Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Műszaki mechanika
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOTMAMM1
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 2 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
3
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Kovács Flórián |
beosztás | Egyetemi docens |
kovacs.florian@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Tartószerkezetek Mechanikája Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar és angol
1.11 Tantárgy típusa
Nem az építőmérnöki program része
1.12 Előkövetelmények
Erős előkövetelmény:
- Matematika A1a - Analízis (BMETE90AX00)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2020. február 5.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy bemutassa a hallgatóknak a műszaki életben előforduló egyszerű mechanikai feladatokat, megismertesse az ott használt fogalmakat. Ezen belül: a merev testek statikájának témekörében a koncentrált és megoszló erőkkel végzett műveleteket, az egyensúlyozást, külső és belső reakciók számítását, igénybevételek és igénybevételi ábrák számítását tágyalja; a szilárdságtan témakörében a terhek, feszültségek, alakváltozások, elmozdulások fogalmát és a köztük lévő kapcsolatot mutatja be, mellyel az egyszerű feladatok (ellenőrzés, méretezés) elvégezhetők; az anyagi pont dinamikája témakörben az anyagi pont fogalmát, mozgásának leírását (kinematika), és a mozgást okozó erők és a mozgás közötti kapcsolatot (kinetika) mutatja be, valamint a csillapítatlan és és csillapított rezgés alapfogalmait (szabadrezgés, gerjesztett rezgés, rezonanciatényező, rezonancia) ismerteti.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- ismeri a sebesség, gyorsulás, szögsebesség, szöggyorsulás fogalmát, a köztük lévő kapcsolatokat,
- ismeri Newton mozgástörvényeit, az azokból levezetett fő tételeket,
- tisztában van a mozgásmennyiség, perdület, mozgási energia fogalmával anyagi pont és merev test esetén,
- ismeri az erőrendszerek eredőinek meghatározási módszereit,
- ismeri a statikai modellekben előforduló kényszereket, az azokban ébredő reakciók típusát,
- ismeri a statikai határozottság fogalmát,
- ismeri a rudak, gerendák igénybevételeit, azok számítási módszereit és jelentésüket,
- ismeri a teher, feszültség, alakváltozás és elmozdulás fogalmát,
- ismeri a rúd és rúdelem fogalmát,
- ismeri a rúd keresztmetszetét jellemző geometriai mennyiségeket, egyszerű esetekben azok kiszámítási módját,
- ismeri a lineárisan rugalmas és a lineárisan rugalmas-tökéletesen képlékeny anyagmodellt,
- ismeri a rudak keresztmetszeteiben ébredő igénybevételeket, az azokból származó feszültségeket és a számításukra szolgáló képleteket,
- ismeri a rudak keresztmetszeteinek alakváltozásait, azok kapcsolatát az igénybevételekkel és egyes pontok alakváltozásaival,
- ismeri az elemi hasábra ható feszültségeket, a feszültségállapot fogalmát,
- tisztában van a feszültségek irányfüggésével, a főfeszültségek és a feszültségi főirányok fogalmával,
- ismeri az elemi hasáb alakváltozásait, az alakváltozási állapot fogalmát,
- tisztában van az alakváltozások irányfüggésével, a főnyúlások és az alakváltozási főirányok fogalmával,
- ismeri az egyszabadságfokú rendszerek mechanikai rezgésének alapgfogalmait (csillapított-, csillapítatlan rezgés; szabad-, gerjesztett rezgés; harmonikus erővel gerjsztés, rezonancia),
B. Képesség
- képes anyagi pontok és merev testek mozgásának jellemzésére, a változók közötti összefüggések felírására,
- kijelöli az egy-, vagy több merev testből álló szerkezetek testjeire ható aktív és passzív erőket,
- megoldja az elemi egyensúlyozási feladatokat,
- felírja a mérnöki szerkezetek egyensúlyi egyenletrendszerét,
- felírja és megoldja az egyszerű tartók egyes reakcióinak számítására szolgáló egyensúlyi egyenletet,
- szakaszonként jellemzi az egyensúlyban levő síkbeli és térbeli szerkezetek igénybevételi ábráit, kiszámítja az egyes szakaszokat jellemző értékeket,
- megrajzolja az egyenes tengelyű síkbeli szerkezet igénybevételi ábráit,
- kiszámolja a húzott-nyomott rúdban ébredő feszültségeket, alakváltozásokat, elvégzi a méretezési és ellenőrzési feladatokat,
- kiszámolja a tiszta nyírásból származó feszültségeket, alakváltozásokat, elvégzi a méretezési és ellenőrzési feladatokat,
- kiszámolja a csavarásból származó feszültségeket, alakváltozásokat egyszerű keresztmetszetek esetén,
- kiszámolja az egyenes hajlításból származó feszültségeket, alakváltozásokat, elvégzi a méretezési és ellenőrzési feladatokat,
- kiszámolja a hajlítással egyidejű nyírásból származó feszültségeket,
- kiszámolja a külpontosan húzott-nyomott keresztmetszet feszültségeit lineárisan rugalmas anyag esetén,
C. Attitűd
- törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra,
- feladatát úgy dolgozza ki, hogy az bárki által követhető, vagy akár folytatható legyen,
- törekszik a szabatos fogalmazásra,
D. Önállóság és felelősség
- nyitott a kritikai észrevételekre,
- felkészült a hibák felismerésére, javítására.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, házi és gyakorló feladatok önálló, vagy csoportmunkában történő megoldása.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | A mechanika alapfogalmai. Erő, erőrendszer, nyomaték. Redukálás, egyensúly, egyenértékűség. |
2. | Tartók egyensúlya. Egyszerű tartószerkezetek. Reakcióerők. Példák. |
3. | Összetett tartók, rácsos tartók. Reakcióerők. Példák. |
4. | Igénybevételek, igénybevételi ábrák. |
5. | Példák |
6. | Anyagi pont kinematikája: mozgás leírása derékszögű. koordinátarendszerben, mozgás ismert pályán. |
7. | Anyagi pont kinetikája: Newton törvényei és alkalmazásuk. Példák. |
8. | Példák |
9. | Részösszefoglalás |
10. | Egyszabadságfokú rendszer mechanikai rezgései: csillapítatlan és csillapított gerjeszett rezgés, támaszrezgés. Példák. |
11. | A szilárdságtan alapfogalmai. Feszültség, alakváltozás. |
12. | Húzott/nyomott rudak. Tiszta nyírás. Rudak csavarása. Példák. |
13. | Hajlított rudak. Hajlítás és nyírás, feszültségi állapot. |
14. | Összefoglalás |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
Tankönyv(ek):
- Gáspár-Tarnai: Statika (Műegyetemi Kiadó, 2002)
- Kaliszky S., Kurutzné Kovács M., Szilágyi Gy.: Szilárdságtan, 2000;
- Beer, Johnston: Mechanics of materials;
- Budynas: Advanced Strength and Applied Stress Analysis;
- Popov: Mechanics of materials;
- Gere – Goodno: Mechanics of Materials. Cengage Learning, 2015
2.6 Egyéb tudnivalók
A teljesítményértékelésen részt vevő hallgató a teljesítményértékelés ideje alatt külön engedély nélkül nem kommunikálhat másokkal, és nem lehet nála kommunikációra alkalmas elektronikus vagy egyéb eszköz bekapcsolt állapotban.
2.7 Konzultációs lehetőségek
Konzultációs időpontok:
- a tárgy oktatója által a tanszéki honlapon meghirdetett időpontban, VAGY
- előzetes egyeztetés szerint (kovacs.florian@epito.bme.hu)
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
- A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés alapján történik.
- Az egyes zárthelyi dolgozatok időtartama 45 perc.
- Az 40%-nál gyengébb zárthelyi dolgozat sikertelen.
- Az értékelések pontos időpontját a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
1. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH1 | A.1-A.8; B.1-B.7; C.1-C.3; D.1-D.2 |
2. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH2 | A.9-A.18; B.8-B.13; C.1-C.3; D.1-D.2 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
ZH1 | 50% |
ZH2 | 50% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
3.5 Érdemjegy megállapítása
- A jelenléti feltételeket teljesítő hallgatók eredményét az alábbi szempontok szerint határozzuk meg.
- A félévet az a hallgató teljesíti sikeresen, aki az összes zárthelyit sikeresen teljesítette.
- A végső eredményt a zárthelyi dolgozatok 3.3. pont szerinti Á súlyozott átlaga alapján számítjuk:
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 80%<=Á |
jó (4) | 70%<=Á<80% |
közepes (3) | 60%<=Á<70% |
elégséges (2) | 50%<=Á<60% |
elégtelen (1) | Á<50% |
3.6 Javítás és pótlás
- Valamennyi zárthelyi dolgozat egyszer javítható vagy pótolható a félév elején kijelölt időpontban.
- A pótzárthelyire a tárgy moodle oldalán keresztül jelentkezni kell
- A zárthelyin és javításon vagy pótláson elért eredmények közül a jobb eredményt vesszük figyelembe.
- Amennyiben a tárgyból a TVSz 122§(8) utolsó mondata szerinti pótlási lehetőséget kell biztosítani, úgy azt egy, a pótlási időszakban tartott, összegző típusú pótzárthelyi formájában teszi. Ezen a díjköteles pótláson csak azok vehetnek részt, akiknek addigi eredményük elégtelen és egyik zárthelyin legalább 40%-os eredményt értek el. E pótlás eredménye szolgál a féléves eredmény alapjául.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
kontakt óra | 14×2=28 |
félévközi felkészülés az órákra | 14×2=28 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 2×17=34 |
Összesen | 90 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2020. február 5.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak