Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Vízgazdálkodási projektek
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOVVA-F4
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 2 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
2
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Hajnal Géza |
beosztás | Egyetemi docens |
hajnal.geza@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Vízépítési és Vízgazdálkodási Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező az építőmérnöki (BSc) szak Vízmérnöki specializációján
1.12 Előkövetelmények
Ajánlott előkövetelmény:
- Vízépítés, vízgazdálkodás (BMEEOVVAT43)
- Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan (BMEGT20A001)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2020. február 5.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a hallgató elsajátítsa a projekt menedzsmenttel kapcsolatos alapfogalmakat. Képet kapnak a hallgatók a projektek finanszírozási háttéréről, az alapvető eszközökről, a közbeszerzés alapfogalmaival is megismerkednek. A szerepjáték során elmélyítjük a közpénzen finanszírozott projektek végrehajtása szereplőinek motivációit, célkitűzéseit, alapvető viselkedési technikáit. Mindehhez megismerkednek a hallgatók a mérnök projekt ciklusban betöltött szerepével és a szakmagyakorlási jogosításokkal.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- Megismerte a projekt ciklus általánosan használt fogalomrendszerét.
- A mérnök és a mérnöki cégek projekt ciklusban betöltött szerepével tisztában van.
- A mérnöki szakmagyakorlási jogosításokat megértette a hozzájuk tartozó követelményekkel együtt.
- Elsajátította - nem közbeszerzési szakemberek szintjén – a közbeszerzési eljárások alapfogalmait.
- Áttekintette a közpénzen finanszírozott projektek finanszírozási alapjait.
B. Képesség
- Képes a projekt ciklus további szereplőivel való kommunikációra.
- Alkalmas a szakmagyakorlási jogosítások közötti eligazodásra.
- A közbeszerzéseknél előírt szakmai önéletrajzot értő módon elkészíti.
- A vízgazdálkodási projektek finanszírozási környezetében eligazodik.
- Gondolatait rendezett formában fejezi ki szóban és írásban.
C. Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
D. Önállóság és felelősség
- Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
- Értelemszerűen önállóan készíti el a házi feladatát.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, önállóan készített feladat.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | Projekt, projekt menedzser, projekt tervezés alapfogalmai, sajátosságai. |
2. | Projekt költségvetése, alapfogalmak. Tanulmányok és tervek. |
3. | Mérnök, mint vállalkozó. Mérnök szakértői vállalkozások különböző formái. Szerződések. Szakmagyakorlási jogosultságok, feltételek. |
4. | Mérnöki vállalkozások, mérnökök projekt ciklusban betöltött szerepe. |
5. | Projekt ciklus, alapfogalmak. |
6. | Logframe-logika, indikátorok, szerepük a projekt ciklusban. |
7. | Projekt menedzsment: szakértők kiválasztása, munkaprogram készítése, árajánlat/költségvetés készítése, team-munka szervezése, munka ellenőrzése, adatgyűjtés, kapcsolat tartása a megbízóval, nemzetközi projektek sajátosságai. |
8. | Közbeszerzési eljárásokkal kapcsolatos alapfogalmak I. |
9. | Közbeszerzési eljárásokkal kapcsolatos alapfogalmak II. |
10. | Vízgazdálkodási projektek finanszírozása, az EU regionális politikájának – mint alapvető finanszírozási eszköznek – a bemutatása. |
11. | Programozás és forrásfelhasználás a 2014-2020 közötti időszakban, fontosabb jogszabályok, lebonyolítás. |
12. | Vízgazdálkodási projektek lebonyolításának intézményrendszere, szerepjáték előkészítése. |
13. | Szerepjáték, ahol a hallgatók – felkészülés alapján – számot adnak a mérnökök, mérnöki cégek, valamint a lebonyolítás intézményrendszere szereplőinek elsajátított feladatairól, motivációiról. |
14. | Összefoglalás, ismétlés, áttekintés. |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Letölthető anyagok:
- Elektronikus jegyzet: BME-VVT: Vízgazdálkodási projektek HEFOP jegyzet.
- Előadások diái
2.6 Egyéb tudnivalók
Nincs.
2.7 Konzultációs lehetőségek
Konzultációs időpontok: az oktatók félév elején a tanszéki honlapon és hirdetőtáblán meghirdetett konzultációs idejében, az oktatók szobájában.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy zárthelyi dolgozat és egy házi feladat alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
Zárthelyi dolgozat | ZH | A.1-A.5; B.1, B.2, B.4, B.5; D.1 |
Házi feladat (kis házi feladat) | HF | B.3; C.1; D.2 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
ZH | 85% |
HF | 15% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
3.5 Érdemjegy megállapítása
Jelenléti követelmény az előadások legalább 70%-án való részvétel.
A zárthelyi dolgozat eredménytelen, ha nem éri el az elérhető pontszám 40%-át.
A jelenléti feltétel teljesítése és legalább elégséges szinten elkészített, elfogadott házi feladat megléte esetén az érdemjegyet a zárthelyi dolgozatra kapott osztályzat adja.
A zárthelyi dolgozat eredménytelen, ha nem éri el az elérhető pontszám 40%-át.
A jelenléti feltétel teljesítése és legalább elégséges szinten elkészített, elfogadott házi feladat megléte esetén az érdemjegyet a zárthelyi dolgozatra kapott osztályzat adja.
3.6 Javítás és pótlás
- A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 12:00 óráig adható be.
- A beadott és elfogadott házi feladat az 1) pontban megadott határidőig és módon díjmentesen javítható.
- A zárthelyi dolgozat a Részletes féléves ütemtervben szabályozott időpontban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén az új eredmény felülírja a korábbit.
- Amennyiben a 3) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet elérni, úgy – a szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételt kísérletet tehet a sikertelen első javítására. Ennek időpontját ugyancsak a Részletes féléves ütemterv szabályozza.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 14×2=28 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 16 |
házi feladat elkészítése | 6 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 10 |
Összesen | 60 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2020. február 5.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak