Tantárgyi adatlap

PDF letöltése

I. Tantárgyleírás

1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Humán-informatikai adatgyűjtés
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOFTTAT8
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus Óraszám / (nap)
Előadás (elmélet) 9
Gyakorlat 9
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Vizsga
1.6 Kreditszám
6
1.7 Tárgyfelelős
név Dr. Winkler Gusztáv
beosztás Adjunktus
email juhasz.attila@emk.bme.hu
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Fotogrammetria és Térinformatika Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Szakirányú továbbképzés
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2021. május 1.

2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgy szorosan kapcsolódik a térinformatika tárgyhoz. Azt kiegészítve elemzi az informatikában előforduló adattípusokat, objektummodelleket. Kitér a topológiai és tematikus modellezésre. Részletesen tárgyalja a nem térképészeti célú adatmodellek sajátosságait, különös tekintettel a régészeti, történeti alkalmazásokra. Foglalkozik az egyéb humán célú adatbázisok fejlesztési lehetőségeivel is. Bemutatja a speciális adatkapcsolások felépítését, ezek különleges alkalmazásait, ismereteket ad a geodéziai-földrajzi rendszerektől való eltérésekről. Tárgyalja az adatbázisok közötti átjárhatóság, adatkonverzió kérdéseit, a térinformatikai rendszerek integrálását. Végül kitér a régészeti-történeti adatbázisok adatgyűjtési problémáira konkrét példákon keresztül. Kiemelten foglalkozik az adatgyűjtés problémáival, a kronológia kérdéseivel. Kiemelten tárgyalja a környezet- és objektumrekonstrukció problémáit. Külön fejezet az eseményrekonstrukció a haditechnika, a társadalom és a környezet függvényében, és ennek térinformatikai kezelése. Informatikai és környezetvizsgálati alapot nyújt a hadtörténeti események vizsgálatához és újraértékeléséhez.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
  1. A speciális szakterületek fogalomkörének áttekintő ismerete
  2. A szükséges adatgyűjtés lépéseinek és problémáinak ismerete
  3. Elemzések végzése a térbeli és időbeli kapcsolatrendszerekben
B. Képesség
  1. A tárgyalt szakterületek térinformatikai adatmodelljeinek létrehozása
  2. A levezetett és terepi gyűjtött információk integrálása
C. Attitűd
  1. Összetett, szintetizált gondolkodásmód
  2. Nyitottság az alkalmazott eszközök irányában
D. Önállóság és felelősség
  1. Az egész munkafolyamat megszervezése, irányítása
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, szóban és írásban konzultációk, házi feladatok csoportos elemzése
2.4 Részletes tárgyprogram
HétElőadások és gyakorlatok témaköre
1.Alapkérdések, tér-idő kapcsolatok, térképészeti, adatgyűjtési problémák
2.Környezetrekonstrukció, objektumrekonstrukció, eseményrekonstrukció
3.Környezetrekonstrukció, objektumrekonstrukció, eseményrekonstrukció
4.Terepkutatási módszerek, fogások, terepi adatgyűjtés
5.Terepkutatási módszerek, fogások, terepi adatgyűjtés
6.Terepkutatási módszerek, fogások, terepi adatgyűjtés
7.Esettanulmány, nagy kiterjedésű objektumok felderítése, Pilismarót
8.Esettanulmány, nagy kiterjedésű objektumok felderítése, Pilismarót
9.Esettanulmány, nagy kiterjedésű objektumok felderítése, Győr
10.Esettanulmány, nagy kiterjedésű objektumok felderítése, Győr
11.Esettanulmány, földalatti objektumok felderítése, Pilisszántó
12.Esettanulmány, földalatti objektumok felderítése, Pilisszántó
13.Esettanulmány, régi események rekonstrukciója, győri csata
14.Esettanulmány, régi események rekonstrukciója, győri csata

A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
  • Az erődítések kutatása, a hadszíntér-előkészítés és a térinformatika
    Hadtudományi tájékoztató 2002/3 - Az ország területének védelmi célú előkészítése, Budapest, 2003. 12 oldal, pp 87 - 99
  • Erődítések felderítése és rekonstrukciója térinformatikai eszközökkel (XV-XVI. század)
    Magyar erődépítészet (Régi erődítések rekonstrukciója) - könyvrészlet, Tinta Könyvkiadó 2004. Budapest, pp 27-46.
  • Erődítés- és környezetrekonstrukció térinformatikai eszközökkel
    Geomatikai közlemények VII. (Publications in Geomatics) 2004. pp 127-133.
  • A magyaróvári erődrendszer rekonstrukciója
    Várak, kastélyok, templomok 2006/2. 3 oldal. pp 11-13.
  • A pilismaróti erődítmény kutatása
    Várak, kastélyok, templomok 2006/5. 3 oldal. pp 18-20.
  • Erődvárosok, városerődítések
    Műegyetemi Kiadó Budapest, egyetemi tankönyv - 310 oldal
  • Elfelejtett kapcsolatok (tér, idő, magyarság, kereszténység)
    Gergely Kft Budapest 2009., könyv – 111 oldal
  • A győri sánctábor déli szakaszának kutatása
    Várak, kastélyok, templomok 2010/06. 3 oldal pp 16-18
  • Tér és idő problémák az adatgyűjtésben
    Geomatikai közlemények XIII/1. (Publications in Geomatics) 2010. pp 45-49
  • A győri sánctábor kutatása
    Konferenciakiadvány, Franciák Magyarországon 1809. II. kötet 7 oldal, pp 279-285
2.6 Egyéb tudnivalók
2.7 Konzultációs lehetőségek

Az oktatási napokon személyes, ezeken kívül írásos konzultáció lehetséges.

Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak

II. Tárgykövetelmények

3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A félév folyamán egy szöveges és térképes adatgyűjtés, továbbá vizsgafeladatként egy térképes környezet és objektumrekonstrukció végrehajtásával adnak számot a hallgatók a tudásukról.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus)JeleÉrtékelt tanulási eredmények
Félévközi házi feladatHFA.1-A.3; B.1-B.2; C.1-C.2;D.1
VizsgaVA.1-A.3; B.1-B.2; C.1-C.2;D.1

A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
JeleRészarány
HF40%
V60%
Összesen100%
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele a félévközi feladat legalább 50 % -os teljesítése.
3.5 Érdemjegy megállapítása
ÉrdemjegyPontszám (P)
jeles (5)80% - 100%
jó (4)70% - 79%
közepes (3)60% - 69%
elégséges (2)50% - 59%
elégtelen (1)0% - 49%
3.6 Javítás és pótlás
A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.
A féléves feladat a pótlási időszakban díjmentesen pótolható.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
TevékenységÓra/félév
Részvétel a kontakt tanórákon18×1=18
Felkészülés a házi feladatra10
Felkészülés a vizsgára20
Összesen48
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2021. május 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak