Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Épített környezet védelme
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOEMAV60
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 2 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
2
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Fenyvesi Olivér |
beosztás | Egyetemi docens |
fenyvesi.oliver@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Építőanyagok és Magasépítés Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Szabadon választható az építőmérnöki (BSc) szakon
1.12 Előkövetelmények
Strong prerequisites:
- Építőanyagok I. (BMEEOEMAT43)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2017. szeptember 1.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgy elvégzése során a hallgatók megismerkednek a környezeti hatásokkal a szerkezeti és szakipari anyagokra, különös tekintettel a levegő, talajvíz és talaj szennyeződéseire. Áttekintést kapnak az agresszivitási kategóriák tekintetében. Megtanulják a fémek, építő kövek, kerámia, fa, habarcs, beton és felületvédő anyagok károsodási folyamatait. Megismerik a károsodások lehetséges okait és a megelőzés lehetséges módjait. Részletes tudást szereznek a transzport folyamatokról porózus anyagokban és azok következményeiről (nedvesség vándorlás és lecsapódás, kivirágzás). Elsajátítják a védekezési eljárások technológiai ismereteit, különös tekintettel a környezetbarát megoldásokra. Áttekintést kapnak a korszerű helyszíni és laboratóriumi vizsgálati módszerek tekintetében.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- ismeri az épületszerkezeti elemekre ható környezeti hatásokat,
- ismeri a levegő, talajvíz, talaj szennyező anyagait és azok hatását az építőanyagokra
- megismerkedik a károsodások folyamataival, és a lehetséges védekezési módokkal,
- ismeri a szerkezetek nedvesség és só transzport folyamatait,
- áttekintéssel rendelkezik a korszerű helyszíni és laboratóriumi vizsgálati módszerek tekintetében.
B. Képesség
- felismerni és azonosítani az építőanyagok károsodási folyamatainak okát,
- az épületdiagnosztikai módszereket hatékonyan és ésszerűen alkalmazza,
- képes alkalmazni tudását konkrét feladatok megoldása során,
- helyesen és konzekvensen ki tudja választani a javítási technológia lépéseit,
- helyesen értékeli a forrásokat.
C. Attitűd
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
- törekszik az elvben tanított szerkezetek konkrét helyszíni megismerésére és a helyszíni kutatás gyakorlatának alkalmazására,
- törekszik a pontos és hibamentes probléma-felismerésre és- értékelésre,
- törekszik energiahatékony és környezettudatos megoldás kidolgozására.
D. Önállóság és felelősség
- önállóan végzi a problémák értékelését,
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban,, IT eszközök és technikák használata (teljesítményértékeléskor és ismeretszerzéskor). Esettanulmányok feldolgozása.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | Az építőanyagok tartósságáról általában. Az építményeket érő hatások (külső légtéri, belső téri és talaj felőli hatások). |
2. | Gáz- és szilárd levegőszennyező anyagok forrásai, fajtái, eloszlása. Savas és lúgos összetevők. |
3. | A talaj és talajvíz szennyeződésének forrásai, fajtái; következmények, védekezési mechanizmusok. |
4. | Cementkötésű rendszerek tulajdonságait befolyásoló tényezők. A cementkövet károsító folyamatok és következményeik. Azbesztcement csövek károsodása. |
5. | A beton tartósságát befolyásoló tényezők. A betonkárosodások okai, típusai. |
6. | Laboratóriumi és helyszíni diagnosztikai vizsgálatok. Védelem és javítási módok. |
7. | A fémkorrózió típusai, megjelenési formái, okai. A korrózió sebességét befolyásoló tényezők. Védőbevonatok. A korrózió elleni védelem aktív és passzív módjai. Esettanulmányok. |
8. | Csökkentett szennyezőanyag kibocsátású cementgyártási módok. Veszélyes hulladékok felhasználása cementgyártás során. |
9. | Építőkövek tönkremenetelének okai. Kőanyagot és környezetet kímélő tisztítási eljárások. Pótlások, kőkonzerválás (szilárdítás és hidrofobizálás). Graffiti elleni védekezés anyagai és hatékonysága. |
10. | A vályogépítészet előnyei, hátrányai. Kerámiák károsodási folyamatai anyaghibák és környezeti hatások következtében. Kifagyás, sókivirágzás. Megelőzési, megszüntetési és védekezési lehetőségek. |
11. | Védő és díszítő bevonatok (vakolatok, festékek) anyagai. A tartósságot befolyásoló kivitelezési munkák, fizikai, kémiai és biológiai hatások. Felületi szennyeződések. |
12. | Az építőfák tartósságát befolyásoló tényezők. Biotikus és abiotikus károsítók. Faanyagvédelmi kezelések anyagai, a védekezés szükségességének kritériumai. Esettanulmányok. |
13. | Hő- és páravándorlás és következményeik pórusos építőanyagokban. |
14. | Építmények nedvesedének, kivirágzásának okai. Korszerű vízszigetelési anyagok, technikák. Esettanulmányok. |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
Csányi Erika- Józsa Zsuzsanna: Épített környezet védelme -HEFOP segédlet 2007.
Balázs György: Építőanyagok és kémia, Tankönyvkiadó Bp. 1988.
Balázs György: Beton- és vasbeton szerkezetek diagnosztikája I., Műegyetemi Kiadó, Bp. 1997.
Papp Sándor– Rolf Kümmel: Környezeti kémia, Tankönyvkiadó, Bp. 1992.
Pluzsik András– Szitányiné Siklósi Magdolna–Vargyay Kornélia: A faanyagvédelem módszerei és anyagai, Facta Bt. Bp. 1993.
Rauscher Ádám: A korrózió és a korrózió elleni védelem, JATE Press, Szeged, 1996.
Berecz Endre: Kémia műszakiaknak, Nemzeti Tankönyvkiadó Bp. 1991.
Balázs György: Építőanyagok és kémia, Tankönyvkiadó Bp. 1988.
Balázs György: Beton- és vasbeton szerkezetek diagnosztikája I., Műegyetemi Kiadó, Bp. 1997.
Papp Sándor– Rolf Kümmel: Környezeti kémia, Tankönyvkiadó, Bp. 1992.
Pluzsik András– Szitányiné Siklósi Magdolna–Vargyay Kornélia: A faanyagvédelem módszerei és anyagai, Facta Bt. Bp. 1993.
Rauscher Ádám: A korrózió és a korrózió elleni védelem, JATE Press, Szeged, 1996.
Berecz Endre: Kémia műszakiaknak, Nemzeti Tankönyvkiadó Bp. 1991.
2.6 Egyéb tudnivalók
2.7 Konzultációs lehetőségek
Konzultációs időpontok:
a tanszék honlapján megadottak szerint, vagy
előzetesen, e-mail-ben egyeztetve; e-mail: fenyvesi.oliver@emk.bme.huJelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy összegző zárthelyi dolgozat alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
1. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH | A.1-A.5; B.1-B.5; C.1-C.4; D.1-D.3 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
ZH | 100% |
Szorgalmi időszakban összesen | 100% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
3.5 Érdemjegy megállapítása
A félév teljesítésének feltétele a ZH minimum elégséges osztályzata és a tárgykövetelményekben megadott minimális részvétel a kontaktórákon.
A jelenléti feltételeket teljesítők ZH érdemjegyét az alábbi szempontok szerint határozzuk meg:
A jelenléti feltételeket teljesítők ZH érdemjegyét az alábbi szempontok szerint határozzuk meg:
Érdemjegy | Teljesítmény (T) |
jeles(5) | 85 % <= T |
jó(4) | 74 % <= T < 85% |
közepes(3) | 63 % <= T <74% |
elégséges(2) | 50 % <= T < 63% |
elégtelen(1) | 50% < T |
3.6 Javítás és pótlás
- Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a szorgalmi időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet vesszük figyelembe.
- Amennyiben az 1. pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételt kísérletet tehet a sikertelen első pótlás javítására.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 14×2=28 |
félévközi készülés az órákra | 14×1=14 |
félévközi készülés a ZH-ra | 18 |
Összesen | 60 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2017. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak