Tantárgyi adatlap
Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Tartók dinamikája
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOTMAS43
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 2 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
3
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Németh Róbert |
beosztás | Egyetemi docens |
nemeth.robert@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Tartószerkezetek Mechanikája Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar és angol
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező az építőmérnöki (BSc) szak Szerkezet-építőmérnöki ágazatán
1.12 Előkövetelmények
Gyenge előkövetelmény:
- Tartók statikája I. (BMEEOTMAT43)
- Matematika A2a (BMETE90AX02)
- Tartók statikája II. (BMEEOTMAS42)
- Matematika A3 építőmérnököknek (BMETE90AX07)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2020. február 5.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy megismertesse a hallgatókkal az építőmérnöki szerkezetek mechanikai rezgésvizsgálatához kapcsolódó alapfogalmakat, az egyés többszabadságfokú-, valamint kontinuumszerkezetek szabad- és gerjesztett rezgésének vizsgálatát kézi és gépi számítási módszerek esetén, különös tekintettel a támaszrezgés és földrengésvizsgálat mechanikai hátterére.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- ismeri a mechanikai rezgések vizsgálatában használatos fogalmakat,
- ismeri az egy és többszabadságfokú rendszerek, valamint kontinuumok mechanikai rezgéseit leíró differenciálegyenleteket, az azokban előforduló mennyiségek fizikai jelentését,
- ismeri a magára hagyott rendszer mozgását leíró összefüggéseket, szabadrezgés fogalmát és differenciálegyenletének megoldását,
- ismeri az időben harmonikusan változó erővel terhelt rendszer mozgását leíró összefüggéseket, a harmonikusan gerjesztett rezgés fogalmát és differenciálegyenletének megoldását egy és többszabadságfokú rendszerek esetén,
- ismeri az időben általánosan változó erővel terhelt rendszer mozgását leíró összefüggéseket, az általános erővel gerjesztett rezgés fogalmát és differenciálegyenletének megoldását egyszabadságfokú rendszerek esetén,
- ismeri a támasz időfüggő mozgásával terhelt rendszer mozgását leíró összefüggéseket, a támeszrezgéssel gerjesztett rezgés fogalmát és differenciálegyenletének megoldásait az elmozdulásokra és az alakváltozásokra vonatkozóan, egy és többszabadságfokú rendszerek esetén,
- tisztában van a földrengésvizsgálat során felmerülő fogalmak mechanikai jelentésével,
- tisztában van a helyettesítő statikus terhek koncepciójával.
B. Képesség
- alkalmas a valós rendszerek egy- vagy többszabadságfokú rendszerként való modellezésére,
- kis szabadságfokszám esetén kiszámolja a mechanikai modell helyettesítő mennyiségeit (tömeg, merevség),
- kis szabadságfokszám esetén kiszámolja a mechanikai rendszer sajátkörfrekvenciáit, rezgésalakjait,
- kis szabadságfokszám esetén kiszámolja képes a mechanikai rendszer válaszát dinamikus terheekre,
- informatikai ismereteinek birtokában képes összetett, nagy számításigényű feladatok megoldására,
- gondolatait rendezett formában fejezi ki,
C. Attitűd
- törekszik a rezgésfeladatok megoldásához szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára,
- törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra,
D. Önállóság és felelősség
- önállóan végzi a dinamikai feladatok és problémák elemzését és adott források alapján történő megoldását,
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, gyakorló feladatok önálló, vagy csoportmunkában történő feldolgozása.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások témaköre |
1. | Egyszabadságfokú szerkezetek: modellezés, szabadrezgés |
2. | Egyszabadságfokú szerkezetek: harmonikus gerjesztés |
3. | Egyszabadságfokú szerkezetek: csillapított rezgés |
4. | Egyszabadságfokú szerkezetek: támaszrezgés |
5. | Részösszefoglalás |
6. | Többszabadságfokú szerkezetek: modellezés, rendszermátrixok |
7. | Többszabadságfokú szerkezetek: szabadrezgés |
8. | Többszabadságfokú szerkezetek: gerjesztett rezgések |
9. | Többszabadságfokú szerkezetek: támaszrezgés |
10. | Részösszefoglalás |
11. | Rúdszerkezetek rezgése: végeselemes modellezés |
12. | Rúdszerkezetek rezgése: kontinuumrezgés |
13. | Rúdszerkezetek rezgése, ismétlés |
14. | Összefoglalás |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
Tankönyv(ek): Györgyi J.: Dinamika (Műegyetemi Kiadó, 2003)
Letölthető anyag(ok): Németh R.: Előadásfóliák (https://edu.epito.bme.hu/course/view.php?id=594)
Letölthető anyag(ok): Németh R.: Előadásfóliák (https://edu.epito.bme.hu/course/view.php?id=594)
2.6 Egyéb tudnivalók
2.7 Konzultációs lehetőségek
Konzultációs időpontok:
- a tárgy oktatója által a tanszéki honlapon meghirdetett időpontban, VAGY
- előzetes egyeztetés szerint (email: nemeth.robert@epito.bme.hu
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 II. félév
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
- A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két zárthelyi dolgozat és három önállóan elkészítendő feladat alapján történik.
- Egy-egy zárthelyi megoldására 90 perc áll rendelkezésre.
- Egy-egy önálló feladat megoldására 16 óra áll rendelkezésre, becsült munkaideje 60 perc.
- Az önálló feladatok kiadása és beadási határideje között az önálló feladat témakörében konzultálni az oktatókkal nem lehet.
- Az értékelések pontos időpontját a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
1. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH1 | A.1-A.7; B.1-B.4; C.1-C.2; D.1-D.3 |
2. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH2 | A.1-A.8; B.1-B.6; C.1-C.2; D.1-D.3 |
1. önálló feladat (részteljesítmény értékelés) | ÖF1 | A.1-A.5; B.1-B.4; C.1-C.2; D.1-D.3 |
2. önálló feladat (részteljesítmény értékelés) | ÖF2 | A.1-A.6; B.1-B.6; C.1-C.2; D.1-D.3 |
3. önálló feladat (részteljesítmény értékelés) | ÖF3 | A.1-A.8; B.1-B.6; C.1-C.2; D.1-D.3 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
ZH1 | 40% |
ZH2 | 40% |
ÖF1 | 10% |
ÖF2 | 10% |
ÖF3 | 10% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
3.5 Érdemjegy megállapítása
- A zárthelyi dolgozatok sikerességére nem írunk elő feltételt.
- Egy önálló feladat akkor sikeres, ha legalább 50%-os eredményt ér el.
- A sikeres önálló feladatok számára nem írunk elő feltételt.
- A féléves eredményt a két zárthelyi és a legjobb két sikeres önálló feladat eredménye alapján számítjuk.
- A végső eredményt a két zárthelyi és a legjobb két sikeres önálló feladat 3.3. pont szerinti Á súlyozott átlaga alapján számítjuk:
Érdemjegy | Pontszám (Á) |
jeles (5) | 90%<=Á |
jó (4) | 75%<=Á<90% |
közepes (3) | 65%<=Á<75% |
elégséges (2) | 50%<=Á<65% |
elégtelen (1) | Á<50% |
3.6 Javítás és pótlás
- A tárgyból írt zárthelyik eredménye egy összegző típusú (a teljes félév anyagát felölelő) pótzárthelyin pótolható, ill. javítható. A pótzárthelyi eredménye felülírja a korábbi zárthelyik eredményét.
- A tárgyból készített önálló feladatok nem pótolhatók.
- A tárgyból második pótlás nincs.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
kontaktóra | 14×2=28 |
félévközi felkészülés az órákra | 14×1=14 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 5×4=20 |
kijelölt írásos anyag elsajátítása | 22 |
teljesítményértékelések | 6 |
Összesen | 90 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2021. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 II. félév