Tantárgyi adatlap
Download PDFI. Subject Specification
1. Basic Data
1.1 Title
Fenntartható és klímatudatos tervezés
1.2 Code
BMEEOEMMM62
1.3 Type
Module with associated contact hours
1.4 Contact hours
Type | Hours/week / (days) |
Lecture | 2 |
1.5 Evaluation
Midterm grade
1.6 Credits
3
1.7 Coordinator
name | Dr. Szalay Zsuzsa |
academic rank | Associate professor |
szalay.zsuzsa@emk.bme.hu |
1.8 Department
Department of Construction Materials and Technologies
1.9 Website
1.10 Language of instruction
hungarian and english
1.11 Curriculum requirements
-
1.12 Prerequisites
1.13 Effective date
1 September 2017
2. Objectives and learning outcomes
2.1 Objectives
A tantárgy célja a hallgatók környezettudatos gondolkodásának szélesítése, a fenntartható épí-tés lehetőségeinek megismertetése. Kiemelt szerepet kap az építőanyagok/ épületszerkezetek/ épületek környezetterhelésének számszerűsítése, az életciklus elemzés módszerének gyakor-lati alkalmazása. A hallgatók megismerkednek a klímatudatos építés alapelveivel, az energia-igény számításának egyszerűsített és részletes módszereivel.
2.2 Learning outcomes
Upon successful completion of this subject, the student:
A. Knowledge
- áttekintéssel rendelkezik a fenntarthatóság fogalmáról,
- ismeri a környezetterhelés számszerűsítésének főbb módszereit,
- áttekintéssel rendelkezik az építőanyagok építésökológiai és építésbiológiai tulajdonságairól, a természetes anyagokból épült szerkezetekről,
- tájékozott a klímatudatos építés alapelveiről, képes ezeket a gyakorlatban is alkalmazni,
- ismeri a szoláris építészet, passzívház, aktívház irányzatokat és ezek fő eszközeit,
- ismeri az épületek energiaigényének számítási módszereit, különbséget tesz a statikus és dinamikus módszerek között,
- átlátja az ökologikus rekonstrukció eszközeit és az egyes épületszerkezetek felújítási lehetőségeit.
B. Skills
- feladatai során hatékonyan alkalmazza az ismeretszerzés módjait (jegyzet, gyakorlati órán ké-szült lapok, katalógusok, internet),
- alkalmazza a fenntartható és klímatudatos tervezés alapelveit az épületszerkezetek és anyagok kiválasztásában,
- használja a környezetterhelés számszerűsítésének módszereit,
- kezeli az energiaigény számítására alkalmas szoftvereket.
C. Attitudes
- nyitott a környezettudatos gondolkodás irányában,
- együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival,
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, és nyitott az információszerzés új lehetőségeinek használatára,
- törekszik a szabatos szakmai kifejezések használatára.
D. Autonomy and Responsibility
- önállóan vagy kis csoportban elvégzi a választott téma feldolgozását,
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- elfogadja az együttműködés kereteit csapatban való dolgozás során.
2.3 Methods
Előadások, gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák hasz-nálata, önállóan és csoportban készített feladatok, munkaszervezési technikák.
2.4 Course outline
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | A fenntarthatóság fogalma, szükségessége és alappillérei |
2. | A környezetterhelés számszerűsítésének lehetőségei, az életciklus-elemzés alapelvei |
3. | Építőanyagok, épületszerkezetek és épületek életciklus elemzése |
4. | Építőanyagok építésökológiai és építésbiológiai tulajdonságai |
5. | Természetes építőanyagok, épületszerkezetek |
6. | Egészséges környezet és épület, komfortkövetelmények |
7. | A klímatudatos tervezés alapelvei, szoláris épületek |
8. | Épületek fűtési és hűtési energiaigényének számítási módszerei, egyszerűsített és részletes módszerek |
9. | A dinamikus szimuláció alapjai, épületgeometria, éghajlati adatok |
10. | A dinamikus szimuláció alapjai, épületszerkezetek, használati szokások |
11. | Passzívház, aktívház |
12. | Ökologikus rekonstrukció |
13. | Korszerű épületgépészeti rendszerek |
14. | A tudományos publikálás alapelvei; összefoglalás |
The above programme is tentative and subject to changes due to calendar variations and other reasons specific to the actual semester. Consult the effective detailed course schedule of the course on the subject website.
2.5 Study materials
a) Tankönyvek:
- Zöld András, Szalay Zsuzsa, Csoknyai Tamás: Energiatudatos építészet 2.0, Terc Kiadó, 2016.
- Ertsey Attila, Medgyasszay Péter: Fenntartható építészet útmutató, 2014.
- Medgyasszay Péter, Novák Ágnes: Föld- és szalmaépítészet. Budapest: TERC Kereskedelmi és Szolgáltató Kft., 2006. 178 p.
- Medgyasszay Péter, Osztroluczky Miklós: Energiatudatos építés és felújítás. Szent István Egyetem, 2000.
- Tóthné Dr. Szita Klára: Életciklus-elemzés, életciklus hatásértékelés. Miskolci Egyetem, 2008.
- Medgyasszay Péter, Szalay Zsuzsa, V. Horn Valéria: Környezetbarát építés, egyetemi jegyzet
- edu.epito.bme.hu oldalra feltöltött óravázlatok és javasolt irodalmak
2.6 Other information
Az órán esetenként laptop használata ajánlott. A jelenlét az órák 70%-án kötelező.
2.7 Consultation
A tanszék honlapján megadottak szerint, vagy előzetesen, e-mail-ben egyeztetve; e-mail: szalay.zsuzsa@emk.bme.hu
This Subject Datasheet is valid for:
2024/2025 II. félév
II. Subject requirements
Assessment and evaluation of the learning outcomes
3.1 General rules
A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy zárthelyi dolgozat (ZH), és egy házi feladat (HF), valamint a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (A; részteljesítmény értékelés) alapján történik.
3.2 Assessment methods
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH | A.1-A.7; B.2 |
házi feladat (folyamatos részteljesítmény értékelés) | HF | A.1-A.7; B.1-B.4; C.1-C.4; D.1 |
aktív részvétel (folyamatos részteljesítmény értékelés) | A | C.1-C.4; D.2-D.3 |
The dates of deadlines of assignments/homework can be found in the detailed course schedule on the subject’s website.
3.3 Evaluation system
Jele | Részarány |
ZH | 30% |
HF | 65% |
A | 5% |
Szorgalmi időszakban összesen | 100% |
Összesen | 100% |
3.4 Requirements and validity of signature
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
3.5 Grading system
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 90<=P |
jó (4) | 77<=P<90% |
közepes (3) | 64<=P<77% |
elégséges (2) | 50<=P<64% |
elégtelen (1) | P<50% |
3.6 Retake and repeat
1) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés (ZH1) a szorgalmi időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható, a második alkalommal a pótlási héten pedig külön díj megfizetése mellett.
2) A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 16:00 óráig adható be vagy elektronikus formában 23:59-ig küldhető meg.
3) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető.
2) A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 16:00 óráig adható be vagy elektronikus formában 23:59-ig küldhető meg.
3) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető.
3.7 Estimated workload
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 14×2=28 |
félévközi készülés az órákra | 14×0,5=7 |
felkészülés a teljesítményértékelésre | 10 |
házi feladat elkészítése | 45 |
Összesen | 90 |
3.8 Effective date
1 September 2018
This Subject Datasheet is valid for:
2024/2025 II. félév