Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Hídépítés projektfeladat
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOHSA-BP
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktóra nélküli tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Gyakorlat | 2 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
6
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Kovács Tamás |
beosztás | Egyetemi docens |
kovacs.tamas@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Hidak és Szerkezetek Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar és angol
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező az építőmérnöki (BSc) szak Híd és műtárgy specializációján
1.12 Előkövetelmények
Erős előkövetelmény:
- Szerkezettervezés projektfeladat (BMEEODHAS41)
- Acélhidak (BMEEOHSA-B1)
- Vasbeton hidak (BMEEOHSA-B2)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2020. február 5.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tárgy célja a komplex hídtervezői szemléletmód fejlesztése egy teljes hídtervezési folyamat végrehajtásán keresztül, kiemelt figyelemmel a konstrukciós készségek kialakítására, az erőtani tervezés lépéseinek begyakorlására és a számítógépes műszaki ábrázolásmód fejlesztésére.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- ismeri a hidak létesítésének funkcionális, geometriai és geotechnikai szempontjait egyesítő, optimális szerkezeti méreteket és kialakítást eredményező integrált hídtervezési szempontokat,
- ismeri az előző szempontok alapján végzett komplex hídtervezés fázisait és a hozzá tartozó tervdokumentációs szinteket.
B. Képesség
- képes egy tervezési alapadatokkal megadott hídszerkezet geometriai elrendezésének megtervezésére,
- képes a tartószerkezet fő méreteinek a felvételére és a különböző analízis-szintekhez tartozó tartószerkezeti modelljének az előállítására,
- képes a teljes híd-tartószerkezet közelítő és numerikus modellen végzett globális erőtani analízisének a végrehajtására,
- képes az egyes tartószerkezeti elemek erőtani követelményeinek számszerű igazolására,
- képes tartószerkezeti részlettervek kidolgozására a szükséges formai követelményekkel együtt,
- képes a szerkezet létesítési szempontjainak összefoglalására.
C. Attitűd
- együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval,
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
- nyitott a numerikus eszközök használatára,
- törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra,
- törekszik a hídszerkezetek viselkedésének megértésére és azok tervezéséhez szükséges eljárások elsajátítására,
- törekszik a gazdaságosság és a fenntarthatóság elveinek figyelembevételére a hídszerkezetek alkalmazása során.
D. Önállóság és felelősség
- önállóan képes tervezési alapadatokkal megadott gerendahíd tartószerkezetének megválasztására és megtervezésre,
- önállóan képes numerikus modellező szoftverek és a CAD programok használatára,
- gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
2.3 Oktatási módszertan
Egyetlen komplex házi feladat (projektfeledat) elkészítése, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Órai munka, konzultáció | Otthoni munka |
1. | Feladat ismertetése, kiindulási adatok áttekintése | Javaslat a támaszok elhelyezésére, nyílásbeosztásra, felszerkezet típusára (acél/öszvér/beton) és km-i kialakítására, rendelkezésre álló magassági méretek meghatározása. Javaslat alépítményi kialakításra. (mindkét változat) |
2. | Konzultáció (támaszelhelyezés, nyílásbeosztás, felszerkezet-típus és szerkezeti rendszer, alépítmény típusának véglegesítése - mindkét változatra). Vázlattervek tartalmi és formai követelményei. |
|
3. | 1. vázlattervi változat kidolgozása | |
4. | 2. vázlattervi változat kidolgozása | |
5. | Konzultáció (erőtani számítás, modellezési elvek) |
Felszerkezet erőtani modelljének elkészítése |
6. | Konzultáció (terhek és hatások modellezése, hatáskombinációk) |
Terhek és hatások modellezése, hatáskombinációk |
7. | Konzultáció (felszerkezet erőtani vizsgálatai) |
Felszerkezet erőtani vizsgálatai (ULS & SLS) |
8. | Konzultáció (alépítmény és alapozás erőtani vizsgálatai) |
Alépítmény és alapozás erőtani vizsgálatai |
9. | Konzultáció | Erőtani számítás dokumentációja |
10. | Részlettervként kidolgozandó szerkezeti elemek kijelölése | Részlettervek elkészítése |
11. | Konzultáció (részlettervek) | |
12. | Konzultáció (részlettervek) | |
13. | Konzultáció (részlettervek) Műszaki leírás tartalmi és formai követelményei |
Műszaki leírás elkészítése |
14. | Konzultáció, összefoglalás | Dokumentáció |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Tankönyv:
- Hirt, M., Lebet, J-P.: Steel Bridges: Conceptual and Structural Design of Steel and Steel-Concrete Composite Bridges, 1st edition, EPFL Press, Lausanne, 2013 ISBN-13 978-1-4665-7296-6
- Iványi M.: Hídépítés, Műegyetemi Kiadó, Budapest, 1998, ISBN 963 420 478 X, pp. 18-75.
- Iványi M.: Táblázatok acélszerkezetek méretezéséhez az Eurocode 3 szerint, Műegyetemi Kiadó, 2004., 95049
- Pipinato, A. (Ed.): Innovative Bridge Design Handbook - Construction, Rehabilitation and Maintenance, Elsevier, 2016, ISBN: 978-0-12-800058-8
- Jankó L.: Vasbeton hídszerkezetek I., II., Phare (HU-94.050101-L013/34), 1998.
- Útmutató a projektfeladat megoldásához a tárgy honlapján
2.6 Egyéb tudnivalók
- A projektfeladat egy tervezési alapadataival megadott hídprojekt esetén alkalmazható legalább két alternatív tartószerkezeti megoldás vázlattervi kidolgozására, majd ezek közül az egyik részletes megtervezésére (analízis és méretezés), továbbá a kijelölt tartószerkezeti részek részletterveinek az elkészítésére irányul, szóbeli konzultációs segítséggel. A feladatot megadott részhatáridőkre kell megoldani.
- A projektfeladattal kapcsolatos szóbeli konzultációt órarendi órák formájában tartjuk. Ezeken a megjelenés nem kötelező.
2.7 Konzultációs lehetőségek
Órarendi formában, ezen túlmenően esetleges jelleggel egyéni konzultáció az illetékes oktatók tanszék honlapján megadott (vagy külön e tárgyhoz megjelölt) konzultációs időpontjaiban
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy projektfeladat eredményei alapján történik
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
I. részfeladat (részteljesítmény-értékelés) | PF1 | A.1-A.2; B.1-B.2; C.1-C.6; D.1, D.3 |
II. részfeladat (részteljesítmény-értékelés) | PF2 | A.1-A.2; B.3-B.4; C.1-C.6; D.1-D.3 |
III. részfeladat (részteljesítmény-értékelés) | PF3 | A.1-A.2; B.5-B.6; C.1-C.6; D.1-D.3 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
PF | 100% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
- egyenként legalább Egyenként legalább 50%-os eredménnyel beadott projektfeladat-részek.
3.5 Érdemjegy megállapítása
A projektfeladatra összesen max. 100 pont (100%) szerezhető. Az érdemjegyet a következő táblázat szerint határozzuk meg:
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 85<=P |
jó (4) | 75<=P<85% |
közepes (3) | 65<=P<75% |
elégséges (2) | 50<=P<65% |
elégtelen (1) | P<50% |
3.6 Javítás és pótlás
- A részletes ütemtervben megadott részhatáridőkig beadott projektfeladat-rész eredménye – késedelmi díj megfizetése mellett - az adott projektfeladat-rész részletes ütemtervben megadott pótlási időpontjáig javítható.
- A részletes ütemtervben megadott részhatáridőig be nem adott projektfeladat-rész – késedelmi díj megfizetése mellett - az adott projektfeladat-rész részletes ütemtervben megadott pótlási időpontjáig beadható.
- Ha egy beadott (vagy javítva beadott) projektfeladat-rész eredménye nem éri el a 50%-ot (beleértve azt is, ha a projektfeledat-részt az adott projektfeladat-rész pótlási időpontjáig nem adja be a hallgató), akkor - a 3.4. pont szerinti feltétel nem teljesülése miatt - az aláírást meg kell tagadni.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Összesen: 6 kredit × 30 óra/kredit = 180 óra/szemeszter
Tevékenység | Óra/félév |
projektfeladat-részek elkészítése | 70+70+40=180 |
Összesen | 180 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2020. február 5.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév