Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Építőipari anyagminőség
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOEMAV11
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 2 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
2
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Hlavicka Viktor |
beosztás | Adjunktus |
hlavicka.viktor@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Építőanyagok és Magasépítés Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Szabadon választható az építőmérnöki (BSc) szakon
1.12 Előkövetelmények
Erős előkövetelmény:
- Építőanyagok I. (BMEEOEMAT43)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2017. szeptember 1.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tárgy áttekintést ad az építőipari minőségellenőrzésről és minőségbiztosításról. A minőségellenőrzésre és minőségbiztosításra egyre nagyobb hangsúly kerül napjainkban.
A tárgy keretében a hallgatók megismerkedhetnek a különböző építőanyagok minősítésével és a minőségellenőrzési különböző módjaival, a minősítés statisztikai alapismereteivel.
A tárgy rámutat az eltérő követelmény rendszerekre, segít a helyes minőségellenőrzési rendszer kiválasztásában
A tárgy keretében a hallgatók megismerkedhetnek a különböző építőanyagok minősítésével és a minőségellenőrzési különböző módjaival, a minősítés statisztikai alapismereteivel.
A tárgy rámutat az eltérő követelmény rendszerekre, segít a helyes minőségellenőrzési rendszer kiválasztásában
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- Áttekintéssel rendelkezik a próbatestek helyes készítéséről.
- Áttekintéssel rendelkezik a betonban alkalmazott általános összetevők minőségéről.
- Ismeri a vizsgálati módszereket.
- Megérti a minőségellenőrzés fontosságát.
- Ismeri a minősítési módszereket.
- Ismeri az minősítés biztosítás sajátosságait.
- Érti a szabványokat, előírásokat, ezek figyelembevételének szükségességét.
B. Képesség
- Szakszerűen foglalja össze az adott témaköröket.
- Otthoni feladatai során hatékonyan alkalmazza az ismeretszerzés módjait (jegyzet, gyakorlati órán készült lapok, katalógusok, internetes források)
- Megbízhatóan képes alkalmazni a minőségellenőrzést az adott feladat szerint releváns szempontok tükrében.
- Képes megítélni vizsgálatok helyes alkalmazását.
- Képes az elméleti ismeretek kritikus és átgondolt alkalmazására adott szerkezet/szerkezeti elem elkészítésekor.
C. Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval.
- Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, és nyitott az információszerzés új lehetőségeinek használatára.
- Törekszik a szabatos szakmai kifejezések használatára.
D. Önállóság és felelősség
- Önállóan elvégzi a választott tanulmány/téma feldolgozását.
- Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, bemutató gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok, munkaszervezési technikák.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | A minőségellenőrzés és minőségbiztosítás fogalma, követelmény rendszerek. |
2. | Az építőanyagok osztályozása minőségellenőrzési szempontok szerint. Házi feladat kiadása. |
3. | Minőségellenőrzés elméleti alapjai. |
4. | A minőségellenőrzési fajták. A beton minőségellenőrzési rendszerek. |
5. | Matematikai statisztikai fogalmak a minőségellenőrzésben. |
6. | Valószínűségi változók eloszlása, gyakorisága, eloszlásfüggvénye, gyakoriságfüggvénye. |
7. | Több jellemző figyelembevétele, két valószínűségi változó összefüggésének, mért és becsült mennyiségek megbízhatósága. |
8. | Tétel meghatározása, mintavétel és vizsgálatok. |
9. | Az átvételi eljárás menete, méréseredmények feldolgozása. |
10. | Biztonsági és működési feltételek és a tartósság fizikai tartalma. |
11. | Minősítés elve, célja, értékelés. |
12. | Laboratóriumi vizsgálatok pontossága. |
13. | Zárthelyi |
14. | Esettanulmányok a minőség biztosításának műszaki, gazdasági, piaci feltételeiről. |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Letölthető anyagok:
- Elektronikus jegyzet: előadási jegyzet
- Borján József: Roncsolásmentes beton vizsgálatok, Műszaki Könyvkiadó, Bp., 1981
- Építőipari minőség és minőségellenőrzés, szabványosítási szakkönyvtár, Szabványkiadó, Bp., 1984
- A beton minőségellenőrzése, szabványosítási szakkönyvtár, Szabványkiadó, Bp., 1982
- Bálint Elemér: Közelítő matematikai módszerek, Műszaki könyvkiadó, Bp., 1966
2.6 Egyéb tudnivalók
---
2.7 Konzultációs lehetőségek
Konzultációs időpontok:
a tanszék honlapján megadottak szerint, vagy előzetesen, e-mail-ben egyeztetve; e-mail: hlavicka.viktor@emk.bme.hu
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy összegző írásbeli teljesítménymérés, egy házi feladat és az előadásokon tanúsított aktív részvétel alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
1.házi feladat (folyamatos részteljesítmény értékelés) | HF1 | A.1-A.7; B.1-B.5; C.1-C.2; D.1-D.2 |
aktív részvétel (folyamatos részteljesítmény értékelés) | A | C.1-C.3; D.2 |
írásbeli és szóbeli (sikeres írásbeli után) | ZH | A.1-A.7; B.1-B.5; C.1-C.3 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
HF1 | 20% |
aktív részvétel | 10% |
ZH | 70% |
Szorgalmi időszakban összesen | 100% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
3.5 Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 85% ≤ P |
jó (4) | 74% ≤ P < 85% |
közepes (3) | 63% ≤ P < 74% |
elégséges (2) | 50% ≤ P < 63% |
elégtelen (1) | P < 50% |
3.6 Javítás és pótlás
- Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés (ZH1) a szorgalmi időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható, a második alkalommal a pótlási héten külön díj megfizetése mellett.
- A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 16:00 óráig adható be vagy elektronikus formában 23:59-ig küldhető meg.
- Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 14×2=28 |
félévközi készülés az órákra | 14×0,5=7 |
felkészülés a teljesítményértékelésre | 15 |
házi feladat elkészítése | 5 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 5 |
Összesen | 60 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2017. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak