Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Anyagtudomány építőmérnököknek
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOEMMS52
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 2 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
3
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Balázs György László |
beosztás | Egyetemi tanár |
balazs.gyorgy@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Építőanyagok és Magasépítés Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Kötelezően választható a Szerkezet-építőmérnök (MSc) szakon
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2017. szeptember 1.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tárgy célja, hogy a hallgatók megismerjék a szerkezeti anyagokkal szemben támasztott széleskörű követelményeket, ami megköveteli az anyagismeretben való alapos elmélyülést minden mérnök számára. Jelen tárgy ehhez kíván segítséget nyújtani speciális anyagtani tulajdonságok és anyagtani folyamatok megismerésével, ami magában foglalja: az anyagtani lehetőségeket és korlátokat; a teljesítőképesség alapú anyagtulajdonságok értelmezését; a mikroszerkezeti felépítés szerepét az anyagtulajdonságokra; a vonatkozó fizikai-kémiai folyamatokat; modellezési lehetőségeket; a nanotechnológia építőipari kihívásait; a fenntartható fejlődés – tartósság – élettartam összefüggéseit; a hulladékok építőipari felhasználásának, ill. semlegesítésének lehetőségeit.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- Ismeri és megfelelőképpen használja az anyagtan általánosan fogalomrendszerét.
- Ismeri a szerkezeti anyagok rövididejű fizikai-mechanikai és kémia tulajdonságait.
- Ismeri a szerkezeti anyagok leromlásához vezető okokat.
- ismeri a szerkezeti anyagok lehetséges leromlási folyamatainak módjait.
- Képes a szerkezeti anyagok rövididejű és hosszú távú tulajdonságait meghatározó paraméterek fontosságának a megítélésére.
- Képes a szerkezeti anyagok fejlesztésével kapcsolatos szempontok kiválasztására.
B. Képesség
- Képes a szerkezeti anyagok teljesítőképességének megítélésére.
- Képes a szerkezeti anyagok megítélésére a fenntartható fejlődés - tartósság - élettartam rendszerben.
- Képes idegen nyelvű szakirodalom feldolgozására.
- Képes gondolatait rendezett formában, szóban és írásban kifejezni.
C. Attitűd
- együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
- nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
- törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra,
D. Önállóság és felelősség
- önállóan végzi a problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását,
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
- gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok, munkaszervezési technikák.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | Anyagtudomány és anyagmodellek építőmérnöki jelentősége. |
2. | Mi biztosítja az anyagok mérhető fizikai tulajdonságait? |
3. | Miért nem stabilak a szerkezeti anyagok? |
4. | Teljesítmény orientált anyagtulajdonságok értelmezése és figyelembevétele a tervezésben. |
5. | Tartósságra való tervezés értelmezése, és lehetséges módjai. |
6. | Időtől függő folyamatok és azok modellezési lehetőségei. Szilárdulás, ill. leromlás folyamatai (I. rész) |
7. | Időtől függő folyamatok és azok modellezési lehetőségei. Szilárdulás, ill. leromlás folyamatai (II. rész) |
8. | Polimerek és szálerősítésű polimerek szilárdulási, ill. leromlási folyamatai. |
9. | Anyagviselkedés rendkívüli terhekre, ill. hatásokra (I. rész) |
10. | Anyagviselkedés rendkívüli terhekre, ill. hatásokra (II. rész) |
11. | Fenntartható fejlődést szolgáló anyagtani ismeretek és tervezési elvek. |
12. | Mérnöki szerkezetink életciklusának anyagtani vonatkozásai. |
13. | Nanotechnológia szerepe a jövőbeni mérnöki feladatok megoldásában. |
14. | Összefoglalás, konzultáció, kiselőadások. |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Tankönyvek:
- Hansen, Per Freiesleben: The Science of Construction Materials, Springer, 2009, Scientifically sponsored by Rilem
- Hummel, Rolf E.: Understanding of Material Science, Springer, 2004, Second edition
- Mamlouk, Michael S., Zaniewski, John P.: Materials for Civil and Construction Engineers, Pearson, 2011, Third edition
- Ashby, Michael F.: Materials and Environment, Elsevier, 2013, Second edition
- Matthews, Stuart: Design for durable concrete structures, BRE, 2014
- Fardis, Michael N. (Ed.): Innovative Materials and Technics in Concrete Construction, Springer, 2012
- Segédlet: előadás ppt-k pdf formátumban.
2.6 Egyéb tudnivalók
-
2.7 Konzultációs lehetőségek
Konzultációs időpontok:
- a tanszék honlapján megadottak szerint, vagy
- előzetesen, e-mail-ben egyeztetve; e-mail: balazs.gyorgy@emk.bme.hu
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy zárthelyi dolgozat (ZH1), és egy házi feladat (HF1), valamint a félév során tanúsított aktív részvétel (A; részteljesítmény értékelés) alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
1. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH1 | A.1-A.6; B.4 |
1. házi feladat (folyamatos részteljesítmény értékelés) | HF1 | A.1-A.6; B.1-B.3 |
aktív részvétel (folyamatos részteljesítmény értékelés) | A | C.1-C.4; D.1-D.4 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
ZH1 | 60 |
HF1 | 30 |
A | 10 |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
3.5 Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 85 ≤ P |
jó (4) | 74 ≤ P < 85% |
közepes (3) | 63 ≤ P < 74% |
elégséges (2) | 50 ≤ P < 63% |
elégtelen (1) | P < 50% |
3.6 Javítás és pótlás
- Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés (ZH1) a szorgalmi időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható, a második alkalommal a pótlási héten pedig külön díj megfizetése mellett.
- A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 16:00 óráig adható be vagy elektronikus formában 23:59-ig küldhető meg.
- Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiváltható vagy helyettesíthető.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 14×2=28 |
félévközi készülés az órákra | 14×0,5=7 |
felkészülés a teljesítményértékelésre | 15 |
házi feladat elkészítése | 20 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 20 |
Összesen | 90 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2017. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak