Tantárgyi adatlap

PDF letöltése

I. Tantárgyleírás

1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Közműhálózatok tervezése
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOVKA-H4
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus Óraszám / (nap)
Előadás (elmélet) 3
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Vizsga
1.6 Kreditszám
4
1.7 Tárgyfelelős
név Dr. Knolmár Marcell
beosztás Adjunktus
email knolmar.marcell@emk.bme.hu
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Vízi Közmű és Környezetmérnöki Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező az építőmérnöki (BSc) szak Vízi közmű és környezetmérnöki specializációján
1.12 Előkövetelmények
Gyenge előkövetelmény:
  • Közművek II. (BMEEOVKAI41)
Kizáró feltétel:
  • Közműhálózatok tervezése (BMEEOVKASG2)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2022. szeptember 1.

2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a települési vízi közmű hálózatok modellezésének alapjait megismertesése, ezáltal a hallgatók elsajátítsák a rendszerszinten történő mérnöki gondolkodást. Az itt megszerzett ismereteket a vízi közmű szakirányos projektfeladatban fogják gyakorlati szinten hasznosítani. A hallgatók megtanulják az egyes közművek vizsgálati sajátosságait, tervezési követelményeit a modellépítéstől a kapott eredmények kiértékeléséig. A tantárgy hangsúlyt fektet a topológiai, a fizikai és a terhelési modell számítási hátterének ismertetésére, a modellek kalibrálásának lehetőségeire. A tárgy részét képezi a kereskedelemben kapható szoftverek felhasználói szempontú ismertetése is. Továbbá foglalkozik energia, távközlő, illetve egyéb közművek tervezésével. A tárgy érinti a nyomáslengés témakörét.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
  1. Ismeri a tervezési munka szabályozási hátterét.
  2. Tisztában van a vízhálózatok stacioner és kvázistacioner modellezésének elméleti hátterével.
  3. Ismeri a modell elemek számítási alapelveit.
  4. Tisztában van a terhelési modell összeállításának lépéseivel.
  5. Ismeri a modellből kinyerhető eredményeket.
  6. Tisztában van a vízelvezető rendszerek modellezési lehetőségeivel, korlátaival.
  7. Ismeri a vízelvezető rendszerek hidrológiai, hidrogeológiai és hidraulikai hátterét.
  8. Tisztában van az egyéb közművek tervezésének alapelveivel.
  9. Azonosítani tudja a rossz átemelő kialakításból származó problémákat.
  10. Tisztában van a nyomáslengés következményeivel.
B. Képesség
  1. Eligazodik a tervezésre vonatkozó előírások közt.
  2. Vízellátórendszer hidraulikai, terhelési modelljét állítja össze.
  3. Települési csapadékvízelvezető rendszerének modelljét felépíti.
  4. Modellezés során kapott eredményeket értelmezni tudja, és tisztában van vele, hogy azok a későbbi tervezési fázisokban milyen módon használhatók fel.
  5. A modellezés eredményeiben felismeri a vizsgált hálózat hiányosságait.
C. Attitűd
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval.
  2. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, és ehhez akár a kötelező tananyagokon túlmenően, webes forrásokból keres választ a kérdéseire.
  3. Szóbeli kommunikációban törekszik az érthető, szabatos fogalmazásra, írásbeli megnyilvánulásaiban törekszik az igényes, rendezett, a mérnöki szakma által elvárható színvonalra.
D. Önállóság és felelősség
  1. Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások elméleti ismeretekkel; kommunikáció írásban és szóban. IT eszközök és technikák használata.
2.4 Részletes tárgyprogram
HétElőadások és gyakorlatok témaköre
1.Modellezés (vízellátó rendszerek: szoftverek, számítási háttér)
2.Modellezés (vízellátó rendszerek: elemek modellezése, eredmények)
3.Modellépítés
4.Modellépítés
5.Lefolyásszabályozás lehetőségei
6.Modellezés (csatornarendszerek: szoftverek, számítási módok, hidrológia)
7.Modellezés (csatornarendszerek: hidrogeológia, hidraulika, eredmények)
8.Modellépítés
9.Modellépítés
10.Szennyvíz átemelők hidraulikai viszonyai
11.Gáz és távhőhálózatok méretezése
12.Elektromos, távközlési hálózatok, egyéb közművek kialakítása
13.Tervezés műszaki, jogszabályi háttere
14.Nyomáslengés kérdésköre a nyomás alatti hálózatokban

A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Tankönyvek:
  1. Darabos Péter - Mészáros Pál: Közművek
  2. Dr. Buzás K.: Urbanizált vízgyűjtők csatornázási rendszereinek értékelése dinamikus szimuláció alkalmazásával, (módszertani útmutató) 2010
b) Jegyzetek:
  1. Dávidné Dr. Deli M., Bódi G.: Vízellátó rendszerek hidraulikai rendszervizsgálata, vizsgálati módszertana módszertani elemző tanulmány 2009
c) Letölthető anyagok:
  1. Előadások diái
2.6 Egyéb tudnivalók
  1. Az előadásokon való részvétel kötelező. Az a hallgató, aki az előadások több, mint 30%-áról hiányzik, nem szerezheti meg a tantárgy kreditjét.
2.7 Konzultációs lehetőségek

Konzultációs időpontok:

Az oktatók félév elején a tanszéki honlapon meghirdetett konzultációs idejében, az oktatók szobájában vagy az oktatóval előzetesen egyeztetett időpontban (bodi.gabor@emk.bme.hu, fulop.roland@emk.bme.hu, varga.laura@emk.bme.hu)

Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév

II. Tárgykövetelmények

3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a zárthelyi dolgozatok és a vizsgaidőszakban tett szóbeli teljesítménymérés alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus)JeleÉrtékelt tanulási eredmények
Zárthelyi dolgozat (összegző értékelés)ZH1A.1-A.5; B.1; C.3; D.1
Zárthelyi dolgozat (összegző értékelés)ZH2A.6-A.10; C.3; D.1
Szóbeli vizsga (összegző teljesítményértékelés)VA.1-A.10; B.1-B.5; C.1-C.3; D.1

A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
JeleRészarány
ZH125%
ZH225%
Szorgalmi időszakban összesen50%
V50%
Összesen100%
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a zárthelyi dolgozatokon külön-külön a megszerezhető pontszám legalább 50%-át elérje a hallgató.
3.5 Érdemjegy megállapítása
ÉrdemjegyPontszám (P)
jeles (5)95<=P
jó (4)85<=P<95%
közepes (3)70<=P<85%
elégséges (2)50<=P<70%
elégtelen (1)P<50%
A zárthelyi dolgozat elégtelen, ha azon a hallgató a megszerezhető pontszám
legalább 50%-át nem éri el.
A végső eredményt a zárthelyi dolgozat és a vizsga 3.3. pont szerinti súlyozott átlaga alapján számítjuk. A zárthelyi érdemjegyétől függetlenül a hallgatónak a vizsgán legalább elégséges érdemjegyet kell szerezni a tárgy teljesítéséhez. A vizsgáztatás szóban történik a kiadott tételek alapján. A vizsgázó maximálisan 15 perces felkészülés után szóban ismerteti a tétel vázlatos tartalmát. A vizsgáztató kérdésekkel pontosítja azt.
3.6 Javítás és pótlás
1) Az egyik zárthelyi dolgozat második pótlásra különeljárási díj ellenében van lehetőség.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
TevékenységÓra/félév
részvétel a kontakt tanórákon14×3=42
felkészülés a teljesítményértékelésekre40
vizsgafelkészülés38
Összesen120
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2022. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév