Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Különleges kötöttpályás rendszerek
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOUVMU67
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 2 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
2
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Liegner Nándor |
beosztás | Egyetemi docens |
liegner.nandor@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Út és Vasútépítési Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Kötelezően választható az Infrastruktúra-építőmérnök (MSc) szak Út- és vasútmérnöki specializációján
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2017. szeptember 1.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgy keretében a hallgató ismeretet szerez a nagysebességű vasutak és különleges kötöttpályás közlekedési rendszerek alapvető ismeretanyagáról. A hallgató képes lesz a rendszerekkel kapcsolatban önálló továbbképzési és állásfoglalási képesség elérésére döntéselőkészítési ill. döntési helyzetekben.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- ismeri az alapvető természettudományos összefüggéseket, amelyek a siklóvasutak, kötélpályák és fogaskerekű vasutak tervezéséhez és üzemeltetéséhez szükségesek;
- megismeri a különleges kötöttpályás közlekedés rendszereit, működési elveit, a rendszerek csoportosításait és mai megjelenési formáit, valamint azok előnyeit, hátrányait;
- a különleges kötöttpályás rendszerekkel kapcsolatos birtokában jó tájékozódó-képességet alakít ki, amelyek egy állásfoglaláshoz szükségesek;
- elsajátítja a különféle kapacitásszámítási, főbb méretezési és ellenőrzési módszereket.
B. Képesség
- képes az alapvető matematikai, statikai és dinamikai összefüggéseket alkalmazni, amelyek a siklóvasutak, kötélpályák és fogaskerekű vasutak tervezéséhez és üzemeltetéséhez szükségesek;
- képes a különleges kötöttpályás közlekedés rendszereit, különféle csoportosításait felismerni;
- képes a vasutakkal kapcsolatos kapacitásszámítási, főbb méretezési és ellenőrzési feladatok elvégzésére;
- az ismeretanyag birtokában képes lesz döntéselőkészítés során vagy döntési helyzetben megalapozott állásfoglalásra.
C. Attitűd
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, szakmai szókincsét;
- írásbeli teljesítményértékelései során törekszik a rendezett, a mérnöki szinten elvárható minőségű és külalakú dokumentáció készítésére.
D. Önállóság és felelősség
- felelősen felkészül az összegző teljesítményértékelések sikeres teljesítése érdekében;
- önállóan és legjobb tudása szerint kidolgozza az önálló részteljesítmény-értékelések során (ZH) kiadott feladatokat.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások prezentációval, önálló otthoni internetes ismeretanyag bővítés, kommunikáció írásban (teljesítményértékelés során), kommunikáció szóban (részteljesítmény-értékelések konzultációja során).
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | Különleges kötöttpályás rendszerek fogalma, rendszerezése. Korai és 20-21. századi monorail-rendszerek. Egyéb különleges kötöttpályás megoldások (trolibusz, Guided bus) |
2. | Lebegtetett rendszerek: mágnesvasutak, légpárnás rendszerek, szupravezetős megoldások. |
3. | Mágnesvasúti rendszerek és megoldásaik. Hyperloop rendszerek (Swissmetro, ill. Hyperloop One projekt) |
4. | Siklóvasutak I. Az adhéziós vontatás felső határa. Siklóvasutak előnyei, alkalmazási területei, történeti fejlődése. Siklóvasutak felosztása, megépíthetőségi hosszak. |
5. | Siklóvasutak II. Siklóvasutak helyszínrajzi, hossz-szelvényi kialakítása. A hossz-szelvény ellenőrzése. Siklóvasutak egyensúlyi helyzete, a hátsó tengely tehermentesülése. |
6. | Siklóvasutak III. Siklóvasúti járművek, teherszállító siklók. A kapruni siklókatasztrófa és tanulságai |
7. | Kötélpályák I. A történeti fejlődés során kialakult kötélpálya típusok. Előnyei, biztonsága. |
8. | Kötélpályák II. A főbb kötélpályatípusok pálya- és meghajtási megoldásai. Drótkötelek típusai, gyártásuk és ellenőrzésük. |
9. | Kötélpályák III. Kötélvég rögzítések, kötélfonások. Kötelek ellenőrzése, karbantartása. |
10. | Kötélpályák IV. A kötélpálya forgalmi méretezése. Kötélméretezési módszerek. |
11. | Kötélpályák V. Egykötelű kötélpályák statikai számításai nagyobb meredekségű, ill. közel vízszintes pályák esetén (szállítókötelek és vonszolókötelek méretezése). |
12. | Fogaskerekű vasutak I. Típusai. Vontatási ellenállások. Vonalvezetési szabályok. Fogaskerekű al- és felépítménye. |
13. | Fogaskerekű vasutak II. Kitérőtípusok és útátjárók kialakítása. Fékberendezések és azok méretezése. Pályakövetés és állékonysági vizsgálatok. A fogasrúd méretezése. |
14. | Fogaskerekű vasutak III. A fogasrúd és fogak méretezése. |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Tankönyvek:
- Dr. Horváth-Dr. Kerkápoly-Dr. Megyeri: Különleges Vasutak. Műszaki Könyvkiadó, Budapest 1978.
- Elektronikus jegyzet:
Dr. Kormos Gyula: Kötélpályák (pps)
Dr. Kormos Gyula: Különleges kötöttpályás rendszerek. BME Vasúttervezési és -üzemeltetési szakmérnök képzés 2014. (pps)
2.6 Egyéb tudnivalók
Az előadásokon való részvétel 70%-ban kötelező. Az a hallgató, aki öt, vagy több kontaktóráról hiányzik, nem szerezheti meg a tantárgy kreditjét.
2.7 Konzultációs lehetőségek
a tanszék honlapján megadottak szerint.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése három zárthelyi dolgozat (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
1. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH1 | A.1-A.3; B.4; C.1-C.2; D.1-D.2 |
2. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH2 | A.1-A.4; B.1-B.4; C.1-C.2; D.1-D.2 |
3. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH3 | A.1-A.4; B.1-B.4; C.1-C.2; D.1-D.2 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
ZH1 | 21% |
ZH2 | 36% |
ZH3 | 43% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
3.5 Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 87,5<=P |
jó (4) | 75<=P<87,5% |
közepes (3) | 62,5<=P<75% |
elégséges (2) | 50<=P<62,5% |
elégtelen (1) | P<50% |
3.6 Javítás és pótlás
A ZH1, ZH2, ZH3 zárthelyi eredménytelen, ha alkalmanként az összpontszám nem éri el az elérhető pontszám 50%-át úgy, hogy legfeljebb az egyik kérdésre adott válasz értéke eshet 40-50% szint közé.
Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések első alkalommal a „Részletes féléves ütemterv”-ben ismertetett időpontban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a korábbi eredményt minden esetben felülírja.
Amennyiben a 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal, ismételt kísérletet tehet az egyik (bármelyik, de csak egyetlen) sikertelen összegző tanulmányi teljesítményértékelés első pótlásának javítására.
Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések első alkalommal a „Részletes féléves ütemterv”-ben ismertetett időpontban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a korábbi eredményt minden esetben felülírja.
Amennyiben a 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal, ismételt kísérletet tehet az egyik (bármelyik, de csak egyetlen) sikertelen összegző tanulmányi teljesítményértékelés első pótlásának javítására.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 14×2=28 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 10+2×11=32 |
Összesen | 2×30=60 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2017. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak