Tantárgyi adatlap
Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Acélhidak
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOHSA-B1
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 3 |
Gyakorlat | 1 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Vizsga
1.6 Kreditszám
5
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Kövesdi Balázs Géza |
beosztás | Egyetemi docens |
kovesdi.balazs@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Hidak és Szerkezetek Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar és angol
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező az építőmérnöki (BSc) szak Híd és műtárgy specializációján
1.12 Előkövetelmények
Erős előkövetelmény:
- Acél- és öszvérszerkezetek (BMEEOHSAS47)
- Hidak és infrastruktúra szerkezetek (BMEEOHSAS43)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2020. február 5.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgya célja, hogy a hallgató elsajátítsa az acél és öszvérszerkezetű hidak elméleti és tervezési alapismereteit. A tárgy keretében a hallgató megismeri az acél és öszvérszerkezetű hidak szerkezeti rendszereit, a közúti és vasúti gerendahidak szerkezeti kialakításait, viselkedési sajátosságait, szilárdsági és stabilitási méretezésének elveit. A hallgató megismeri a hidak méretezésénél figyelembe veendő terheket, teherkombinációkat. Bemutatásra kerül az ortotrop pályaszerkezet jellemző szerkezeti kialakítása, viselkedési és méretezési sajátosságai, fáradásvizsgálati eljárásai. A hallgató megismeri az acél gerendahidak lokális és globális stabilitási jelenségeit, méretezési hátterét. Ismertetésre kerülnek az ívhidak és ferdekábeles hidak kialakítási, viselkedési és méretezési sajátosságai. A hallgató megismeri az öszvérhidak szerkezeti kialakításait, jellemző építési módszereit és azok méretezésre kifejtett hatását. A hallgató megismeri az öszvérhidak méretezési elveit pillanatnyi és tartós terhekre, valamint a nyírt kapcsolatok méretezési módszerét.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- ismeri az acél és öszvérszerkezetű hidak szerkezeti rendszereit,
- ismeri az acél gerendahidak méretezési specialitásait,
- ismeri a hidak teherfelvételének és teherkombináció képzésének módját,
- ismeri az ortotrop pályalemezes hidak szerkezeti és méretezési specifikumait,
- ismeri az acélhidak fáradásvizsgálatának módszereit
- ismeri a közúti és vasúti gerendahidak méretezésének alapjait,
- ismeri az öszvérhidak szerkezeti kialakítását és méretezésének módját,
- ismeri az építési módszerek statikai viselkedésre kifejtett hatását,
- ismeri az együttdolgoztató kapcsolatok méretezési módszerét,
- ismeri az ívhidak, ferdekábeles és függőhidak kialakítási, viselkedési és méretezési sajátosságait.
B. Képesség
- képes a hidak mértékadó leterhelésére és mértékadó teherkombinációjának előállítására,
- képes gerendahidak, ívhidak és ferdekábeles hidak jellemző keresztmetszeti kialakításának felvételére,
- képes rácsos acélhidak stabilitásvizsgálatának végrehajtására,
- képes acélhidak fáradásvizsgálatának végrehajtására,
- képes öszvérhidak feszültségeloszlásának rugalmas alapú meghatározására,
- képes csapos nyírt együttdolgoztató kapcsolat ellenállásának meghatározására,
- képes ferdekábeles és függőhidak statikai modelljének felépítésére.
C. Attitűd
- nyitott az új méretezési eljárások megismerésére,
- törekszik az acél- és öszvérhidak méretezési módszereinek megértéséhez szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára,
- törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra,
D. Önállóság és felelősség
- önállóan végzi az acélszerkezeti feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását,
- felelősen gondolkodik a tervezési módszerek alkalmazásáról, biztonsági szintek megítéléséről.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, számítási gyakorlatok, házi feladatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | Acél- és öszvérszerkezetű hidak szerkezeti rendszerei, mintapéldák bemutatása. |
2. | Közúti gerendahidak szerkezeti kialakítása, viselkedési sajátosságok. Közúti és vasúti hidak terhei. |
3. | Gerendahidak - hajlítás, nyírás, csavarás - méretezés: szilárdsági határállapot. |
4. | Ortotróp pályaszerkezet - szerkezeti kialakítás, viselkedési sajátosságok, szilárdsági méretezési elvek. Gerendahidak modellezése és szerkezeti analízise. |
5. | Ortotróp pályaszerkezet - méretezés: fáradási határállapot. |
6. | Rácsos gerendahidak - vasút - szerkezeti kialakítás, viselkedési sajátosságok. Pályaszerkezet fáradásvizsgálata. |
7. | Gerendahidak globális és lokális stabilitási jelenségei - méretezés: stabilitási határállapot. |
8. | Öszvérhidak - szerkezeti kialakítás, viselkedési sajátosságok, építési módszerek. Gerendahidak stabilitásvizsgálata. |
9. | Öszvérhidak - pillanatnyi és tartós terhek - méretezés: szilárdsági határállapot. |
10. | Öszvérhidak - nyírt kapcsolat kialakítása és méretezése; használhatósági határállapot. Nyírt kapcsolat méretezése. |
11. | Ívhidak - szerkezeti kialakítás, viselkedési sajátosságok; modellezés. |
12. | Ferdekábeles és függőhidak - szerkezeti kialakítás, viselkedési sajátosságok; modellezés. Ívhidak és ferdekábeles hidak modellezése és szerkezeti analízise. |
13. | Ívhidak és ferdekábeles hidak globális stabilitási jelenségei - méretezés: stabilitási határállapot. |
14. | Tanulmányi kirándulás. Összefoglalás. |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Tankönyvek:
- Iványi: Hídépítéstan - Acélszerkezetek, Műegyetemi Kiadó, Budapest, 1998.
- Ádány, Dulácska, Dunai, Fernezelyi, Horváth: Acélszerkezetek; Általános és speciális eljárások; Tervezés az Eurocode alapján; 2. bővített kiadás, Artifex Kiadó Kft, Budapest, 2016.
- Dunai L.: Előadás óravázlat
- Segédletek a házi feladatok elkészítéséhez
2.6 Egyéb tudnivalók
2.7 Konzultációs lehetőségek
Konzultációs időpontok:
a tanszék honlapján megadottak szerint, vagy
előzetesen, e-mail-ben egyeztetve; e-mail: kovesdi.balazs@emk.bme.hu
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 II. félév
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése három házi feladat és szóbeli vizsga alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
1. házi feladat | HF1 | A.1-A.4; B.1-B.3; C.1-C.3; D.1-D.2 |
2. házi feladat | HF2 | A.5-A.6; B.4; C.1-C.3; D.1-D.2 |
3. házi feladat | HF3 | A.7-A.9; B.6-B.7; C.1-C.3; D.1-D.2 |
Vizsga (összegző teljesítményértékelés) | V | A.1-A.10; B.1-B.7; C.1-C.3 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
HF1 | 8.33% |
HF2 | 8.33% |
HF3 | 8.33% |
Szorgalmi időszakban összesen | 25% |
V | 75% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy mindhárom házi feladaton a hallgató elérje a megszerezhető pontszám legalább 50%-át és megfelelő számú jelenlét az előadásokon.
A tantárgyból korábban szerzett, a vizsgaérdemjegy megállapításnál figyelembe vehető félévközi eredmények 6 félévig visszamenőleg fogadhatók el.
A tantárgyból korábban szerzett, a vizsgaérdemjegy megállapításnál figyelembe vehető félévközi eredmények 6 félévig visszamenőleg fogadhatók el.
3.5 Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 85<=P |
jó (4) | 73<=P<85% |
közepes (3) | 62<=P<73% |
elégséges (2) | 50<=P<62% |
elégtelen (1) | P<50% |
3.6 Javítás és pótlás
A házi feladatok a félév szorgalmi időszakában a féléves ütemtervben megadott időpontban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 14×4=56 |
házi feladatok elkészítése | 3×12=36 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 18 |
vizsgafelkészülés | 40 |
Összesen | 150 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2020. február 5.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 II. félév