Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Térképező technológiák
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOFTMF-3
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 1 |
Gyakorlat | 2 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Vizsga
1.6 Kreditszám
5
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Kugler Zsófia |
beosztás | Egyetemi docens |
kugler.zsofia@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Fotogrammetria és Térinformatika Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar és angol
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező a Földmérő- és térinformatikai mérnök (MSc) szakon
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2020. február 5.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tárgy fő célja, hogy a hallgatók elmélyült ismereteket szerezzenek a korszerű térképezési technológiákról. Az alapképzésen megszerzett ismeretekre építve megismerhetik a fotogrammetriai (földi, mobil, légi) és távérzékelési (lézerszkennelés, Földmegfigyelő műholdas) technológiák fejlesztési irányait, alkalmazási trendeket. Átfogó ismereteket kapnak a szenzoregyesítés lehetőségeiről, a mozgó platformokról történő adatnyerés hely- és helyzetmeghatározó megoldásairól. A tárgy alapvető célja, hogy a hallgatók tisztában legyenek a kép és pontfelhő alapú adatnyerési eljárások korlátaival, technológiai lehetőségeivel, beleértve az adategyesítési lehetőségeket is. A gyakorlati kurzusokon a hallgatók mintaadatok és saját feldolgozású adatsorok segítségével ismerik meg az pontfelhő és kép alapú adatfeldolgozás eszköztárát és tanulják meg a feldolgozási módszereket. A hallgatók alapvető helymeghatározási technológiák szolgáltatta adatokon túl megtanulják az inerciális mérőberendezések adatainak alapszintű feldolgozását.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- Áttekintéssel rendelkezik a fotogrammetriai technológiák főbb alkalmazási területeiről.
- Áttekintéssel rendelkezik a távérzékelési technológiák főbb alkalmazási területeiről.
- Tisztában van a fotogrammetriai és távérzékelési technológiák műszaki paramétereivel.
- Ismeri a pontfelhő, képkiértékelési és képfeldolgozási módszereket.
- Összefüggéseiben látja az adategyesítés lehetőségeit és korlátait.
- Ismeri az inerciális mérőberendezések technológiai hátterét.
- Tisztában van a tanult térképező technológiák erőforrás igényeivel.
B. Képesség
- Alkalmazza az alapvető pontfelhő feldolgozási, képkiértékelésié és képfeldolgozási módszereket.
- Kiválasztja és megtervezi az adott feladathoz illeszkedően az optimális feldolgozási láncot, láncokat.
- Képes alapvető távérzékelési feldolgozási műveletek elvégzésére.
- Elvégzi a mozgó szenzorok számára szükséges alapvető navigációs adatok előfeldolgozását.
- Lényegre törően, szakszavak helyes használatával ismerteti szóban és írásban a tantárgy főbb témaköreit.
C. Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
- Törekszik pontos térképezési végtermékek készítésére.
- Az órákra időben érkezik, hogy az órákra kiadott gyakorlófeladatokra előkészülhessen.
- A gyakorlatok során az órai feladat elvégzéséhez szükséges mértékben kér segítséget a gyakorlatvezetőtől.
D. Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi el az órai munkaként kijelölt feladatokat.
- Munkáját érő oktatói és hallgatói kritikák esetén a megalapozott kritikai észrevételeket elfogadja, beépíti további feladatvégzésébe.
- Egyes helyzetekben – pl. gyakorlati órákon- együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában
2.3 Oktatási módszertan
Előadások és számítógépes laboratóriumi gyakorlatok. Teljesítményértékelés zárthelyiken és házi feladatokon keresztül.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | Távérzékelési és fotogrammetriai technológiák. trendek, alkalmazások |
2. | Térinformatikai fejlesztések |
3. | ALS + TLS trendek, új kutatási eredmények |
4. | Optikai Földmegfigyelő, műholdas távérzékelés Sentinel-2 adatrendszereken |
5. | Radar távérzékelés Sentinel-1 |
6. | Elmozdulás követése DinSAR képalkotó Radar adatsorból (Sentinel-1) |
7. | Új trendek a Földmegfigyelő távérzékelésben: Big Earth Data |
8. | Passzív mikrohullámú távérzékelési idősorok feldolgozása |
9. | Termális műholdas távérzékelés, Landsat-8 termális felvétel feldolgozása |
10. | A Kálmán-szűrés alapjai |
11. | Inerciális szenzorok és méréseik feldolgozása |
12. | Piaci mobil térképező rendszerek |
13. | Autonóm rendszerek, SLAM |
14. | Összefoglalás |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
Tankönyvek:
- Lovas – Berényi – Barsi: Lézerszkennelés
2.6 Egyéb tudnivalók
1. A gyakorlatokon való részvétel kötelező. Az a hallgató, aki négy vagy több gyakorlatról
hiányzik, nem szerezheti meg a tantárgy kreditjét.
2. A hallgató előzetes egyeztetés után a gyakorlatokon saját számítógépet használhatnak
hiányzik, nem szerezheti meg a tantárgy kreditjét.
2. A hallgató előzetes egyeztetés után a gyakorlatokon saját számítógépet használhatnak
2.7 Konzultációs lehetőségek
Konzultációs időpontok:
a tanszék honlapján megadottak szerint, vagy
előzetesen, e-mail-ben egyeztetve; e-mail:
kugler.zsofia@epito.bme.hu
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése 2 db 90 perces zárthelyi és három házi feladat alapján, valamint a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
1. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH1 | A.1-A.4; B.1 |
1.házi feladat (folyamatos részteljesítmény-értékelés) | HF1 | C.2, C.4; D.1 |
1.házi feladat (folyamatos részteljesítmény-értékelés) | HF2 | A.1-A.7; B.1-B.5; C.1-C.4; D.1-D.3 |
1.házi feladat (folyamatos részteljesítmény-értékelés) | HF3 | A.1-A.2, A.6-A.7; B.1-B.5; C.2, C.4; D.1-D.2, D.3 |
1. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH2 | A.1-A.7; B.2, B.5 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
ZH1 | 30% |
HF1 | 10% |
HF2 | 20% |
HF3 | 10% |
ZH2 | 30% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele a szorgalmi időszakban elérhető pontokból minimum 50% elérése.
3.5 Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 80<=P |
jó (4) | 70<=P<80% |
közepes (3) | 60<=P<70% |
elégséges (2) | 50<=P<60% |
elégtelen (1) | P<50% |
3.6 Javítás és pótlás
1) A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a
pótlási időszak utolsó napján 16:00 óráig adható be vagy elektronikus formában 23:59-ig küldhető meg.
2) A beadott és elfogadott házi feladat a 1) pontban megadott határidőig és módon díjmentesen javítható.
3) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható .
pótlási időszak utolsó napján 16:00 óráig adható be vagy elektronikus formában 23:59-ig küldhető meg.
2) A beadott és elfogadott házi feladat a 1) pontban megadott határidőig és módon díjmentesen javítható.
3) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható .
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 14×3=42 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 14×2=28 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 10 |
házi feladat elkészítése | 40 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 10 |
vizsgafelkészülés | 20 |
Összesen | 150 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2020. június 15.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak