Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Hidromorfológia
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOVVMV-2
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 2 |
Mérőgyakorlat | (3) |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Vizsga
1.6 Kreditszám
4
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Józsa János |
beosztás | Egyetemi tanár |
jozsa.janos@bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Vízépítési és Vízgazdálkodási Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező az Infrastruktúra-építőmérnök (MSc) szak Víz- és vízi környezetmérnöki specializációján
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2020. február 5.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a hallgató elsajátítsa a vízfolyások hidromorfológiai leírásához szükséges elméleti és gyakorlati ismereteket. Ennek megfelelően a félév során kitérünk az áramlások elméleti leírására, azok gyakorlati alkalmazhatóságára, az áramlásmérési eljárásokra, a turbulencia szerepére, annak elméleti leírására és mérésére, a hordalékvándorlás elméleti, tapasztalati leírására és mérési eljárásaira, a mederanyag elemzésére, a folyók nagyléptékű alaktani jellemzésére, a geofizikai medermérésekre és vízgyűjtő szintű hordalékvizsgálatokra is. A tantárgyban az elméleti oktatás mellett a hallgatók egy terepi mérőgyakorlaton is részt vesznek.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- Ismeri az áramlások matematikai leírását (Navier-Stokes és Reynolds-átlagolt Navier-Stokes egyenletek).
- Ismeri a turbulencia szerepét az elkeveredési folyamatokban.
- Ismeri a legkorszerűbb áramlásmérési eljárásokat.
- Ismeri a folyókban kialakuló hordalékvándorlás elméleti és tapasztalati leírását.
- Ismeri a folyókban vándorló hordalék state-of-the-art mérési módszereit.
- Ismeri a folyók hordalékhozamának számítási módszereit.
- Ismeri a folyók természetes alakváltozási folyamatait.
B. Képesség
- Képes felmérni, hogy adott mérnöki feladatokhoz az áramlások leírásának milyen egyszerűsítését alkalmazhatja.
- Képes kiválasztani, hogy milyen áramlásmérési eljárások alkalmasak különböző mérnöki problémák kezelésére.
- Becslést ad a folyókban vándorló hordalék mennyiségére tapasztalati úton.
- Képes meghatározni, hogy különböző hidromorfológiai jellemzőkkel bíró vízfolyások esetén milyen eljárásokkal lehet mérni a hordalékszállítást.
- Összeállítja a vízfolyások hidromorfológiai állapotának jellemzéséhez szükséges terepi mérési terveket.
- Képes vízfolyások összetett hidromorfológiai állapotértékelésére.
C. Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
- Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását.
- Nyitott a mérőgyakorlati feladok elkészítése során új adatfeldolgozási módszerek alkalmazására.
- Nyitott a korszerű mérőműszerek kezelésének elsajátítására.
- Törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra.
D. Önállóság és felelősség
- Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
- Önállóan és a – csapat részeként – hallgatótársaival együttműködve vesz részt a mérőgyakorlat feladatainak megoldásában.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, számítási feladatok, terepi mérőgyakorlat során műszerbemutatók, csoportos mérések, csoportos adatfeldolgozás.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | Bevezető előadás: a hidromorfológia szerepe az építőmérnöki gyakorlatban |
2. | Áramlások elméleti leírása: Folyadékok kinematikája |
3. | Áramlások elméleti leírása: Ideális folyadékok mechanikája |
4. | Áramlások elméleti leírása: Viszkózus folyadékok mechanikája |
5. | Áramlásmérési módszerek |
6. | Áramlás-meder kölcsönhatása, hordalékszemcsék megindulása |
7. | Elkeveredés elméleti leírása |
8. | Lebegtetett és görgetett hordalékmozgás elméleti leírása |
9. | Lebegtetett és görgetett hordalékmozgás mérési eljárásai |
10. | Mederanyag mintázása, elemzése, információtartalma |
11. | Folyók nagyléptékű alaktani elemzése |
12. | Geofizikai mederfelmérési eljárások |
13. | Vízgyűjtő szintű hordalékvándorlás vizsgálata |
14. | Terepi mérőgyakorlat tájékoztató és felkészítő |
- Helyszíni adatgyűjtés: mederdomborzat felmérése, felszínesés mérés, akusztikus elvű áramlásmérések, lebegtetett hordalékmintavételezés
- Laboratóriumi elemzés: lebegtetett hordalékminták alapján hordaléktöménység és szemösszetétel meghatározása hagyományos (szárításos) és lézeres eljárással
- Adatfeldolgozás: mederdomborzati térkép elkészítése, áramlási adatok elemzése, egyedi áramlási struktúrák feltárása, hordalékhozam meghatározása
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Könyvek:
- Bogárdi János: Vízfolyások hordalékszállítása. Akadémiai Kiadó, Budapest, 1971, 838 oldal
- Németh Endre: Hidromechanika. Tankönyvkiadó, Budapest, 1963, 883 oldal
- M. García et al: Sedimentation Engineering: Processes, Measurements, Modeling, and Practice, American Society of Civil Engineers, 2008 - Technology & Engineering - 1132 pages
- Elektronikus jegyzet: Józsa J., Baranya S.: Hidromorfológia HEFOP jegyzet.
- Baranya S. et al.: Hidromorfológiai mérőgyakorlat, elektronikus jegyzet.
2.6 Egyéb tudnivalók
- A terepi mérőgyakorlaton való részvétel kötelező. Időtartama: 3 nap. Helyszín: BME gödi mérőtelepe. Ideje: vizsgaidőszak alatt, előre kijelölt turnusok.
2.7 Konzultációs lehetőségek
Konzultációs időpontok: az oktatók félév elején a tanszéki honlapon és hirdetőtáblán meghirdetett konzultációs idejében, az oktatók szobájában, vagy előzetesen, e-mail-ben egyeztetve.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az előadásokon való részvétel, egy zárthelyi dolgozat, a terepi mérőgyakorlaton való részvétel és az ott készített jelentés, valamint a vizsga alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
Zárthelyi dolgozat | ZH | A.1-A.4 |
Terepi mérőgyakorlat | MGY | B.1-B.6; C.1-C.5; D.1-D.2 |
Írásbeli vizsga | V | A.5-A.7 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
ZH | 20% |
MGY | 30% |
V | 50% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a hallgató az előadások legalább 70%-án, a terepi mérőgyakorlat 100%-án részt vegyen, illetve a zárthelyi dolgozatot és a terepi mérőgyakorlatot legalább Elégséges szinten teljesítse.
3.5 Érdemjegy megállapítása
Az elérhető pontszám 40%-nál gyengébb vizsgaeredmény Elégtelen vizsgajegyet eredményez. A ZH eredménytelen, ha nem éri el az elérhető pontszám 40%-át.
A jelenléti feltételek, a ZH teljesítése és legalább elégséges vizsgajegy megléte esetén a végső érdemjegyet a ZH-ra, a mérőgyakorlatra és a vizsgára kapott érdemjegy 3.3. pont szerinti súlyozott, kerekített átlaga alapján számítjuk.
A jelenléti feltételek, a ZH teljesítése és legalább elégséges vizsgajegy megléte esetén a végső érdemjegyet a ZH-ra, a mérőgyakorlatra és a vizsgára kapott érdemjegy 3.3. pont szerinti súlyozott, kerekített átlaga alapján számítjuk.
3.6 Javítás és pótlás
A ZH a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet vesszük figyelembe. Amennyiben a pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal, ismételt kísérletet tehet a sikertelen első pótlás javítására.
A terepi mérőgyakorlat – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiváltható vagy teljesíthető.
A terepi mérőgyakorlat – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiváltható vagy teljesíthető.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 14×2=28 |
felkészülés a zárthelyi dolgozatra | 12 |
felkészülés a terepi mérőgyakorlatra | 16 |
részvétel a terepi mérőgyakorlaton | 3×8=24 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 20 |
vizsgafelkészülés | 20 |
Összesen | 120 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2020. február 5.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak