Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Vízkészletgazdálkodás
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOVVAI43
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 2 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Vizsga
1.6 Kreditszám
3
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Torma Péter |
beosztás | Egyetemi docens |
torma.peter@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Vízépítési és Vízgazdálkodási Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar és angol
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező az építőmérnöki (BSc) szak Infrastruktúra-építőmérnöki ágazatán
1.12 Előkövetelmények
Gyenge előkövetelmény:
- Vízépítés, vízgazdálkodás (BMEEOVVAT43)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2020. február 5.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a hallgató megismerje a hazai vízgazdálkodás történetét, fejlődését és fogalomrendszerét. Elsajátítsa a vízkészletgazdálkodás fogalmait és alapelveit valamint a vízkészletek felmérését és nyilvántartását. Átlássa a Föld, Európa, a Duna vízgyűjtő és Magyarország vízkészletgazdálkodását. A hallgató ismerje meg a Kvassay Jenő Tervet és a Vízgyűjtő-gazdálkodási Tervet. Legyen fogalma a Nemzetközi vízgazdálkodásról és a vízdiplomácia folyamatokról. Ismerje meg a vízháztartási és a vízgazdálkodási mérleget. Ismerje meg az éghajlatváltozás várható hatásait és az alkalmazkodási lehetőségeket. Sajátítsa el a Duna-régió stratégiát.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- Ismeri a vízkészletgazdálkodás alapfogalmait, elveit.
- Ismeri Magyarország vízgazdálkodásának jelenlegi helyzetét és alapvető stratégiai feladatait.
- Tisztában van az EU, a Duna vízgyűjtő vízgazdálkodásának összefüggéseivel.
- Tisztában van az éghajlatváltozás várható hatásaival és az alkalmazkodás lehetőségeivel.
B. Képesség
- Képes a vízigények felmérésére, értékelésére.
- Fel tudja tárni egy régió vízkészletgazdálkodási problémáit.
- Elsajátítja az irodalomkutatás alapjait.
- Képes jól felépített összefoglalást, rezümét írni egy adott vízkészlet-gazdálkodási problémáról.
- Képes véleményét logikusan felépíteni és kifejteni vízkészlet-gazdálkodási témakörökben.
C. Attitűd
- Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára, a legújabb tervezési segédletek, útmutatók önálló felkutatására és értelmezésére.
- Nyitott a nemzetközi szakirodalom felé.
D. Önállóság és felelősség
- Önállóan végez irodalomkutatást, beleértve a hazai és a nemzetközi szakirodalmat egyaránt.
- Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést és analitikus szemléletet alkalmazza.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata. Rezümék, illetve absztraktok írása.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | A hazai vízgazdálkodás története, fejlődése, fogalomrendszere. A vízkészletgazdálkodás fogalma, alapelvei és céljai. A vízkészletgazdálkodás helyzete Magyarországon és a Földön. Az integrált vízgazdálkodás fontossága. |
2. | A vízkészletek felmérése, értékelése, nyilvántartásának fejlődése. |
3. | A vízigények felmérése, értékelése, osztályozása, nyilvántartása. Virtuális vízkoncepció. Magyarország sokéves átlagos vízmérlegének jellemzői. A felszíni és a felszín alatti vízkészletek területi megoszlásának és kihasználtságának jellemzői. |
4. | Vízgazdálkodási politika, stratégia és tervezés a vízzel kapcsolatos igények kielégítésére. Nemzeti vízgazdálkodási tervezés. Kvassay Jenő Terv, Vízgyűjtő-gazdálkodási Terv, régiók és szektorok vízgazdálkodási tervei. Duna Régió Stratégia Akcióterve. |
5. | Távérzékelési, térinformatikai és modellezési módszerek alkalmazása a vízkészletek értékelésében és a vízigények felmérésében. |
6. | A vízgazdálkodással kapcsolatos igények kielégítését biztosító intézkedések. Az intézkedések típusai. Szerkezeti és nem szerkezeti intézkedések. vízkészletek és vízhasználatok mérlege. Vízkészletgazdálkodási esettanulmányok elemzése. Vízgazdálkodási fejlesztések finanszírozási lehetőségei. |
7. | Az ökológiai vízigény (vízkészlet) fogalma, meghatározásának elvei. A hasznosítható vízkészlet meghatározása. |
8. | Nemzetközi vízgazdálkodás, vízdiplomácia. Az EU, a Duna vízgyűjtő és Magyarország vízgazdálkodásának összefüggései és jó gyakorlatai. |
9. | Minőségügyi rendszerek, környezeti és integrált menedzsment-rendszerek a vízkészletgazdálkodásban. |
10. | Vízkészletek elosztásának módszerei. Vízkészletgazdálkodási rendszerek üzemeltetése. Vízgazdálkodási intézkedési programok elemzése. Ötletbörze. |
11. | Éghajlatváltozás várható hatásai és alkalmazkodás ezekhez a hatásokhoz. |
12. | Konfliktuskezelés. Társadalom részvétele a vízgazdálkodási döntési folyamatokban. |
13. | A magyar és az európai víz- és környezeti jog. Magyar, európai és nemzetközi szabványok. Az európai jog- és szabvány-harmonizáció. Vízkészletgazdálkodási feladatok az EU Kutatási és Műszaki Fejlesztési Keretprogramjaiban. |
14. | Világszintű kezdeményezések a vízgazdálkodás kihívásainak való megfeleléshez. Vízgazdálkodási célok a fenntartható fejlődési célok között. A Vízbiztonságos Világ Vízió. |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Letölthető anyagok:
- MTA Köztestületi Stratégiai Programok: Magyarország vízgazdálkodása: helyzetkép és stratégiai feladatok, Budapest, 2011.
- Előadások diái
- Kvassay Jenő Terv
- Második Vízgyűjtő-gazdálkodási Terv, valamint mellékletei és háttéranyaga
- Ijjas I., Ijjas I. Zs.: Az Európai Unió Víz Keretirányelve, 2004.
- Elektronikus jegyzet: BME-VVT: Vízkészletgazdálkodás HEFOP jegyzet.
2.6 Egyéb tudnivalók
Nincs.
2.7 Konzultációs lehetőségek
Konzultációs időpontok: az oktatók félév elején a tanszéki honlapon és hirdetőtáblán meghirdetett konzultációs idejében, az oktatók szobájában.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két rövid rezümé és szóbeli vizsga alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
Rezümé | R | A.1, A.4; B.2-B.4; C.1-C.2; D.1-D.2 |
Szóbeli vizsga | V | A.1-A.4; B.1, B.2, B.5; D.2 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
R | 50% |
V | 50% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele a két rezümé megírása illetve, az előadások legalább 70%-án való részvétel.
3.5 Érdemjegy megállapítása
Az elérhető pontszám 40%-ánál gyengébb vizsgaeredmény Elégtelen vizsgajegyet eredményez.
Az érdemjegyet a két rezümére és a vizsgára kapott osztályzat számtani átlaga adja (3.3 pont).
Az érdemjegyet a két rezümére és a vizsgára kapott osztályzat számtani átlaga adja (3.3 pont).
3.6 Javítás és pótlás
A házi feladatok – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a Részletes féléves ütemtervben szabályozott időpontig adhatók be.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
Részvétel a kontakt tanórákon | 14×2=28 |
Kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 20 |
Irodalomkutatás és feldogozás | 16 |
Rezümé írása | 8 |
Konzultáció | 2 |
Vizsgafelkészülés | 16 |
Összesen | 90 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2021. február 5.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév