Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Mérnöki elemzési módszerek
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOHSMK51
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 1 |
Gyakorlat | 1 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
3
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Vigh László Gergely |
beosztás | Egyetemi docens |
vigh.laszlo.gergely@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Hidak és Szerkezetek Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar és angol
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező a Szerkezet-építőmérnök (MSc) szakon
Kötelező az Infrastruktúra-építőmérnök (MSc) szakon
Kötelező a Földmérő- és térinformatikai mérnök (MSc) szakon
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2020. szeptember 1.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a hallgató megismerje a mérnöki elemzés és méretezés alapvető gyakorlati eljárásait a statisztika, valószínűségszámítás, a megbízhatósági analízis, a numerikus módszerek, a kockázatelemzés és az optimalizálás tárgyköreiből. Mindez azt is szolgálja, hogy a mesterképzés kapcsolódó modellezési, tervezési és programozást oktató tárgyai az itt lefektetett alapokra építhessenek.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- elsajátította a matematikai statisztika és valószínűségszámítás alapvető fogalmait, a legfontosabb statisztikai kiértékelési és becslési módszereket,
- ismeri a mérnöki problémákban rejlő bizonytalanságokat és modellalkotási módokat, tisztában van az építőmérnöki problémákban leggyakrabban előforduló eloszlás függvényekkel,
- ismeri a tönkremeneteli valószínűség, a megbízhatósági index fogalmát, a megbízhatósági analízis főbb módszereinek alapelvét (FORM, SORM és Monte Carlo analízis),
- tisztában van a kockázat fogalmával, a kockázatelemzés alapjaival, elsajátította a kockázatelemzés és döntéstámogatás általános eljárásainak lényegét,
- ismeri a parciális differenciálegyenletek megoldásának legfontosabb rácsalapú numerikus módszereinek – a véges differencia, véges térfogat ill. a végeselem módszerek – alapelvét,
- érti az optimalizációs módszerek célfüggvényét, különbséget tud tenni lokális és globális optimumkeresés között és ismeri a legfontosabb klasszikus optimalizációs eljárások elvét.
B. Képesség
- alkalmazza a matematikai statisztikai és analízis módszereket mérési eredmények kiértékelésére,
- járatos a gyakorlati modellalkotásban,
- egyszerű megbízhatósági problémákat megold FORM és Monte Carlo analízis segítségével célszoftverek alkalmazásával,
- egyszerű logikai fa alapján kockázatot tud számolni,
- képes egyszerű PDE-re kezdeti vagy peremfeltételekkel kiegészített numerikus megoldást megfogalmazni,
- képes az eredményeit rendezett írásos formában, logikusan, szakszerű ábrázolással összefoglalni,
C. Attitűd
- az előadásokat figyelmesen követi, törekszik a tananyag megértésére,
- együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval,
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
- nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
- törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra,
D. Önállóság és felelősség
- önállóan végiggondolja a feladatokat, és adott források alapján önállóan megoldja,
- gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
2.3 Oktatási módszertan
Az előadások és gyakorlatok alapvetően hibrid módon és nem elkülönülten kerülnek megtartásra. Az előadás jellegű részek az elveket hangsúlyozzák, nem törekednek a szigorú matematikai tárgyalásra, a gyakorlati részek pedig a vonatkozó előadási rész anyagához közvetlenül kapcsolódó numerikus példákat ismertetnek, kitérve a gyakorlatban alkalmazható céleszközök alkalmazására. Folyamatos, fakultatív részteljesítmény-értékelő kérdések ösztönzik a tanórák figyelmes követését és adnak visszajelzést a tananyag megértéséről. A házi feladatok a problémamegoldó képességet, a zárthelyi dolgozatok pedig a tudás elsajátítását ellenőrzik.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | Bevezetés. |
2. | Mérnöki problémák megfogalmazása, modellalkotás. |
3. | Bizonytalanságok és kezelésük a mérnöki problémákban. |
4. | Mechanikai modell, numerikus analízis módszerek. |
5. | Valószínűségszámítás és statisztika alapjai. |
6. | Statisztikai elemzés a gyakorlatban. |
7. | Rész-összefoglalás. HF gyakorlás. |
8. | Véges differencia-módszer. |
9. | Véges térfogat-módszer és végeselem-módszer alapjai. |
10. | Megbízhatósági analízis módszerei: FORM, SORM, Monte Carlo módszer alkalmazása a gyakorlatban. |
11. | Optimalizálás. Lineáris programozás és gradiens módszer alapjai. |
12. | Elfogadható kockázat. Kockázatelemzés, döntéstámogatás. |
13. | Digitális adatsorok spektrum elemzése. |
14. | Rész-összefoglalás. HF gyakorlás. |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Tankönyvek, szakirodalom:
- Scharnitzky: Differenciálegyenletek. Bolyai-könyvek. Műszaki Könyvkiadó. 1998.
- Solt: Valószínűségszámítás. Bolyai-könyvek. Műszaki Könyvkiadó. 2005.
- Lukács: Matematikai statisztika. Bolyai-könyvek. Műszaki Könyvkiadó. 2002.
- Kármán – Biot: Matematikai módszerek. Műszaki Könyvkiadó. 1967.
- Prékopa: Valószínűségelmélet. Műszaki Könyvkiadó. 1980.
- Wilcox: Numerical methods for PDEs. Unit 2, 16.90 Computational Methods in Aerospace Engineering, MITOpenCourseware.
- Faragó – Horváth: Numerikus módszerek. Typotex, 2013. (9-11 .fejezetek)
- Hoffman – Frankel: Numerical methods for engineers and scientists. CRC Press, 2001.
- Huba – Lipovszki: Méréselmélet. BME MOGI. 2014. www.mogi.bme.hu/TAMOP/mereselmelet
- Faber: Risk and safety in civil, environmental and geomatic engineering
- Sorensen: Structural reliability theory and risk analysis
- Lyons , R.G.: Understanding Digital Signal Processing . Prentice Hall, 2001.
- Rao, S.R.: Engineering optimization – Theory and practice. Fourth Edition. Wiley, 2009.
- Előadásvázlatok, elektronikus jegyzetek
- Előadások diái
- Számítási példák az egyes témakörökhöz
- Minta feladatsor megoldással
2.6 Egyéb tudnivalók
---
2.7 Konzultációs lehetőségek
Konzultációs időpontok: az oktatók félév elején az információs rendszeren meghirdetett konzultációs idejében, vagy előzetesen e-mailben egyeztetve. Konzultálni lehet az órák szünetében is.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése ellenőrző dolgozatok, házi feladatok és folyamatos részteljesítmény értékelés alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
a tanultak aktív követése (a típusú folyamatos részteljesítmény-értékelés) | A | A.1-A.6; B.1-B.6; C.1-C.5; D.1-D.2 |
1. ellenőrző dolgozat (25 perces összegző értékelés) | ED1 | A.1-A.2; B.1-B.2; C.5; D.1 |
2. ellenőrző dolgozat (25 perces összegző értékelés) | ED2 | A.3-A.6; B.3-B.5; C.5; D.1 |
1. kis házi feladat (egyszeri részteljesítmény értékelés) | HF1 | B.1, B.2, B.6; C.2-C.5; D.1-D.2 |
2. kis házi feladat (egyszeri részteljesítmény értékelés) | HF2 | B.2-B.3, B.6; C.2-C.5; D.1-D.2 |
3. kis házi feladat (egyszeri részteljesítmény értékelés) | HF3 | B.2, B.4, B.6; C.2-C.5; D.1-D.2 |
4. kis házi feladat (egyszeri részteljesítmény értékelés) | HF4 | B.2, B.5, B.6; C.2-C.5; D.1-D.2 |
A házi feladatok kötelezőek. A házi feladatok kiadását, bevételét a tárgy honlapján "Részletes féléves ütemterv" ismerteti. Az ED-k és HF-ek sorszámozása a fenti táblázatban feltüntetettől eltérhet az adott félév ütemezésének függvényében.
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
ED1 | 15% |
ED2 | 15% |
HF1 | 15% |
HF2 | 15% |
HF3 | 15% |
HF4 | 15% |
A | 10% |
Szorgalmi időszakban összesen | 100% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
3.5 Érdemjegy megállapítása
A jelenléti feltételeket teljesítők érdemjegyét az alábbi szempontok szerint határozzuk meg:
A félévközi eredmény elégtelen, amennyiben az alábbiak bármelyike teljesül:
A félévközi eredmény elégtelen, amennyiben az alábbiak bármelyike teljesül:
- Az ellenőrző dolgozatok és házi feladatok bármelyike esetében a pontszám nem éri el a megszerezhető pontszám 40%-át.
- Bármely házi feladat nem megfelelően hivatkozott forrásmunkát tartalmaz (plagizálás).
- A teljes összpontszám (HF1+HF2+HF3+HF4+ED1+ED2+A) nem éri el az elérhető összpontszám 40%-át.
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 85%<=P |
jó (4) | 70<=P<85% |
közepes (3) | 55<=P<70% |
elégséges (2) | 40<=P<55% |
elégtelen (1) | P<40% |
3.6 Javítás és pótlás
- A HF házi feladatok – különeljárási díj megfizetése mellett – általában a rendes leadási határidőt követő két héten belül késedelmesen beadhatók. Amennyiben egy házi feladat rendes leadási határideje az utolsó szorgalmi hétre esik, úgy az a pótlási időszak utolsó napján 12:00 óráig adható be késedelmesen. A házi feladatok kiadásának, rendes és késedelmes beadásának határidejeit a tárgy honlapján "Részletes féléves ütemterv" ismerteti.
- ED1 és ED2 a pótlási időszakban egy alkalommal díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén az új eredmény felülírja a régit.
- Az A aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 14×2=28 |
felkészülés a folyamatos és összegző teljesítményértékelésekre | 12×0,5+2×8=22 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 5 |
házi feladatok elkészítése | 35 |
Összesen | 90 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2020. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév