Subject Datasheet

PDF letöltése

I. Tantárgyleírás

1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Digital Earth
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOFTMF51
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus Óraszám / (nap)
Előadás (elmélet) 2
Gyakorlat 1
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Vizsga
1.6 Kreditszám
5
1.7 Tárgyfelelős
név Dr. Kugler Zsófia
beosztás Egyetemi docens
email kugler.zsofia@emk.bme.hu
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Fotogrammetria és Térinformatika Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
angol
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező a Földmérő- és térinformatikai mérnök (MSc) szakon
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2022. szeptember 1.

2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
The main objective of the course is to get students familiar with advanced techniques of GIS and remote sensing to model man-made or natural environmental and social challenges. Based on their previous knowledge and overview on the fundamentals and applications students will extend their knowledge on the advanced methods, latest trends and developments.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
  1. Knowledge on digital representation of man-made, natural and social environmental
  2. Advanced knowledge on GIS and remote sensing and modelling techniques
  3. Knowledge on technical details on GIS and remote sensing modelling tools.
  4. Knowledge on processing methods and end results.of GIS and remote sensing
  5. Knowledge on the advanced use of GIS and remote sensing techniques.
B. Képesség
  1. Able to represent Earth processes with GIS and remote sensing techniques.
  2. Aquires GIS and remote sensing data and uses common databases
  3. Selects and applies the optimal processing solutions for the given problem setting
  4. Able to apply common and standardied GIS and remote sensing processing steps.
  5. Able to give a verbal summary of the processing and the outcomes
C. Attitűd
  1. Cooperates with the teacher and student fellows during the lectures
  2. Shows a positive attitude towards precise and errorless work.
  3. Arrives in time for the lessons not delayed.
  4. During prectical lessons expects a normal amount of instructions from the teacher
D. Önállóság és felelősség
  1. Able to absolve home work and practical work during lessons independelty.
  2. Accepts critiques and approves opinions on her/his work from both lecturer and student fellows.
  3. When asked is cooperation with stunted fellows during lectures.
2.3 Oktatási módszertan
Theoretical and computer practices in computer laboratory under lecturer supervision and guidance.
2.4 Részletes tárgyprogram
HétElőadások és gyakorlatok témaköre
1.Overview and summary of GIS and remote sensing fundamentals and basic concept
2.Digital representation of environmental problems in GIS and remote sensing environment.
3.GIS decision support systems. Uncertainties.
4.Advanced remote sensing data processing in development environment. Dataaquisiton, data read
5.Advanced remote sensing data processing in development environment. Data visualization.
6.Advanced remote sensing data processing in development environment. Multispectral data analysis
7.Advanced remote sensing data processing in development environment. Data classification
8.Consultation
9.Presentation of HW 1
10.Advanced techniques in GIS data visualization. WebMapping, Local and national databasis.
11.ESRI Story Maps
12.Consultation
13.Presentation of HW 2
14.Summary

A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
  • Longley P A, Goodchild M F, Maguire D J, Rhind D W (2011): Geographic Information
  • Lillesand, T. M., Kiefer, R. W. and Chipman, J. W. (2008, 6th ed.) Remote Sensing and Image Interpretation, John Wiley, New York.
  • John A. Richards (2013) Remote Sensing Digital Image Analysis: An Introduction , Spinger
2.6 Egyéb tudnivalók
Compulsory attendance of 70% of lectures.
According to lecturer’s approval, own laptop can be used
2.7 Konzultációs lehetőségek
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 semester I

II. Tárgykövetelmények

3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
The assessment of the learning outcomes specified in clause 2.2 above and the evaluation of student performance occurs via 2 midterm home work. Home work results are to be presented during the lesson 9 and lesson 13. Written exam is taken during the exam period.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus)JeleÉrtékelt tanulási eredmények
1. midterm home work presentationHW 1A.1-A.5; B.1-B.5; C.1-C.4; D.1-D.3
2. midterm home work presentationHW 2A.1-A.5; B.1-B.5; C.1-C.4; D.1-D.3
Attitude during the lessonsAA.5; B.1-B.5; C.1-C.4; D.1-D.3
Written examEA.1-A.5; B.1-B.5

A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
JeleRészarány
HW1 15%
HW2 15%
Attitude 10%
Sum during lectures 40%
Exam 60%
Total sum 100%
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Minimum of 20% from 40% has to be obtained during lectures from HW1 HW2 and Attitude.
3.5 Érdemjegy megállapítása
ÉrdemjegyPontszám (P)
jeles (5)80<=P
jó (4)70<=P<80%
közepes (3)60<=P<70%
elégséges (2)50<=P<60%
elégtelen (1)P<50%
3.6 Javítás és pótlás
Delayed home work – with penalty fee applied – latest at 16.00 of the last day of the regular period of the semester.
Attitude during the lessons can not be substituted nor retaken.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
TevékenységÓra/félév
contact hours 14×3=42
preparation for practical lessons 14×2=28
preparation of home work 40
reading of lesson material 10
exam preparation 40
Sum160
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2022. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 semester I