Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Környezeti rendszerek és kockázatok modellezése
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOVKMKM5
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 2 |
Gyakorlat | 2 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Vizsga
1.6 Kreditszám
5
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Koncsos László |
beosztás | Egyetemi tanár |
koncsos.laszlo@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Vízi Közmű és Környezetmérnöki Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar és angol
1.11 Tantárgy típusa
Nem az építőmérnöki program része
1.12 Előkövetelmények
Kizáró feltétel:
- Környezeti rendszerek modellezése (BMEEOVKMIT3)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2017. szeptember 1.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgya célja, hogy megismertesse a hallgatókkal a környezeti rendszerek modellezési problémáit, megtanítsa a modellépítés alapvető lépéseit, a modellkalibrációt, validációt és érzékenységvizsgálatokat, ismertesse az integrált modellezés módszereit, lágy számítási módszerek alkalmazását a környezeti problémák modellezésében, bonyolult anyagforgalmi és áramlási modellek összekapcsolását. Bemutatásra kerülnek a légkörben, felszíni és felszín alatti vizekben történő szennyezési, ill. tágabb értelemben környezeti modellezés fontosabb modelltípusai, szennyezés terjedési problémák közegeken át, továbbá gyakorlati feladatokon keresztül a modellek alkalmazása és kiértékelése is a tantárgy programját képezik. A zajterhelés modellezésébe való bevezetés is megjelenik az oktatott ismeretek között.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- tisztában van a környezeti modellezésben használt fogalomrendszerrel,
- ismeri az aggregáció-dekompozició módszerét,
- ismeri a kalibráció, validáció és érzékenységvizsgálat célját és módszereit,
- ismeri a modellezés adattípusait, adatigényét, a peremfeltételek és kezdeti feltételek megfogalmazását,
- átlátja és ismeri az anyagforgalmi modellek transzport-egyenleteit, összekapcsolhatóságukat az áramlási modellekkel; ismeri az anyagforgalmi modellek reakciókinetikai Peterson-mátrixát,
- ismeri lágy számítási módszereket, céljukat, előnyeiket és hátrányaikat, alkalmazhatóságukat példákon keresztül a környezeti rendszer-modellezésben,
- tisztában van a többkomponensű rendszerek leírására szolgáló módszerekkel és jellemzőkkel,
- érti a különböző közegekben történő környezeti modellek főbb típusait, numerikus vagy analitikus megoldási módszereit, és ezek peremfeltételi összekapcsolhatóságukat meg tudja fogalmazni
B. Képesség
- képes a valós rendszerek absztrakt környezeti modellekkel történő leírására,
- alkalmas a környezeti rendszerekben végbemenő folyamatok matematikai modellek (mozgás-, és megmaradási egyenletek) segítségével történő leírására,
- képes a környezeti rendszerek és folyamatok többszempontú analízisére,
- képes a közegek közötti terjedési folyamatok anyagátadási feltételeinek megfogalmazására,
- azonosítja az egyszerűbb környezeti problémákat, képes azok megoldásához szükséges elvi és gyakorlati háttér feltárására, megfogalmazására és (tanult gyakorlati alkalmazásával) megoldására,
- informatikai ismereteinek birtokában képes összetett, nagy számításigényű feladatok megoldására,
- képes gondolatait rendezett formában szóban és írásban kifejezni.
C. Attitűd
- együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
- nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
- törekszik a környezeti modellezési problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára,
- törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra,
- törekszik a környezettudatosság elvének modellezési feladatok megoldásában való érvényesítésére.
D. Önállóság és felelősség
- önállóan végzi a modellezési feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását,
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
- gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, számítási gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok, munkaszervezési technikák.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | Transzport-egyenlet, környezeti modellezés céljai, néhány gyakorlati eset ismertetése, dekompozició-aggregáció módszere |
2. | Modellezési alapok: kalibráció, validáció, modell-bizonytalanságok és érzékenységvizsgálatok (Monte Carlo módszer, Taylor-sor alkalmazása) |
3. | Légköri szennyezés-terjedés modelljei, pontszerű légszennyező források modellezése, |
4. | Felszíni vizek stacionárius és instacionárius szennyezési problémái, analitikus terjedési modellek, 2D terjedés számítás; konzervatív és nem konzervatív szennyezők |
5. | Összetett anyagforgalmi és 2D modellek (eutrofizációs P-modell, N-modell felépítése és gyakorlati alkalmazása |
6. | Összetett anyagforgalmi és 2D modellek (eutrofizációs P-modell, N-modell felépítése és gyakorlati alkalmazása (folytatás, számítási feladat). Részösszefoglalás |
7. | Lágy számítási módszerek módszertani alapjai és alkalmazása környezet-modellezési feladatokban |
8. | Integrált modellezés (bemutatás belvízi problémán keresztül), folyamat leírás kapcsolt, fizikai alapú modellekkel |
9. | Nem-pontszerű szennyezés és nagyléptékű anyagforgalmi mérlegek |
10. | Szennyezésterjedés a talaj felszíne alatt |
11. | Szennyezésterjedés a talaj felszíne alatt (számítási laborfeladat) |
12. | Szennyezésterjedés a talaj felszíne alatt (számítási laborfeladat folytatás) |
13. | Zajterhelés modellezése |
14. | Részösszefoglalás |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Letölthető anyagok:
- Elektronikus jegyzet: Koncsos L: Környezeti rendszerek modellezése
- Példatár, feladatgyűjtemény:-
- Segédlet:-
- Korábbi írásbeli teljesítményértékelések: -
2.6 Egyéb tudnivalók
A gyakorlati feladatok elkészítése kötelező, az órán kívül is megoldható labor használattal, de konzultáció csak az órarend szerinti időpontban érhető el.
2.7 Konzultációs lehetőségek
Konzultációs időpontok:
a tanszék honlapján megadottak szerint, vagy
előzetesen, e-mail-ben egyeztetve; e-mail: koncsos.laszlo@emk.bme.hu
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két ellenőrző dolgozat és két házi feladat alapján történik a szorgalmi időszakban, valamint a vizsga alapján.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
1. ellenőrző dolgozat (összegző értékelés) | ED1 | A.1-A.5; B.1 |
2. ellenőrző dolgozat (szintfelmérő értékelés) | ED2 | A.6-A.8; C.2, C.4-C.6; D.1, D.4 |
1.házi feladat (folyamatos részteljesítmény értékelés) | HF1 | A.1-A.8; B.1-B.6; C.1-C.6; D.1-D.4 |
2. házi feladat (folyamatos részteljesítmény értékelés) | HF2 | A.1-A.2, A.6-A.8; B.1-B.6; C.2, C.4, C.5, C.6; D.1-D.2, D.4 |
Írásbeli vizsga (összegző teljesítményértékelés) | V | A.1-A.8; B.1-B.5, B.7; C.6; D.1, D.2, D.4 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
ED1 | 10% |
ED2 | 10% |
HF1 | 15% |
HF2 | 15% |
Szorgalmi időszakban összesen | 50% |
V | 50% |
Összesen | 100% |
A 40%-nál gyengébb vizsgaeredmény Elégtelen vizsgajegyet eredményez.
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerint megszerezhető pontszám legalább 40%-át elérje a hallgató.
A tantárgyból korábban szerzett, a vizsgaérdemjegy megállapításnál figyelembe vehető évközi eredmények 4 félévig visszamenőleg fogadhatók el.
A tárgyból nem szerezhető aláírás, ha nincs értékelhető, önállóan kidolgozott és beadott (két) házi feladat, továbbá az ellenőrző dolgozatok szintje nem éri el a 3.3 pont szerinti értéket.
A tantárgyból korábban szerzett, a vizsgaérdemjegy megállapításnál figyelembe vehető évközi eredmények 4 félévig visszamenőleg fogadhatók el.
A tárgyból nem szerezhető aláírás, ha nincs értékelhető, önállóan kidolgozott és beadott (két) házi feladat, továbbá az ellenőrző dolgozatok szintje nem éri el a 3.3 pont szerinti értéket.
3.5 Érdemjegy megállapítása
A jelenléti feltételeket teljesítők eredményét az alábbi szempontok szerint határozzuk meg.
Az ellenőrző dolgozatok sikerességére 3.3-ban írunk elő feltételt.
A végső eredményt a két ellenőrző dolgozat, két házi feladat és az írásbeli vizsga 3.3. pont szerinti súlyozott átlaga alapján számítjuk:
Az ellenőrző dolgozatok sikerességére 3.3-ban írunk elő feltételt.
A végső eredményt a két ellenőrző dolgozat, két házi feladat és az írásbeli vizsga 3.3. pont szerinti súlyozott átlaga alapján számítjuk:
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 80%<=P |
jó (4) | 70%<=P<80% |
közepes (3) | 60%<=P<70% |
elégséges (2) | 40%<=P<60% |
elégtelen (1) | P<40% |
3.6 Javítás és pótlás
1) Az egyes évközi teljesítményértékelésekhez egyenkénti pótlás szükséges.
2) A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 16:00 óráig adható be vagy elektronikus formában 23:59-ig küldhető meg.
3) A beadott és elfogadott házi feladat a 2)) pontban megadott határidőig és módon díjmentesen javítható.
4) A két tanulmányi teljesítményértékelés egyenként a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható.
5) Amennyiben pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal, összevont formában ismételt kísérletet a sikertelen első pótlás javítására.
2) A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 16:00 óráig adható be vagy elektronikus formában 23:59-ig küldhető meg.
3) A beadott és elfogadott házi feladat a 2)) pontban megadott határidőig és módon díjmentesen javítható.
4) A két tanulmányi teljesítményértékelés egyenként a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható.
5) Amennyiben pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal, összevont formában ismételt kísérletet a sikertelen első pótlás javítására.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 14×4=42 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 14×1=14 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 15 |
házi feladat elkészítése | 6 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 10 |
vizsgafelkészülés | 19 |
Összesen | 120 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2017. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak