Tantárgyi adatlap

PDF letöltése

I. Tantárgyleírás

1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Vízépítési káresetek
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOEMTEKD
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus Óraszám / (nap)
Előadás (elmélet) 3
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
3
1.7 Tárgyfelelős
név Dr. Madarassy László
beosztás Címzetes egyetemi docens
email madarassy.laszlo@emk.bme.hu
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Építőanyagok és Magasépítés Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Szakirányú továbbképzés
1.12 Előkövetelmények
Ajánlott előkövetelmény:
  • Az épített környezet (Környezetvédelem) (BMEEOEMTEK1)
  • Talajmechanikai eredetű épületkárok (BMEEOEMTEK8)
Kizáró feltétel:
  • Vízépítési káresetek (BMEEOMETEIE)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2019. szeptember 1.

2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A féléves munka során a hallgatók ismereteket szereznek az alábbi témakörökben:
  • Az árvízvédelmi és a vízrendezés létesítményei tervezésének hidrológiai, hidraulikai, talajmechanikai, szerkezeti, kivitelezési valamint üzemeltetési problémái és azok megoldási lehetőségei
  • számítógépes szimulációs modellezés módszerei a természetes és mesterséges vízfolyások, tavak és tározók állapotfeltárására, továbbá különböző célú beavatkozások következményeinek prognosztizálására
A hallgatók a kontaktórákon és az otthoni egyéni munka során a fenti témakörökben elsajátított ismeretek feldolgozásával mélyítik el szaktudásukat, és fejlesztik képességeiket.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
  1. Áttekintéssel rendelkezik a vízkárelhárítás területén
  2. Ismeri a vízgazdálkodási feladatok megoldására szolgáló szimulációs módszerek főbb típusait.
  3. Az előző tanulmányaira építve ismeri a vízépítési műtárgyak méretezésének alapelveit.
B. Képesség
  1. Használja és felismeri az adott vízgyűjtőhöz leginkább illeszkedő mértékadó terhelések (vízhozamok, vízállások) számítási módszereit.
  2. Eredményeit rendezett írásos formában, logikusan, szakszerű ábrázolással összefoglalni
  3. Képes egy folyószakasz árvízi lefolyás modellezési az eredményeinek elemzésére.
C. Attitűd
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
  2. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, és ehhez akár a kötelező tananyagokon túlmenően, webes forrásokból keres választ a kérdéseire.
  3. Törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra.
D. Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi el a házi feladatként/otthoni munkaként kijelölt egy tervezési egységre vonatkozó „Vízgyűjtő gazdálkodási terv” kritikai elemzését.
  2. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
  3. Egyes helyzetekben együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
  4. Aktívan részt vesz a szakmai vitában, illetve a foglalkozásokon
  5. Értelemszerűen önállóan készíti el a házi feladatát
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, tervezési irányelvek, konzultáció, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában végzett feladatok, munkaszervezési technikák
2.4 Részletes tárgyprogram
HétElőadások és gyakorlatok témaköre
1.A vízgazdálkodási és a vízépítési létesítmények és munkák áttekintése. A vízgazdálkodási és a vízépítési létesítmények és munkák kritikai áttekintése, ismereti háttere
2.Vízépítési létesítmények káreseményeinek jogi, gazdaság elemzése;A vízgazdálkodási szakterületeken készült igazságügyi szakértői jelentéseket és bírósági eseteket elemzése
3.Bős-Nagymarosi vízlépcső rendszer eredeti terve és a megvalósult létesítmények. Milyen teljesítményre építették ki, ill. építették volna ki a bősi és a nagymarosi vízlépcső erőművét?
A beruházás tanulságai, hogyan döntött a Hágai Bíróság a négy alapvető kérdésben?
4.Modellezési eljárások a vízgazdálkodásban
A vörös iszap katasztrófa hidraulikai modellezésének fontosabb eredményei, tanulságai.

A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
  • Vermes László (szerk.): Vízgazdálkodás mezőgazdasági, kertész-, tájépítész- és erdőmérnök hallgatók részére. Mezőgazdasági Szaktudás Kiadó, 2001.
  • Thyll Sz. (szerk.): Talajvédelem és vízrendezés dombvidéken FM egyetemein és főiskoláin engedélyezett tankönyv. Mezőgazda Kiadó. Budapest, 1998.
  • Hamvas, F.: Dombvidéki tározók. Egyetemi jegyzet, Műegyetemi Kiadó Budapest
  • Letölthető anyagok
  • Előadások diái, esettanulmányok, egyéb segédanyagok
  • Magyarország Árvíz Kockázat Kezelési Terve
  • Elektronikus jegyzet: BME-VVT: Vízkárelhárítás HEFOP jegyzet.
  • Elektronikus jegyzet: BME-VVT: Vízhasznosítás HEFOP jegyzet.
  • Elektronikus jegyzet: BME-VVT: Vízépítés, vízgazdálkodás HEFOP jegyzet.
2.6 Egyéb tudnivalók
nincs
2.7 Konzultációs lehetőségek

Konzultációs időpontok:

Konzultációs időpontok: az oktatók félév elején a tanszéki honlapon és hirdetőtáblán meghirdetett konzultációs idejében, az oktatók szobájában

előzetesen, e-mail-ben egyeztetve;

Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak

II. Tárgykövetelmények

3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése házi feladatok és a vizsgaidőszakban tett írásbeli teljesítménymérés alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) Jele Értékelt tanulási eredmények
Házi feladat HF B.1-B.3; C.2-C.3; D.1, D.5
ZH ZH A.1-A.3
aktív jelenlét A C.1; D.2-D.4

A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele Részarány
ZH 80%
HF 20%
Összesen 100%
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
3.5 Érdemjegy megállapítása
Jelenléti követelmény az előadások legalább 70%-án való részvétel.
A zárthelyi dolgozat eredménytelen, ha nem éri el az elérhető pontszám 40%-át.
A jelenléti feltétel teljesítése és legalább elégséges szinten elkészített, elfogadott házi feladat megléte esetén az érdemjegyet a zárthelyi dolgozatra kapott osztályzat adja.
3.6 Javítás és pótlás
  1. Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető.
  2. A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 12:00 óráig adható be.
  3. A zárthelyi dolgozat a Részletes féléves ütemtervben szabályozott időpontban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén az új eredmény felülírja a korábbit.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység Óra/félév
részvétel kontakt órán 8
felkészülés teljesítmény értékelésre 32
házi feladatok elkészítése 30
önálló szakirodalomfeldolgozás 20
Összesen 90
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2020. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak