Tantárgyi adatlap
Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Szerkezetek megerősítése
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOHSMT63
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 1 |
Gyakorlat | 1 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
3
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Koris Kálmán |
beosztás | Adjunktus |
koris.kalman@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Hidak és Szerkezetek Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar és angol
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező a Szerkezet-építőmérnök (MSc) szak Tartószerkezetek specializációján
1.12 Előkövetelmények
Ajánlott előkövetelmény:
- Építőanyagok MSc (BMEEOEMMST7)
- Geotechnikai esettanulmányok (BMEEOGMMC06)
- Feszített szerkezetek (BMEEOHSMC07)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2020. február 5.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgya célja, hogy megismertesse a hallgatókat a különböző anyagú és szerkezeti rendszerű, megépült építmények diagnosztikájával, meghibásodásainak lehetséges okaival, megerősítési módszereivel, valamint a Magyarországon korábban alkalmazott tartószerkezeti elemek, megoldások, építőanyagok leggyakoribb típusaival. Ennek megfelelően a tárgy keretein belül ismertetésre kerülnek a megépült tartószerkezetek diagnosztikájának menete, eszközei, a teherbírás igazolásának és az épületek minősítésének elvei, a szakvélemény tartalmi követelményei, a károsodott szerkezetek helyreállításának, illetve megerősítésének lehetséges módszerei, az épületeket érő (közvetlen és közvetett) károsodások gyakoribb fajtái, valamint a korábban megépült (a Monarchia korától a házgyári lakásépítés koráig) lakóépületek teherhordó szerkezeteinek típusai. Az ismeretek hatékonyabb elsajátítását, illetve elmélyítését szakértői esettanulmányok bemutatása segíti elő.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- Ismeri a megépült tartószerkezetek diagnosztikájának menetét, a teherbírásuk igazolásának és minősítésének a módszereit és elvét,
- ismeri a különböző anyagú (beton, vasbeton, falazott, acél, fa) tartószerkezetek diagnosztikájának és megerősítésének módszereit és elvét,
- ismeri a próbaterheléssel történő szerkezetvizsgálat lebonyolításának menetét, és a statikai szakvélemény tartalmi követelményeit,
- ismeri a megépült tartószerkezetek jellemző károsodási folyamatait,
- ismeri a magyarországi, korábban megépült lakóépületek tipikus teherhordó szerkezeteit,
- ismeri a födémek és lépcsőszerkezetek diagnosztikájának és rekonstrukciójának a módszereit és elvét,
- ismeri a korábban megépült magyarországi födémszerkezetek típusait.
B. Képesség
- Képes egy megépült tartószerkezet diagnosztikájához szükséges teendők, illetve a teherbírás igazolásához szükséges módszer megállapítására, valamint az eredmények alapján a szerkezet minősítésére,
- képes az anyag és a szerkezeti rendszer függvényében a szóban forgó tartószerkezetek diagnosztikájához szükséges módszer(ek), valamint a megerősítés lehetséges elvi módjának kiválasztására,
- képes egy meglévő tartószerkezet próbaterheléssel történő vizsgálatához szükséges teendők elvi meghatározására,
- képes felismerni egy megépült tartószerkezeten jelentkező károsodás típusát,
- képes felismerni a magyarországi, korábban megépült lakóépületek tipikus teherhordó szerkezeteit,
- képes egy adott födém- vagy lépcsőszerkezetek diagnosztikájához szükséges módszer(ek), valamint a megerősítés lehetséges elvi módjának kiválasztására,
- képes felismerni (anyag, jellemző méretek, forma, kialakítás, alkalmazás helye alapján) a korábban megépült magyarországi födémszerkezetek típusait.
C. Attitűd
- együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
- nyitott a korszerű diagnosztikai és megerősítési módszerek használatára, illetve alkalmazására,
- törekszik a megépült tartószerkezetek diagnosztizálásához és megerősítéséhez szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára,
- törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra,
- törekszik az energiahatékonyság és környezettudatosság elvének a szerkezetek megerősítése terén való érvényesítésére.
D. Önállóság és felelősség
- önállóan végzi a különböző szerkezettípusok és károsodási jelenségek felismeréséhez, diagnosztikájához szükséges módszerek, elvek végiggondolását,
- nyitottan fogadja az újszerű rekonstrukciós, illetve megerősítési módszereket és az ezekkel kapcsolatos méretezési elveket,
- gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, munkaszervezési technikák.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | Megépült szerkezetek diagnosztikájának jellemző menete, a teherbírás igazolásának és az épületek minősítésének módszerei és elvei. A szerkezetek megerősítésének elvei és szempontjai. Próbaterheléses szerkezetvizsgálat elvei, a szakvélemény tartalmi követelményei - 1. |
2. | Megépült szerkezetek diagnosztikájának jellemző menete, a teherbírás igazolásának és az épületek minősítésének módszerei és elvei. A szerkezetek megerősítésének elvei és szempontjai. Próbaterheléses szerkezetvizsgálat elvei, a szakvélemény tartalmi követelményei - 2. |
3. | Falazott anyagú szerkezetek diagnosztikájának elvei, falazatok jellemző károsodásai és rekonstrukciós módszerei - 1. |
4. | Falazott anyagú szerkezetek diagnosztikájának elvei, falazatok jellemző károsodásai és rekonstrukciós módszerei - 2. |
5. | Beton- és vasbeton szerkezetek jellemző károsodásai, diagnosztikája és rekonstrukciós módszerei - 1. |
6. | Beton- és vasbeton szerkezetek jellemző károsodásai, diagnosztikája és rekonstrukciós módszerei - 2. |
7. | Acél anyagú szerkezetek jellemző károsodásai, vizsgálati és megerősítési módszerei. |
8. | Megerősítési módszerek I: dübelezett és ragasztott acéllemezek, illetve acél szelvények alkalmazása. |
9. | Megerősítési módszerek II: szálerősítéses anyagokkal (FRP) történő megerősítés - 1. |
10. | Megerősítési módszerek II: szálerősítéses anyagokkal (FRP) történő megerősítés - 2. |
11. | Megerősítési módszerek III: vasbeton köpenyezés, lőttbetonos megerősítés. |
12. | Fa anyagú szerkezetek jellemző károsodásai, vizsgálati és megerősítési módszerei. |
13. | Lépcsők, alapozások rekonstrukciója. Régi födémek típusai és rekonstrukciós módszerei. |
14. | Szakértői esettanulmányok. |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Jegyzetek:
- BVM Kézikönyv, gyártmánykatalógus, 1978.
- Déry Attila: Régi építészeti kifejezések gyűjteménye, TERC kiadó, II. bővített kiadás, 2005.
- Dulácska Endre: Épületek tartószerkezeteinek diagnosztikája és rekonstrukciója, Egyetemi jegyzet, Budapest, 2013.
- Dulácska Endre: Falazatok és boltozatok, segédlet építészmérnök hallgatók részére, Egyetemi jegyzet, Budapest, 1994.
- Dulácska Endre: Földrengés elleni védelem, egyszerű tervezés az Eurocode 8 alapján, gyakorlati útmutató, Magyar Mérnöki Kamara, Tartószerkezeti Tagozat, 2009.
- É-65, Tervezési segédlet: Rehabilitációs területek épületvédelme, Tervezésfejlesztési és Technikai Építészeti Intézet, Budapest, 1985.
- FÉ-09, Tervezési segédlet – Fenntartási építés: Panelos lakótelepek használati értékét növelő felújítások, Tervezésfejlesztési és Technikai Építészeti Intézet, Budapest, 1988.
- Gilyén Jenő: Panelos épületek szerkezetei. Tervezés, Méretezés, Műszaki Könyvkiadó, 1982.
- Mihailich Győző, Haviár Győző: A vasbeton építés kezdete és első létesítményei Magyarországon, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1966.
- Möller Károly: Építési zsebkönyv I-II., Királyi Magyar Egyetemi Nyomda, 1943.
- Orbán Sándor: Építmények élettartamának tervezése, Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 1978.
- Bódi István, Farkas György: Szerkezetek megerősítése, HEFOP jegyzet.
- Dulácska Endre, Korda János, Körmöczi Ernő: TSZ 01-2013 Műszaki Szabályzat, Épületek megépült teherhordó szerkezeteinek erőtani vizsgálata és tervezési elvei, Mérnöki Kamara Nonprofit Kft., 2013.
- Koris Kálmán: Meglévő szerkezetek minősítése, előadásvázlat.
- Koris Kálmán: Falazott szerkezetek diagnosztikája és rekonstrukciója, előadásvázlat.
- Koris Kálmán: Vasbeton szerkezetek diagnosztikája és rekonstrukciója, előadásvázlat.
- Koris Kálmán, Haris István: Acél szerkezetek diagnosztikája és rekonstrukciója, előadásvázlat.
- Koris Kálmán: Dűbelezett és ragasztott acéllemezekkel történő megerősítés, előadásvázlat.
- Koris Kálmán: Szálerősítéses kompozit anyagokkal történő megerősítés, előadásvázlat.
- Koris Kálmán: Lőttbetonnal történő szerkezetmegerősítés, előadásvázlat.
- Koris Kálmán, Haris István: Fa szerkezetek diagnosztikája és rekonstrukciója, előadásvázlat.
2.6 Egyéb tudnivalók
- A gyakorlatokon és az előadásokon való részvétel a BME TVSZ-ben rögzített mértékben kötelező. Az a hallgató, akinek a hiányzása a TVSZ-ben magadott mértéket meghaladja, nem szerezheti meg a tantárgy kreditjét.
- Minden hallgatónak eredeti (saját) munkát kell beadnia. A másolás, csalás, plagizálás semmilyen formában nem elfogadott. Akik megsértik a BME TVSZ vonatkozó előírásait elégtelen (1) végső érdemjegyet szereznek, pótlási lehetőséggel nem rendelkeznek és a tantárgyat nem adhatják le, továbbá tettüket a Dékáni Hivatalnak jelentik. A csalás és a plagizálás definíciója a TVSZ-ben megtalálható.
2.7 Konzultációs lehetőségek
A tanszék honlapján megadottak szerint.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 II. félév
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése három ellenőrző dolgozat alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
1. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH1 | A.1-A.3; B.1-B.3; C.1-C.6; D.1-D.3 |
2. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH2 | A.4-A.5; B.4-B.5; C.1-C.6; D.1-D.3 |
3. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH3 | A.6-A.7; B.6-B.7; C.1-C.6; D.1-D.3 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
ZH1 | 50% |
ZH2 | 50% |
ZH3 | 50% |
Szorgalmi időszakban összesen | 100% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerint a szorgalmi időszakban összesen megszerezhető pontszám (30 pont) legalább 50%-át elérje a hallgató.
3.5 Érdemjegy megállapítása
A jelenléti feltételeket teljesítők érdemjegyét az alábbi szempontok szerint határozzuk meg:
A végső érdemjegyet a két legjobb zárthelyi dolgozat 3.3. pont szerinti súlyozott átlaga alapján számítjuk. Mindegyik ZH-n maximum 30 pontot lehet elérni. A harmadik (leggyengébb) ZH eredményes (≥50%) megírásával többletpontokat lehet szerezni. A többletpont a leggyengébb (de eredményes) ZH pontszámának 20%-a (max. 6 pont). A féléves osztályzat az elért pontszám alapján:
A végső érdemjegyet a két legjobb zárthelyi dolgozat 3.3. pont szerinti súlyozott átlaga alapján számítjuk. Mindegyik ZH-n maximum 30 pontot lehet elérni. A harmadik (leggyengébb) ZH eredményes (≥50%) megírásával többletpontokat lehet szerezni. A többletpont a leggyengébb (de eredményes) ZH pontszámának 20%-a (max. 6 pont). A féléves osztályzat az elért pontszám alapján:
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 26 p ≤ P |
jó (4) | 22 p ≤ P ≤ 25,99 p |
közepes (3) | 18 p ≤ P ≤ 21,99 p |
elégséges (2) | 15 p ≤ P ≤ 17,99 p |
elégtelen (1) | P < 15 p |
3.6 Javítás és pótlás
Az egyes félévközi teljesítményértékelésekhez nem tartozik egyenkénti minimumköve-telmény, ezért egyenkénti pótlásuk nem lehetséges.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 14×2=28 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 3×16=48 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 14×1=14 |
Összesen | 90 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2020. február 5.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 II. félév