Tantárgyi adatlap
Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Szerkezetek diagnosztikája
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOEMMM-1
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
| Típus | Óraszám / (nap) |
| Előadás (elmélet) | 2 |
| Gyakorlat | 1 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Vizsga
1.6 Kreditszám
4
1.7 Tárgyfelelős
| név | Dr. Balázs L. György |
| beosztás | Egyetemi tanár |
| balazs.gyorgy@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Építőanyagok és Magasépítés Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező a Szerkezet-építőmérnök (MSc) szak Magasépítő és rekonstrukció specializációján
Kötelezően választható a Szerkezet-építőmérnök (MSc) szakon
1.12 Előkövetelmények
Ajánlott előkövetelmény:
- Anyagtudomány építőmérnököknek (BMEEOEMMS52)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2017. szeptember 1.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgy a mesterképzés hallgatói az állapotfelvétel módszereit sajátítják: adatgyűjtés, helyszíni vizsgálatok, próbavétel, laboratóriumi vizsgálatok. A hallgató megismerkedik a szakértői tevékenységgel, és tudnia kell alkalmazni a fent említett módszereket a szakértői vélemény készítésékor pl. beton, vasbeton, kő, falazott, acél és fa szerkezetek szilárdsági, fizikai és kémiai vizsgálatai. Roncsolásos és roncsolásmentes vizsgálatok. Repedések diagnosztikája. Épületszerkezeti diagnosztika. Falazatok nedvesedése.
A hallgatóknak az ismeretek összességének elsajátításáról a 2 zh-n, vizsgán, valamint az összegző teljesítményértékeléssel kell számot adniuk.
A hallgatóknak az ismeretek összességének elsajátításáról a 2 zh-n, vizsgán, valamint az összegző teljesítményértékeléssel kell számot adniuk.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- Áttekintéssel rendelkezik az építmények hibáiról.
- Különböző vizsgálati szempontok szerint megfelelően értékelni tudja a szerkezetek állapotát.
- Áttekintéssel rendelkezik a laboratóriumi vizsgálatokról.
- Ismeri a szerkezetek veszélyességi állapotát.
- Megérti a vizsgálati módszerek előnyeit és hátrányait és az alkalmazott módszerek becslésének pontosságát.
- Ismeri a hibák jellegét és okát.
- Érti a szabványokat, előírásokat, ezek figyelembevételének szükségességét minősítési szempontból.
B. Képesség
- Szakszerűen foglalja össze a diagnosztika témaköreit.
- Otthoni feladatai során hatékonyan alkalmazza az ismeretszerzés módjait (jegyzet, gyakorlati órán készült lapok, katalógusok, szakirodalom, online források).
- Megbízhatóan értékeli az alkalmazott módszerek eredményeit.
- Képes megítélni az építmények veszélyességi állapotát.
- Képes az elméleti ismeretek kritikus és átgondolt alkalmazására adott szerkezet/szerkezeti elem vizsgálatakor.
C. Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival.
- Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, és nyitott az információszerzés új lehetőségeinek használatára.
- Törekszik a szabatos szakmai kifejezések használatára.
D. Önállóság és felelősség
- Önállóan elvégzi a választott tanulmány/téma feldolgozását.
- Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, bemutató gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok, munkaszervezési technikák.
2.4 Részletes tárgyprogram
| Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
| 1. | Bevezetés. A szerkezeti diagnosztika feladatai. |
| 2. | Faszerkezetek diagnosztikája |
| 3. | Homlokzati falszerkezetek diagnosztikája Állapotfelvétel biológiai kártevők után. |
| 4. | Nedvesedő pince- és lábazati falszerkezetek diagnosztikája. Nyílászárók diagnosz-tikája. |
| 5. | Repedéstágasság a betonelem felületén, illetve az acélbetét felületén |
| 6. | Acélszerkezetek diagnosztika. Épületszerkezeti diagnosztika. |
| 7. | Roncsolásos szilárdságvizsgálatok. |
| 8. | Félig roncsolásos szilárdságvizsgálatok. |
| 9. | Roncsolásmentes szilárdságvizsgálatok. |
| 10. | Fizikai és kémiai jellemzők vizsgálatai. |
| 11. | Falazott szerkezetek diagnosztikája, helyszíni vizsgálatok |
| 12. | Bauxitbeton szerkezetek vizsgálata. Laboratóriumi vizsgálatok |
| 13. | 2. Féléves összegzés |
| 14. | Esettanulmányok |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Tankönyvek:
- Beton- és vasbeton szerkezetek diagnosztikája I., 1997
- Beton- és vasbeton szerkezetek diagnosztikája II., 1998
- Elektronikus jegyzet: Építmények diagnosztikája, 2013
2.6 Egyéb tudnivalók
---
2.7 Konzultációs lehetőségek
Konzultációs időpontok:
A tanszék honlapján megadottak szerint, vagy előzetesen, e-mail-ben egyeztetve; e-mail: salem.nehme@emk.bme.hu; balazs.gyorgy@emk.me.hu
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két összegző írásbeli teljesítménymérés (2 db zH), egy vizsga és az előadásokon tanúsított aktív részvétel alapján történik.
Az előadások min. 70 %-án részt kell venni.
Az előadások min. 70 %-án részt kell venni.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
| Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
| 1. zárthelyi dolgozat | ZH1 | A.1-A.7; B.1-B.5 |
| 2. zárthelyi dolgozat | ZH2 | A.1-A.7; B.1-B.5 |
| részteljesítmény értékelés: aktív részvétel | A | C.1-C.3 |
| Vizsga | V | A.1-A.7; B.1-B.5; C.1-C.3; D.1-D.2 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
| Jele | Részarány |
| ZH1 | 20% |
| ZH2 | 20% |
| aktív részvétel | 10% |
| Szorgalmi időszakban összesen | 50% |
| Vizsga | 50% |
| Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A ZH-kon külön-külön elért 50%-os teljesítmény.
3.5 Érdemjegy megállapítása
| Érdemjegy | Pontszám (P) |
| jeles (5) | 85% ≤ P |
| jó (4) | 74% ≤ P < 85% |
| közepes (3) | 63% ≤ P < 74% |
| elégséges (2) | 50% ≤ P < 63% |
| elégtelen (1) | P < 50% |
3.6 Javítás és pótlás
- Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés (ZH1, ZH2) a szorgalmi időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható, a második alkalommal a pótlási héten külön díj megfizetése mellett.
- Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
| Tevékenység | Óra/félév |
| részvétel a kontakt tanórákon | 14×3=42 |
| félévközi készülés az órákra | 14×0,5=7 |
| felkészülés a teljesítményértékelésre | 25 |
| Vizsgára | 25 |
| kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 21 |
| Összesen | 120 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2017. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak