Tantárgyi adatlap
Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Felsőgeodézia
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOAFAG44
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
| Típus | Óraszám / (nap) |
| Előadás (elmélet) | 3 |
| Gyakorlat | 1 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Vizsga
1.6 Kreditszám
4
1.7 Tárgyfelelős
| név | Dr. Tóth Gyula |
| beosztás | Egyetemi docens |
| toth.gyula@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Általános- és Felsőgeodézia Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar és angol
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező az építőmérnöki (BSc) szak Geoinformatika-építőmérnöki ágazatán
1.12 Előkövetelmények
Erős előkövetelmény:
- Geodéziai alaphálózatok (BMEEOAFAG43)
- Geofizikai alapismeretek (BMEEOAFAG42)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2020. február 5.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgya célja, hogy a hallgató elsajátítsa a földalak meghatározással kapcsolatos alapfogalmakat, a felsőgeodézia mérési műveleteit és eredményeik értelmezését, a geodéziai vonatkoztatási rendszerek (az alapfelület méretének és alakjának, térbeli elhelyezésének és a normál nehézségi erőtérnek) meghatározását, megismerje a geoid meghatározás geometriai és fizikai módszereit, a földfelszín meghatározását és a különböző magassági mérőszámokat.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- tisztában van a felsőgeodéziában alkalmazott alapvető mértékegységekkel és legfontosabb fogalmakkal,
- .ismeri a nehézségi erőtér leírásához felhasznált fontosabb matematikai és fizikai eszközöket,
- tisztában van a föld fizikai és elméleti alakjának meghatározására szolgáló alapvető eljárásokkal,
- ismeri a felsőgeodéziában alkalmazott koordináta-rendszereket,
- ismeri a forgási ellipszoid geometriájának leírására szolgáló alapvető mennyiségeket,
- érti a függővonal-elhajlás, a Laplace-pont és Laplace-egyenlet fogalmát és ezek geodéziai jelentőségét,
- tisztában van a gömbfüggvények származtatásával és a Laplace-egyenlet gömbi koordináták segítségével történő megoldásával,
- tudja értelmezni az alacsonyabb fokú gömbfüggvény-együtthatók fizikai tartalmát,
- ismeri a szintszferoidok származtatását és fontosabb geometriai összefüggéseit,
- érti a nehézségi rendellenességek átszámításának szükségességét és ismeri azok fontosabb módszereit,
- tisztában van a geodéziai földmodell és a geodéziai vonatkoztatási rendszer fogalmával,
- ismeri a geodéziai vonatkoztatási rendszer szintellipszoidként történő meghatározásának elvét és lépéseit, a nemzetközi szempontból fontosabb gyakorlati megoldásokat,
- érti a geodéziai dátum fogalmát és alapvető fontosságát a koordináta-számítás szempontjából,
- tisztában van a felsőgeodézia alapvető paraméterei közötti kapcsolatok bemutatásával,
- ismeri a különböző vonatkoztatási rendszerek közötti átszámítás legfontosabb eljárásait,
- ismeri a Magyarországon alkalmazott geodéziai dátumokat és kapcsolataikat,
- tisztában van a geoid meghatározásának geometriai, szatellita-geodéziai és legfontosabb fizikai módszereivel,
- pontos ismerettel rendelkezik a geometriai szintezés és a különböző magasságfogalmak kapcsolatáról,
- érti a különböző magasságfogalmak (geopotenciális érték, ortométeres, dinamikai és normálmagasság) származtatását, kapcsolatukat, ismeri ezek előnyeit és hátrányait,
- tisztában van a normálmagasság, a magassági rendellenesség, a telluroid és a kvázigeoid fogalmával.
B. Képesség
- képes egy tetszőleges pont ellipszoidi földrajzi és térbeli derékszögű koordinátái átszámítására, a számítás ellenőrzésére, az ellipszoid görbületi sugarainak meghatározására,
- képes a nehézségi erőtér különböző jellemzőinek számítására a potenciálfüggvény gömbfüggvénysora segítségével,
- képes a geodéziai dátum megváltozásából adódó ellipszoidi földrajzi koordináta-, függővonal-elhajlás összetevő-, valamint geoid-ellipszoid távolság-változások kiszámítására,
- képes alkalmazni a csillagászati szintezés módszerét a geoid meghatározására,
- képes a Bruns-féle összefüggés alapján a geoidunduláció számítására,
- képes a különböző magasságfogalmak alapján kiszámítani egy pont magasságát és gyakorlati szempontból értékelni a kapott eltéréseket,
- képes a felsőgeodézia geometriai és fizikai jellemzői közötti kapcsolatok felismerésére
C. Attitűd
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
- nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
- törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra.
D. Önállóság és felelősség
- Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, számítási gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, önállóan készített számítási feladatok és azok interaktív web-es ellenőrzése.
2.4 Részletes tárgyprogram
| Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
| 1. | A felsőgeodézia feladata, kapcsolatai. A földalak fogalmak valamint potenciálelméleti alapfogalmak. |
| 2. | A földi nehézségi erőtér potenciáljával összefüggő alapismeretek és a nehézségi erőtér elemi változása. A felsőgeodéziában alkalmazott koordináta-rendszerek. |
| 3. | A földalak meghatározásának alapelve (analitikus és szintetikus módszerek). A felsőgeodézia mérési műveletei és eredményeik |
| 4. | A felsőgeodézia mérési műveletei és eredményeik. Ellipszoidi koordináták számítása |
| 5. | Geodéziai vonatkoztatási rendszerekkel kapcsolatos alapfogalmak. A vonatkoztatási ellipszoid meghatározása fokmérés alapján. Nevezetes fokmérések és eredményeik. A függővonal-elhajlás fogalma és alapösszefüggései. A felületek módszere és alkalmazásának eredményei |
| 6. | A fizikai geodézia matematikai és fizikai alapjai. A földi tömegvonzás potenciálfüggvénye gömbfüggvény alakban. Geodéziai paraméterek meghatáorzása a potenciálzavar gömbfüggvény sorából |
| 7. | A gömbfüggvények geodéziai alkalmazása. A szintszferoidok. A nehézségi erőtér mérése és a nehézségi rendellenességek. |
| 8. | A vonatkoztatási rendszer meghatározásának fizikai módszerei. A szintellipszoid elméleti alapjai. Vonatkoztatási rendszerek közötti átszámítás. |
| 9. | A szintellipszoid gyakorlati meghatározásának eredményei. A geodéziai dátum. A vonatkoztatási ellipszoid elhelyezésének gyakorlati megoldásai (önkényes és relatív elhelyezés) |
| 10. | A relatív és abszolút elhelyezés. Geoidmeghatározás csillagászati szintezéssel és a szatellita-geodézia geometriai módszerével. Részösszefoglalás |
| 11. | A geoidkép meghatározásának geometriai módszere. A csillagászati szintezés gyakorlati végrehajtása. A geoidmeghatározás fizikai módszere (Bruns) |
| 12. | A geoidmeghatározás fizikai módszerének alapjai. Peremérték-feladatok. Részösszefoglalás |
| 13. | A geoid feletti magasság meghatározására vonatkozó elméleti alapok ismertetése. A trigonometriai magasságmérés alkalmazása |
| 14. | A peremérték-feladat megoldása a fizikai földfelszínre. A felsőgeodéziai alapismeretek áttekintése és összefoglalás. |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Tankönyvek:
- Biró P., Ádám J., Völgyesi L., Tóth Gy.: A Felsőgeodézia elmélete és gyakorlata. HM Térképészeti NKf, Budapest, 2013.
- Elektronikus jegyzet:
- Biró P: Felsőgeodézia. (előadások), https://edu.epito.bme.hu
- Segédletek (https://eduepito.bme.hu):
- Néhány felsőgeodéziai fogalom,
- Alapvető mértékegységek a felsőgeodéziában,
- Ellipszoidi földrajzi koordináták számítása,
- Geodéziai paraméterek meghatározása a potenciál gömbfüggvénysorából,
- A dátummódosítás hatásainak kiszámítása,
- Geoidmeghatározás,
- Magassági mérőszámok.
2.6 Egyéb tudnivalók
1) A tantárgy oktatása, tanulása során kizárólag ingyenes szoftvereket használunk.
2) Konzultációs lehetőségek
2) Konzultációs lehetőségek
2.7 Konzultációs lehetőségek
A tanszék honlapján megadottak szerint, vagy előzetesen, személyesen vagy e-mailben egyeztetve; e-mail: toth.gyula@epito.bme.hu
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két zárthelyi dolgozat és öt házi feladat, valamint szóbeli vizsga alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
| Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
| 1. zárthelyi dolgozat (összegző teljesítményértékelés | ZH1 | A.2-A.12 |
| 2. zárthelyi dolgozat (összegző teljesítményértékelés | ZH2 | A.13, A.15-A.20 |
| 1. házi feladat(kis házi feladat, egyszeri részteljesítmény-értékelés | HF1 | A.4; B.1; C.1-C.3; D.1 |
| 2. házi feladat (kis házi feladat, egyszeri részteljesítmény-értékelés | HF2 | A.7 A.8; B.2; C.1-C.3; D.1 |
| 3. házi feladat (kis házi feladat, egyszeri részteljesítmény-értékelés | HF3 | A.13-A.14; B.3; C.1-C.3; D.1 |
| 4. házi feladat (kis házi feladat, egyszeri részteljesítmény-értékelés | HF4 | A.16; B.4-B.5; C.1-C.3; D.1 |
| 5. házi feladat (kis házi feladat, egyszeri részteljesítmény-értékelés | HF5 | A.17-A.19; B.6; C.1-C.3; D.1 |
| Szóbeli vizsga | V | A.1-A.20; B.7; D.1 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
| Jele | Részarány |
| ZH1 | 20% |
| ZH2 | 20% |
| HF1 | 0% |
| HF2 | 0% |
| HF3 | 0% |
| HF4 | 0% |
| HF5 | 0% |
| Szorgalmi időszakban összesen | 40% |
| V | 60% |
| Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerint a szorgalmi időszakban teljesítendő feladatok mindegyikét legalább elégséges szinten teljesítse a hallgató.
3.5 Érdemjegy megállapítása
A végső érdemjegyet a két zárthelyi és a szóbeli vizsga 3.3. pont szerinti súlyozott átlaga alapján számítjuk:
| Érdemjegy | Pontszám (P) |
| jeles (5) | 80<=P |
| jó (4) | 70<=P<80% |
| közepes (3) | 60<=P<70% |
| elégséges (2) | 50<=P<60% |
| elégtelen (1) | P<50% |
3.6 Javítás és pótlás
1) A két összegző teljesítményértékelés javítása esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet vesszük figyelembe.
2) Amennyiben az 1 pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy második alkalommal ismételt kísérletet tehet a sikertelen első pótlás javítására.
3) A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 16:00 óráig adható be vagy elektronikus formában 23:59-ig küldhető meg.
4) A beadott és elfogadott házi feladat a 3) pontban megadott határidőig és módon díjmentesen javítható.
2) Amennyiben az 1 pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy második alkalommal ismételt kísérletet tehet a sikertelen első pótlás javítására.
3) A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 16:00 óráig adható be vagy elektronikus formában 23:59-ig küldhető meg.
4) A beadott és elfogadott házi feladat a 3) pontban megadott határidőig és módon díjmentesen javítható.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
| Tevékenység | Óra/félév |
| részvétel a kontakt tanórákon | 14×4=56 |
| felkészülés a teljesítményértékelésekre | 2×8=16 |
| házi feladatok elkészítése | 5×4=20 |
| vizsgafelkészülés | 28 |
| Összesen | 120 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2020. február 5.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes: