Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Geodézia története
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOAFAV07
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 2 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
2
1.7 Tárgyfelelős
név | Homolya András |
beosztás | Mestertanár |
homolya.andras@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Általános- és Felsőgeodézia Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Szabadon választható a Földmérő- és térinformatikai mérnök (MSc) szakon
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2020. február 5.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tárgy oktatásának célja, hogy a hallgatókat megismertesse a geodézia történetének - különösen Magyarországi vonatkozásainak - kiemelt részleteivel. Az előadások részben kapcsolódnak a Geodézia I-II. tantárgyak műszaki tartalmához.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- áttekintéssel rendelkezik a földmérés, mint a legősibb mérnöki tudomány, vázlatos történetével a kezdetektől napjainkig,
- egyes fontosabb, érdekesebb témákról részletesebb ismeretekkel kap,
- átlátja egyes geodéziai műszertípusok kialakulását, folyamatos fejlődését,
- tudása kiegészíti a Geodézia I-II. tantárgyak műszaki tartalmát,
- megismeri a geodézia régi és jelenlegi szakirodalmának forrásait,
- átlátja, hogy milyen kapcsolat van a szakma történet és más humán, történelmi és irodalmi tudományok között
B. Képesség
- törekszik az előadási anyag pontos jegyzetelésére,
- jártas lesz a szakirodalom kutatási módszerek alapjaival,
- képes lesz félév végén az előadások témái közül véletlen jelleggel választott, vagy bármely más, a geodézia történetének köréből szabadon megválasztott tárgyból egy rövid dolgozatot (esszét) összeállítani,
- felkészül az esszé a hallgatótársai előtti rövid ismertetésére,
- képes lesz a felmerülő kérdésekre válaszolni, az esszét „megvédeni”,
C. Attitűd
- nyitott lesz a régi műszaki – elsősorban földmérési – alkotások felismerésére és jövendő mérnöki munkája során azok megóvására.
D. Önállóság és felelősség
- önállóan kutat geodéziai szakmatörténeti és más dokumentumokban,
- felelősséget érez, hogy az általa összeállított anyag saját munkája legyen, betartja a hivatkozás és az idézés szabályait.
2.3 Oktatási módszertan
Vetített képes előadások, amelyeket alkalmanként kiegészít más (pl. film) multimédiás anyag bemutatása.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | A geodézia, a legősibb mérnöki tudomány. (Őskor, ókor) |
2. | Földmérés a római korban. (A Római birodalom mérnöki kara és tevékenysége, római műszaki emlékek Pannónia tartományban, elsősorban Aquincum városában.) |
3. | A geodézia magyarországi kezdetei. (A népvándorlás korától a középkoron és a reneszánszon át a török hódoltságig.) |
4. | A mezei körzőtől a mérőállomásig. (A hossz- és távmérés története.) |
5. | A geodézia magyarországi oktatásának története. |
6. | Az ördög mérte, elszakadt a lánca. (Földdel, földméréssel kapcsolatos szólások-mondások.) |
7. | MOM, a szórakoztatóközpont? (A magyarországi műszergyártás története.) |
8. | Magyarországi szintezések alapfelületei. |
9. | A domborzat térképi ábrázolásának fejlődés |
10. | Régi földmérési jelek Budapesten |
11. | Az Állami Földmérés és a katonai térképészet története. |
12. | Geodéziai szakirodalom a XIX - XX. században. Miből tanulták a Műegyetemen a geodéziát? |
13. | Térinformatika, amikor még nem így nevezték. (Szemelvények a számítástechnika és a térinformatika történetéből) |
14. | Geodézia és literatúra. (Földmérés a szépirodalomban.) |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
- a) Bendefy László: Szintezési munkálatok Magyarországon; Akadémiai Kiadó, Budapest, 1958.
- b) A magyar földmérés és térképészet története (I. - IV. kötet), főszerkes-tő: Joó István–Raum Frigyes; Budapest, 1990.
- c) Klinghammer István–Papp-Váry Árpád: Földünk tükre a térkép; Gondolat Kiadó, Budapest, 1983.
- d) Magyar földmérők arcképcsarnoka I. II. III. és IV. szerkesztette: Raum Frigyes (I.- II.), dr. Lukács Tibor (III.) és szerkesztőbizottság (IV.)
- e) Magyar geodéziai és kartográfiai irodalom, szerkesztet-te: Bendefy-Karsay; (könyv: I. - III. kötet, CD: IV - V. kötet)
- f) Vivat Academia, főszerkesztő: Dr. Bakó Károly; Országos Magyar Bányászati és Kohászati Egyesület és Országos Erdészeti Egyesület, Budapest, 1985.
- g) Szabó Szilárd–Kummert Ágnes: Fejezetek a térinformatika magyarországi történetéből, a kezdetektől 2000-ig, Hungis Alapítvány, Budapest, 2001.
- h) Kovács Győző: Válogatott kalandozásaim az Informatikában, Maszi Kiadó, Budapest, 2002,
- i) Geodézia és Kartográfia (folyóirat); Magyar Földmérési, Térképészeti és Távérzékelési Társaság, Budapest
2.6 Egyéb tudnivalók
Az előadások legalább 70%-án kötelező a részvétel.
2.7 Konzultációs lehetőségek
Konzultációs időpontok: a tanszék honlapján megadottak szerint, vagy a tantárgy oktatójával e-mailben egyeztetve
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az esszé elkészítése, szóbeli ismertetése és megvédése alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
Esszé elkészítése | HF1 | A.1-A.6; B.1-B.3; C.1; D.1-D.2 |
Esszé ismertetése és megvédése | HF2 | B.4-B.5 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Mindkét teljesítményértékelésre 1-5 osztályzatot adunk. A tantárgy sikeres teljesítéséhez mind-két teljesítményértékelésre legalább elégséges osztályzatot kell szerezni.
Jele | Részarány |
HF1 | 70% |
HF2 | 30% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Nem szerezhető aláírás
3.5 Érdemjegy megállapítása
A végső érdemjegyet a 3.3. pont szerinti súlyozás alapján állapítjuk meg.
3.6 Javítás és pótlás
Az esszé beadása a 13. héten, megvédése a pótlási héten. Különeljárási díj ellenében az esszé beadható a pótlási hét végéig. Ebben az esetben a védés legkésőbb a vizsgaidőszak első napjának délelőttjén lesz.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontaktórákon | 2×14=28 |
házi feladat elkészítése | 22 |
házi feladat ismertetése és megvédése | 10 |
Összesen | 60 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2020. február 5.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak