Tantárgyi adatlap

PDF letöltése

I. Tantárgyleírás

1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Térinformatika mérőgyakorlat
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOFTAG46
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus Óraszám / (nap)
Mérőgyakorlat (48)
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
2
1.7 Tárgyfelelős
név Dr. Juhász Attila
beosztás Egyetemi docens
email juhasz.attila@emk.bme.hu
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Fotogrammetria és Térinformatika Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar és angol
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező az építőmérnöki (BSc) szak Térinformatikai specializációján
1.12 Előkövetelmények
Erős előkövetelmény:
  • Térinformatikai modellezés (BMEEOFTAG41)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2021. május 1.

2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A hallgatók az erre a félévre megszerzett térinformatikai és távérzékelési ismereteikre, tudásukra támaszkodva több, a mérnöki gyakorlatból vett feladatot oldanak meg. A feladatok során a munkacsoportokba sorolt hallgatók elemzik a kapott feladatokat, meghatározzák a felhasználandó adatok körét, a rendelkezésre álló adatforrásokat és az adatfeldolgozás lehetőségeit, mind a geometriai, mind a szakadatok tekintetében. A feladatok keretei között térkép felújítást, aktualizálást és szakadat gyűjtést hajtanak végre meghatározott területekre és tematika szerint; vizsgálják a kiválasztott területegység időbeli változását, valamint zajtérképezést a mérőtábor közelében lévő főútvonal és vasút vonal környezetében. Minden feladat esetében az összegyűjtött és levezetett alapadatokra támaszkodva térinformatikai elemzéseket (tér és időbeliség) és megjelenítéseket készítenek kartográfiai szempontok figyelembe vételével. A gyakorlatok során döntően ingyenesen elérhető (webes) adatokat és alkalmazásokat használunk fel. Kiemelt hangsúlyt fektetünk a különböző adatok egységes rendszerbe történő integrálásának kérdésére és a hallgatók hatékony csapatként való együttműködésére, az egymás eredményeire történő építkezésre.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
  1. Ismeri a térinformatikában használt adatforrásokat és adatgyűjtési lehetőségeket.
  2. Átlátja a külső feladatspecifikus szakadatbázis kapcsolatok kialakításának lehetőségeit, módjait más építőmérnöki szakterületek problémáinak megoldása során.
  3. Ismeri a legjellemzőbb webes térinformatikai adatforrásokat, felhasználásuk lehetőségeit.
  4. Ismeri a zajmodellezés legalapvetőbb fogalmait, lépéseit. A modellek térinformatikai felhasználásának lehetőségeit, előnyeit.
  5. Ismeri az ingyenesen elérhető térinformatikai alkalmazások, szoftverek vonatkozó típusait.
B. Képesség
  1. Képes átlátni oktatói segítséggel egy komplex mérnöki, térinformatikai feladatot és megtervezni annak végrehajtását az adatgyűjtéstől az elemzésekig, megjelenítésekig.
  2. Képes különböző forrásokból származó adatokat saját terepi mérésekkel együtt egységes GIS rendszerbe integrálni, majd kezelni.
  3. Képes zajadatok térinformatikai környezetbe történő integrálására és összetett elemzések végrehajtására
C. Attitűd
  1. Törekszik a méréseket megfelelő pontossággal végrehajtani, az ellenőrzési lehetőségeket felismeri és alkalmazni.
  2. Nyitott a korszerű térinformatikai eljárások iránt, felismeri az építőmérnök számára is fontos lehetőségeit.
D. Önállóság és felelősség
  1. Önállóan képes a feladatrészek végrehajtására, de egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival ezek megoldásában, más helyzetekben a csapat munkáját irányítja.
  2. Gondosan kezeli a műszereket és eszközöket, azokért anyagi és erkölcsi felelősséget érez.
2.3 Oktatási módszertan
Rövid bevezető után csoportokban oldanak meg a hallgatók mérési, tervezési, elemzési és dokumentálási feladatokat. Mindezt egybefüggő, 6 napos mérőgyakorlat keretében, a mérési gyakorlatok végrehajtásához alkalmas terepen.
2.4 Részletes tárgyprogram
HétGyakorlatok témaköre, félnapos bontásban
1.Fogadás, érkezés. Szállás elfoglalása, adminisztráció (pl. étkezési jegyek kiadása). táborrend hirdetése. Tantárgyi követelmények ismertetése. Balesetvédelmi oktatás.
2.Bevezető előadások.
3.Bevezető előadás, minta terület és a konkrét feladatok megismerése.
4.Terepi adatgyűjtés (tematikus szakadatok gyűjtése).
5.Terepi adatgyűjtés (zajmérés, forgalom számlálás, magasság meghatározások).
6.Térinformatikai szoftver ismertetése, adatfeldolgozás.
7.Weben elérhető szakadatok keresése, letöltése, külső adatbáziskapcsolatok.
8.Adatbázis kezelő szoftver ismertetése, adatfeldolgozás.
9.Geometriai-, és szakadatok integrálása az adatbázisba.
10.Térbeli, időbeli és tematikus elemzés és megjelenítés.
11.Zajmodellezés, térképezés, elemzés.
12.Beszámoló, értékelés, táborzárás, kiköltözés.
A pontos beosztást a mérőtábor elején a táborvezető hirdeti ki.
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) oktatási keretrendszerben található segédletek
b) webes oktatási anyagok, segédletek
2.6 Egyéb tudnivalók
1) A tantárgy oktatása a nyári vizsgaidőszakban történik.
2) A mérőgyakorlat idejére a hallgatók számára szállást biztosítunk, ennek igénybevétele kötelező.
3) A mérések egy részét a szabadban végezzük, lényegében az időjárási körülményektől függetlenül. A szükséges ruházatról, cipőről, egyéb kellékről a mérőgyakorlat előtt tájékoztatjuk a hallgatókat.
4) A gyakorlatokon való részvétel kötelező.
5) A mérőgyakorlat helyszínén vezetékes és vezeték nélküli internetkapcsolat biztosított. Saját laptop vagy ennek megfelelő eszköz használata a tanulás és a gyakorlatok során javasolt, de nem kötelező. Korlátozott számban a tanszék is biztosít számítógépet.
2.7 Konzultációs lehetőségek

A mérőgyakorlaton résztvevő oktatók a gyakorlat teljes ideje alatt biztosítják a konzultáció lehetőségét.

Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak

II. Tárgykövetelmények

3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy osztályozott feladat, valamint a mérőgyakorlat során tanúsított hozzáállás, aktivitás alapján történik. Az előtanulmányok során megszerzett ismeretek és képességek ismétléséhez, rendszerezéséhez, valamint az új anyagok megértéséhez, gyakorlásához az oktatási keretrendszerben kellő számú gyakorló feladatot biztosítunk.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus)JeleÉrtékelt tanulási eredmények
osztályozott feladatOFA.1-A.5; B.1-B.3; C.1-C.2
aktivitásAC.1-C.2; D.1-D.2


A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
JeleRészarány
OF80%
A20%
Összesen100%
Minden teljesítményértékelésre 1-5 osztályzatot adunk
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
3.5 Érdemjegy megállapítása
Az érdemjegy megszerzésének feltétele a gyakorlatokon való részvétel, illetve, hogy a teljesítendő feladatok mindegyikét legalább elégséges szinten teljesítse a hallgató. A végső érdemjegyet a 3.3. pont szerinti súlyozás alapján állapítjuk meg
3.6 Javítás és pótlás
Az osztályozott feladat a mérőtábor idején egy alkalommal pótolható. A pótlás pontos időpontját a táborvezető hirdeti ki.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
TevékenységÓra/félév
részvétel a kontakt tanórákon6×8=48
felkészülés a beszámolóra6×2=12
Összesen60
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2021. május 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak