 |
Összesen | 90 |
3.8 Effective date
5 February 2020
This Subject Datasheet is valid for:
Nem induló tárgyak