Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Közműhálózatok tervezése
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOVKA-H4
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 3 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Vizsga
1.6 Kreditszám
4
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Knolmár Marcell |
beosztás | Adjunktus |
knolmar.marcell@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Vízi Közmű és Környezetmérnöki Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező az építőmérnöki (BSc) szak Vízi közmű és környezetmérnöki specializációján
1.12 Előkövetelmények
Gyenge előkövetelmény:
- Közművek II. (BMEEOVKAI41)
- Közműhálózatok tervezése (BMEEOVKASG2)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2022. szeptember 1.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a települési vízi közmű hálózatok modellezésének alapjait megismertesése, ezáltal a hallgatók elsajátítsák a rendszerszinten történő mérnöki gondolkodást. Az itt megszerzett ismereteket a vízi közmű szakirányos projektfeladatban fogják gyakorlati szinten hasznosítani. A hallgatók megtanulják az egyes közművek vizsgálati sajátosságait, tervezési követelményeit a modellépítéstől a kapott eredmények kiértékeléséig. A tantárgy hangsúlyt fektet a
topológiai, a fizikai és a terhelési modell számítási hátterének ismertetésére, a modellek kalibrálásának lehetőségeire. A tárgy részét képezi a kereskedelemben kapható szoftverek felhasználói
szempontú ismertetése is. Továbbá foglalkozik energia, távközlő, illetve egyéb közművek tervezésével. A tárgy érinti a nyomáslengés témakörét.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- Ismeri a tervezési munka szabályozási hátterét.
- Tisztában van a vízhálózatok stacioner és kvázistacioner modellezésének elméleti hátterével.
- Ismeri a modell elemek számítási alapelveit.
- Tisztában van a terhelési modell összeállításának lépéseivel.
- Ismeri a modellből kinyerhető eredményeket.
- Tisztában van a vízelvezető rendszerek modellezési lehetőségeivel, korlátaival.
- Ismeri a vízelvezető rendszerek hidrológiai, hidrogeológiai és hidraulikai hátterét.
- Tisztában van az egyéb közművek tervezésének alapelveivel.
- Azonosítani tudja a rossz átemelő kialakításból származó problémákat.
- Tisztában van a nyomáslengés következményeivel.
B. Képesség
- Eligazodik a tervezésre vonatkozó előírások közt.
- Vízellátórendszer hidraulikai, terhelési modelljét állítja össze.
- Települési csapadékvízelvezető rendszerének modelljét felépíti.
- Modellezés során kapott eredményeket értelmezni tudja, és tisztában van vele, hogy azok a későbbi tervezési fázisokban milyen módon használhatók fel.
- A modellezés eredményeiben felismeri a vizsgált hálózat hiányosságait.
C. Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval.
- Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, és ehhez akár a kötelező tananyagokon túlmenően, webes forrásokból keres választ a kérdéseire.
- Szóbeli kommunikációban törekszik az érthető, szabatos fogalmazásra, írásbeli megnyilvánulásaiban törekszik az igényes, rendezett, a mérnöki szakma által elvárható színvonalra.
D. Önállóság és felelősség
- Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások elméleti ismeretekkel; kommunikáció írásban és szóban. IT eszközök és technikák
használata.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | Modellezés (vízellátó rendszerek: szoftverek, számítási háttér) |
2. | Modellezés (vízellátó rendszerek: elemek modellezése, eredmények) |
3. | Modellépítés |
4. | Modellépítés |
5. | Lefolyásszabályozás lehetőségei |
6. | Modellezés (csatornarendszerek: szoftverek, számítási módok, hidrológia) |
7. | Modellezés (csatornarendszerek: hidrogeológia, hidraulika, eredmények) |
8. | Modellépítés |
9. | Modellépítés |
10. | Szennyvíz átemelők hidraulikai viszonyai |
11. | Gáz és távhőhálózatok méretezése |
12. | Elektromos, távközlési hálózatok, egyéb közművek kialakítása |
13. | Tervezés műszaki, jogszabályi háttere |
14. | Nyomáslengés kérdésköre a nyomás alatti hálózatokban |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Tankönyvek:
- Darabos Péter - Mészáros Pál: Közművek
- Dr. Buzás K.: Urbanizált vízgyűjtők csatornázási rendszereinek értékelése dinamikus szimuláció alkalmazásával, (módszertani útmutató) 2010
- Dávidné Dr. Deli M., Bódi G.: Vízellátó rendszerek hidraulikai rendszervizsgálata, vizsgálati módszertana módszertani elemző tanulmány 2009
- Előadások diái
2.6 Egyéb tudnivalók
- Az előadásokon való részvétel kötelező. Az a hallgató, aki az előadások több, mint 30%-áról hiányzik, nem szerezheti meg a tantárgy kreditjét.
2.7 Konzultációs lehetőségek
Konzultációs időpontok:
Az oktatók félév elején a tanszéki honlapon meghirdetett konzultációs idejében, az oktatók szobájában vagy az oktatóval előzetesen egyeztetett időpontban (bodi.gabor@emk.bme.hu, fulop.roland@emk.bme.hu, varga.laura@emk.bme.hu)
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a zárthelyi dolgozatok és a
vizsgaidőszakban tett szóbeli teljesítménymérés alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
Zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH1 | A.1-A.5; B.1; C.3; D.1 |
Zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH2 | A.6-A.10; C.3; D.1 |
Szóbeli vizsga (összegző teljesítményértékelés) | V | A.1-A.10; B.1-B.5; C.1-C.3; D.1 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
ZH1 | 25% |
ZH2 | 25% |
Szorgalmi időszakban összesen | 50% |
V | 50% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a zárthelyi dolgozatokon külön-külön a megszerezhető pontszám legalább 50%-át elérje a hallgató.
3.5 Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 95<=P |
jó (4) | 85<=P<95% |
közepes (3) | 70<=P<85% |
elégséges (2) | 50<=P<70% |
elégtelen (1) | P<50% |
legalább 50%-át nem éri el.
A végső eredményt a zárthelyi dolgozat és a vizsga 3.3. pont szerinti súlyozott átlaga alapján számítjuk. A zárthelyi érdemjegyétől függetlenül a hallgatónak a vizsgán legalább elégséges érdemjegyet kell szerezni a tárgy teljesítéséhez. A vizsgáztatás szóban történik a kiadott tételek alapján. A vizsgázó maximálisan 15 perces felkészülés után szóban ismerteti a tétel vázlatos tartalmát. A vizsgáztató kérdésekkel pontosítja azt.
3.6 Javítás és pótlás
1) Az egyik zárthelyi dolgozat második pótlásra különeljárási díj ellenében van lehetőség.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 14×3=42 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 40 |
vizsgafelkészülés | 38 |
Összesen | 120 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2022. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév