Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Környezetkultúra és örökségvédelem építőmérnököknek
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOVVAV62
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 1 |
Gyakorlat | 1 |
Mérőgyakorlat | (6) |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
4
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Hajnal Géza |
beosztás | Egyetemi docens |
hajnal.geza@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Vízépítési és Vízgazdálkodási Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Szabadon választható az építőmérnöki (BSc) szakon
1.12 Előkövetelmények
Erős előkövetelmény:
- Geodézia II. (BMEEOAFAT42)
- Hidrológia I. (BMEEOVVAT41)
- Talajmechanika (BMEEOGMAT42)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2020. február 1.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A szabadon választható tárgy célja az építőmérnöki szak mintatanterve alapján folyó képzés ismeretanyagának tárgyakon átívelő szintézise, és ezen ismeretanyag gyakorlati alkalmazása, valós igényt kielégítő feladatvégzésen keresztül. A félév elején meghatározott feladat mindenkor kapcsolódik a fenntarthatósághoz, és a lehetőségekhez mérten társadalmilag és szakmailag is kiemelten fontos területen valósul meg.
A tantárgy keretén belül elvégzendő feladat szakmai területen hasznos tevékenység, illetve a társadalom egyes rétegeinek életkörülményeit javító, a természetes- és épített környezet élhetőbbé tételére irányuló tevékenység. A feladat kiválasztásakor a tárgyfelelős és a hallgatók figyelembe veszik a Zielinski Szilárd Építőmérnöki Szakkollégium közösségének javaslatait. Az előkészítési szakasz a szorgalmi időszak, ezalatt a vizsgált terület komplex megismerése és adatok gyűjtése/adatbázisok készítése zajlik, a terepi gyakorlaton a félév közben megszerzett tudás gyakorlati felhasználása és alkalmazása valósul meg.
A tantárgy keretén belül elvégzendő feladat szakmai területen hasznos tevékenység, illetve a társadalom egyes rétegeinek életkörülményeit javító, a természetes- és épített környezet élhetőbbé tételére irányuló tevékenység. A feladat kiválasztásakor a tárgyfelelős és a hallgatók figyelembe veszik a Zielinski Szilárd Építőmérnöki Szakkollégium közösségének javaslatait. Az előkészítési szakasz a szorgalmi időszak, ezalatt a vizsgált terület komplex megismerése és adatok gyűjtése/adatbázisok készítése zajlik, a terepi gyakorlaton a félév közben megszerzett tudás gyakorlati felhasználása és alkalmazása valósul meg.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- Áttekintéssel rendelkezik egy komplex mérnöki feladatnál használható vizsgálati módszerekről, rendelkezésre álló eszközökről, a korábbi tárgyak során megszerzett ismereteket összefüggéseiben alkalmazza.
- Ismeri a féléves feladat megoldásához alkalmazott adattárakat és forrásokat, melyeket későbbi mérnöki munkája során is hasznosítani tud.
- Megérti a lehetőségeket és a korlátokat, melyekkel későbbi szakmai élete során is találkozhat.
B. Képesség
- Szakszerűen végez adatgyűjtést és terepi vizsgálatokat egyaránt.
- Megbízhatóan dolgoz fel szakirodalmakat és értékel ki mérési eredményeket.
- Képes a szükséges engedélyek beszerzésére, a terepi kiszállással szükséges szervezési feladatokban való részvételre.
- A tantárgy többi hallgatóival kooperatív módon tud együttdolgozni.
- A féléves eredményeket önálló dokumentációban szintetizálja és szakmailag korrekt módon közli.
C. Attitűd
- Együttműködik az oktatókkal és a munkájukat segítő szakemberekkel, laikusokkal.
- Törekszik a közérthető, de mérnökileg szabatos eredményközlésre.
- Törekszik pontos és hibamentes munka elvégzésére.
- Hatékonyan alkalmazza az ismeretszerzés bevett és innovatív módjait, az információtechnológiai eszközöket, kreatívan él a lehetőségeivel és a rendelkezésére álló eszközökkel.
- Nyitott a mérnöki munkához kapcsolódó kulturális, társadalmi, környezetvédelmi és további felmerülő határterületek megismerésére, szemléletmódjuk elsajátítására.
D. Önállóság és felelősség
- Önállóan elvégzi a rá bízott adatgyűjtési- és terepi mérési munkákat, a lehető legjobb minőségű munkát adva ki a kezéből.
- Társaival felelősen együttműködik a szakmai értékek megőrzése és továbbadása érdekében.
- Féléves munkája során mindvégig felelősen bánik a rábízott eszközökkel, tiszteletteljes kapcsolatot épít ki a feladatban közreműködő személyekkel.
2.3 Oktatási módszertan
A folyamat sajátosságai az adott félévben kitűzött feladathoz kapcsolódnak, így az oktatási módszerek is változatosak, de a legjellemzőbb és a legalkalmasabb módszer ezen tárgy esetén a projektmunka. A projektmunka előkészítő fázisa a 14 hetes szorgalmi időszak, a gyakorlatba ültetése pedig az 1+5 napos terepi munka. A kurzus szakmai és társas/szociális területen jelentős mértékben járul hozzá a hallgatók kompetenciafejlődéséhez.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | A tárggyal kapcsolatos alapvető információk ismertetése, a félévi munka megtervezése a Zielinski Szilárd Építőmérnöki Szakkolégium bevonásával. |
2. | Ismertető előadás a vizsgálni kívánt területről, a felmerülő mérnöki kérdésekről. |
3. | Ismertető előadás a vizsgálni kívánt területről, a felmerülő nem mérnöki kérdésekről. |
4. | Az elvégezni kívánt munkaterv összeállítása, csoportalkotás. |
5. | Terepbejárás, a helyszín megismerése. |
6. | A korábbi munkaterv felülvizsgálata, célkitűzések megfogalmazása, feladatok felosztása. |
7. | Adatgyűjtés, adatbázis-alkotás, szervezési feladatok önálló végzése, az óra időpontjában kötelező konzultációval. |
8. | Adatgyűjtés, adatbázis-alkotás, szervezési feladatok önálló végzése, az óra időpontjában kötelező konzultációval. |
9. | Adatgyűjtés, adatbázis-alkotás, szervezési feladatok önálló végzése, az óra időpontjában kötelező konzultációval. |
10. | Adatgyűjtés, adatbázis-alkotás, szervezési feladatok önálló végzése, az óra időpontjában kötelező konzultációval. |
11. | A megszerzett adatok és információk közös szintetizálása, egymás munkáinak megismerése. |
12. | A megszerzett adatok és információk közös szintetizálása, egymás munkáinak megismerése. |
13. | Felkészülés a terepgyakorlatra. |
14. | Felkészülés a terepgyakorlatra. |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
A féléves feladat témájához kapcsolódó szakirodalmak, térképek, leírások, tervek, cikkek, újságok, a félév elején rendelkezésre bocsátott tananyagok és információk.
2.6 Egyéb tudnivalók
A terepi munkavégzés során előfordulhatnak zord időjárási körülmények, terepi és infrastrukturális nehézségek. A hallgatók erre lehetőségük szerint fel kell készüljenek, és a helyszínen tudniuk kell ezekhez alkalmazkodni.
2.7 Konzultációs lehetőségek
Konzultációs időpontok:
A tanszék honlapján megadottak szerint, vagy előzetesen, e-mail-ben egyeztetve;
e-mail:
hajnal.geza@epito.bme.hu,
farkas.david@epito.bme.hu,
karay.gyongyi@epito.bme.hu.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a félévközi munka és a félév végi beszámoló alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
Félévközi munka | HF1 | A.1-A.2; B.1-B.4; C.1, C.4-C.5; D.1 |
Félév végi beszámoló | HF2 | A.3; B.1-B.2, B.4-B.5; C.1-C.5; D.1-D.3 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
HF1 | 40% |
HF2 | 60% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
3.5 Érdemjegy megállapítása
A jelenléti feltételeket teljesítő hallgatók féléves eredményét a 3.3 pontban látható súlyozás alapján határozzuk meg a matematikában alkalmazott kerekítési szabályokat követve.
3.6 Javítás és pótlás
A feladat kooperatív csoportmunka és terepi gyakorlati jellege miatt javításra vagy pótlásra nincs lehetőség.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 14×2=28 |
félévközi terepi kiszállás | 8 |
félévközi önálló feladatvégzés | 30 |
nyári terepi munka | 40 |
végső beszámoló elkészítése | 14 |
Összesen | 120 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2020. február 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak