Tantárgyi adatlap

PDF letöltése

I. Tantárgyleírás

1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Hídépítés projektfeladat
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOHSA-BP
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktóra nélküli tanegység
1.4 Óraszámok
Típus Óraszám / (nap)
Gyakorlat 2
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
6
1.7 Tárgyfelelős
név Dr. Kovács Tamás
beosztás Egyetemi docens
email kovacs.tamas@emk.bme.hu
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Hidak és Szerkezetek Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar és angol
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező az építőmérnöki (BSc) szak Híd és műtárgy specializációján
1.12 Előkövetelmények
Erős előkövetelmény:
  • Szerkezettervezés projektfeladat (BMEEODHAS41)
Gyenge előkövetelmény:
  • Acélhidak (BMEEOHSA-B1)
  • Vasbeton hidak (BMEEOHSA-B2)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2020. február 5.

2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tárgy célja a komplex hídtervezői szemléletmód fejlesztése egy teljes hídtervezési folyamat végrehajtásán keresztül, kiemelt figyelemmel a konstrukciós készségek kialakítására, az erőtani tervezés lépéseinek begyakorlására és a számítógépes műszaki ábrázolásmód fejlesztésére.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
  1. ismeri a hidak létesítésének funkcionális, geometriai és geotechnikai szempontjait egyesítő, optimális szerkezeti méreteket és kialakítást eredményező integrált hídtervezési szempontokat,
  2. ismeri az előző szempontok alapján végzett komplex hídtervezés fázisait és a hozzá tartozó tervdokumentációs szinteket.
B. Képesség
  1. képes egy tervezési alapadatokkal megadott hídszerkezet geometriai elrendezésének megtervezésére,
  2. képes a tartószerkezet fő méreteinek a felvételére és a különböző analízis-szintekhez tartozó tartószerkezeti modelljének az előállítására,
  3. képes a teljes híd-tartószerkezet közelítő és numerikus modellen végzett globális erőtani analízisének a végrehajtására,
  4. képes az egyes tartószerkezeti elemek erőtani követelményeinek számszerű igazolására,
  5. képes tartószerkezeti részlettervek kidolgozására a szükséges formai követelményekkel együtt,
  6. képes a szerkezet létesítési szempontjainak összefoglalására.
C. Attitűd
  1. együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval,
  2. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
  3. nyitott a numerikus eszközök használatára,
  4. törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra,
  5. törekszik a hídszerkezetek viselkedésének megértésére és azok tervezéséhez szükséges eljárások elsajátítására,
  6. törekszik a gazdaságosság és a fenntarthatóság elveinek figyelembevételére a hídszerkezetek alkalmazása során.
D. Önállóság és felelősség
  1. önállóan képes tervezési alapadatokkal megadott gerendahíd tartószerkezetének megválasztására és megtervezésre,
  2. önállóan képes numerikus modellező szoftverek és a CAD programok használatára,
  3. gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
2.3 Oktatási módszertan
Egyetlen komplex házi feladat (projektfeledat) elkészítése, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét Órai munka, konzultáció Otthoni munka
1. Feladat ismertetése, kiindulási adatok áttekintése Javaslat a támaszok elhelyezésére, nyílásbeosztásra, felszerkezet típusára (acél/öszvér/beton) és km-i kialakítására, rendelkezésre álló magassági méretek meghatározása. Javaslat alépítményi kialakításra. (mindkét változat)
2. Konzultáció

(támaszelhelyezés, nyílásbeosztás, felszerkezet-típus és szerkezeti rendszer, alépítmény típusának véglegesítése - mindkét változatra).

Vázlattervek tartalmi és formai követelményei.
3. 1. vázlattervi változat kidolgozása
4. 2. vázlattervi változat kidolgozása
5. Konzultáció

(erőtani számítás, modellezési elvek)
Felszerkezet erőtani modelljének elkészítése
6. Konzultáció

(terhek és hatások modellezése, hatáskombinációk)
Terhek és hatások modellezése, hatáskombinációk
7. Konzultáció

(felszerkezet erőtani vizsgálatai)
Felszerkezet erőtani vizsgálatai (ULS & SLS)
8. Konzultáció

(alépítmény és alapozás erőtani vizsgálatai)
Alépítmény és alapozás erőtani vizsgálatai
9. Konzultáció Erőtani számítás dokumentációja
10. Részlettervként kidolgozandó szerkezeti elemek kijelölése Részlettervek elkészítése
11. Konzultáció (részlettervek)
12. Konzultáció (részlettervek)
13. Konzultáció (részlettervek)

Műszaki leírás tartalmi és formai követelményei
Műszaki leírás elkészítése
14. Konzultáció, összefoglalás Dokumentáció

A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Tankönyv:
  • Hirt, M., Lebet, J-P.: Steel Bridges: Conceptual and Structural Design of Steel and Steel-Concrete Composite Bridges, 1st edition, EPFL Press, Lausanne, 2013 ISBN-13 978-1-4665-7296-6
  • Iványi M.: Hídépítés, Műegyetemi Kiadó, Budapest, 1998, ISBN 963 420 478 X, pp. 18-75.
  • Iványi M.: Táblázatok acélszerkezetek méretezéséhez az Eurocode 3 szerint, Műegyetemi Kiadó, 2004., 95049
  • Pipinato, A. (Ed.): Innovative Bridge Design Handbook - Construction, Rehabilitation and Maintenance, Elsevier, 2016, ISBN: 978-0-12-800058-8
  • Jankó L.: Vasbeton hídszerkezetek I., II., Phare (HU-94.050101-L013/34), 1998.
b) Letölthető anyagok:
  • Útmutató a projektfeladat megoldásához a tárgy honlapján
2.6 Egyéb tudnivalók
  1. A projektfeladat egy tervezési alapadataival megadott hídprojekt esetén alkalmazható legalább két alternatív tartószerkezeti megoldás vázlattervi kidolgozására, majd ezek közül az egyik részletes megtervezésére (analízis és méretezés), továbbá a kijelölt tartószerkezeti részek részletterveinek az elkészítésére irányul, szóbeli konzultációs segítséggel. A feladatot megadott részhatáridőkre kell megoldani.
  2. A projektfeladattal kapcsolatos szóbeli konzultációt órarendi órák formájában tartjuk. Ezeken a megjelenés nem kötelező.
2.7 Konzultációs lehetőségek

Órarendi formában, ezen túlmenően esetleges jelleggel egyéni konzultáció az illetékes oktatók tanszék honlapján megadott (vagy külön e tárgyhoz megjelölt) konzultációs időpontjaiban

Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2023/2024 II. félév

II. Tárgykövetelmények

3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy projektfeladat eredményei alapján történik
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) Jele Értékelt tanulási eredmények
I. részfeladat (részteljesítmény-értékelés) PF1 A.1-A.2; B.1-B.2; C.1-C.6; D.1, D.3
II. részfeladat (részteljesítmény-értékelés) PF2 A.1-A.2; B.3-B.4; C.1-C.6; D.1-D.3
III. részfeladat (részteljesítmény-értékelés) PF3 A.1-A.2; B.5-B.6; C.1-C.6; D.1-D.3

A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
JeleRészarány
PF100%
Összesen100%
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
  1. egyenként legalább Egyenként legalább 50%-os eredménnyel beadott projektfeladat-részek.
3.5 Érdemjegy megállapítása
A projektfeladatra összesen max. 100 pont (100%) szerezhető. Az érdemjegyet a következő táblázat szerint határozzuk meg:
Érdemjegy Pontszám (P)
jeles (5) 85<=P
jó (4) 75<=P<85%
közepes (3) 65<=P<75%
elégséges (2) 50<=P<65%
elégtelen (1) P<50%
3.6 Javítás és pótlás
  1. A részletes ütemtervben megadott részhatáridőkig beadott projektfeladat-rész eredménye – késedelmi díj megfizetése mellett - az adott projektfeladat-rész részletes ütemtervben megadott pótlási időpontjáig javítható.
  2. A részletes ütemtervben megadott részhatáridőig be nem adott projektfeladat-rész – késedelmi díj megfizetése mellett - az adott projektfeladat-rész részletes ütemtervben megadott pótlási időpontjáig beadható.
  3. Ha egy beadott (vagy javítva beadott) projektfeladat-rész eredménye nem éri el a 50%-ot (beleértve azt is, ha a projektfeledat-részt az adott projektfeladat-rész pótlási időpontjáig nem adja be a hallgató), akkor - a 3.4. pont szerinti feltétel nem teljesülése miatt - az aláírást meg kell tagadni.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Összesen: 6 kredit × 30 óra/kredit = 180 óra/szemeszter
Tevékenység Óra/félév
projektfeladat-részek elkészítése 70+70+40=180
Összesen 180
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2020. február 5.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2023/2024 II. félév