Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Vasúti állomástervezés
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOUVMU-2
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 2 |
Gyakorlat | 1 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Vizsga
1.6 Kreditszám
4
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Liegner Nándor |
beosztás | Egyetemi docens |
liegner.nandor@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Út és Vasútépítési Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező az Infrastruktúra-építőmérnök (MSc) szak Út- és vasútmérnöki specializációján
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2020. február 5.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgy célja a vasúti állomásokkal kapcsolatos tervezési ismeretek elsajátítása. A hallgatók egy meglévő állomás vágányhálózatának kiszerkesztése után eljutnak a korszerűsítés tervezésének lépésein keresztül az elkészítendő munkarészekig (helyszínrajz, hossz-szelvény, keresztszelvény, víztelenítés), folyamatos oktatói iránymutatással (konzultációval). Érintőlegesen információt kapnak a szakági feladatokkal kapcsolatban is (pl. felsővezeték, kábelalépítmény).
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- ismeri a különböző vasúti szolgálati helyek (állomások, megállóhelyek, forgalmi kitérők, elágazások) helyszínrajzi kialakítását hagyományos és nagy sebességű vasútvonalak esetén.
- ismeri a kitérők részeit, főbb méreteit, alkalmazásuk szabályait és korlátait,
- ismeri a szabványos és egyedi vágánykapcsolások szakirodalomból ismert valamennyi fajtáját,
- ismeri az állomások peronelhelyezési módjait, a kapcsolódó hazai és EU szabályokat,
- ismeri az állomási keresztszelvények elemeit,
- ismeri a kitérők ívesítésének módozatait,
- ismeri a felsővezetéki berendezések legfontosabb részeit (oszlopok, tartó- és feszítősodronyok, munkavezeték),
- ismeri a kábelalépítményi létesítmények fajtáit.
B. Képesség
- képes torzított helyszínrajzi vázlat szintjén különféle vasúti szolgálati helyek megrajzolására
- képes értelmezni egy geodéziai felmérésből származó számítógépes rajzot,
- képes kiszerkeszteni egy torzított helyszínrajzi vázlat formájában adott állomási vágányképet valós méretarányban, a hazai és az EU előírások betartásával,
- képes egy állomás helyszínrajza alapján annak hossz-szelvénye, vízelvezetése, valamint keresztszelvényei megtervezésére,
- képes a kiviteli tervhez tartozó munkarészek elkészítésére (alj- és sínkiosztási terv, kitűzési terv),
- képes a kábelalépítményi létesítmények elhelyezésére egy meglévő állomási helyszínrajzon,
- képes számítógép használatával történő szerkesztésre, a megfelelő külalakot is beleértve,
- képes gondolatait rendezett formában szóban és írásban kifejezni.
C. Attitűd
- a részteljesítmény-értékelések készítése során együttműködik az oktatóval,
- nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
- törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra,
- szóbeli és írásbeli megnyilvánulásai során törekszik a szabatos, szakmai megfogalmazásra,
- írásbeli teljesítményértékelései során törekszik a rendezett, a mérnöki szinten elvárható minőségű és külalakú dokumentáció készítésére.
- a tervek, rajzok készítése során törekszik a rendezett, vonalvastagságokkal, megfelelő formájú és elrendezésű betűkkel elkészített, átlátható külalakú munkára.
D. Önállóság és felelősség
- az órákon meghallgatott tudásanyag feldolgozásával felkészül az összegző teljesítményértékelések sikeres teljesítése érdekében,
- önállóan és legjobb tudása szerint elvégzi az önálló részteljesítmény-értékelések során kiadott feladatokat,
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket, azokat beépíti a feladatai megoldásába.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások prezentációval, gyakorlatok táblánál, önállóan készített otthoni tervezési feladat, kommunikáció írásban és szóban (teljesítményértékelés és vizsga során).
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | Menetrend alapú infrastruktúra fejlesztés gyakorlati példákon keresztül. |
2. | Kitérők és vágánykapcsolások I. |
3. | Vasúttervezés alapadatainak feldolgozása. Geodéziai felmérés értelmezése állomások esetében. Meglévő állapot kiszerkesztése. |
4. | Kitérők és vágánykapcsolások II. |
5. | Állomások helyszínrajzi kialakítása, célszerű vágányelrendezések a forgalom függvényében. |
6. | Peronok, utasaluljárók, utaskapcsolatok. P+R és B+R rendszer. PRM átjárhatósági előírások. |
7. | Magassági kialakítás, hossz-szelvény. |
8. | Állomások víztelenítése. |
9. | Ívesített kitérőkkel kialakított vágánykapcsolások I. |
10. | Ívesített kitérőkkel kialakított vágánykapcsolások II. |
11. | Pályaudvarok kialakítása, üzeme. |
12. | Kiviteli terv tartalma: Sínkiosztási és aljkiosztási terv. Kitűzési terv. |
13. | Egyéb szakágakkal kapcsolatos alapfogalmak (kábelalépítmény, felsővezeték) |
14. | Konzultáció, feladatbeadás. |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Tankönyvek
1. Dr. Gajári József: Vasútépítéstan II.
b) Jegyzetek
1. Dr. Liegner Nándor: Vasúti görbület-átmeneti geometriák és alkalmazásuk
c) Letölthető anyagok
1. A tantárgy honlapján elérhető segédletek, példa feladatok.
1. Dr. Gajári József: Vasútépítéstan II.
b) Jegyzetek
1. Dr. Liegner Nándor: Vasúti görbület-átmeneti geometriák és alkalmazásuk
c) Letölthető anyagok
1. A tantárgy honlapján elérhető segédletek, példa feladatok.
2.6 Egyéb tudnivalók
Az előadásokon és gyakorlatokon való részvétel 70%-ban kötelező. Az a hallgató, aki öt, vagy több alkalomról hiányzik, nem szerezheti meg a tantárgy kreditjét.
2.7 Konzultációs lehetőségek
a tanszék honlapján megadottak szerint, de főszabály szerint a heti gyakorlatokon.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy önálló részteljesítmény-értékelés (otthoni feladat) történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
összegző értékelés | ZH1 | A.2-A.3; B.3 |
összegző értékelés | ZH2 | A.4-A.5; B.3 |
önálló részteljesítmény-értékelés | HF1 | A.2-A.5; B.1-B.7; C.1-C.3, C.5-C.6; D.2-D.3 |
Írásbeli és szóbeli vizsga (összegző teljesítményértékelés) | V | A.1-A.8; B.8; C.4-C.6; D.1 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
ZH1 | 15% |
ZH2 | 15% |
HF1 | 30% |
V | 40% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerint a szorgalmi időszakban megszerezhető pontszám legalább 50%-át elérje a hallgató, mind az egyes egyedi teljesítményértékelésekre, mind az összegzett pontszámra vonatkozólag. Emellett az előadások és gyakorlatok 70%-án való részvétel kötelező
3.5 Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 90<=P |
jó (4) | 77,5<=P<90% |
közepes (3) | 65<=P<77,5% |
elégséges (2) | 50<=P<65% |
elégtelen (1) | P<50% |
3.6 Javítás és pótlás
1) Az otthoni feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a „Részletes féléves ütemterv”-ben ismertetett időpontokban adhatók be.
2) Az összegző értékelések bármelyikének vagy mindkettőnek sikertelensége esetnén azok összevontan pótolhatók a pótlási héten.
2) Az összegző értékelések bármelyikének vagy mindkettőnek sikertelensége esetnén azok összevontan pótolhatók a pótlási héten.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
otthoni feladat elkészítése | 48 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 2×5 |
felkészülés a vizsgára | 20 |
Összesen | 120 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2021. február 5.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak