Tantárgyi adatlap

PDF letöltése

I. Tantárgyleírás

1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Szerkezetek diagnosztikája
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOEMMM-1
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus Óraszám / (nap)
Előadás (elmélet) 2
Gyakorlat 1
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Vizsga
1.6 Kreditszám
4
1.7 Tárgyfelelős
név Dr. Balázs L. György
beosztás Egyetemi tanár
email balazs.gyorgy@emk.bme.hu
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Építőanyagok és Magasépítés Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező a Szerkezet-építőmérnök (MSc) szak Magasépítő és rekonstrukció specializációján
Kötelezően választható a Szerkezet-építőmérnök (MSc) szakon
1.12 Előkövetelmények
Ajánlott előkövetelmény:
  • Anyagtudomány építőmérnököknek (BMEEOEMMS52)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2017. szeptember 1.

2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgy a mesterképzés hallgatói az állapotfelvétel módszereit sajátítják: adatgyűjtés, helyszíni vizsgálatok, próbavétel, laboratóriumi vizsgálatok. A hallgató megismerkedik a szakértői tevékenységgel, és tudnia kell alkalmazni a fent említett módszereket a szakértői vélemény készítésékor pl. beton, vasbeton, kő, falazott, acél és fa szerkezetek szilárdsági, fizikai és kémiai vizsgálatai. Roncsolásos és roncsolásmentes vizsgálatok. Repedések diagnosztikája. Épületszerkezeti diagnosztika. Falazatok nedvesedése.
A hallgatóknak az ismeretek összességének elsajátításáról a 2 zh-n, vizsgán, valamint az összegző teljesítményértékeléssel kell számot adniuk.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
  1. Áttekintéssel rendelkezik az építmények hibáiról.
  2. Különböző vizsgálati szempontok szerint megfelelően értékelni tudja a szerkezetek állapotát.
  3. Áttekintéssel rendelkezik a laboratóriumi vizsgálatokról.
  4. Ismeri a szerkezetek veszélyességi állapotát.
  5. Megérti a vizsgálati módszerek előnyeit és hátrányait és az alkalmazott módszerek becslésének pontosságát.
  6. Ismeri a hibák jellegét és okát.
  7. Érti a szabványokat, előírásokat, ezek figyelembevételének szükségességét minősítési szempontból.
B. Képesség
  1. Szakszerűen foglalja össze a diagnosztika témaköreit.
  2. Otthoni feladatai során hatékonyan alkalmazza az ismeretszerzés módjait (jegyzet, gyakorlati órán készült lapok, katalógusok, szakirodalom, online források).
  3. Megbízhatóan értékeli az alkalmazott módszerek eredményeit.
  4. Képes megítélni az építmények veszélyességi állapotát.
  5. Képes az elméleti ismeretek kritikus és átgondolt alkalmazására adott szerkezet/szerkezeti elem vizsgálatakor.
C. Attitűd
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival.
  2. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, és nyitott az információszerzés új lehetőségeinek használatára.
  3. Törekszik a szabatos szakmai kifejezések használatára.
D. Önállóság és felelősség
  1. Önállóan elvégzi a választott tanulmány/téma feldolgozását.
  2. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, bemutató gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok, munkaszervezési technikák.
2.4 Részletes tárgyprogram
HétElőadások és gyakorlatok témaköre
1.Bevezetés. A szerkezeti diagnosztika feladatai.
2.Faszerkezetek diagnosztikája
3.Homlokzati falszerkezetek diagnosztikája
Állapotfelvétel biológiai kártevők után.
4.Nedvesedő pince- és lábazati falszerkezetek diagnosztikája. Nyílászárók diagnosz-tikája.
5.Repedéstágasság a betonelem felületén, illetve az acélbetét felületén
6.Acélszerkezetek diagnosztika.
Épületszerkezeti diagnosztika.
7.Roncsolásos szilárdságvizsgálatok.
8.Félig roncsolásos szilárdságvizsgálatok.
9.Roncsolásmentes szilárdságvizsgálatok.
10.Fizikai és kémiai jellemzők vizsgálatai.
11.Falazott szerkezetek diagnosztikája, helyszíni vizsgálatok
12.Bauxitbeton szerkezetek vizsgálata. Laboratóriumi vizsgálatok
13.2. Féléves összegzés
14.Esettanulmányok

A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Tankönyvek:
  1. Beton- és vasbeton szerkezetek diagnosztikája I., 1997
  2. Beton- és vasbeton szerkezetek diagnosztikája II., 1998
b) Letölthető anyagok:
  1. Elektronikus jegyzet: Építmények diagnosztikája, 2013
2.6 Egyéb tudnivalók
---
2.7 Konzultációs lehetőségek

Konzultációs időpontok:

A tanszék honlapján megadottak szerint, vagy előzetesen, e-mail-ben egyeztetve; e-mail: salem.nehme@emk.bme.hu; balazs.gyorgy@emk.me.hu

Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak

II. Tárgykövetelmények

3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két összegző írásbeli teljesítménymérés (2 db zH), egy vizsga és az előadásokon tanúsított aktív részvétel alapján történik.
Az előadások min. 70 %-án részt kell venni.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus)JeleÉrtékelt tanulási eredmények
1. zárthelyi dolgozatZH1A.1-A.7; B.1-B.5
2. zárthelyi dolgozatZH2A.1-A.7; B.1-B.5
részteljesítmény értékelés: aktív részvételAC.1-C.3
VizsgaVA.1-A.7; B.1-B.5; C.1-C.3; D.1-D.2

A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
JeleRészarány
ZH120%
ZH220%
aktív részvétel10%
Szorgalmi időszakban összesen50%
Vizsga50%
Összesen100%
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A ZH-kon külön-külön elért 50%-os teljesítmény.
3.5 Érdemjegy megállapítása
ÉrdemjegyPontszám (P)
jeles (5)85% ≤ P
jó (4)74% ≤ P < 85%
közepes (3)63% ≤ P < 74%
elégséges (2)50% ≤ P < 63%
elégtelen (1)P < 50%
3.6 Javítás és pótlás
  1. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés (ZH1, ZH2) a szorgalmi időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható, a második alkalommal a pótlási héten külön díj megfizetése mellett.
  2. Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
TevékenységÓra/félév
részvétel a kontakt tanórákon14×3=42
félévközi készülés az órákra14×0,5=7
felkészülés a teljesítményértékelésre25
Vizsgára25
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása21
Összesen120
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2017. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak