Tantárgyi adatlap
Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
GPS technológiák
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOFTTAT6
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 9 |
Gyakorlat | 9 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Vizsga
1.6 Kreditszám
6
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Szűcs László |
beosztás | Egyetemi docens |
juhasz.attila@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Fotogrammetria és Térinformatika Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Szakirányú továbbképzés
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2021. május 1.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a hallgatók megismerkedjenek a GNSS helymeghatározás elméletével, végrehajtásával és geodéziai-térinformatikai alkalmazási területeivel. A tantárgy keretében a hallgatók ismereteket szerezhetnek a Földet helyettesítő földalakok elméletéről, a hagyományos, egész Földön alkalmazható csillagászati helymeghatározási módszerek kialakulásáról és működéséről (csillagászati helymeghatározás, VLBI), a mesterséges holdakon alapuló helymeghatározó rendszerek elméletéről és koordináta-rendszereiről, a GPS-rendszerek fejlődéséről és különböző megvalósításairól (Transit-Doppler, NAVSTAR, GLONASS, Bei-Dou, GALILEO, stb.). Találkozhatnak a GNSS rendszereket kiszolgáló földi infrastruktúra alkalmazásával. A gyakorlatokon a geodéziai GPS-helymeghatározás végrehajtása és feldolgozása mellett a navigációs, kézi GPS-vevőkkel végzett feladatokat kapnak. Végül szó esik a GPS-szel végzett geometriai adatgyűjtés feldolgozásánál adódó transzformációkról, és a gyűjtött adatok különböző szakterületeken történő felhasználásáról.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- Ismeretekkel bír a globális helymeghatározás különböző technikáiról.
- Ismeri a GPS-technológia térinformatikai alkalmazásának területeit
- Átlátja a különböző GNSS vevőkészülékek működésének elvét.
- Ismeri a GNSS-t kiszolgáló infrastruktúra lehetőségeit.
- Ismeri az alkalmazáshoz szükséges utófeldolgozás elméleti alapjait.
- Tisztában van a kapott eredmények megbízhatóságával.
B. Képesség
- Képes megtervezni az adatgyűjtéshez alkalmazandó műszerfelszerelés összeállítását, különbséget tenni a különböző műszerek felhasználási területei között.
- Képes a navigációs GPS-vevőkkel adatgyűjtést végezni.
- Képes a gyűjtött adatok további felhasználásra történő átalakítására.
C. Attitűd
- Munkájában alkalmazza a GNSS-technikákat.
- Megkülönbözteti az egyes feladatokra alkalmazható mérési eljárásokat.
D. Önállóság és felelősség
- Önálló munkavégzés navigációs GPS-műszerek kezelésével.
- A gyűjtött adatok minőségének értékelése
2.3 Oktatási módszertan
Előadások és terepi körülmények közötti mérési gyakorlatok. Teljesítményértékelés házi feladaton keresztül.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | A globális helymeghatározás elve és kialakulása. |
2. | Hagyományos globális helymeghatározó módszerek (csillagászati helymeghatározás, VLBI) |
3. | A mesterséges holdak megjelenése a helymeghatározásban, hagyományos, mesterséges hold alapú módszerek (égi fotogrammetria, SLR) |
4. | A GNSS rendszerek elve, felosztása. |
5. | A NAVSTAR-rendszer. |
6. | A GLONASS, GALILEO és Bei-Dou GNSS-rendszerek. |
7. | A felhasználói szegmens. A mérési eredmények feldolgozása. |
8. | Terepi mérési gyakorlat |
9. | Terepi mérési gyakorlat |
10. | Terepi mérési gyakorlat |
11. | Terepi mérési gyakorlat |
12. | Terepi mérési gyakorlat |
13. | Terepi mérési gyakorlat |
14. | Terepi mérési gyakorlat |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Tankönyvek:
- Ádám és tsai. (szerk) (2004): Műholdas helymeghatározás. Műegyetemi Kiadó, Budapest, pp 458.
2.6 Egyéb tudnivalók
2.7 Konzultációs lehetőségek
Az oktatási napokon személyes, ezen kívül írásos konzultációra van lehetőség e-mail-ben: szucs.laszlo@uni-obuda.hu
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 II. félév
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése, az elméleti tananyag zárhelyi jellegű számonkérése, a gyakorlatokon végrehajtott hat labor feladat alapján, és a félév során tanulmányozott települési térség vizsgálatát dokumentáló három házi feladat alapján, illetve írásbeli vizsga alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
3 db házi feladat (folyamatos részteljesítmény-értékelés) | HF1-HF3 | A.1-A.6; B.1-B.3; C.1-C.2; D.1-D.2 |
Zárhelyi | ZH | A.5; B.1-B.3 |
Vizsga | V | A.1-A.6; B.1-B.3; C.1-C.2; D.1-D.2 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
HF1 | 10% |
HF2 | 10% |
HF3 | 10% |
ZH | 30% |
V | 40% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerint a szorgalmi időszakban összesen megszerezhető pontszám legalább 50%-át elérje a hallgató.
3.5 Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 87%<=P |
jó (4) | 75<=P<87% |
közepes (3) | 62<=P<75% |
elégséges (2) | 50<=P<62% |
elégtelen (1) | P<50% |
3.6 Javítás és pótlás
- A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján elektronikus formában 23:59-ig küldhető meg.
- Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés javítása esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet vesszük figyelembe.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 18×1=18 |
felkészülés ZH-ra | 10 |
felkészülés vizsgára | 30 |
Összesen | 58 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2021. május 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 II. félév