Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Közlekedési létesítmények pályaszerkezetei
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOUVAI41
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 4 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Vizsga
1.6 Kreditszám
5
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Tóth Csaba |
beosztás | Egyetemi docens |
toth.csaba@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Út és Vasútépítési Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező az építőmérnöki (BSc) szak Infrastruktúra-építőmérnöki ágazatán
1.12 Előkövetelmények
Erős előkövetelmény:
- Utak (BMEEOUVAT42)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2020. február 5.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgy célja útpályaszerkezetek témakörben: az aszfalt és betonburkolatú pályaszerkezetek tervezéséhez és méretezéséhez szükséges ismeretek elsajátítása; vasúti pályaszerkezetek téma-körben: a vasúti pályaszerkezetek egyes elemeinek funkciója, kialakítása, teherátadása és a leg-fontosabb műszaki megoldásainak elsajátítása.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- ismeri az útpályaszerkezetek felépítési rendjét, típusait,
- ismeri a pályaszerkezetekkel szemben támasztott követelményeket, a tartósságot befolyásoló környezeti tényezőket,
- ismeri a pályaszerkezetbe tervezhető alap- és burkolati rétegek anyagait,
- ismeri az egységtengely fogalmát és a tervezési forgalom meghatározás lépéseit,
- ismeri a tervezhető típus-pályaszerkezeteket,
- ismeri a betonburkolatok tervezési elveit, illetve a figyelembe veendő építéstechnológiai kötött-ségeket,
- ismeri a kisforgalmú utak tervezhető útpályaszerkezeteit,
- ismeri a legfontosabb ok-okozati összefüggéseket a pályaszerkezetek tönkremeneteli folyamatá-ban,
- ismeri a burkolat-megerősítés behajlás alapú módszerét,
- ismeri a burkolat-megerősítés összehasonlító elvű módszerét,
- ismeri a fontosabb újrahasznosítási technológiákat,
- ismeri a közművek pályaszerkezetben és alatta történő elhelyezésnek főbb szabályait,
- ismeri a méret – és mennyiség meghatározás gyakorlatát,
- a vasúti pálya szerkezei felépítésének ismerete;
- a sínek, kapcsolószerek, sínhegesztések, aljak, ágyazat, alépítmény, útátjárók, kiegészítő felépít-ményi szerkezetek műszaki jellemzőinek-, és alkalmazási körülményeinek ismerete;
- a pályaszerkezetben ébredő igénybevételek elméleti meghatározásának ismerete;
- a hézagnélküli vágányok erőjátékának elméleti ismerete.
B. Képesség
- képes a nehézjármű forgalom rongáló hatásának meghatározására
- képes a tervezési feltételekhez illeszkedő aszfaltburkolat útpályaszerkezet megtervezésére,
- képes a tervezési feltételekhez illeszkedő betonburkolat megtervezésére,
- képes kisforgalmú utak kő, műkő burkolatú pályaszerkezetének megtervezésére,
- képes az útburkolaton, pályaszerkezeti rétegben keletkező főbb hibák és a hibaokok között kap-csolatot találni,
- képes meglévő útpályaszerkezet szükséges erősítő rétegvastagságának meghatározására behajlás alapú illetve összehasonlító módszerrel,
- képes meglévő útpályaszerkezetek felújításának tervezései során újrahasznosítási technológiák alkalmazására,
- képes a pályaszerkezet tervezés során szakági szempontok és követelmények figyelembe vételé-re,
- képes a tervezett útpályaszerkezet rétegeinek méret- és mennyiségszámítására, megadott tétel-rend szerint,
- képes az adott vasúti forgalom igényeinek megfelelő pályaszerkezeti elem kiválasztására;
- képes a komplett vasúti pályaszerkezeti rétegrend kiválasztására;
- képes a vasúti pályaszerkezeti elemekben ébredő igénybevételek elméleti úton történő meghatározására;
- képes a vasúti vágányszerkezetben hőmérsékletváltozásból származó igénybevételek meghatározására
C. Attitűd
- törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra,
- szóbeli és írásbeli megnyilvánulásai során törekszik a szabatos, szakmai megfogalmazásra,
- írásbeli teljesítményértékelései során törekszik a rendezett, a mérnöki szinten elvárható minőségű és külalakú dokumentáció készítésére
D. Önállóság és felelősség
- önállóan és legjobb tudása szerint elvégzi az önálló részteljesítmény-értékelések során kiadott feladatokat,
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások prezentációval, kommunikáció írásban és szóban (teljesítményértékelés és vizsga során).
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | Útpályaszerkezeti alapfogalmak. Az útpályaszerkezetek felépítése, típusai. A vasúti pálya szerkezei felépítése. Sínek I. |
2. | Az útpályaszerkezetekkel szemben támasztott követelmények. Sínek II. |
3. | Az útpályaszerkezet anyagai. Tervezhető alap- és aszfaltrétegek. Sínleerősítések I. |
4. | Forgalmi terhelés. Járműtípusok, az egységtengely fogalma. Sínleerősítések II. |
5. | Új építésű útpályaszerkezetek méretezése. Típus-pályaszerkezetek. Sínillesztések. Sínhegesztések. |
6. | Betonburkolatok tervezése. Vasúti aljak I. |
7. | Kisforgalmú utak pályaszerkezetei. Kő, betonkő burkolatú pályaszerkezetek. Vasúti aljak II. |
8. | Útpályaszerkezet diagnosztika, a rongálódás folyamata. Hibák és hiba okok. Ágyazat. |
9. | Meglévő útpályaszerkezetek megerősítésének méretezése behajlás alapján. Alépítményi védőrétegek. |
10. | Megerősítések méretezése az összehasonlító módszer alapján. Alépítmény. |
11. | Pályaszerkezetek felújításának egyéb technológiai lehetőségei. Útátjárók. |
12. | Közművek elhelyezése a pályaszerkezetben és alatta. Kiegészítő felépítményi szerkezetek. |
13. | Vízépítési műtárgyak kapcsolata a pályaszerkezettel. Pályaszerkezet igénybevételei. |
14. | A tételrend fogalma és a fontosabb tételek műszaki tartalma. Vágányállékonyság. |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Tankönyvek:
- Dr. Megyeri Jenő – Vasútépítéstan – MÁV Vezérigazgatóság – Budapest – 1991;
- Dr. Nemesdy Ervin – Vasúti felépítmény – Tankönyvkiadó – Budapest – 1966;
- Dr. Kazinczy László – Vasútépítés és pályafenntartás I. kötet, MÁV Rt, Vezérigazgatóság – Budapest – 1999 - 7.1. fejezet (158-168) Vasúti sínek, 7.3. fejezet (194-209) Sínleerősítések és sínillesztések, 7.6. fejezet (229-240) Nagyvasúti ágyazatnélküli – merevlemezes felépítményszerkezetek;
- 06.03.13 [ÚT 2-1.202] Aszfaltburkolatú útpályaszerkezetek méretezése és megerősítése. Útügyi Műszaki Előírás
- 06.03.14 [TÚ 9] Aszfaltburkolatú útpályaszerkezetek méretezésének segédlete (Maút 9. tervezési útmutató)
- 06.03.15 [ÚT 2-3.211] Betonburkolatú és kompozitburkolatú útpályaszerke-zetek méretezése. Útügyi Műszaki Előírás
- 06.03.16 [TÚ 20] Betonburkolatú és kompozitburkolatú útpályaszerkezetek tervezése (Maút 20. tervezési útmutató)
- D.54. számú utasítás – Építési és pályafenntartási műszaki adatok, és elő-írások – MÁV Vezérigazgatóság;
- ORSZÁGOS VASÚTI SZABÁLYZAT – I. kötet – Országos közforgalmú és saját használatú vasutak – GKM rendelet – Budapest – 2003.
- Dr. Kazinczy László – www2. uvt.bme.hu/kazinczy – Segédletek, Termék-ismertetők, stb.
2.6 Egyéb tudnivalók
A kontaktórákon való részvétel 70%-ban kötelező. Az a hallgató aki 8 vagy több eladásról hiányzik, nem szerezheti meg a tantárgy kreditjét.
2.7 Konzultációs lehetőségek
A tanszék honlapján megadottak szerint
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két zárthelyi dolgozat valamint a félév végi vizsga alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
1. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH1 | A.1-A.5, A.14-A.15; B.1-B.2, B.10; C.1-C.3; D.1-D.3 |
2. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH2 | A.6-A.8, A.15-A.17; B.3-B.5, B.10-B.11; C.1-C.3; D.1-D.3 |
Írásbeli és szóbeli vizsga (összegző teljesítményértékelés) | V | A.1-A.17; B.1-B.13; C.1-C.3; D.1-D.3 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
ZH1 | 15% |
ZH2 | 15% |
Szorgalmi időszakban összesen: | 30% |
V | 70% |
Összesen | 100% |
Az elérhető pontszám 50%-ánál gyengébb vizsgaeredmény elégtelen vizsgajegyet eredményez.
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerint az egyes egyedi teljesítményértékelések sikeres teljesítése. Emellett az előadások és gyakorlatok 70%-án való részvétel kötelező.
3.5 Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 87,5<=P |
jó (4) | 75<=P<87,5% |
közepes (3) | 62,5<=P<75% |
elégséges (2) | 50<=P<62,5% |
elégtelen (1) | P<50% |
3.6 Javítás és pótlás
- A két összegző tanulmányi teljesítményértékelés a szorgalmi időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató számára kedvezőbb kerül figyelembe vételre.
- Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdem-jegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal, összevont formában ismételt kísérletet csak az egyik sikertelen első pótlás javítására. Mindkét ZH ilyen formában nem pótolható. A második pótlási lehetőség csak akkor vehető igénybe, ha a pótlandó ZH-n vagy az annak megfelelő első pótláson a Hallgató megjelent.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 28×2=56 |
előadásokra való folyamatos felkészülés | 26×1=26 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 2×10=20 |
vizsgafelkészülés | 48 |
Összesen | 150 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2020. február 5.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév