Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Földrendezés
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOAFMF52
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 2 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
3
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Toronyi Bence |
beosztás | Adjunktus |
toronyi.bence@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Általános- és Felsőgeodézia Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező a Földmérő- és térinformatikai mérnök (MSc) szakon
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2020. február 5.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgya célja, hogy a hallgató átfogó képet kapjon a földügyi és építésügyi szakigazgatás szervezetéről, nyilvántartásairól, valamint hatósági feladatairól. A tantárgy keretében a hallgató megismeri a magyarországi birtokpolitika történelmi előzményeit, a közelmúlt nagyobb projektjeit, valamint a jelen és jövő feladatait. A tantárgy keretében a hallgató megtanulja a jogszabályok és egyéb szakmai szabályzatok, szabványok, segédletek alkalmazását.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- ismeri és átlátja a földügyi szakigazgatás magyarországi szervezetét,
- áttekintéssel rendelkezik a földmérés és építésügy jogszabályairól és a különböző eljárásokról,
- érti a szakterületi jogszabályok közötti összefüggéseket,
- ismeri a föld és területrendezés földmérési feladatait, ismeri azok végrehajtásának lépéseit,
- tájékozott a magyarországi birtokpolitika történelmi előzményiben, tisztában van a birtokpolitika társadalmi és nemzetgazdasági jelentőségével,
- tájékozott a földügy és ingatlan-nyilvántartás várható jövőbeli fejlődése terén.
B. Képesség
- képes egy adott jogszabályos hatályos szövegének megkeresésére,
- képes a szakterületi jogszabályokban foglaltakat értelmezni.
C. Attitűd
- nyitott a történelmi előzmények megértéshez szükséges adatok és összefüggések befogadására,
- felismeri, hogy a szigorú értelemben vett műszaki (pl. földmérési) feladatok végrehajtásához jogi, gazdasági ismeretekre is szükség van,
- fontosnak tartja a földmérési feladatok végrehajtása szempontjából lényeges jogszabályok ismeretét,
- nyitott a földmérési feladatokhoz kapcsolódó közigazgatási eljárásokban (pl. telekalakítási eljárás, ingatlan-nyilvántartási eljárás, kisajátítási eljárás...) való közreműködésre
D. Önállóság és felelősség
- felelősséget érez a szigorú értelemben vett műszaki (pl. földmérési) feladatok olyan szemlélettel történő megoldása iránt, hogy az a közigazgatási eljárásokhoz is illeszkedjen, azok során is meg-felelő legyen,
- gondolkozásában a műszaki, gazdasági, és jogi ismeretek rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, esettanulmányok bemutatása.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | A földügyi szakigazgatás felépítése |
2. | Földügyi és építésügyi nyilvántartások |
3. | Aktuális földmérési jogszabályok áttekintése |
4. | Szakterületi szabványok, szabályzatok, segédletek áttekintése |
5. | Építési jogszabályok áttekintése |
6. | Építésügyi hatósági feladatok |
7. | Építésügyi eljárások |
8. | Föld-és területrendezés, történelmi előzmények, társadalmi jelentősége |
9. | A közelmúlt és jelen földrendezési feladatai (kárpótlás, TAMA projekt, vezeték-jog legalizáció, osztatlan közös megszüntetése...) |
10. | Birtokpolitika. Mezőgazdasági ingatlanok felosztása. |
11. | Településrendezés és településtervezés feladatai |
12. | A környezetközpontú, fenntartható fejlődés alapú birtokpolitika és földmenedzsment |
13. | Nemzetközi kitekintés |
14. | Igazságügyi szakértői ismeretek |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Jegyzetek:
Dr. Varga József –Papp Erik: Műszaki földrendezés (Műegyetemi Kiadó, 2004)
Dr. Varga József –Papp Erik: Műszaki földrendezés (Műegyetemi Kiadó, 2004)
2.6 Egyéb tudnivalók
Az előadásokon való részvétel legalább 70%-ban kötelező. Nagyobb mértékű hiányzás esetén a tantárgy kreditpontjai nem szerezhetők meg.
2.7 Konzultációs lehetőségek
A tanszék honlapján megadottak szerint, vagy a tantárgy oktatóival e-mail-ben egyeztetve
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy zárthelyi dolgozat, valamint két házi feladat(részteljesítmény értékelés) alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
Zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH | A.1-A.6; C.1, C.3; D.2 |
Házi feladat (részteljesítmény-értékelés) | HF1 | A.1-A.4; B.1-B.2; C.1, C.3; D.1-D.2 |
Házi feladat (részteljesítmény-értékelés) | HF2 | A.1-A.4; B.1-B.2; C.2-C.4; D.1-D.2 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Az 1. zárthelyi eredménytelen, ha nem éri el az elérhető pontszám 50%-át.
Jele | Részarány |
ZH | 60% |
HF1 | 20% |
HF2 | 20% |
Szorgalmi időszakban összesen | 100% |
V | 0% |
Összesen | 100% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
3.5 Érdemjegy megállapítása
A félévközi eredményt a zárthelyi és a házi feladatok eredménye alapján számítjuk.
3.6 Javítás és pótlás
1) A Zh-k pótlására a pótlási héten van lehetőség, amelyek a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolhatók vagy javíthatók.
2) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – a szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételt kísérletet tehet a sikertelen első pótlás javítására.
2) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – a szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételt kísérletet tehet a sikertelen első pótlás javítására.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 14×2=28 |
félévközi készülés az előadásokra | 14×0.5=7 |
felkészülés a zárthelyi dolgozatra | 12 |
Házi feladatok elkészítése | 43 |
Összesen | 90 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2020. február 5.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak