Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Környezetmérnöki alapok
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOVKAKM1
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 2 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
2
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Kardos Máté Krisztián |
beosztás | Adjunktus |
kardos.mate@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Vízi Közmű és Környezetmérnöki Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Szabadon választható az építőmérnöki (BSc) szakon
1.12 Előkövetelmények
Kizáró feltétel:
- Környezetmérnöki alapok (BMEEOVKAT23)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2017. szeptember 1.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tárgy célja természettudományos és környezetmérnöki ismeretek nyújtása a mérnöki tevékenység műveléséhez szükséges alapszintű tájékozottság megszerzéséhez. Főbb témakörök: Az emberi tevékenységek és a környezet kapcsolata. Rendszerdinamikai alapfogalmak, elemek anyagforgalma a természetben. Az ökológiai lábnyom, vízlábnyom, szénlábnyom fogalma. Környezeti hatások fogalma, jellemzése, az építőmérnöki tevékenység környezeti hatásai (víz-, levegő- és talajszennyezések, haváriák). Környezetgazdaságtani alapfogalmak, környezet tervezés és hatáselemzés. Energiatermelés és megújuló energiaforrások.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- Értelmezni tudja az ember és környezete, valamint a gazdaság és a környezet viszonyát.
- Áttekintéssel rendelkezik a dinamikus környezeti rendszerek elemeiről és működéséről.
- Tudomást szerez a főbb geokémiai körfolyamatokról és az emberi tevékenységek azokra gyako- rolt hatásairól.
- Ismereteket szerez a főbb szennyezőanyagokról, a környezetszennyezés folyamatáról és szeny- nyezésekre adott válaszlehetőségek fejlődéséről.
- Tisztában van a legfontosabb víz- és légszennyezési problémákkal.
- Tájékozott az ökológiai rendszerek és az ökoszisztéma szolgáltatások fontosságát illetően.
- Ismereteket szerez a környezeti katasztrófák értékeléséről.
- Áttekintéssel rendelkezik a környezeti szabályozás céljairól és eszközrendszeréről.
- Tájékozott az energiatermelés és -hasznosítás környezeti vonatkozásairól.
B. Képesség
- Képes értelmezni és megkülönböztetni a környezeti hatások és jólét indikátorait.
- Képes felismerni az eltérő szmog típusokat és rámutatni azok kiváltó okaira.
C. Attitűd
- Felismeri az emberi tevékenységek környezeti hatásainak fontosságát.
- Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, és ehhez akár a kötelező tananyagokon túlmenően, internetes forrásokból keres választ a kérdéseire.
D. Önállóság és felelősség
- Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza
2.3 Oktatási módszertan
Előadások elméleti ismeretekkel; kommunikáció írásban és szóban. IT eszközök és technikák használata.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | Bevezetés. Ember és környezet, valamint gazdaság és környezet viszonya. A növeke- dés korlátai, fenntarthatóság. Környezeti válságtünetek, a környezetvédelem kialaku- lása. A „Nagy gyorsítás” és a Holocén-Antropocén átmenet. |
2. | Rendszerdinamika. Dinamikus rendszerek elemei, működése és korlátai. Rendszer- stabilitás és különböző állapotok közötti átmenetek. A környezetvédelem, fenntartha- tóság és a rendszerdinamika kapcsolódásai. A Föld-rendszer korlátai. |
3. | Anyagforgalom és anyagfelhasználás. Anyagforgalmi alapismeretek és geokémiai körfolyamatok: a szén, a nitrogén, a foszfor és a víz geokémiai körforgalma és kapcsolódó fontosabb környezeti problémái. |
4. | Szennyezések (1. rész). Klasszikus "környezetvédelem": szennyezőanyagok, szeny- nyezés, kibocsátás/terjedés/környezetminőség definíciói. A környezetszennyezésre adott válaszlehetőségek fejlődési állomásainak bemutatása vízszennyezési példákon keresztül (járványok, vízfolyások szervesanyag-terhelése, eutrofizáció). |
5. | Szennyezések (2. rész). A környezetszennyezésre adott válaszlehetőségek fejlődési állomásainak bemutatása légszennyezési példákon keresztül (légköri állapot hatása pontforrásból kibocsátott szennyezőanyag-csóva vertikális keveredésére, London tí- pusú és Los Angeles típusú szmog, magaslégköri ózonréteg elvékonyodása). |
6. | Ökológia és ökoszisztéma szolgáltatások. Miért fontos az ökológiai rendszerek véd- elme? Mik azok az ökoszisztéma szolgáltatások? Mi a mögöttes elmélet és a gyakorla- ti tapasztalat? Ökoszisztéma szolgáltatások típusai példákkal. Válaszok a "Mit vé- dünk?" és "Miért védjük?" kérdésekre. |
7. | Haváriák/környezeti katasztrófák. Katasztrofális kimenetelű környezeti problémák – hogyan értelmezzük őket. Mik az általános jellemzők? Lépték, térbeliség és időbeliség kérdései. A klasszikus csoportosítás újragondolása okok és hatások alapján. A rend- kívüli „rendkívüli” újragondolása. |
8. | Környezeti hatások és jólét indikátorai. Mit várunk a különböző indikátoroktól? Ökológiai lábnyom, vízlábnyom, szénlábnyom, HDI, SDG: mit takarnak és mire használhatók? Hol tart a környezeti-fenntarthatósági válság az indikátorok alapján? |
9. | Környezeti szabályozás és menedzsment. Externáliák, szabályozási eszközök, jogi mérföldkövek, hatásvizsgálat, életciklus-elemzés, egyéni döntések, "zöldítés". |
10. | Energiatermelés és környezet (1. rész). A szén alapú energiaipar kialakulása és hely- zete, kitekintés a jövőre. A fosszilis energiahordozók alternatívái: nukleáris és meg- újuló energiaforrások. A vízenergia és szélenergia hasznosítás lehetőségeinek áttekin- tése. |
11. | Energiatermelés és környezet (2. rész). A napenergia, biomassza energia és geoter- mális energia hasznosítás áttekintése. Háztartások és mobilitás szénfüggésének csök- kentési lehetőségei. |
12. | Klímaváltozás. Az emberi tevékenységek szerepe és jelentősége a Föld holocén klí- májának megváltozásában. Mit tudunk és mit tudunk biztosan? Milyen válaszehető- ségeink vannak a problémára? Mi várható a jövőre nézve? |
13. | Környezetjog. Jogi alapfogalmak, jogalkotás és jogérvényesítés, felelősség kérdése. |
14. | Összegzés |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Jegyzetek:
- Dr. Budai Péter – Dr. Kardos Máté - Dr. Kozma Zsolt: Környezetmérnöki alapok (elektronikus jegyzet, 2021)
- Dr. Clement Adrienne - Dr. Szilágyi Ferenc: Környezetmérnöki alapok. Oktatási segédanyag. BME VKKT (2007)
- Élő Bolygó jelentés (2018 és 2020),
- Human Development Report (2020)
- Előadások diái
2.6 Egyéb tudnivalók
2.7 Konzultációs lehetőségek
Konzultációs időpontok:
Az oktatók félév elején a tanszéki honlapon meghirdetett konzultációs idejében vagy az oktató- val előzetesen egyeztetett időpontban (kardos.mate@emk.bme.hu; kozma.zsolt@emk.bme.hu), az oktatók irodájában.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy zárthelyi dolgozat alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
1. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH1 | A.1-A.9; B.1-B.2; C.1-C.2; D.1 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
ZH1 | 100% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
3.5 Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 80<=P |
jó (4) | 70<=P<80% |
közepes (3) | 60<=P<70% |
elégséges (2) | 50<=P<60% |
elégtelen (1) | P<50% |
3.6 Javítás és pótlás
A zárthelyi dolgozat második pótlására különeljárási díj ellenében van lehetőség.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 14×2=28 |
folyamatos készülés az előadásokra | 14×1=14 |
kijelölt írásos tananyag elsajátítása | 18 |
felkészülés a teljesítményértékelésre | 30 |
Összesen | 90 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2017. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév