Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Rekonstrukciós tervezés
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOEMMM-3
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 2 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
3
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Déry Attila |
beosztás | Egyetemi magántanár |
dery.attila@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Építőanyagok és Magasépítés Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar és angol
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező a Szerkezet-építőmérnök (MSc) szak Magasépítő és rekonstrukció specializációján
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2017. szeptember 1.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgy célja a mesterképzés hallgatói számára
A kurzus során a hallgatók elsajátítják a korrekció sajátosságaira vonatkozó ismereteket.
- egyfelől az előző két évszázadban járatos anyagok és épületszerkezetek ismertetése,
- másfelől ezek korszerű korrekciós műszaki lehetőségeinek bemutatása.
A kurzus során a hallgatók elsajátítják a korrekció sajátosságaira vonatkozó ismereteket.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- áttekintéssel rendelkezik az építési rendszerek kialakulásának feltételeiről, a használatos anyagokról és a járatos építési rendszerekről,
- ismeri műszaki és történeti szempontokat, melyek alapján értékelni lehet az ismertetett szerkezeti rendszereket, és építési anyagokat,
- áttekintéssel rendelkezik az előző két évszázad járatos épülettípusairól, ideértve azok alaprajzi rendszer-típusait és esztétikáját,
- tájékozott a korábban használatos szerkezetek statikai problémáiról,
- összefüggéseiben értelmezi a régi épületekkel kapcsolatos hatósági követelményeket és speciális építési előírásokat,
- érti az energiatudatosságra és környezettudatosságra vonatkozó főbb előírásokat, illetve megérti ezen elvek figyelembevételének szükségességét,
- birtokában van a műszaki, energiatudatos és esztétikai szempontok alapján való döntéshozatal képességének,
- áttekintéssel rendelkezik a szakirodalomról.
B. Képesség
- szakszerűen, a rajzi jelrendszer és a szakmai szókincs korrekt használatával kommunikál az adott témakörökről,
- feladatai során hatékonyan alkalmazza az ismeretszerzés módjait (jegyzet, gyakorlati órán készült lapok, katalógusok, internet),
- alkalmazza történeti szerkezeti ismereteit az új megoldások tervezésénél,
- megbízhatóan értékeli a különböző építési technológiákat a megadott szempontok tükrében,
- alkalmazza az energiahatékonyságra és környezettudatosságra vonatkozó ismereteit,
- képes az elméleti ismeretek kritikus és átgondolt alkalmazására adott tervfeladat elkészítésekor.
C. Attitűd
- együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival,
- épületbejárások során észreveszi és értékeli a látott problémákat,
- igénye van tudásának – feladatához kapcsolódó – speciális bővítésére,
- képes saját megoldásait tárgyilagosan értékelni,
- nyitott az információszerzés új lehetőségeire,
- törekszik a szabatos szakmai kifejezések használatára.
D. Önállóság és felelősség
- önállóan elvégzi a választott tanulmány/téma feldolgozását,
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- értékeli társai munkáját.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, számítási gyakorlatok, épületlátogatások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, önállóan készített feladatok, munkaszervezési technikák.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | Általános műemlékvédelmi ismeretek. Épületek típushibái. Műemléki felmérések. |
2. | Klasszikus épületszerkezetek és jellemzőik. Anyag- és épületszerkezet-történeti áttekintés. |
3. | Korok, jellemző épülettípusok és típusproblémáik. |
4. | Az épületrekonstrukció célja és feladatai. A fenntartható fejlődés fogalma az épületfelújításban, és az épület-fenntartásban. Az élettartam elemzés alapelvei. Az ökológiai lábnyom fogalma. A tudatos épülethasználói magatartás szerepe. |
5. | Felújítandó épületek energiaveszteségének meghatározása. Műszeres vizsgálatok. |
6. | Nedves pincefalak, lábazati falak energiahatékony, fenntartható felújítása. |
7. | Homlokzati falazott szerkezetek energiahatékony, fenntartható felújítása. Műemléki kérdések. |
8. | Lapostetők energiahatékony felújítása. Magastetők. |
9. | Nyílászárók energia-hatékony, fenntartható felújítása. Műemléki kérdések. |
10. | Utólagos hőszigetelések anyagai. |
11. | Utólagos vízszigetelés anyagai. |
12. | Tartószerkezetek utólagos megerősítésének anyagai. |
13. | A kővédelem és a faanyagvédelem anyagai. |
14. | Közintézmények fenntartható felújításának speciális problémái, megoldási lehetőségei. |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
- A DETAIL folyóirat tematikus számai.
- Déry Attila: Öt könyv a régi építészetről 1-5. (Bp. 2010.)
- a) 1. kötet. Alapozások és szerkezeti anyagok
- b) 2. kötet. Falak, boltozatok, tagozatok, lépcsők
- c) 3. kötet. Faanyagú födémek, tetők, falak
- d) 4. kötet. Fényanyagú szerkezetek
- e) 5. kötet. Alapozások és szerkezeti anyagok
2.6 Egyéb tudnivalók
Az előadásokat évközben meghirdetett épületlátogatások egészítik ki. Az előadások 70%-án kötelező a jelenlét.
2.7 Konzultációs lehetőségek
Konzultációs időpontok:
a tanszék honlapján megadottak szerint, vagy
előzetesen, e-mail-ben egyeztetve; dery.attila@emk.bme.hu
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy zárthelyi dolgozat (ZH1), és egy házi feladat (HF1), valamint a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (A); részteljesítmény értékelés alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
1. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH1 | A.1-A.8; B.4-B.5 |
1.házi feladat (folyamatos részteljesítmény értékelés) | HF1 | A.1-A.8; B.1-B.3, B.6; D.1 |
aktív részvétel (folyamatos részteljesítmény értékelés) | A | C.1-C.6; D.2, D.3 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
ZH1 | 50% |
HF1 | 40% |
aktív részvétel | 10% |
Szorgalmi időszakban összesen | 100% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
3.5 Érdemjegy megállapítása
A jelenléti feltételeket teljesítő hallgatók ZH-eredményét az alábbi táblázat szerint határozzuk meg:
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles(5) | 80<=P |
jó(4) | 70<=P<80% |
közepes(3) | 60<=P<70% |
elégséges(2) | 50<=P<60% |
elégtelen(1) | P<50% |
3.6 Javítás és pótlás
- Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés (ZH1) a szorgalmi időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható, a második alkalommal a pótlási hé-ten pedig külön díj megfizetése mellett.
- A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 16:00 óráig adható be vagy elektronikus formában 23:59-ig küldhető meg.
- Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 14×2=28 |
félévközi készülés az órákra | 14×0,5=7 |
felkészülés a teljesítményértékelésre | 15 |
házi feladat elkészítése | 20 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 20 |
Összesen | 90 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2017. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak