Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Mérnöki létesítmények geodéziája
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOAFA-I2
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 2 |
Gyakorlat | 2 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Vizsga
1.6 Kreditszám
4
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Égető Csaba |
beosztás | Adjunktus |
egeto.csaba@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Általános- és Felsőgeodézia Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar és angol
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező az építőmérnöki (BSc) szak Geodézia specializációján
1.12 Előkövetelmények
Gyenge előkövetelmény:
- Mérnökgeodézia (BMEEOAFAG46)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2020. február 5.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgy keretében a diákok kibővítik, elmélyítik tudásukat a szakmai programok alkalmazásában, a speciális geodéziai számítások, digitális térkép szerkesztés és digitális domborzatmodellek létrehozása területén. Betekintést nyernek a 3D-s modellezés elméleti hátterébe és a gyakorlati alkalmazásba. A digitálisan elkészített grafikus állományok internetes publikálási lehetőségeivel megismerkednek.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- Átlátja a földalatti létesítmények speciális geodéziai feladatait.
- Érti a mikrogeodéziai hálózatok tervezésének, létesítésének, meghatározásának és kiegyenlítésének lépéseit.
- Ismeri a 3D digitális modellek típusait és tárolási szerkezetüket.
- Ismeri a digitális domborzatmodellek típusait, átlátja a létrehozásukhoz szükséges algoritmusokat.
- A regresszió számítás mérnökgeodéziai alkalmazásához szükséges ismeretek birtokában van.
- Tájékozott a digitális térképek interneten történő publikálása terén.
- Érti a mérnökgeodéziai hálózatok közötti transzformációk matematikai alapjait.
- Átlátja a digitális térképek változásvezetésének követelményeit, megvalósítási módjait.
- Ismeri a GIS és CAD adatmodellek specialitásait.
- Ismeri a digitális térképek fontosabb adatformátumait.
- Tisztában van a korszerű mérőállomások funkcióival.
B. Képesség
- Oktatói segítséggel giroteodolittal méréseket végez.
- CAD szoftverrel tervezési alaptérképet szerkeszt.
- Mérnöki létesítmények 3D digitális modelljeinek elkészítésére képes digitális tervrajzok vagy fényképek alapján.
- Képes domborzatmodellt létrehozni, azokon elemzéseket végezni.
- Célszoftver segítségével képes a regresszió számítás feladatait elvégezni.
C. Attitűd
- Érdeklődik a mérnöki létesítményekkel kapcsolatos geodéziai feladatokhoz szükséges informatikai eszközök iránt.
- Fontosnak tartja a mérnökgeodéziai feladatok terén a kiegyenlítő számítások alkalmazását.
D. Önállóság és felelősség
- Számítási, feldolgozási feladatokat önállóan végzi.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások és műszeres, illetve számítógépes gyakorlatok.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | Földalatti és felszín feletti mérnöki létesítményekkel kapcsolatos geodéziai tevékenységek rendszerezése. |
2. | Korszerű mérési eszközök és feldolgozási technikák áttekintése. Automatizált mérőrend-szerek, monitoring rendszerek, munkagép vezérlés, inerciális rendszerek. |
3. | Speciális geodéziai hálózatok létesítése és feldolgozása, kapcsoló és tájékozó mérések.Mérés giroteodolittal. |
4. | Térinformatikai (GIS) és CAD adatmodellek és adatformátumok. Digitális térképek előállítási technológiái, meta adatok. Digitális térkép létrehozása mérési állományokból, szerkesztési műveletek. Rajzi hibák kiküszöbölésére szolgáló technikák. Topológiai ellenőrzés. |
5. | Digitális térképi és térinformatikai adatbázisok tervezése, topológia fogalma, rajzi hibák javítása, relációs adatbázis alapfogalmak. |
6. | Digitális tervezési és megvalósulási térképek készítése. Raszter vektor átalakítás. |
7. | Internetes, intranetes forrásokból érkező térképi adatok kezelése (WMS, WFS, PostGIS). |
8. | Digitális terepmodellek és felszínmodellek fogalma, mérési technológiák, létrehozási al-goritmusok, interpolációs módszerek. Használata a mérnöki létesítmények tervezése során, földtömeg számítás. Digitális domborzat modellek létrehozása és mérnöki alkalmazása, összelátás vizsgálat, vízgyűjtő terület lehatárolás, lejtőkategória térkép, stb. |
9. | Digitális térképek változásvezetése numerikus és grafikus adatok alapján. Digitális közmű alaptérkép létrehozása. |
10. | Mérnöki létesítmények valósághű modellezése, modellezési technikák, leíró nyelvek. Digitális 3D-s modell kialakítása tervrajzok és digitális fényképek alapján. |
11. | Mikrogeodéziai hálózat mérés, illesztőpont mérés földi fotogrammetriai kiértékeléshez.A mérések feldolgozása, kiegyenlítése, regressziós egyenes, sík. |
12. | Regresszió számítás alkalmazása mérnöki létesítmények minőség ellenőrzésében, regressziós egyenes, sík, kör. Koordináta-transzformációk állandóinak meghatározása kiegyenlítéssel. |
13. | Kémény függőlegesség és ovalitás ellenőrzés mérése, feldolgozása, regresszió számítás(kiegyenlítő kör, egyenes) |
14. | Internetes technikák alkalmazása a digitális térképek kezelésében, térképi adatok tárolása relációs adatbázisban, trendek a digitális térképi adatok kezelésében. |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Dr. Detrekői Ákos: Kiegyenlítő számítások. Tankönyv, Tankönyvkiadó, Budapest, 1991
b) Krauter András: Geodézia. egyetemi jegyzet, 95030, Műegyetemi Kiadó, Budapest, 2002.
c) M.2. Tervezési segédlet (http://mmk-ggt.hu/m2/M2_2011_06_12.pdf)
d) GeoEasy felhasználói kézikönyvek (http://www.digikom.hu)e)oktatási keretrendszerben található segédletek és a gyakorlatokra felkészülést segítő online tesztek
b) Krauter András: Geodézia. egyetemi jegyzet, 95030, Műegyetemi Kiadó, Budapest, 2002.
c) M.2. Tervezési segédlet (http://mmk-ggt.hu/m2/M2_2011_06_12.pdf)
d) GeoEasy felhasználói kézikönyvek (http://www.digikom.hu)e)oktatási keretrendszerben található segédletek és a gyakorlatokra felkészülést segítő online tesztek
2.6 Egyéb tudnivalók
2.7 Konzultációs lehetőségek
Konzultációs időpontok: a tanszék honlapján megadottak szerint, vagy a tantárgy oktatóival e-mail-ben egyeztetve.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy házi feladat, valamint kombinált vizsga alapján történik. Elsőként az írásbeli vizsgarész teljesítendő. Az írásbeli vizsga sikeres, amennyiben a részvizsgán elérhető összpontszám minimum 66%-át elérte a hallgató. Aszóbeli vizsgarészre való bocsátás feltétele az írásbeli vizsgarész sikeres teljesítése. A szóbelivizsgarész minimum 50%-os teljesítmény esetén sikeres.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
házi feladat (részteljesítmény értékelés) | HF | A.3; B.3; C.1; D.1 |
írásbeli és szóbeli vizsga (összegző teljesítmény-értékelés | V | A.1-A.11; B.1-B.5; C.2 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Minden teljesítményértékelésre 1-5 osztályzatot adunk.
Jele | Részarány |
HF | 33% |
V | 67% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A házi feladat legalább elégséges szinten történő elkészítése.
3.5 Érdemjegy megállapítása
A végső érdemjegyet a 3.3. pont szerinti súlyozás alapján állapítjuk meg.
3.6 Javítás és pótlás
A házi feladatok beadásának határideje a szorgalmi időszak vége.A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 16:00 óráig adható be vagy elektronikus formában 23:59-ig küldhető meg.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontaktórákon | 4×14=56 |
házi feladat elkészítése | 24 |
vizsgafelkészülés | 40 |
Összesen | 120 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2020. február 5.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak