Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Digitális Föld
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOFTMF51
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 2 |
Gyakorlat | 1 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Vizsga
1.6 Kreditszám
5
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Kugler Zsófia |
beosztás | Egyetemi docens |
kugler.zsofia@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Fotogrammetria és Térinformatika Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar és angol
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező a Földmérő- és térinformatikai mérnök (MSc) szakon
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2021. szeptember 1.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tárgy fő célja, hogy a hallgatók elmélyült ismereteket szerezzenek az épített, természeti és társadalmi környezet jelenségeit leíró térinformatikai rendszerek, földmegfigyelés alapelveiről, felépítéséről, fejlesztési lehetőségeiről, modellezési, elemzési, megjelenítési módszeriről. Az alapképzésen megszerzett ismeretekre építve megismerhetik a térinformatikai és távérzékelési technológiák tudományos-, technológiai trendjeit, fejlesztési irányait, modern eszközeit. Elsajátítják a különböző adatfeldolgozási és megjelenítési eljárásokat egy konkrét probléma gyakorlati megoldásán keresztül. A tárgy alapvető célja, hogy a hallgatók megismerjék Földünk-, az épített és természeti környezet jelenségeinek modellezési módszertanát, a jelenségek térbeli, időbeli, szemantikai jellemzőinek leképezési elveit.
Az egyes tudományos és technológiai területek bemutatására fókuszáló elméleti előadások és gyakorlati alkalmazások megismerésével a hallgatók átfogó ismereteket szereznek a műszaki gyakorlatban felvetődő térrel kapcsolatos problémák jellemzőiről, téri reprezentációjáról, kezelési, modellezési, megjelenítési módszereiről, megbízhatóságáról.
A gyakorlati kurzusokon a hallgatók elsajátítják a műszaki gyakorlatban alkalmazott térinformatikai és távérzékelési rendszerekkel történő problémamegoldás folyamatát.
Az egyes tudományos és technológiai területek bemutatására fókuszáló elméleti előadások és gyakorlati alkalmazások megismerésével a hallgatók átfogó ismereteket szereznek a műszaki gyakorlatban felvetődő térrel kapcsolatos problémák jellemzőiről, téri reprezentációjáról, kezelési, modellezési, megjelenítési módszereiről, megbízhatóságáról.
A gyakorlati kurzusokon a hallgatók elsajátítják a műszaki gyakorlatban alkalmazott térinformatikai és távérzékelési rendszerekkel történő problémamegoldás folyamatát.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- Ismeri az épített, természeti és társadalmi környezet digitális reprezentációjának alapelveit, fogalomrendszerét.
- Áttekintéssel rendelkezik a térinformatikai és távérzékelési technológiák alapvető eljárásairól, folyamatairól.
- Tisztában van a térinformatikai és távérzékelési technológiák műszaki paramétereivel, komponenseivel.
- Ismeri a térinformatikai és távérzékelési alkalmazások tipikus folyamatait, alapvető információs termékeit.
- Tisztában van a tanult térinformatikai és távérzékelési rendszerek használati módjával.
B. Képesség
- Képes a Föld valós jelenségeinek térinformatikai és távérzékelési leképezésére.
- Alkalmazza a megismert térinformatikai és távérzékelési adatgyűjtő módszereket, adatforrásokat.
- Kiválasztja és megtervezi az adott feladathoz illeszkedően az optimális feldolgozási folyamatot.
- Képes a standardizált térinformatikai és távérzékelési feldolgozási műveletek elvégzésére.
- Lényegre törően, szakszavak helyes használatával ismerteti szóban és írásban a tantárgy főbb témaköreit.
C. Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
- Törekszik a pontos és hibamentes információs végtermékek készítésére.
- Az órákra időben érkezik, hogy az órákra kiadott gyakorlófeladatokra előkészülhessen.
- A gyakorlatok során az órai feladat elvégzéséhez szükséges mértékben kér segítséget a gyakorlatvezetőtől.
D. Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi el az órai és házi feladat munkaként kijelölt feladatokat.
- Munkáját érő oktatói és hallgatói kritikák esetén a megalapozott kritikai észrevételeket elfogadja, beépíti további feladatvégzésébe.
- Egyes helyzetekben – pl. gyakorlati órákon- együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások és számítógépes laboratóriumi gyakorlatok. Teljesítményértékelés írásbeli vizsgán és házi feladatokon keresztül.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | Bevezetés, a térinformatikai és távérzékelési módszerek áttekintése, térbeli problémamegoldás a műszaki gyakorlatban |
2. | Térreprezentáció, a valóság leképezése, mintavételezés, térontológiák. Térinformatika adatmodellek, absztrakciós szintek |
3. | A térbeli döntések bizonytalansága, helyzeti és attribútum határozatlanság, fuzzy modellek |
4. | Távérzékelési adatok feldolgozása fejlesztői környezetben, adatbeolvasás |
5. | Távérzékelési adatok feldolgozása fejlesztői környezetben, adatmegjelenítés |
6. | Távérzékelési adatok feldolgozása fejlesztői környezetben, multispektrális adatfeldolgozás |
7. | Távérzékelési adatok feldolgozása fejlesztői környezetben, képosztályozás |
8. | Konzultáció |
9. | HF 1 beszámoló |
10. | Téradatok megjelenítése, WEB térképezés. Lokális, nemzeti és globális téradat infrastruktúrák |
11. | ESRI Story Maps |
12. | Konzultáció (téma, adatforrások, megoldás tervezet) |
13. | HF 2 beszámoló |
14. | Részösszefoglalás, féléves munka értékelése, beszámolók |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Tankönyvek:
- Detrekői Ákos, Szabó, György (2013): Térinformatika: Elmélet és alkalmazások Typotex Kiadó, Budapest, pp 292.
- Detrekői Ákos, Szabó, György (2002): Térinformatika, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, pp 380.
- Longley P A, Goodchild M F, Maguire D J, Rhind D W (2011): Geographic Information
- www.epito.bme.hu/BMEFTMG51
2.6 Egyéb tudnivalók
- Az előadások és gyakorlatok 70%-án való részvétel kötelező.
- A hallgató előzetes egyeztetés után a gyakorlatokon saját számítógépet használhatnak.
2.7 Konzultációs lehetőségek
A tanszék honlapján megadottak szerint, vagy
előzetesen, e-mail-ben egyeztetve; e-mail: kugler.zsofia@emk.bme.hu, juhasz.attila@emk.bme.hu
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két házi feladat és írásbeli vizsga, valamint a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
1. házi feladat (folyamatos részteljesítmény-értékelés) | HF1 | A.1-A.5; B.1-B.5; C.1-C.4; D.1-D.3 |
2. házi feladat (folyamatos részteljesítmény-értékelés | HF2 | A.1-A.5; B.1-B.5; C.1-C.4; D.1-D.3 |
aktív részvétel (folyamatos részteljesítmény-értékelés) | A | A.5; B.1-B.5; C.1-C.4; D.1-D.3 |
Írásbeli vizsga (összegző teljesítményértékelés) | V | A.1-A.5; B.1-B.5 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
HF1 | 15% |
HF2 | 15% |
A | 10% |
V | 60% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele a szorgalmi időszakban elkérhető pontokból minimum 20% elérése. A tantárgyból korábban megszerzett, a vizsgaérdemjegy megállapításánál figyelembe vehető félévközi eredmények 4 félévig visszamenőleg fogadhatók el.
3.5 Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 80<=P |
jó (4) | 70<=P<80% |
közepes (3) | 60<=P<70% |
elégséges (2) | 50<=P<60% |
elégtelen (1) | P<50% |
3.6 Javítás és pótlás
1) A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 16:00 óráig adható be vagy elektronikus formában 23:59-ig küldhető meg.
2) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető.
2) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 14×3=42 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 14×2=28 |
házi feladatok elkészítése | 30 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 10 |
vizsgafelkészülés | 40 |
Összesen | 150 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2021. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév