Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Statika Plus
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOTMAV34
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 2 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
2
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Hincz Krisztián |
beosztás | Egyetemi docens |
hincz.krisztian@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Tartószerkezetek Mechanikája Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Szabadon választható az építőmérnöki (BSc) szakon
1.12 Előkövetelmények
Erős előkövetelmény:
- A statika és dinamika alapjai (BMEEOTMAT41)
- Matematika A1a (BMETE90AX00)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2020. február 5.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tárgy célja az, hogy a hallgatók példákon keresztül begyakorolják az igénybevételi ábrák készítését, egyszerű tartók reakcióerőinek szerkesztéssel történő meghatározását és megismerkedjenek a kötelek, rúdláncok, kötél- és ponyvaszerkezetek statikai számításának alapjaival.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- ismeri a statikailag határozott, határozatlan, túlhatározott szerkezetek fogalmát,
- ismeri a különböző nyitott és zárt rúdszerkezetek igénybevételeinek fogalmát,
- ismeri az egyszerű és összetett szerkezetek reakcióerőinek szerkesztéssel történő meghatározásának lépéseit,
- ismeri a kötelek, rúdláncok fogalmát, azok fő jellemzőit,
- ismeri a ponyvaszerkezetek legfontosabb jellemzőit, fő csoportjait, szerkezeti elemeit.
B. Képesség
- felismeri és a megfelelő osztályba sorolja a statikailag határozott, határozatlan, túlhatározott szerkezeteket,
- kiszámolja a különböző nyitott és zárt rúdszerkezetek igénybevételeit és megrajzolja az igénybevételi ábrákat,
- szerkesztéssel meghatározza egyszerű tartók reakcióerőit,
- kiszámolja a kötelekben, rúdláncokban ébredő erőket,
C. Attitűd
- törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra,
- feladatát úgy dolgozza ki, hogy az bárki által követhető, vagy akár folytatható legyen,
D. Önállóság és felelősség
- felkészült a hibák felismerésére, javítására,
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, házi és gyakorló feladatok önálló, vagy csoportmunkában történő megoldása.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások témaköre |
1. | Összetett tartók reakcióerőinek meghatározása, statikai határozottság |
2. | Egyszerű tartók igénybevételi ábrái |
3. | Összetett tartók igénybevételi ábrái |
4. | Zárt keretek igénybevételi ábrái |
5. | Részösszefoglalás: Igénybevételi ábrák, statikai határozottság |
6. | Egyszerű tartók reakcióerőinek meghatározása szerkesztéssel |
7. | Szerkesztések, grafoanalitikus módszer |
8. | Összetett tartók reakcióerőinek meghatározása szerkesztéssel |
9. | Összetett tartók reakcióerőinek meghatározása szerkesztéssel |
10. | Kötelek, rúdláncok |
11. | Részösszefoglalás: Szerkesztések, kötelek, rúdláncok |
12. | Kötélhálók, ponyvaszerkezetek |
13. | Kötélhálók, ponyvaszerkezetek |
14. | Összefoglalás |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
Tankönyv(ek):
Gáspár - Tarnai: Statika, 2002
Gáspár - Tarnai: Statika, 2002
2.6 Egyéb tudnivalók
- A teljesítményértékelésen részt vevő hallgató a teljesítményértékelés ideje alatt külön engedély nélkül nem kommunikálhat másokkal, és nem lehet nála kommunikációra alkalmas elektronikus vagy egyéb eszköz bekapcsolt állapotban.
- Az előadásokon a részvétel kötelező. Nem kaphat "Elégtelen" eredménytől különböző bejegyzést az a hallgató, aki hiányzásai alapján nem vett részt az előadások legalább 70%-án.
2.7 Konzultációs lehetőségek
Konzultációs időpontok:
- a tárgy oktatója által a tanszéki honlapon meghirdetett időpontban, VAGY
- előzetes egyeztetés szerint (hincz.krisztian@epito.bme.hu)
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
- A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése három évközi írásbeli teljesítménymérés alapján történik.
- Az egyes zárthelyi dolgozatok időtartama 90 perc.
- Az értékelések pontos időpontját a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
1. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH1 | A.1-A.2; B.1-B.2; C.1-C.2; D.1 |
2. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH2 | A.3-A.4; B.3-B.4; C.1-C.2; D.1 |
3. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH3 | A.1-A.5; B.1-B.4; C.1-C.2; D.1 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
ZH1 | 50% |
ZH2 | 50% |
ZH3 | 50% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
3.5 Érdemjegy megállapítása
- A jelenléti feltételeket teljesítő hallgatók eredményét az alábbi szempontok szerint határozzuk meg.
- A zárthelyi dolgozatok sikerességére nem írunk elő feltételt.
- A három zárthelyiből a két legjobbat vesszük figyelembe.
- Az érdemjegyet a két legjobb dolgozat eredményének átlaga alapján határozzuk meg az alábbi táblázatnak megfelelően
Érdemjegy | Pontszám (Á) |
jeles (5) | 85%<=Á |
jó (4) | 75%<=Á<85% |
közepes (3) | 65%<=Á<75% |
elégséges (2) | 50%<=Á<65% |
elégtelen (1) | Á<50% |
3.6 Javítás és pótlás
A zárthelyik nem pótolhatók.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
kontakt óra | 14×2=28 |
félévközi felkészülés az órákra + házi feladatok | 14×1=14 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 3×6=18 |
Összesen | 60 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2020. február 5.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak