Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Vízépítési káresetek
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOEMTEKD
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 3 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
3
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Madarassy László |
beosztás | Címzetes egyetemi docens |
madarassy.laszlo@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Építőanyagok és Magasépítés Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Szakirányú továbbképzés
1.12 Előkövetelmények
Ajánlott előkövetelmény:
- Az épített környezet (Környezetvédelem) (BMEEOEMTEK1)
- Talajmechanikai eredetű épületkárok (BMEEOEMTEK8)
- Vízépítési káresetek (BMEEOMETEIE)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2019. szeptember 1.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A féléves munka során a hallgatók ismereteket szereznek az alábbi témakörökben:
- Az árvízvédelmi és a vízrendezés létesítményei tervezésének hidrológiai, hidraulikai, talajmechanikai, szerkezeti, kivitelezési valamint üzemeltetési problémái és azok megoldási lehetőségei
- számítógépes szimulációs modellezés módszerei a természetes és mesterséges vízfolyások, tavak és tározók állapotfeltárására, továbbá különböző célú beavatkozások következményeinek prognosztizálására
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- Áttekintéssel rendelkezik a vízkárelhárítás területén
- Ismeri a vízgazdálkodási feladatok megoldására szolgáló szimulációs módszerek főbb típusait.
- Az előző tanulmányaira építve ismeri a vízépítési műtárgyak méretezésének alapelveit.
B. Képesség
- Használja és felismeri az adott vízgyűjtőhöz leginkább illeszkedő mértékadó terhelések (vízhozamok, vízállások) számítási módszereit.
- Eredményeit rendezett írásos formában, logikusan, szakszerű ábrázolással összefoglalni
- Képes egy folyószakasz árvízi lefolyás modellezési az eredményeinek elemzésére.
C. Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, és ehhez akár a kötelező tananyagokon túlmenően, webes forrásokból keres választ a kérdéseire.
- Törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra.
D. Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi el a házi feladatként/otthoni munkaként kijelölt egy tervezési egységre vonatkozó „Vízgyűjtő gazdálkodási terv” kritikai elemzését.
- Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
- Egyes helyzetekben együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
- Aktívan részt vesz a szakmai vitában, illetve a foglalkozásokon
- Értelemszerűen önállóan készíti el a házi feladatát
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, tervezési irányelvek, konzultáció, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában végzett feladatok, munkaszervezési technikák
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | A vízgazdálkodási és a vízépítési létesítmények és munkák áttekintése. A vízgazdálkodási és a vízépítési létesítmények és munkák kritikai áttekintése, ismereti háttere |
2. | Vízépítési létesítmények káreseményeinek jogi, gazdaság elemzése;A vízgazdálkodási szakterületeken készült igazságügyi szakértői jelentéseket és bírósági eseteket elemzése |
3. | Bős-Nagymarosi vízlépcső rendszer eredeti terve és a megvalósult létesítmények. Milyen teljesítményre építették ki, ill. építették volna ki a bősi és a nagymarosi vízlépcső erőművét? A beruházás tanulságai, hogyan döntött a Hágai Bíróság a négy alapvető kérdésben? |
4. | Modellezési eljárások a vízgazdálkodásban A vörös iszap katasztrófa hidraulikai modellezésének fontosabb eredményei, tanulságai. |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
- Vermes László (szerk.): Vízgazdálkodás mezőgazdasági, kertész-, tájépítész- és erdőmérnök hallgatók részére. Mezőgazdasági Szaktudás Kiadó, 2001.
- Thyll Sz. (szerk.): Talajvédelem és vízrendezés dombvidéken FM egyetemein és főiskoláin engedélyezett tankönyv. Mezőgazda Kiadó. Budapest, 1998.
- Hamvas, F.: Dombvidéki tározók. Egyetemi jegyzet, Műegyetemi Kiadó Budapest
- Letölthető anyagok
- Előadások diái, esettanulmányok, egyéb segédanyagok
- Magyarország Árvíz Kockázat Kezelési Terve
- Elektronikus jegyzet: BME-VVT: Vízkárelhárítás HEFOP jegyzet.
- Elektronikus jegyzet: BME-VVT: Vízhasznosítás HEFOP jegyzet.
- Elektronikus jegyzet: BME-VVT: Vízépítés, vízgazdálkodás HEFOP jegyzet.
2.6 Egyéb tudnivalók
nincs
2.7 Konzultációs lehetőségek
Konzultációs időpontok:
Konzultációs időpontok: az oktatók félév elején a tanszéki honlapon és hirdetőtáblán meghirdetett konzultációs idejében, az oktatók szobájában
előzetesen, e-mail-ben egyeztetve;
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése házi feladatok és a vizsgaidőszakban tett írásbeli teljesítménymérés alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
Házi feladat | HF | B.1-B.3; C.2-C.3; D.1, D.5 |
ZH | ZH | A.1-A.3 |
aktív jelenlét | A | C.1; D.2-D.4 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
ZH | 80% |
HF | 20% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
3.5 Érdemjegy megállapítása
Jelenléti követelmény az előadások legalább 70%-án való részvétel.
A zárthelyi dolgozat eredménytelen, ha nem éri el az elérhető pontszám 40%-át.
A jelenléti feltétel teljesítése és legalább elégséges szinten elkészített, elfogadott házi feladat megléte esetén az érdemjegyet a zárthelyi dolgozatra kapott osztályzat adja.
A zárthelyi dolgozat eredménytelen, ha nem éri el az elérhető pontszám 40%-át.
A jelenléti feltétel teljesítése és legalább elégséges szinten elkészített, elfogadott házi feladat megléte esetén az érdemjegyet a zárthelyi dolgozatra kapott osztályzat adja.
3.6 Javítás és pótlás
- Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető.
- A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 12:00 óráig adható be.
- A zárthelyi dolgozat a Részletes féléves ütemtervben szabályozott időpontban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén az új eredmény felülírja a korábbit.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel kontakt órán | 8 |
felkészülés teljesítmény értékelésre | 32 |
házi feladatok elkészítése | 30 |
önálló szakirodalomfeldolgozás | 20 |
Összesen | 90 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2020. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak