Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Infrastruktúra műtárgyak
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOHSMI51
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 2 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Vizsga
1.6 Kreditszám
3
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Budaházy Viktor |
beosztás | Adjunktus |
budahazy.viktor@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Hidak és Szerkezetek Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar és angol
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező az Infrastruktúra-építőmérnök (MSc) szakon
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2022. február 2.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tárgy célja, hogy a hallgató átfogó ismereteket szerezzen az infrastruktúraépítés területen alkalmazott acél és vasbeton szerkezetű műtárgyakról. A tárgy felöleli az vízépítési műtárgyak, víz- és szennyvíztároló és kezelő műtárgyak, talajon fekvő szerkezetek, alagutak, aluljárók vasbeton műtárgyait, torony-szerű acélszerkezeteket, valamint a közúti és vasúti hidak témakörét. A tárgy célja, hogy a fenti témakörökbe tartozó műtárgyak szerkezeti kialakításait és konstrukciós kérdéseit, építéstechnológiáját megismerjék a hallgatók.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- ismeri a vízépítési műtárgyak szerkezeti kialakítását,
- ismeri a folyadék tároló és kezelő műtárgyak szerkezeti kialakítását,
- ismeri a rugalmas és képlékeny ágyazású lemezek kialakítását,
- ismeri az alagutak típusait, szerkezeti kialakítását,
- ismeri az aluljárók műtárgyainak szerkezeti kialakítását,
- ismeri a közúti és vasúti hidak típusait és szerkezeti kialakítását, terheit, építési módjait.
- ismeri a vízépítési acélműtárgyak szerkezeti kialakítását és terheléseit
- ismeri a toronyszerkezetek szerkezeti kialakítását
B. Képesség
- képes felismerni az egyes műtárgyak szerkezeti elemeit,
- képes méretarányos vázlatot készíteni és megnevezni a fenti műtárgyak részeit,
C. Attitűd
- nyitott az új ismeretek megszerzésére, folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
- együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- törekszik a tartószerkezetek szerkezeti kialakításainak megértésére,
- nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
- törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra,
- a közösség felelős tagjaként részt vesz az órákon.
D. Önállóság és felelősség
- önállóan végzi a csoportos feladatmegoldás során rá osztott részfeladatokat,
- nyitottan fogadja és átgondolja az újszerű ismereteket,
- gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
2.3 Oktatási módszertan
A szerkezetek kialakítására fókuszáló, ismeretanyag elsajátítása amely kiindulási agyagot szolgáltatnak az egyénileg elkészítendő feladathoz.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | Vízépítési acél műtárgyak. |
2. | Acél toronyszerkezetek. |
3. | Vízépítési vasbeton műtárgyak. |
4. | Víz- és szennyvíztároló és kezelő műtárgyak. |
5. | Munkatérhatárolások. |
6. | Talajon fekvő szerkezetek. |
7. | Betonburkolatok. |
8. | Alagutak. |
9. | Aluljárók. |
10. | Hidak terhei. |
11. | Hidak alépítményei. |
12. | Hidak felmenő szerkezeti. |
13. | Acél és öszvérszerkezetű hidak. |
14. | Vasbeton hidak. |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Tankönyvek:
- Palotás L. (szerk.) (1984) Mérnöki Kézikönyv II., Műszaki Könyvkiadó, Budapest
- Timoshenko, S.P., Woinowsky-Krieger, S. (1966) Lemezek és héjak elmélete, Műszaki Könyvkiadó, Budapest
- Timoshenko, S.P., Gere, J.M (1963) Theory of elastic stability, McGraw-Hill Book Co., Singapore
- Márkus Gy. (1966) Körszimmetrikus szerkezetek elmélete és számítása,
- MSZ EN 1992-3 (2011) Eurocode 2 Betonszerkezetek tervezése. Folyadéktartályok és tárolószerkezetek, Magyar Szabványügyi Testület, Budapest
- Bölcskei E., Orosz Á. (1973) Vasbeton szerkezetek. Héjak, Tankönyvkiadó, Budapest
- Tóth L. (1984) Vasbeton víztornyok tervezése és építése, Mélyépterv, Budapest
- Keleti I. (szerk.) (2012) Betonburkolatok, Magyar Betonburkolat Egyesület, Budapest
- Huang, Y.H. (2003) Pavement Analysis and Design, Prentice Hall, ISBN 0131424734
- Liptay A. (2007) Betonburkolatok hajlító-húzószilárdságának fáradása ismételt terhelés hatására, tanulmány, www.betonopus.hu
- Bulletin 9 (2000) Guidance for good bridge design, fib, Lausanne
- Jankó L. (1998) Vasbeton hídszerkeztek I., II., Műegyetemi Kiadó, Budapest
- Bridge Construction Partner, VSL Int. Ltd., Bern, 2008
- The C Range Post-tensioning System, Freyssinet, Vélizy-Villacoublay, 1999
- Chen, W-F., Duan, L. (2000) Bridge Engineering Handbook, CRC Press, Washington
- Mosztkov, V.M. (1978) Nagyszelvényű föld alatti létesítmények, Műszaki Könyvkiadó, Budapest
- ÚT 2-1.405 Útügyi Műszaki Előírás (2008) Közúti alagutak létesítésének általános feltételei, Magyar Útügyi Társaság, Budapest
- Dr. Verőczi Béla: Vízépítési Acélszerkezetek, előadás jegyzet
- Hegedűs I. (-2013) Talajon felfekvő szerkezetek; A rugalmas lemezelmélet alapfeltevései és alapösszefüggései; Vízzáró betonok, vízzáró vasbeton szerkezetek; Víztárolók; Víztornyok, Egyetemi jegyzet, BME Hidak és Szerkezetek Tanszéke
- Előadás diák.
2.6 Egyéb tudnivalók
Az előadásokon való részvétel kötelező. Az a hallgató, aki az előadások 70%-ánál kevesebben vesz részt, nem szerezheti meg a tantárgy kreditjét.
2.7 Konzultációs lehetőségek
Konzultációs időpontok:
- a tanszék honlapján megadottak szerint, vagy
- előzetesen, e-mail-ben egyeztetve; e-mail: budahazy.viktor@emk.bme.hu
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése házi feladatok és az írásbeli vizsgán mutatott eredmény alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
Házi feladat (összegző értékelés) | HF | A.1-A.7; C.1-C.6; D.1-D.3 |
Szóbeli vizsga (összegző teljesítményértékelés) | V | A.1-A.8; B.1-B.2; D.3 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
HF | 20% |
Szorgalmi időszakban összesen | 20% |
V | 80% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a házi feladatokból legalább 10 pontot kell megszerezni.
Aki aláírással nem vizsgakurzust vesz fel, annak a korábbi félévközi eredménye az adott félévben szerzett eredményével felülíródik.
Aki aláírással nem vizsgakurzust vesz fel, annak a korábbi félévközi eredménye az adott félévben szerzett eredményével felülíródik.
3.5 Érdemjegy megállapítása
A végső érdemjegyet a félévközi eredmény és az írásbeli vizsga 3.3. pont szerinti súlyozott átlaga alapján számítjuk:
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles(5) | 85<=P |
jó(4) | 75<=P<85% |
közepes(3) | 65<=P<75% |
elégséges(2) | 50<=P<65% |
elégtelen(1) | P<50% |
3.6 Javítás és pótlás
- A házi feladatok beadása nem kötelező és nem pótolhatók.
- A késedelmesen leadott házi feladatok nem szerepelnek az értékelésben.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 14×2=28 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 14 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 12 |
házi feladat elkészítése | 18 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 18 |
Összesen | 90 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2022. február 2.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév