Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Fizikai geodézia és gravimetria
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOAFMF61
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 2 |
Gyakorlat | 1 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
4
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Tóth Gyula |
beosztás | Egyetemi docens |
toth.gyula@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Általános- és Felsőgeodézia Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar és angol
1.11 Tantárgy típusa
Kötelezően választható a Földmérő- és térinformatikai mérnök (MSc) szakon
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2020. február 5.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A földi nehézségi erőtér meghatározása az erőtér szerkezetének, térbeli eloszlásának megismerését jelenti részben különböző földfelszíni, részben űrgravimetriai mérések alapján. Fontos célkitűzés a különféle gravimetriai mérési módszerek és kiértékelési eljárások elméleti és gyakorlati elsajátítása, a meglévő gravitációs adatbázisok megismerése. A másik fontos célkitűzés a globális geoid, illetve a geoid finomszerkezetének fizikai módszerekkel történőmeghatározási lehetőségeinek megismerése. Ez egyrészt a nehézségi mérésekre támaszkodó gravimetriai, ill. gradiometriai módszerekkel lehetséges, másrészt a mesterséges holdak méréseinek felhasználásával, a Föld külső szintfelületei alakjának meghatározásával is megtehető. A legfontosabb célkitűzés, hogy a hallgatók a legújabb matematikai és számítástechnikai lehetőségek felhasználásával képesek legyenek a geoid szélső pontosságú fizikai-geodéziai meghatározására.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- ismeri a fizikai geodézia fogalomrendszerét, szakkifejezéseit,
- ismeri a nehézségi erőtér abszolút, relatív mérésének alapelvét, a műszerek kalibrációját, a gradiensek meghatározási lehetőségeit,
- ismeri a Légi és űrgravimetria (CHAMP, GRACE, GOCE) projecteket, a mérési alapelveket,
- ismeri az Eötvös-inga működését,
- ismeri a nehézségi erőtér nem árapály jellegű időbeli változásait,
- ismeri a geoidmeghatározás fizikai geodéziai módszereit,
- tájékozott a geodéziai vonatkoztatási rendszerek témájában,
- ismeri a geoid meghatározásának módszerét a potenciál gömbfüggvény sorával, a Stokes-féle sorral és az abszolút függővonal-elhajlás számítását,
- tájékozott a gradiens-mérések geodéziai felhasználási lehetőségeiről,
- ismeri a geoid meghatározásának kombinált módszereit,
- ismeri a gravimetriai szintezés alapelvét,
- ismeri a függővonal-elhajlás értékek sűrítési lehetőségeit,
- ismeri a nehézségi erőtér meghatározásának lehetőségét inverziós módszerekkel,
- áttekintéssel rendelkezik a Fizikai geodéziában alkalmazott szoftverekről,
- tájékozott a geoid időbeli változása tekintetében.
B. Képesség
- önálóan képes terepi graviméteres mérések végzésére kiértékelésére és kiegyenlítésére,
- képes meghatározni geodéziai vonatkozási rendszer paramétereit g mérések alapján,
- képes alkalmazni az FFT (gyors Fourier) eljárást a fizikai geodéziában.
C. Attitűd
- felismeri a modern számítástechnika alkalmazási lehetőségeit a fizikai geodéziában,
- felismeri a nehézségi erőtér ismeretének jelentőségét és a geoidmeghatározás fontosságát.
D. Önállóság és felelősség
- önállóan utánanéz az előadásokon és a gyakorlatokon felvetett problémáknak.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, műszeres és számítógépes gyakorlatok.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | A nehézségi, a tömegvonzási, a forgási centrifugális és az árapálykeltő erők erőtere. Nehézségi térerősség és gyorsulás. A nehézségi erőtér jelentősége a geodéziában |
2. | Nehézségi erőtér abszolút, relatív mérése, műszerek kalibrációja, gradiensek meghatározása gy. Terepi graviméteres mérés |
3. | Légi és űrgravimetria (CHAMP, GRACE, GOCE projectek). Mérési alapelvek, űrgradiometria |
4. | Graviméteres mérések kiértékelése, kiegyenlítése, gravitációs hálózatok gy. Eötvös-inga mérés |
5. | A nehézségi erőtér nem árapály jellegű időbeli változása. |
6. | A Fizikai geodézia matematikai és fizikai alapjai. A geoidmeghatározás fizikai geodéziai módszerei gy. részösszefoglalás |
7. | Geodéziai vonatkozási rendszerek, a vonatkozási rendszerek paramétereinek meghatározása |
8. | Geoid meghatározása a potenciál gömbfüggvény sorával, a Stokes-féle sorral, az abszolút függővonal-elhajlás számítása gy. Vonatkozási rendszer paramétereinek számítása g mérések alapján |
9. | Gradiens-mérések geodéziai felhasználása |
10. | A geoid meghatározásának kombinált módszerei gy. Gravimetriai szintezés. A függővonal-elhajlások sűrítése. |
11. | Az FFT alkalmazása a fizikai geodéziában |
12. | A nehézségi erőtér meghatározása inverziós módszerekkel gy. A Fizikai geodéziában alkalmazott szoftverek áttekintése |
13. | A geoid időbeli változása. Az ismételt geodéziai mérések geodinamikai értelmezése |
14. | Összefoglalás gy. II. zárthelyi dolgozat fizikai geodézia témakörből |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Tankönyvek:
- Biró P, Ádám J, Völgyesi L, Tóth Gy: A felsőgeodézia elmélete és gyakorlata. Egyetemi tankönyv és kézikönyv, HM Kiadó, Budapest, 2013.
- Heiskanen - Moritz: Physical Geodesy
- Torge: Geodesy
- Elektronikus jegyzet
2.6 Egyéb tudnivalók
1) Az előadásokon való részvétel kötelező. Az a hallgató, aki négy vagy több előadásról hiányzik, nem szerezheti meg a tantárgy kreditjét.
2) A számítási feladat és a dolgozatok során minden hallgatónak eredeti (saját) munkát kell beadnia. A másolás, csalás, plagizálás semmilyen formában nem elfogadott. Akik megsértik a BME TVSZ vonatkozó előírásait elégtelen(1) végső érdemjegyet szereznek, pótlási lehetőséggel nem rendelkeznek és a tantárgyat nem adhatják le, továbbá tettüket a Dékáni Hivatalnak jelentik. A csalás és a plagizálás definíciója a TVSZ-ben megtalálható.
2) A számítási feladat és a dolgozatok során minden hallgatónak eredeti (saját) munkát kell beadnia. A másolás, csalás, plagizálás semmilyen formában nem elfogadott. Akik megsértik a BME TVSZ vonatkozó előírásait elégtelen(1) végső érdemjegyet szereznek, pótlási lehetőséggel nem rendelkeznek és a tantárgyat nem adhatják le, továbbá tettüket a Dékáni Hivatalnak jelentik. A csalás és a plagizálás definíciója a TVSZ-ben megtalálható.
2.7 Konzultációs lehetőségek
a tanszék honlapján megadottak szerint, vagy a tantárgy oktatóival e-mail-ben egyeztetve; e-mail: volgyesi.lajos@epito.bme.hu, toth.gyula@epito.bme.hu
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése 2 zárthelyi és a házi számítási feladat megoldása alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
házi (számítási) feladat | HF | B.2 |
aktív részvétel a graviméteres mérésen | A | B.1 |
1. zárthelyi feladat (részteljesítmény értékelés) | ZH1 | A.1-A.5; B.1 |
2. zárthelyi feladat (részteljesítmény értékelés) | ZH2 | A.6-A.15; B.2-B.3; C.1-C.2; D.1 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
Hf | teljesítés feltétele |
A | teljesítés feltétele |
Zh1 | 33% |
Zh2 | 67% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele részvétel az előadások és a gyakorlatok 79%-án, továbbá a 3.3. pont szerint a terepi mérésen történő aktív részvétel (önálló mérés végzése) és a számítási feladat eredményes megoldása.
3.5 Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 85-90% |
jó (4) | 72,5-85% |
közepes (3) | 65-72,5% |
elégséges (2) | 50-65% |
elégtelen (1) | 50% alatt |
3.6 Javítás és pótlás
1) A Zh-k pótlására a pótlási héten van lehetőség, amelyek a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolhatók vagy javíthatók. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet vesszük figyelembe.
2) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – a szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételt kísérletet tehet a sikertelen első pótlás javítására.
3) A beadott és elfogadott házi feladat a megadott határidőig és módon díjmentesen javítható.
4) A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 16:00 óráig adható be vagy elektronikus formában 23:59-ig küldhető meg.
5) A késedelmesen beadott és egyben az utolsó órán be nem mutatott házi feladat legfeljebb elégséges osztályzattal vehető figyelembe.
6) Az aktív részvétel – a mérés jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiváltható vagy helyettesíthető.
2) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – a szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételt kísérletet tehet a sikertelen első pótlás javítására.
3) A beadott és elfogadott házi feladat a megadott határidőig és módon díjmentesen javítható.
4) A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 16:00 óráig adható be vagy elektronikus formában 23:59-ig küldhető meg.
5) A késedelmesen beadott és egyben az utolsó órán be nem mutatott házi feladat legfeljebb elégséges osztályzattal vehető figyelembe.
6) Az aktív részvétel – a mérés jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiváltható vagy helyettesíthető.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 14×3=42 |
félévközi készülés | 14×2=28 |
házi feladatok elkészítése | 5 |
zh felkészülések | 15+30=45 |
Összesen | 120 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2020. február 5.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév