Tantárgyi adatlap
Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
3D szerkezetkonstruálás
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOHSAS45
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
| Típus | Óraszám / (nap) | 
| Gyakorlat | 2 | 
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
3
1.7 Tárgyfelelős
| név | Dr. Joó Attila László | 
| beosztás | Egyetemi docens | 
| joo.attila@emk.bme.hu | 
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Hidak és Szerkezetek Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar és angol
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező az építőmérnöki (BSc) szak Szerkezet-építőmérnöki ágazatán
1.12 Előkövetelmények
Erős előkövetelmény:
- Acélszerkezetek (BMEEOHSAT42)
 - Vasbetonszerkezetek (BMEEOHSAT43)
 
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2020. február 5.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tárgy célja, hogy a hallgatókat megismertesse a tartószerkezetek 3 dimenzióban történő számítógépi konstruálásával mind acél-, mind vasbeton-, mind pedig faszerkezetek esetén. Alapvető gyakorlati készségeket kíván kialakítani egy választott programrendszer segítségével egy tartószerkezet 3D-ben történő valós, gyártásra és kivitelezésre alkalmas modelljének megalkotásával, a modellből a szükséges adatok, listák és tervek automatikus kinyerésével. A tárgy betekintést enged a megalkotott 3D-s tartószerkezeti konstrukciós modell más szakágakkal történő integrálásába, egy közös BIM (Building Information Modelling) modell megalkotásának a folyamatába. A tárgy teljesítése során a hallgatók kis példákon keresztül sajátíthatják el azokat az ismereteket, melyeket később a projektfeladatok és a diplomamunka során egy teljes szerkezeten használhatnak.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- ismeri a szerkezetek 3D modellezésének lehetőségeit és aktuális modellezési, konstruálási irányokat az iparban,
 - ismeri a Building Information Modelling (BIM) alapfogalmait,
 - ismeri a más szakágak konstrukciós és modellező szoftvereihez való kapcsolódási lehetőségeket, az Industrial Foundation Classes (IFC) alapfogalmát,
 - ismeri a vasalási terv és acélszerkezeti gyártmányterv készítésének alapvető lépéseit,
 - ismeri a virtuális kivitelezés alapfogalmait.
 
B. Képesség
- képes egy szerkezeti probléma térbeli megfogalmazására szabadkézi rajz formájában,
 - képes használni egy választott konstrukciós szoftvert a későbbi projektfeladatihoz és a diplomamunkájához,
 - a szoftver alkalmazása közben képes elmélyíteni a tudását, megszerzi az önálló tanulás és önfejlesztés képességét ezen a területen,
 - másik két szoftver esetében képes elindulni az önálló tanulás irányában,
 - képes tervdokumentációt készíteni különböző típusú tartószerkezetekhez,
 - képessé válik szakági kooperációk informatikai eszközökön alapuló lebonyolítására.
 
C. Attitűd
- érdeklődik a legkorszerűbb mérnöki eljárások iránt,
 - az ismeretek bővítése során elektronikusan kommunikál a konzulensével,
 - önállóan, internetes alapú segédanyagokkal és folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
 - nyitott az infókommunikációs eszközök használatára,
 - törekszik a kiválasztott szoftver rutinszerű használatára,
 - törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra,
 - nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
 - a kész tervdokumentációt kritikusan szemléli, külső szemlélő számára érthetővé teszi miközben javítja a hibáit és növeli az áttekinthetőségét, értelmezhetőségét a rajzoknak.
 
D. Önállóság és felelősség
- a választott szerkezet modellezését a megismert szerkezet-specifikus tudásának ismeretében, a szokásos tartószerkezeti alapmegoldásokhoz és konstrukciós kialakításokhoz igazodva önállóan hajtja végre,
 - önállóan bővíti a tudását, hogy a lehető legjobb konstrukciós megoldásokat alakítsa ki a lehető legegyszerűbb szoftveres megoldások alkalmazásával,
 - tudatában van annak, hogy felelősen kell megalkotnia a tartószerkezeti rajzokat, hogy azok összhangban legyenek a számítással,
 - megtanulja, hogy mérnöki felelősségének tudatában kell kiadnia a kezéből a rajzokat a gyártónak, kivitelezőnek,
 - gondolkozásában a hibamentes és költséghatékonyság érdekében a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
 
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, nagytermi számítási gyakorlatok, informatikai eszközökkel támogatott kommunikáció oktatási keretrendszeren keresztül, információtechnológiai eszközök és technikák használata.
2.4 Részletes tárgyprogram
| Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre | 
| 1. | Bevezető előadás. | 
| 2. | 3D szerkezetkonstruálás jövőképe, virtuális kivitelezés, költségvetés, BIM fogalma. | 
| 3. | Szoftverbemutatók (Nemetschek, Revit, Tekla). | 
| 4. | Szoftver bevezetők. Elemelhelyezések konstrukciós modellben: acél és vasbeton. | 
| 5. | Alapvető szerkesztési funkciók, csomópontok szerkesztése. | 
| 6. | Alapvető szerkesztési funkciók, vasalás szerkesztése. | 
| 7. | Modell ellenőrzése, ütközésvizsgálat, tétellisták készítése. | 
| 8. | Konzultáció. | 
| 9. | Rajzok előkészítése, rajzi kommunikáció. Kivitelezési tapasztalatok. | 
| 10. | Rajzgenerálás és módosítás, kivitelezési és gyártási információk feltüntetése rajzon: acél. | 
| 11. | Rajzgenerálás és módosítás, kivitelezési és gyártási információk feltüntetése rajzon: vasbeton. | 
| 12. | Konzultáció. | 
| 13. | Virtuális kivitelezés, organizáció, ütemtervek. Adatszolgáltatás költségvetéshez, mennyiségek kiadása, költségvetési kiírás készítése, kapcsolat költségvetési szoftverekhez. | 
| 14. | Konzultáció. | 
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Tankönyvek, szakirodalom: 1. kapcsolódó tárgyakhoz (Acélszerkezetek és Vasbetonszerkezetek) tartozó tankönyvek.
b) Letölthető anyagok: 1. Az egyes szoftverekhez online elérhető videós oktatási anyagok az oktatási keretrendszerben.
b) Letölthető anyagok: 1. Az egyes szoftverekhez online elérhető videós oktatási anyagok az oktatási keretrendszerben.
2.6 Egyéb tudnivalók
2.7 Konzultációs lehetőségek
Konzultációs időpontok: elsősorban az oktatási keretrendszeren keresztül, valamint a tanszék honlapján megadottak szerint a konzulenssel.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a folyamatos felügyelet/irányítás alatt végrehajtott házi feladat, órai kérdések és a konzultációs teljesítmény (folyamatos részteljesítmény értékelés) alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
| Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények | 
| HF 1. részhatáridő - részteljesítmény értékelés | HF1 | A.1; B.1; C.7; D.1, D.5 | 
| HF 2. részhatáridő - részteljesítmény értékelés | HF2 | B.2-B.3; C.1-C.6, C.7; D.2, D.5 | 
| HF 3. részhatáridő - részteljesítmény értékelés | HF3 | A.4; B.5; C.3, C.6-C.8; D.3-D.4, D.5 | 
| Órai kérdések (folyamatos részteljesítmény-értékelés) | Ó | A.2-A.3, A.5; B.4, B.6 | 
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
| Jele | Részarány | 
| HF1-3 | 75% | 
| Ó | 25% | 
| Összesen | 100% | 
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
3.5 Érdemjegy megállapítása
| Érdemjegy | Pontszám (P) | 
| jeles (5) | 90%<=P | 
| jó (4) | 75%<=P<90% | 
| közepes (3) | 65%<=P<75% | 
| elégséges (2) | 40%<=P<65% | 
| elégtelen (1) | P<40% | 
3.6 Javítás és pótlás
1) A HF házi feladatok – különeljárási díj megfizetése mellett – a rendes leadási határidőt követő egy héten belül késedelmesen (késedelmi díj megfizetése mellett) beadhatók. A házi feladatok kiadásának, rendes és késedelmes beadásának határidejeit a tárgy honlapján "Részletes féléves ütemterv" ismerteti.
2) Az Ó órai kérdésekre adott válaszok nem pótolhatók, nem javíthatók, de a tantárgy témájában végzett demonstrátori munkával kiválthatók.
2) Az Ó órai kérdésekre adott válaszok nem pótolhatók, nem javíthatók, de a tantárgy témájában végzett demonstrátori munkával kiválthatók.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
| Tevékenység | Óra/félév | 
| részvétel a kontakt tanórákon | 14×2=28 | 
| házi feladat elkészítése | 41 | 
| felkészülés az órai kérdésekre | 7 | 
| online segédanyagok önálló elsajátítása | 14 | 
| Összesen | 90 | 
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2020. február 5.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes: