Tantárgyi adatlap

PDF letöltése

I. Tantárgyleírás

1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Statika Plus
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOTMAV34
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus Óraszám / (nap)
Előadás (elmélet) 2
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
2
1.7 Tárgyfelelős
név Dr. Hincz Krisztián
beosztás Egyetemi docens
email hincz.krisztian@emk.bme.hu
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Tartószerkezetek Mechanikája Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Szabadon választható az építőmérnöki (BSc) szakon
1.12 Előkövetelmények
Erős előkövetelmény:
  • A statika és dinamika alapjai (BMEEOTMAT41)
  • Matematika A1a (BMETE90AX00)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2020. február 5.

2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tárgy célja az, hogy a hallgatók példákon keresztül begyakorolják az igénybevételi ábrák készítését, egyszerű tartók reakcióerőinek szerkesztéssel történő meghatározását és megismerkedjenek a kötelek, rúdláncok, kötél- és ponyvaszerkezetek statikai számításának alapjaival.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
  1. ismeri a statikailag határozott, határozatlan, túlhatározott szerkezetek fogalmát,
  2. ismeri a különböző nyitott és zárt rúdszerkezetek igénybevételeinek fogalmát,
  3. ismeri az egyszerű és összetett szerkezetek reakcióerőinek szerkesztéssel történő meghatározásának lépéseit,
  4. ismeri a kötelek, rúdláncok fogalmát, azok fő jellemzőit,
  5. ismeri a ponyvaszerkezetek legfontosabb jellemzőit, fő csoportjait, szerkezeti elemeit.
B. Képesség
  1. felismeri és a megfelelő osztályba sorolja a statikailag határozott, határozatlan, túlhatározott szerkezeteket,
  2. kiszámolja a különböző nyitott és zárt rúdszerkezetek igénybevételeit és megrajzolja az igénybevételi ábrákat,
  3. szerkesztéssel meghatározza egyszerű tartók reakcióerőit,
  4. kiszámolja a kötelekben, rúdláncokban ébredő erőket,
C. Attitűd
  1. törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra,
  2. feladatát úgy dolgozza ki, hogy az bárki által követhető, vagy akár folytatható legyen,
D. Önállóság és felelősség
  1. felkészült a hibák felismerésére, javítására,
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, házi és gyakorló feladatok önálló, vagy csoportmunkában történő megoldása.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét Előadások témaköre
1. Összetett tartók reakcióerőinek meghatározása, statikai határozottság
2. Egyszerű tartók igénybevételi ábrái
3. Összetett tartók igénybevételi ábrái
4. Zárt keretek igénybevételi ábrái
5. Részösszefoglalás: Igénybevételi ábrák, statikai határozottság
6. Egyszerű tartók reakcióerőinek meghatározása szerkesztéssel
7. Szerkesztések, grafoanalitikus módszer
8. Összetett tartók reakcióerőinek meghatározása szerkesztéssel
9. Összetett tartók reakcióerőinek meghatározása szerkesztéssel
10. Kötelek, rúdláncok
11. Részösszefoglalás: Szerkesztések, kötelek, rúdláncok
12. Kötélhálók, ponyvaszerkezetek
13. Kötélhálók, ponyvaszerkezetek
14. Összefoglalás

A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
Tankönyv(ek):
Gáspár - Tarnai: Statika, 2002
2.6 Egyéb tudnivalók
  • A teljesítményértékelésen részt vevő hallgató a teljesítményértékelés ideje alatt külön engedély nélkül nem kommunikálhat másokkal, és nem lehet nála kommunikációra alkalmas elektronikus vagy egyéb eszköz bekapcsolt állapotban.
  • Az előadásokon a részvétel kötelező. Nem kaphat "Elégtelen" eredménytől különböző bejegyzést az a hallgató, aki hiányzásai alapján nem vett részt az előadások legalább 70%-án.
2.7 Konzultációs lehetőségek

Konzultációs időpontok:

  • a tárgy oktatója által a tanszéki honlapon meghirdetett időpontban, VAGY
  • előzetes egyeztetés szerint (hincz.krisztian@epito.bme.hu)
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2023/2024 II. félév

II. Tárgykövetelmények

3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
  • A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése három évközi írásbeli teljesítménymérés alapján történik.
  • Az egyes zárthelyi dolgozatok időtartama 90 perc.
  • Az értékelések pontos időpontját a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus)JeleÉrtékelt tanulási eredmények
1. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés)ZH1A.1-A.2; B.1-B.2; C.1-C.2; D.1
2. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés)ZH2A.3-A.4; B.3-B.4; C.1-C.2; D.1
3. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés)ZH3A.1-A.5; B.1-B.4; C.1-C.2; D.1

A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
JeleRészarány
ZH150%
ZH250%
ZH350%
Összesen100%
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
3.5 Érdemjegy megállapítása
  • A jelenléti feltételeket teljesítő hallgatók eredményét az alábbi szempontok szerint határozzuk meg.
  • A zárthelyi dolgozatok sikerességére nem írunk elő feltételt.
  • A három zárthelyiből a két legjobbat vesszük figyelembe.
  • Az érdemjegyet a két legjobb dolgozat eredményének átlaga alapján határozzuk meg az alábbi táblázatnak megfelelően
ÉrdemjegyPontszám (Á)
jeles (5)85%<=Á
jó (4)75%<=Á<85%
közepes (3)65%<=Á<75%
elégséges (2)50%<=Á<65%
elégtelen (1)Á<50%
3.6 Javítás és pótlás
A zárthelyik nem pótolhatók.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
TevékenységÓra/félév
kontakt óra14×2=28
félévközi felkészülés az órákra + házi feladatok14×1=14
felkészülés a teljesítményértékelésekre3×6=18
Összesen60
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2020. február 5.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2023/2024 II. félév