Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Digitális felületmodellezés
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOFTDT83
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 2 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Vizsga
1.6 Kreditszám
3
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Juhász Attila |
beosztás | Egyetemi docens |
juhasz.attila@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Fotogrammetria és Térinformatika Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar és angol
1.11 Tantárgy típusa
Ph.D.
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2021. május 1.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgy keretein belül a PhD képzésnek megfelelő mélységben ismertetésre kerülnek a digitális domborzat modellezés elméleti ismeretei, a terepi és felszín modellezéséhez és elemzéséhez szükséges készségek. A kurzus befejezése után a hallgatók megértik a domborzatmodellezés során alkalmazott adatgyűjtési eljárások részleteit, az adatfeldolgozás lépéseit, az adatszerkezetek felépítését, az interpolációs és elemzési módszerek matematikai hátterét. A gyakorlatban a hallgatók képesek lesznek összegyűjteni és elemezni a magassági adatokat, az alapvető térbeli elemzési funkciókat elvégezni, és hatékony modelleket készíteni a beépített és a természetes környezeti jelenségek modellezésére. A tantárgy keretében áttekintésre kerül a magassági modellek létrehozásának teljes folyamata, adatgyűjtés, adatbázis kezelés, interpoláció, elemzés, megjelenítés.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- A magassági adatgyűjtés eljárásai, működési elvük, csoportosításuk, jellemzőik.
- Magassági adatok előzetes feldolgozásának, osztályozásának matematikai háttere.
- Magassági adatstruktúrák felépítése
- Interpolációs módszerek matematikai háttere.
- Elemzések és megjelenítési technológiák háttere.
B. Képesség
- Képes létrehozni egy strukturált domborzatmodellt.
- A nyers felmérési adatokat előfeldolgozni, osztályozni.
- Kiválasztani a releváns interpolációs módszert.
- Statikus vagy dinamikus elmezéseket, megjelenítéseket létrehozni.
C. Attitűd
- Nyitottság a térinformatikai eszközök, megoldások használatára.
- Rendszerezési képesség, szisztematikus gondolkodásmód.
D. Önállóság és felelősség
- Önálló munkavégzés minden részfeladat tekintetében, de képes csapatban is dolgozni.
- Képes megszervezni egy munkafolyamatot és menedzselni azt.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata. Órai diszkusszió és számítások, elemzések.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | A digitális domborzat modellezés alapfogalmai |
2. | DDM adatstruktúrák |
3. | Magassági adatgyűjtési módszerek I. |
4. | Magassági adatgyűjtési módszerek II. |
5. | Nyers mérési adatok előfeldolgozása, osztályozása |
6. | Interpolációs módszerek I. |
7. | Interpolációs módszerek II. |
8. | Interpolációs módszerek III. |
9. | Adatminőségi jellemzők |
10. | 3D elemzések matematikai háttere |
11. | Statikus és dinamikus megjelenítések |
12. | Domborzatmodellezési feladat konzultáció |
13. | Domborzatmodellezési feladat konzultáció |
14. | Domborzatmodellezési feladat konzultáció |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
Oktatási honlapon található segédletek, cikkek.
Weben található irodalom.
Weben található irodalom.
2.6 Egyéb tudnivalók
2.7 Konzultációs lehetőségek
Konzultációs időpontok:
a tanszék honlapján megadottak szerint, vagy
előzetesen, e-mail-ben egyeztetve; e-mail: juhasz.attila@emk.bme.hu
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy szóbeli vizsga, egy komplex házi feladat alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
Házi feladat | HF | A.1-A.5; B.1-B.4; C.1-C.2; D.1-D.2 |
Szóbeli vizsga | V | A.1-A.5 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
HF | 50% |
V | 50% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerint a szorgalmi időszakban összesen megszerezhető pontszám legalább 50%-át elérje a hallgató.
3.5 Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 80<=P |
jó (4) | 70<=P<80% |
közepes (3) | 60<=P<70% |
elégséges (2) | 50<=P<60% |
elégtelen (1) | P<50% |
3.6 Javítás és pótlás
- A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 16:00 óráig adható be vagy elektronikus formában 23:59-ig küldhető meg.
- Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet vesszük figyelembe.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 14×2=28 |
félévközi készülés a házi feladatra | 10 |
házi feladat elkészítése | 30 |
felkészülés a vizsgára | 10 |
Összesen | 78 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2021. május 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak