Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Építészettörténet
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOEMAV21
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 2 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
2
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Déry Attila |
beosztás | Egyetemi magántanár |
dery.attila@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Építőanyagok és Magasépítés Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Szabadon választható az építőmérnöki (BSc) szakon
Szabadon választható a Szerkezet-építőmérnök (MSc) szakon
1.12 Előkövetelmények
Erős előkövetelmény:
- Építőmérnöki ábrázolás (BMEEOEMAT42)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2017. szeptember 1.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgy célja az alapképzés hallgatói számára az építészeti műveltség szélesítése, valamint a szakkifejezések, a szerkezeti anyagok és a szerkezetek fejlődéstörténetének megismerése. E tudással a hallgatók felismerik a korjellemző szerkezeteket, értékelhetik azokat és kijavíthatják hiányosságaikat.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- ismeri az egyes korszakok épületszerkezeteit és azok részletmegoldásait,
- tudatában van fejlődésük folyamatának,
- ismeri a szerkezetek problémáit,
- áttekintéssel rendelkezik a forrásokról és a szakirodalomról,
- tájékozott az épített örökséggel kapcsolatos jogszabályi környezetről.
B. Képesség
- képes felismerni a korjellemző anyagokat és szerkezeteket,
- képes datálni a régi szerkezeteket,
- képes alkalmazni tudását konkrét feladatok megoldása során,
- történeti ismeretanyagát egyéb tanulmányaival együtt alkalmazza,
- helyesen értékeli a forrásokat.
C. Attitűd
- együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
- nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
- törekszik az elvben tanított szerkezetek konkrét helyszíni megismerésére és a helyszíni kutatás gyakorlatának alkalmazására,
- törekszik a pontos és hibamentes probléma-felismerésre és- értékelésre,
- törekszik energiahatékony és környezettudatos megoldás kidolgozására.
D. Önállóság és felelősség
- önállóan végzi a problémák értékelését,
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
- gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, számítási gyakorlatok, épületlátogatások, kommunikáció írásban és szóban,, IT eszközök és technikák használata (teljesítményértékeléskor és ismeretszerzéskor)
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások témaköre |
1. | Általános ismertek, fogalmak, szempontok, szakirodalom, a gyakorlati örökségvédelem a mérnöki gyakorlatban. Építészeti korok és stílusok… |
2. | Építészeti korok és stílusok… A klasszicizmus formái. |
3. | Építészeti korok és stílusok… A történeti stílusok és helyreállításuk módjai. |
4. | Vakolatok, habarcsok. Az építés alapjai. |
5. | Alapozások, szigetelések, falazatok. Falméretezések. |
6. | Boltozatok. Dongás szerkezetek, keresztboltozatok… szerkesztési elvek, építési módok. A gótika szerkezeti rendszerének kialakulása. Gömbhéjból származtatott szerkezetek, cseh- és csehsüvegboltozatok, kupolaboltozatok, korjellemző boltozati megoldások… szerkesztési elvek, építési módok. Teherbírás, hibaforrások, megerősítések, átépítési lehetőségek. |
7. | Faszerkezetek Anyagok és védelmük. Fa födémek fajtái, rendszerük, teherbírás, beépítésük, tipikus hibaforrások, javítási lehetőségek. |
8. | Vasbeton szerkezetek I. Kialakulás, korai szerkezetek, méretezésük, és építési elveik, építésük módja, szerkezeti részletek, tipikus hibák. |
9. | Vasbeton szerkezetek II. A két világháború közötti vasbeton szerkezetek, a 20. század első felének lakóházi szerkezetei, gerendás, béléstestes és egyéb előregyártott szerkezetek, felismerésük, tipikus hibaforrások, javítási lehetőségek |
10. | Kövek és műkövek. Kővédelem egykor és ma. Hibák, javítási lehetőségek. |
11. | Burkolatok, üvegek. |
12. | Régi gépészet, víz és csatorna, hagyományos fűtés, központi fűtés, gázvilágítás, ívfény és villanyvilágítás, szellőzés, lift. |
13. | Összefoglalás |
14. | A második Világháború utáni építészet, az 50-es, 60-as évek járatos szerkezetei. |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
- A DETAIL folyóirat tematikus számai.
- Déry Attila: Öt könyv a régi építészetről 1-5. (Bp. 2010.)
- a) 1. kötet. Alapozások és szerkezeti anyagok
- b) 2. kötet. Falak, boltozatok, tagozatok, lépcsők
- c) 3. kötet. Faanyagú födémek, tetők, falak
- d) 4. kötet. Fényanyagú szerkezetek
- e) 5. kötet. Alapozások és szerkezeti anyagok
2.6 Egyéb tudnivalók
Az előadásokat évközben meghirdetett épületlátogatások egészítik ki.
2.7 Konzultációs lehetőségek
Konzultációs időpontok:
a tanszék honlapján megadottak szerint, vagy
előzetesen, e-mail-ben egyeztetve; dery.attila@emk.bme.hu
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy összegző zárthelyi dolgozat, egy házi feladat/tanulmány és a kontaktórákon és az épületlátogatásokon tanúsított aktív részvétel alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
1. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH1 | A.1-A.5; B.1-B.3 |
1.házi feladat (folyamatos részteljesítmény-értékelés) | HF1 | A.1-A.5; B.4-B.5; C.2-C.6; D.1 |
aktív részvétel az órákon és az épületlátogatásokon (folyamatos részteljesítmény-értékelés) | A | C.1; D.2-D.4 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
A | 10% |
ZH | 50% |
HF/Tanulmány | 40% |
Szorgalmi időszakban összesen | 100% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
3.5 Érdemjegy megállapítása
A félév végén megszerezhető osztályzat a 3.3-as táblázat szerinti súlyozással, az általános kerekítési szabályoknak megfelelően alakul.
Az aktív részvételt és a HF1-et 1-től 5-ig terjedő osztályzattal értékeljük. A félév teljesítésének feltétele a HF1 határidőig történő beadása, és minimum elégséges osztályzata.
A jelenléti feltételeket teljesítők ZH érdemjegyét az alábbi szempontok szerint határozzuk meg:
Az aktív részvételt és a HF1-et 1-től 5-ig terjedő osztályzattal értékeljük. A félév teljesítésének feltétele a HF1 határidőig történő beadása, és minimum elégséges osztályzata.
A jelenléti feltételeket teljesítők ZH érdemjegyét az alábbi szempontok szerint határozzuk meg:
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles(5) | 80<=P |
jó(4) | 70<=P<80% |
közepes(3) | 60<=P<70% |
elégséges(2) | 50<=P<60% |
elégtelen(1) | P<50% |
3.6 Javítás és pótlás
- A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 16:00 óráig adható be vagy elektronikus formában 23:59-ig küldhető meg.
- Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető.
- Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a szorgalmi időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet vesszük figyelembe.
- Amennyiben a 3. pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételt kísérletet a sikertelen első pótlás javítására.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 14×2=28 |
félévközi készülés az órákra, és a ZH-ra | 14×1=14 |
épületlátogatások | 9 |
házi feladat/tanulmány elkészítése | 9 |
Összesen | 60 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2017. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév