Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Víz- és szennyvíztisztítás
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOVKA-H1
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 3 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Vizsga
1.6 Kreditszám
4
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Laky Dóra |
beosztás | Egyetemi docens |
laky.dora@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Vízi Közmű és Környezetmérnöki Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező az építőmérnöki (BSc) szak Vízi közmű és környezetmérnöki specializációján
1.12 Előkövetelmények
Erős előkövetelmény:
- Vízminőségszabályozás (BMEEOVKAI44)
- Víz- és szennyvíztisztítás (BMEEOVKASG3)
- Környezettechnika (BMEEOVKASH1)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2022. február 2.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgy célja az ivóvíz, valamint kommunális szennyvíz tisztítására alkalmas technológiák megismertetése a hallgatókkal. Bemutatjuk az egyes eljárások elméleti hátterét, műtárgyait, a méretezés alapjait. A félév első felében a hallgatók megismerik az ivóvíz előállításának technológiáit: (1) ivóvízbázisok típusait és az azokban található szennyezőanyagokat, eltávolításuk jelentőségét, (2) az ivóvizek tisztításának technológiáit, (3) felszín alatti víz tisztítására alkalmas technológiák tervezésének alapelveit. A félév második felében a hallgatók megismerik a szennyvíztisztítási technológiákat: (1) a szennyvíz fogalmát, (2) a mechanikai szennyvíztisztítás műtárgyait, (2) a biológiai szennyvíztisztítás alapjait, (3) a kémiai szennyvíztisztítás és a foszfor eltávolítás, valamint a nitrogén vegyületek eltávolításának alapjait, (4) a szennyvíziszapok képződésének, kezelésének (aerob, anaerob) és elhelyezésének alapjait.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- Ismeri az ivóvízre vonatkozó jogi szabályozás alapjait
- Tisztában van az ivóvízellátás céljára szolgáló vízbázisokban található szennyezőanyagokkal, azok káros hatásaival
- Ismeri az ivóvizek előállítására szolgáló technológiák alapjait
- Tisztában van az ivóvízként szolgáló nyersvízben található vas, mangán, ammónium, arzén, és oldott gázok eltávolítására szolgáló műszaki megoldások, valamint a vízlágyítás és fertőtlenítés alapjaival
- Tisztában van a szennyvíz fogalmával, a szennyvizek minőségének jellemzésére szolgáló para-méterekkel, határértékekkel
- Ismeri a mechanikai szennyvíztisztítás műtárgyait
- Ismeri a biológiai szennyvíztisztítás alapjait
- Ismeri a kémiai szennyvíztisztítás és a foszfor eltávolítás, valamint a nitrogén vegyületek eltávo-lításának alapjait
- Ismeri a szennyvíziszapok képződésének, kezelésének (aerob, anaerob) és elhelyezésének alapjait
B. Képesség
- Ivóvíz- és tisztított szennyvíz minőségét értékeli, szükség esetén a tisztítási hatásfok növelésére vonatkozóan javaslatokat tesz
- Összeállít oldott gázok, ammónium, vas, mangán és arzént tartalmazó nyersvizek tisztítására alkalmas technológiákat
- Képes szennyvíztisztító telep blokksémájának összeállítására
C. Attitűd
- Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, és ehhez akár a kötelező tananyagokon túlmenően, webes forrásokból keres választ a kérdéseire
- Szóbeli kommunikációban törekszik az érthető, szabatos fogalmazásra, írásbeli megnyilvánulása-iban törekszik az igényes, rendezett, a mérnöki szakma által elvárható színvonalú dokumentáció készítésére
D. Önállóság és felelősség
- Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza
2.3 Oktatási módszertan
Előadások elméleti ismeretekkel; kommunikáció írásban és szóban.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | Ivóvízbázisok típusai és az azokban található szennyezőanyagok, eltávolításuk jelen-tősége (közvetett és közvetlen egészségügyi és egyéb hatások). Az Ivóvízminőség Ja-vító Program szükségessége, célkomponensek, határidők. |
2. | Ivóvíz fertőtlenítése (klórgáz, nátrium-hypoklorit, ózon, UV, klór-dioxid és egyéb fer-tőtlenítési eljárások alkalmazása; az egyes eljárások technológiájának, az alkalmazá-sok előnyeinek és hátrányainak ismertetése) |
3. | Vas és mangán eltávolítása ivóvízből: a főbb technológiai lépések, a lehetséges tech-nológiai megoldások a nyersvíz vas- és mangántartalmának függvényében, minta-technológiai sorok kialakítása. A koagulációs technológia alkalmazása az ivóvíztisztí-tásban. |
4. | Arzén eltávolítása ivóvízből koagulációs, illetve adszorpciós technológia alkalmazá-sával. Mintatechnológiai sorok kialakítása a nyersvíz vas-, mangán- és arzéntartalmá-nak függvényében. |
5. | Ammónium ion eltávolítása ivóvízből. A törésponti klórozás és a biológiai ammóni-um ion eltávolítás technológiai lépései, a két technológia előnyei és hátrányai. Komp-lex technológiai sorok kialakítása. Vízlágyítás kicsapatással és ioncserével. |
6. | Fázisszétválasztás az ivóvíztisztításban. Gáz-folyadék és szilárd-folyadék fázisszétvá-lasztási technológiák. Levegőztetési és gázmentesítési eljárások. Durva és finom fázis-szétválasztás. Felszíni vizek tisztítási technológiája. |
7. | Mélységi vizek tisztítására alkalmas technológia tervezése. Lehetséges technológiai sorok kialakítása. Az adagolandó vegyszerek típusának és közelítő dózisának megha-tározása. Homokszűrők méretezése: előzetes méretfelvétel és az öblítési gyakoriság ellenőrzése. A technológiai veszteség mértékének meghatározása. Zagyvíz ülepítők közelítő méretezése. |
8. | Integrált települési vízgazdálkodás: Csatornahálózat - szennyvíztisztítás. Befogadó kapcsolat: Mértékadó vízmennyiségek, vízminőségi paraméterek, szennyvíztisztítás feladata. |
9. | Mechanikai szennyvíztisztítás 1: Kőfogók, rácsok, homokfogók. |
10. | Mechanikai szennyvíztisztítás 2: Előülepítés |
11. | Biológiai szennyvíztisztítás:1: Biokémiai alapfolyamatok |
12. | Biológiai szennyvíztisztítás 2. : Biokémiai alapfolyamatok, reaktorelredezések alap-sémái. Számítási gyakorlatok az ATV A 131 alapján. |
13. | Biológiai szennyvíztisztítás 3.: utóülepítés |
14. | Iszapkezelés |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Tankönyvek:
- Öllős Géza (1987) - Vízellátás (K+F eredmények);
- Öllős Géza (1998) - Víztisztítás, üzemeltetés;
- Öllős Géza (1990) - Csatornázás - szennyvíztisztítás I., II.;
- Máttyus S., Tolnai B. (2008) - Vízellátás
- Öllős Géza: Csatornázás – Szennyvíztisztítás I., II.;
- Henze M., Harremoes P., Cour Jansen J. la, Arvin E. (2002) Wastewater Treatment – Biological and Chemical Processes (Springer)
- Laky Dóra – Licskó István: Víztisztítás (elektronikus jegyzet; BME – Vízi Közmű és Környezetmérnöki Tanszék)
- Előadások diái
2.6 Egyéb tudnivalók
Az előadásokon való részvétel kötelező. Az a hallgató, aki az előadások több, mint 30%-áról hiányzik, nem szerezheti meg a tantárgy kreditjét.
2.7 Konzultációs lehetőségek
Az oktatók félév elején a tanszéki honlapon meghirdetett konzultációs idejében, az oktatók szobájában vagy az oktatóval előzetesen egyeztetett időpontban (laky.dora@emk.bme.hu; patziger.miklos@emk.bme.hu)
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két zárthelyi dolgozat és a vizsga alapján történik. A vizsga első felében a kérdéseket írásban kidolgozzák a Hallgatók (felkészülés a szóbeli vizsgára), majd szóban vizsgáznak az oktatóknál. A vizsgán két kérdést kapnak a Hallgatók: egyet az ivóvíztisztítás, egyet a szennyvíztisztítás témaköréből. A vizsga akkor értékelhető, ha mindkét kérdésből a felelet eléri a legalább elégséges szintet.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
1. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH1 | A.1-A.4; B.2; C.2; D.1 |
2. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH2 | A.5-A.9; B.3; C.2; D.1 |
Írásbeli és szóbeli vizsga (összegző teljesítményértékelés) | V | A.1-A.9; B.1-B.3; C.1-C.2; D.1 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
ZH1 | 20% |
ZH2 | 20% |
Szorgalmi időszakban összesen | 40% |
V | 60% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a zárthelyi dolgozatokon külön-külön a megszerezhető pontszám legalább 45%-át elérje a hallgató (ld. 3.5).
Az aláírás megszerzésének feltétele a részvétel az előadások min. 70%-án.
Az aláírás megszerzésének feltétele a részvétel az előadások min. 70%-án.
3.5 Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 85<=P |
jó (4) | 70<=P<85% |
közepes (3) | 57<=P<70% |
elégséges (2) | 45<=P<57% |
elégtelen (1) | P<45% |
3.6 Javítás és pótlás
Az egyik zárthelyi dolgozat második pótlására különeljárási díj ellenében van lehetőség.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 14×3=42 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 48 |
vizsgafelkészülés | 30 |
Összesen | 120 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2022. február 2.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév