Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Humán-informatikai adatgyűjtés
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOFTTAT8
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 9 |
Gyakorlat | 9 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Vizsga
1.6 Kreditszám
6
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Winkler Gusztáv |
beosztás | Adjunktus |
juhasz.attila@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Fotogrammetria és Térinformatika Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Szakirányú továbbképzés
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2021. május 1.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgy szorosan kapcsolódik a térinformatika tárgyhoz. Azt kiegészítve elemzi az informatikában előforduló adattípusokat, objektummodelleket. Kitér a topológiai és tematikus modellezésre. Részletesen tárgyalja a nem térképészeti célú adatmodellek sajátosságait, különös tekintettel a régészeti, történeti alkalmazásokra. Foglalkozik az egyéb humán célú adatbázisok fejlesztési lehetőségeivel is. Bemutatja a speciális adatkapcsolások felépítését, ezek különleges alkalmazásait, ismereteket ad a geodéziai-földrajzi rendszerektől való eltérésekről. Tárgyalja az adatbázisok közötti átjárhatóság, adatkonverzió kérdéseit, a térinformatikai rendszerek integrálását. Végül kitér a régészeti-történeti adatbázisok adatgyűjtési problémáira konkrét példákon keresztül. Kiemelten foglalkozik az adatgyűjtés problémáival, a kronológia kérdéseivel. Kiemelten tárgyalja a környezet- és objektumrekonstrukció problémáit. Külön fejezet az eseményrekonstrukció a haditechnika, a társadalom és a környezet függvényében, és ennek térinformatikai kezelése. Informatikai és környezetvizsgálati alapot nyújt a hadtörténeti események vizsgálatához és újraértékeléséhez.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- A speciális szakterületek fogalomkörének áttekintő ismerete
- A szükséges adatgyűjtés lépéseinek és problémáinak ismerete
- Elemzések végzése a térbeli és időbeli kapcsolatrendszerekben
B. Képesség
- A tárgyalt szakterületek térinformatikai adatmodelljeinek létrehozása
- A levezetett és terepi gyűjtött információk integrálása
C. Attitűd
- Összetett, szintetizált gondolkodásmód
- Nyitottság az alkalmazott eszközök irányában
D. Önállóság és felelősség
- Az egész munkafolyamat megszervezése, irányítása
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, szóban és írásban konzultációk, házi feladatok csoportos elemzése
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | Alapkérdések, tér-idő kapcsolatok, térképészeti, adatgyűjtési problémák |
2. | Környezetrekonstrukció, objektumrekonstrukció, eseményrekonstrukció |
3. | Környezetrekonstrukció, objektumrekonstrukció, eseményrekonstrukció |
4. | Terepkutatási módszerek, fogások, terepi adatgyűjtés |
5. | Terepkutatási módszerek, fogások, terepi adatgyűjtés |
6. | Terepkutatási módszerek, fogások, terepi adatgyűjtés |
7. | Esettanulmány, nagy kiterjedésű objektumok felderítése, Pilismarót |
8. | Esettanulmány, nagy kiterjedésű objektumok felderítése, Pilismarót |
9. | Esettanulmány, nagy kiterjedésű objektumok felderítése, Győr |
10. | Esettanulmány, nagy kiterjedésű objektumok felderítése, Győr |
11. | Esettanulmány, földalatti objektumok felderítése, Pilisszántó |
12. | Esettanulmány, földalatti objektumok felderítése, Pilisszántó |
13. | Esettanulmány, régi események rekonstrukciója, győri csata |
14. | Esettanulmány, régi események rekonstrukciója, győri csata |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
- Az erődítések kutatása, a hadszíntér-előkészítés és a térinformatika
Hadtudományi tájékoztató 2002/3 - Az ország területének védelmi célú előkészítése, Budapest, 2003. 12 oldal, pp 87 - 99 - Erődítések felderítése és rekonstrukciója térinformatikai eszközökkel (XV-XVI. század)
Magyar erődépítészet (Régi erődítések rekonstrukciója) - könyvrészlet, Tinta Könyvkiadó 2004. Budapest, pp 27-46. - Erődítés- és környezetrekonstrukció térinformatikai eszközökkel
Geomatikai közlemények VII. (Publications in Geomatics) 2004. pp 127-133. - A magyaróvári erődrendszer rekonstrukciója
Várak, kastélyok, templomok 2006/2. 3 oldal. pp 11-13. - A pilismaróti erődítmény kutatása
Várak, kastélyok, templomok 2006/5. 3 oldal. pp 18-20. - Erődvárosok, városerődítések
Műegyetemi Kiadó Budapest, egyetemi tankönyv - 310 oldal - Elfelejtett kapcsolatok (tér, idő, magyarság, kereszténység)
Gergely Kft Budapest 2009., könyv – 111 oldal - A győri sánctábor déli szakaszának kutatása
Várak, kastélyok, templomok 2010/06. 3 oldal pp 16-18 - Tér és idő problémák az adatgyűjtésben
Geomatikai közlemények XIII/1. (Publications in Geomatics) 2010. pp 45-49 - A győri sánctábor kutatása
Konferenciakiadvány, Franciák Magyarországon 1809. II. kötet 7 oldal, pp 279-285
2.6 Egyéb tudnivalók
2.7 Konzultációs lehetőségek
Az oktatási napokon személyes, ezeken kívül írásos konzultáció lehetséges.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A félév folyamán egy szöveges és térképes adatgyűjtés, továbbá vizsgafeladatként egy térképes környezet és objektumrekonstrukció végrehajtásával adnak számot a hallgatók a tudásukról.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
Félévközi házi feladat | HF | A.1-A.3; B.1-B.2; C.1-C.2;D.1 |
Vizsga | V | A.1-A.3; B.1-B.2; C.1-C.2;D.1 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
HF | 40% |
V | 60% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele a félévközi feladat legalább 50 % -os teljesítése.
3.5 Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 80% - 100% |
jó (4) | 70% - 79% |
közepes (3) | 60% - 69% |
elégséges (2) | 50% - 59% |
elégtelen (1) | 0% - 49% |
3.6 Javítás és pótlás
A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.
A féléves feladat a pótlási időszakban díjmentesen pótolható.
A féléves feladat a pótlási időszakban díjmentesen pótolható.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
Részvétel a kontakt tanórákon | 18×1=18 |
Felkészülés a házi feladatra | 10 |
Felkészülés a vizsgára | 20 |
Összesen | 48 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2021. május 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak