Tantárgyi adatlap

PDF letöltése

I. Tantárgyleírás

1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Terepi geológia
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOGMAV09
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus Óraszám / (nap)
Előadás (elmélet) 1
Gyakorlat 2
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Vizsga
1.6 Kreditszám
3
1.7 Tárgyfelelős
név Dr. Bögöly Gyula
beosztás Adjunktus
email bogoly.gyula@emk.bme.hu
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Geotechnika és Mérnökgeológia Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Szabadon választható az építőmérnöki (BSc) szakon
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2020. február 5.

2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a mérnök hallgatók különböző geológiai és mérnökgeológiai ismereteket, tapasztalatokat szerezzenek terepi kirándulások és kivitelezés látogatások révén. A gyakorlatok és az előadások is blokkosítva, illetve egy két napos terepi gyakorlat formájában vannak megtartva. A félév során az előadásokon különböző mérnöki tevékenységek, gyakorlati projektek geológiai vonatkozásait ismerhetik meg a hallgatók meghívott előadók és tanszéki oktatók prezentálásában. A félév közbeni gyakorlatokon pedig budapesti mérnöki feltárásoknál, mélyépítési kivitelezéseknél vagy műtárgyaknál lesz lehetősége a résztvevőknek bővíteni a gyakorlati tudásukat. A kétnapos terepi tanulmányút során Magyarország egy tájegységének földtanán keresztül kapnak betekintést a hallgatók a geológia sokrétű mérnöki vonatkozásaiba; bányászati, hidrogeológiai, környezetföldtani, és kapcsolódó mérnöki problémák megismerésével.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
  1. ismeri a mérnökgeológia tárgykörét, gyakorlatban tapasztalta a geológia mérnöki vonatkozásainak alkalmazását
  2. ismeri a különböző földtani folyamatok hegységformáló, kőzetalakító hatásait
  3. ismeri a hegyvidéki területek, mérnöki szempontból fontos vízrajzi, hidrogeológiai jellemzőit
  4. ismeri a különböző barlangtípusok keletkezésének folyamatait
  5. ismeri a bányaművelés alapvető formáit, azok kialakítási elemeit, előnyeit, hátrányait
  6. ismeri a kőanyagok és ércek bányászatának és felhasználásának mérnöki vonatkozásait
  7. ismeri a bányászati folyamatok környezeti hatásait
B. Képesség
  1. képes adott téma szakirodalmának kutatására
  2. képes adott téma szakirodalmának felhasználásával gondolatait rendezett formában szóban és írásban kifejezni
  3. képes terepi megfigyelések alapján a földtani folyamatok felismerésére és mérnöki szemléletű értelmezésére
C. Attitűd
  1. együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival
  2. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását
  3. törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra
  4. törekszik a geológia, az alkalmazott földtan és a mérnöki tudományok közötti összhang megteremtésére, a feladatok megoldásában való érvényesítésére
D. Önállóság és felelősség
  1. önállóan tud alkalmazott földtani témákat megismerni, a köthető mérnöki problémákat végiggondolni és adott források alapján tovább tudja azt elemezni
  2. figyelembe veszi a geológiai folyamatok megismerhetőségének korlátait és a mérnöki tervezői felelősséget a földtani folyamatok előre jelzésében
  3. nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket
  4. gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, tanulmányi kirándulások, terepi megfigyelések, kommunikáció írásban és szóban.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét Előadások és gyakorlatok témaköre
1. Terepi geológia gyakorlati alkalmazása, mérőeszközei és a tárgy témaköre
2. Terepi geológiai felvételezés extrém körülmények között, Egyiptom példája
3. Kőzetlazításos módszerek a terepen, bányászati robbantások
4. Bátaapáti kis és közepes aktivitású radioaktív hulladéktározó mérnökgeológiai esettanulmánya, alagútjövesztés
5. Sziklarézsűk tervezésének és építésének mérnöki és geológiai problémái
6. Munkaterület látogatása: speciális mélyépítési technológiák bemutatása
7. Munkaterület látogatása: feltárások módszereinek helyszíni bemutatása
8. Gellérthegyi alagút, barlang és a források látogatása
9. Terepgyakorlat (blokkosított)
10. Terepgyakorlat (blokkosított)
11. Terepgyakorlat (blokkosított)
12. Terepgyakorlat (blokkosított)
13. Terepgyakorlat (blokkosított)
14. Terepgyakorlat (blokkosított)
A tantárgy órái blokkosítva, az első előadáson egyeztetett ütemterv szerint vannak megtartva.
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Tankönyvek:
1. Török Á.: Geológia Mérnököknek, Műegyetemi Kiadó, 2008
2. Schafarzik –Vendl – Papp: Geológiai kirándulások Budapest környékén, Műszaki kiadó, 1964
b) Letölthető anyagok:
1. A témákkal kapcsolatos letölthető cikkek
2.6 Egyéb tudnivalók
A kivitelezések látogatására általában munkaidőben kapunk lehetőséget, ezért a félév közbeni gyakorlatok időpontjának megválasztása előzetes egyeztetés után történik.
A kétnapos terepi gyakorlaton való részvételhez szükséges anyagi ráfordításokat (utazási költség, szállás, étkezés) a résztvevők maguk fizetik. Ennek költsége a megelőző évek tapasztalatai alapján kb. 10 eFt.
2.7 Konzultációs lehetőségek

Konzultációs időpontok: a kari honlapon megadottak szerint, vagy előzetesen, e-mail-ben egyeztetve; e-mail: bogoly.gyula@epito.bme.hu

Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2023/2024 II. félév

II. Tárgykövetelmények

3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy tanulmány írása, annak szóbeli prezentációja, és a szóbeli vizsga alapján történik. A kétnapos terepi gyakorlaton való részvétel a tantárgy teljesítésének alapkövetelménye.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus)JeleÉrtékelt tanulási eredmények
Tanulmány (részteljesítmény értékelés)TA.2-A.7; B.1-B.3; C.1-C.3; D.1
Prezentáció (részteljesítmény értékelés)PA.2-A.7; B.2, B.3; C.1-C.4; D.3, D.4
Szóbeli vizsga (összegző teljesítményértékelés)VA.1-A.7; B.3; C.4; D.1-D.4

A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
JeleRészarány
T20%
P20%
V60%
Összesen100%
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele, a félév közben tartott előadások összóraszámának hetven, illetve a gyakorlati foglalkozások összóraszámának hetven százalékán való részvétel. Továbbá, a 3.3. pont szerinti, tanulmány (T) és prezentáció (P) legalább elégséges szintű teljesítése.
Aki aláírással nem vizsgakurzust vesz fel, annak a jobb félévközi eredményét vesszük figyelembe. A tantárgyból korábban szerzett, a vizsgaérdemjegy megállapításnál figyelembe vehető félévközi eredmények 6 félévig visszamenőleg fogadhatók el.
3.5 Érdemjegy megállapítása
ÉrdemjegyPontszám (P)
jeles (5)80<=P
jó (4)70<=P<80%
közepes (3)60<=P<70%
elégséges (2)50<=P<60%
elégtelen (1)P<50%
3.6 Javítás és pótlás
1) A tanulmány – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 16:00 óráig adható be vagy elektronikus formában 23:59-ig küldhető meg.
2) A beadott és elfogadott tanulmány az 1) pontban megadott határidőig és módon díjmentesen javítható.
3) A prezentáció csak a kétnapos terepi gyakorlaton adható elő, amiről való hiányzás nem pótolható.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
TevékenységÓra/félév
részvétel a kontakt tanórákon14×3=42
félévközi készülés a gyakorlatokra14×2=28
felkészülés a teljesítményértékelésekre2×10=20
Összesen90
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2020. február 5.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2023/2024 II. félév