Tantárgyi adatlap
Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Fenntartható és klímatudatos tervezés
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOEMMM62
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 2 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
3
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Szalay Zsuzsa |
beosztás | Egyetemi docens |
szalay.zsuzsa@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Építőanyagok és Magasépítés Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar és angol
1.11 Tantárgy típusa
Kötelezően választható a Szerkezet-építőmérnök (MSc) szakon
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2017. szeptember 1.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgy célja a hallgatók környezettudatos gondolkodásának szélesítése, a fenntartható épí-tés lehetőségeinek megismertetése. Kiemelt szerepet kap az építőanyagok/ épületszerkezetek/ épületek környezetterhelésének számszerűsítése, az életciklus elemzés módszerének gyakor-lati alkalmazása. A hallgatók megismerkednek a klímatudatos építés alapelveivel, az energia-igény számításának egyszerűsített és részletes módszereivel.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- áttekintéssel rendelkezik a fenntarthatóság fogalmáról,
- ismeri a környezetterhelés számszerűsítésének főbb módszereit,
- áttekintéssel rendelkezik az építőanyagok építésökológiai és építésbiológiai tulajdonságairól, a természetes anyagokból épült szerkezetekről,
- tájékozott a klímatudatos építés alapelveiről, képes ezeket a gyakorlatban is alkalmazni,
- ismeri a szoláris építészet, passzívház, aktívház irányzatokat és ezek fő eszközeit,
- ismeri az épületek energiaigényének számítási módszereit, különbséget tesz a statikus és dinamikus módszerek között,
- átlátja az ökologikus rekonstrukció eszközeit és az egyes épületszerkezetek felújítási lehetőségeit.
B. Képesség
- feladatai során hatékonyan alkalmazza az ismeretszerzés módjait (jegyzet, gyakorlati órán ké-szült lapok, katalógusok, internet),
- alkalmazza a fenntartható és klímatudatos tervezés alapelveit az épületszerkezetek és anyagok kiválasztásában,
- használja a környezetterhelés számszerűsítésének módszereit,
- kezeli az energiaigény számítására alkalmas szoftvereket.
C. Attitűd
- nyitott a környezettudatos gondolkodás irányában,
- együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival,
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, és nyitott az információszerzés új lehetőségeinek használatára,
- törekszik a szabatos szakmai kifejezések használatára.
D. Önállóság és felelősség
- önállóan vagy kis csoportban elvégzi a választott téma feldolgozását,
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- elfogadja az együttműködés kereteit csapatban való dolgozás során.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák hasz-nálata, önállóan és csoportban készített feladatok, munkaszervezési technikák.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | A fenntarthatóság fogalma, szükségessége és alappillérei |
2. | A környezetterhelés számszerűsítésének lehetőségei, az életciklus-elemzés alapelvei |
3. | Építőanyagok, épületszerkezetek és épületek életciklus elemzése |
4. | Építőanyagok építésökológiai és építésbiológiai tulajdonságai |
5. | Természetes építőanyagok, épületszerkezetek |
6. | Egészséges környezet és épület, komfortkövetelmények |
7. | A klímatudatos tervezés alapelvei, szoláris épületek |
8. | Épületek fűtési és hűtési energiaigényének számítási módszerei, egyszerűsített és részletes módszerek |
9. | A dinamikus szimuláció alapjai, épületgeometria, éghajlati adatok |
10. | A dinamikus szimuláció alapjai, épületszerkezetek, használati szokások |
11. | Passzívház, aktívház |
12. | Ökologikus rekonstrukció |
13. | Korszerű épületgépészeti rendszerek |
14. | A tudományos publikálás alapelvei; összefoglalás |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Tankönyvek:
- Zöld András, Szalay Zsuzsa, Csoknyai Tamás: Energiatudatos építészet 2.0, Terc Kiadó, 2016.
- Ertsey Attila, Medgyasszay Péter: Fenntartható építészet útmutató, 2014.
- Medgyasszay Péter, Novák Ágnes: Föld- és szalmaépítészet. Budapest: TERC Kereskedelmi és Szolgáltató Kft., 2006. 178 p.
- Medgyasszay Péter, Osztroluczky Miklós: Energiatudatos építés és felújítás. Szent István Egyetem, 2000.
- Tóthné Dr. Szita Klára: Életciklus-elemzés, életciklus hatásértékelés. Miskolci Egyetem, 2008.
- Medgyasszay Péter, Szalay Zsuzsa, V. Horn Valéria: Környezetbarát építés, egyetemi jegyzet
- edu.epito.bme.hu oldalra feltöltött óravázlatok és javasolt irodalmak
2.6 Egyéb tudnivalók
Az órán esetenként laptop használata ajánlott. A jelenlét az órák 70%-án kötelező.
2.7 Konzultációs lehetőségek
A tanszék honlapján megadottak szerint, vagy előzetesen, e-mail-ben egyeztetve; e-mail: szalay.zsuzsa@emk.bme.hu
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 II. félév
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy zárthelyi dolgozat (ZH), és egy házi feladat (HF), valamint a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (A; részteljesítmény értékelés) alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH | A.1-A.7; B.2 |
házi feladat (folyamatos részteljesítmény értékelés) | HF | A.1-A.7; B.1-B.4; C.1-C.4; D.1 |
aktív részvétel (folyamatos részteljesítmény értékelés) | A | C.1-C.4; D.2-D.3 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
ZH | 30% |
HF | 65% |
A | 5% |
Szorgalmi időszakban összesen | 100% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
3.5 Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 90<=P |
jó (4) | 77<=P<90% |
közepes (3) | 64<=P<77% |
elégséges (2) | 50<=P<64% |
elégtelen (1) | P<50% |
3.6 Javítás és pótlás
1) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés (ZH1) a szorgalmi időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható, a második alkalommal a pótlási héten pedig külön díj megfizetése mellett.
2) A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 16:00 óráig adható be vagy elektronikus formában 23:59-ig küldhető meg.
3) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető.
2) A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 16:00 óráig adható be vagy elektronikus formában 23:59-ig küldhető meg.
3) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 14×2=28 |
félévközi készülés az órákra | 14×0,5=7 |
felkészülés a teljesítményértékelésre | 10 |
házi feladat elkészítése | 45 |
Összesen | 90 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2018. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 II. félév