Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Magasépítés projektfeladat
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOHSA-AP
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Gyakorlat | 2 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
6
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Vigh László Gergely |
beosztás | Egyetemi docens |
vigh.laszlo.gergely@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Hidak és Szerkezetek Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar és angol
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező az építőmérnöki (BSc) szak Magasépítési specializációján
1.12 Előkövetelmények
Erős előkövetelmény:
- Szerkezettervezés projektfeladat (BMEEODHAS41)
- Magasépítési acélszerkezetek (BMEEOHSA-A1)
- Magasépítési vasbetonszerkezetek (BMEEOHSA-A2)
- Épületszerkezettervezés metodikája (BMEEOEMA-A1)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2022. február 2.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgya célja, hogy a hallgató egy előírt méretű és funkciójú magasépítési tartószerkezet (csarnok, többszintes vázas, stb.) méretezésének végrehajtásával elsajátítsa a tartószerkezeti méretezés gyakorlati alkalmazásának képességét, összeolvassza és komplexen kezelje, kiteljesítse a korábbi tárgyakban tanultakat egy komplex tervezési feladat során. Cél, hogy a feladat önálló megoldásával alkalmassá váljon a tervezői feladatok során előálló problémák hatékony megoldására. Közvetlen cél a tartószerkezeti rendszer kialakításának, konstrukciós elveinek megértése, a konstrukció képességének kifejlesztése, a komplex tervezés folyamatának ismerete, az épületszerkezeti és statikai tervezés egymásra hatásának felismerése. A feladat keretében végre kell hajtani a szerkezet globális vizsgálatát, a konzulensek által kijelölt épületszerkezeti csomópontok, felmenő tartószerkezeti részek és alapozás részek analízisét és méretezését.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- részletesen ismeri a tervezendő szerkezethez kapcsolódó szerkezettervezés szabványos hátterét, a szabványok legfontosabb előírásait, érti annak komplexitását,
- érti a tervezendő magasépítési szerkezet szerkezeti rendszerét, felismeri a szerkezeti elemeket, érti a szerkezet erőjátékát,
- érti a komplex szerkezettervezés folyamatát, felismeri az egyes tervezési szakágak (épületszerkezeti, alapozás, felmenő tartószerkezet) közötti összefüggéseket, kölcsönhatásokat,
- részleteiben ismeri az épületszerkezeti csomópont tervezés folyamatát és alapelveit,
- mélységében ismeri a tartószerkezeti tervezés és méretezés folyamatát és alapelveit,
- átlátja az alapozási tervezés és méretezés folyamatát és alapelveit,
- mélységében ismeri a numerikus szerkezetmodellezés és numerikus analízis lehetőségeit,
- részleteiben ismeri a rajzi megjelenítés tipikus módjait és szabályait,
B. Képesség
- értelmezi és alkalmazza a szerkezeti szabványok előírásait komplex tervezési feladat kapcsán,
- részleteiben kidolgozza a kijelölt épületszerkezeti csomópontok terveit,
- elkészíti a szerkezet vázlatterveit a komplex tervezési szempontok figyelembevételével,
- kidolgozza a szerkezet globális vagy szerkezeti részek numerikus modelljét,
- alkalmazza a numerikus analízist a szerkezetek statikai, stabilitási és dinamikai vizsgálatához,
- végrehajtja a szerkezeti elemek/rendszerek analízisét és méretezését,
- tipikus szerkezeti csomópontok méretezését gépi vagy kézi úton végrehajtja,
- elvégzi az alapozás méretezését,
- képes a tervezés során felmerülő kérdéseket, alternatívákat érthető formában illusztrálni, a tervezést vezető konzulenssel megvitatni,
- a tervezés eredményét képes statikai és tervdokumentáció formájában prezentálni,
C. Attitűd
- együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval,
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
- nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
- törekszik a feladatmegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára,
- törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra,
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- a számításai során kapott eredményeket kritikusan szemléli, korrigálja hibáit,
D. Önállóság és felelősség
- a szerkezetek analízisét és méretezését a szabványok és szabályzatok alapvető előírásainak betartásával hajtja végre,
- önállóan végzi a problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását,
- gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
2.3 Oktatási módszertan
Önállóan készített feladat folyamatos konzultáció/témavezetés mellett, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | Bevezetés, projektfeladat ismertetése, feladatválasztás. |
2.-3. | Konzultáció. |
4. | Konzultáció. Részösszefoglalás: Tanulmány, Vázlatterv, Épületszerkezeti csomópontok, Terhek felvétele |
5.-6. | Konzultáció. |
7. | Konzultáció. Részösszefoglalás: Másodlagos teherviselő elemek tervezése, Födém méretezése, Főtartó közelítő méretfelvétel |
8.-10. | Konzultáció. |
11. | Konzultáció. Részösszefoglalás: Globális numerikus modell, Főtartó méretezése, Merevítőrendszer méretezése, Kapcsolatok méretezése, Alapozás számítása |
12.-13. | Konzultáció. |
14. | Összefoglalás: Műszaki tervdokumentáció (statikai számítás véglegesítése, tervrajzok, műszaki leírás) |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Tankönyvek, szakirodalom:
- kapcsolódó tárgyakhoz tartozó tankönyvek
- Gábor L.: Épületszerkezettan I. – IV.
- Széll L.: Magasépítéstan I. – II.
- Farkas Gy.: Magasépítési vasbetonszerkezetek e-jegyzet
- Halász, Platthy: Acélszerkezetek (tankönyv)
- Papp: Magasépítési acélszerkezetek gyakorlati útmutató
- Dunai, Horváth, Kovács, Verőci, Vigh: Acélszerkezetek méretezése az Eurocode 3 szerint (gyakorlati útmutató)
- Ádány, Dulácska, Dunai, Fernezelyi, Horváth: Acélszerkezetek; 1-2.
- kapcsolódó tárgyakhoz tartozó letölthető anyagok
- segédletek
2.6 Egyéb tudnivalók
2.7 Konzultációs lehetőségek
Konzultációs időpontok:
a tanszék honlapján megadottak szerint, vagy előzetesen, e-mail-ben egyeztetve a konzulenssel.Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 II. félév
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a folyamatos felügyelet/irányítás alatt végrehajtott házi feladat és a konzultációs teljesítmény (folyamatos részteljesítmény értékelés) alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
HF 1. részhatáridő - részteljesítmény értékelés | HF1 | A.2-A.4, A.8; B.2-B.3, B.9-B.10; C.1-C.6; D.2-D.3 |
HF 2. részhatáridő - részteljesítmény értékelés | HF2 | A.1-A.5, A.7-A.8; B.1, B.4-B.6, B.9-B.10; C.1-C.7; D.1-D.3 |
HF 3. részhatáridő - részteljesítmény értékelés | HF3 | A.1-A.7; B.1, B.4-B.10; C.1-C.7; D.1-D.3 |
HF 4. részhatáridő - részteljesítmény értékelés | HF4 | A.1-A.8; B.1-B.10; C.1-C.7; D.1-D.3 |
aktív részvétel (folyamatos részteljesítmény-értékelés) | A | A.1-A.8; B.1-B.10; C.1-C.7; D.1-D.3 |
Az aktív részvétel mérése során büntető pontokat, a HF mérések során pedig megtagadást (0 pontot) alkalmazhatunk kifejezetten - de nem kizárólag - nem kellő számú konzultációs jelenlét esetén, valamint amennyiben megbizonyosodik, hogy a feladatteljesítés nem önálló munka eredménye.
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
HF1-4 | 85% |
A | 15% |
Szorgalmiidőszakban összesen | 100% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
3.5 Érdemjegy megállapítása
A félévközi eredmény elégtelen, amennyiben az alábbiak bármelyike teljesül:
- A részteljesítmény értékelések bármelyikén a hallgató nem ad le határidőben feladatot vagy azt 0 pontra értékeli az oktató.
- Amennyiben megbizonyosodik, hogy a feladatteljesítés nem önálló munka eredménye.
- A részértékeléseknél előírt javításokat a hallgató a végső dokumentációban nem javítja.
- A házi feladatra és konzultációra kapott összpontszám (HF1-4+A) nem éri el az elérhető pontszám 50%-át.
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles(5) | 85<=P |
jó(4) | 75<=P<85% |
közepes(3) | 60<=P<75% |
elégséges(2) | 50<=P<60% |
elégtelen(1) | P<50% |
3.6 Javítás és pótlás
- A HF házi feladatok – különeljárási díj megfizetése mellett – általában a rendes leadási határidőt követő egy héten belül késedelmesen (késedelmi díj megfizetése mellett) beadhatók. Amennyiben egy házi feladat rendes leadási határideje az utolsó szorgalmi hétre esik, úgy az a pótlási időszak utolsó napján 12:00 óráig adható be késedelmesen. A házi feladatok kiadásának, rendes és késedelmes beadásának határidejeit a tárgy honlapján "Részletes féléves ütemterv" ismerteti.
- A 4. HF rész pótlási héten történő leadásának előfeltétele, hogy a szorgalmi időszak 14. hetén a hallgató a teljes statikai számítás és dokumentációjának elkészültét, valamint a rajzi részek 50%-os készültségét igazolja.
- Az A aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiváltható vagy helyettesíthető.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 14×2=28 |
házi feladat elkészítése | 114 |
felkészülés a részteljesítésekre | 8 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 30 |
Összesen | 180 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2022. február 2.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 II. félév